/fotboll/osk/forum/5601.aspx/fotboll/osk/forum/5601.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
Allsvenskan - Svartvitt
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Örebro Blå Bergen Blues
2009-09-29 18:37
KvT// Ok, läste väl lite slarvigt. Då måste jag nog ändå kontra med Orvar Bergmark 1971. Det var inte snyggt (om man gillar offensiv fotboll), men ack så konstruktivt. Utan hans sätt att lägga om spelstilen efter en hopplös inledning visar på klass. Med de flesta andra tränare hade ÖSK åkt ut det året.
Örebro Kurt von Traatt
2009-09-29 18:36
Blå Bergen Blues// Ja de yngre som kanske bara upplevt Walker och Lundin och de närmaste där kan nog se Sixten som den bäste. Men då bör man skriva "Bästa jag någonsin upplevt" och inte "Bästa någonsin" kanske..jaja..Skitsamma
Örebro Kurt von Traatt
2009-09-29 18:32
Blå Bergen Blues//Jag har inte bra koll före 1967 -Mer än att jag både läst lyssnat på lite äldre spelare. Men jag skrev ju "De bästa tränare jag upplevt i ÖSK hitills är... " Alltså under den tid jag följt ÖSK
Örebro Kurt von Traatt
2009-09-29 18:30
Blå Bergen Blues//Kanske inte så många egentligen som skrivit så och att han är genial. Några är det. Men det väckte saker jag funderat på och passade på att tömma mig lite :)
Örebro Blå Bergen Blues
2009-09-29 18:29
Ämne: Den här "bästa träna....
KvT// Vet inte var du fått detta "bästa tränaren någonsin" ifrån? Vet inte om jag läst att så många skrivit så. Gott nog att tycka att han är bra. Dessutom, att/om några yngre kamrater som inte har så lång överblick tidsmässigt sett utnämner honom till "den bästa" kan man väl ha full förståelse för. Vilken koll har du på tränarna före 1967?

Lite otrevlig ton på det här forumet just nu tycker jag (eller har det alltid varit så här?). Kanske dags att lämna?
Örebro Kurt von Traatt
2009-09-29 18:28
Jag vill bara tillägga att jag håller för att Sixten är en bra tränare totalt sett. Offensiv. Jag tror också han ser och vill arbeta långsiktigt. Han är bra för ÖSK på sikt. Det är jag övertygad om. Min avsikt var inte att dissa Sixten. Jag vill ha honom kvar. Fast det finns vissa saker jag inte riktigt skulle ha gjort på samma sätt. Flera saker faktist ;0) Men vad fan, jag är ju bara en läktar-expert :@)

Örebro Kurt von Traatt
2009-09-29 18:12
Den här "bästa tränare någonsin" diskussionen är rätt intressant. Att Sixten skulle vara ett "Geni"? Misshandla inte det ordet. Vad exakt ligger det geniala han lyckats med som mycket få andra i världen skulle lyckas med? (Genialitet är mycket sällsynt) Jag tycker Sixten sammantaget är en bra offensiv tränare med både svagheter och styrkor. Men han är inte ett "geni" om ni frågar mig. det är ett kraftigt overstatement

Jag såg första matchen 1967 men blev på allvar "riktigt fan andra halvan av 70 talet. De bästa tränare jag upplevt i ÖSK hitills är

1: Roy Hodson (outstanding)
2: Rolf Zetterlund (oerhört bra)
3: Tord Grip (Förde in den moderna fotbollen till ÖSK)

Till dessa herrars klass har Sixten några kliv kvar skulle jag vilja hävda.

Rolf Zettelund klarade att krama ur topp 5 platser med sitt ÖSK med klart sämre material än vad Sixten förfogar över. Han tog upp ÖSK på två säsonger till Allsvenskan vilket ingen annan lyckades med på åtta år.

Samma med Roy Hodson (som idag tränar Fulham). Han skapade lag som blev som jävla maskiner. Aldrig en lucka. Aldrig en sammanklappning. Inte en svaghet i lagen. Också han kunde skapa bra lag med relativt måttligt material. Han misslyckade förvisso i kvalet men det berodde mer på skador och tillfälligheter. Sen stack han till Malmö och gjorde dem till svenska mästare.

Att Sixten kan skapa ett sån stark maskin av ett relativt svagt material tror inte jag på (syntes våren 2008). Däremot kanske han kan skapa ett bra lag av bra spelare (vilket också kan vara en svår konst på sitt sätt)

Talar man med tidigare ÖSK;are från 80 talet säger så gott som samtliga att Roy är den bästa tränare de haft i sin karriär. Frågar du ännu äldre spelare blir svaret ofta Tord Grip eller Orvar Begrmark (Någon säger Benny Lennartsson).

Kommer dessa spelare som i dag spelar i ÖSK säga om 10-20 år att Sixten är den bästa tränare de någonsin haft i sin karriär? Det svaret överlåter jag åt er.
Örebro Henrik(ÖSK)
2009-09-29 18:08
Ösk-Karl: Du missar, eller vill inte svara på, min poäng. Det har hänt förut. Jag försöker göra det tydligt för dig att du hycklar en aning. Olsen hade en imponerande dålig formsvacka under en lång period men då hördes knappast någon kritik från ditt håll. Varför? Tyckte du att Kim Olsen spelade bra? Hade 90% av forumet fel?

Wivallius: nej,jag tycker inte det är "nonsens" att påstå att Adriano är en bättre fotbollsspelare än Kim Olsen. Han funkar i mitt tycke mycket,mycket bättre rollen i rollen som target än vad Kim Olsen gör. I nio fall av tio skickas bollen upp på Kim som nickskarvar bollen i djupet. Vad är problemet? Ja,ingen av yttrarna hinner löpa in i den ytan. Med Adriano får vi fast bollen, han kan hålla i den och vänta på understöd och/eller direkt lägga en passning tillbaka till mittfältet. Kim Olsens teknik gör detta så ofantligt mycket mer omständligt.
Jag ska erkänna att jag var lyrisk under fjolåret över Kim Olsen men jag undrar om man inte rycktes med för mycket. När jag tänker efter är åtta gjorda mål inte speciellt imponerande för ÖSK:s skyttekung, givet de miljoner chanser som skapats i en majoritet av matcherna.

Och ja, jag vill också bänka Kihlberg. Han var ruskigt svag mot GAIS. Bedoya känns som given. Kommer jag kräva Sixtens avgång om Kihlen spelar mot MFF och ropa längtande efter Urban Hammars varma,defensiva dödgrävarfotbollsfamn? Nej,jag tror inte det. Laguttagningar kommer aldrig passa varenda supporter. Spelar Kihlen ser vår tränare något som inte vi ser. Hur mycket av matchen förutom i bollens omedelbara närhet följer man?
Wivallius
2009-09-29 17:43
Hoppas att vi aldrig, aldrig, aldrig får anledning att läsa sånt här från vår klubbledning som Hammarbys medlemmar fick (se länken):

" ... Det värsta är att själva glädjen och den härliga stämningen runt Söderstadion håller på att gå förlorad. I onsdags fick en tioårig flicka bland Gais supportrar en sten i huvudet som kastats från en Hammarbysektion. En sexårig pojke, som hade oturen att hålla på Gais fick lämna vår arena omgiven av fullt utrustad kravallpolis. Det dröjer innan han kommer tillbaka. Hans pappa har gått på Bajens matcher i trettio år. I tidningen City proklamerade pappan igår bojkott av våra matcher till dess buslivet är borta. När tidningen frågade vad vi tyckte om pappans beslut var vi tvungna att säga att vi både beklagade och förstod det. En sexårig kille skall inte behöva ha polisskydd för att ta sig hem från en fotbollsmatch. Ingen åskådare skall behöva det.

Vi som tillhör ledningen och styrelserna för Hammarby IF Fotbollförening och Hammarby Fotboll AB skall göra vårt bästa för att med polisens hjälp ställa de skyldiga till ansvar för den stora skada de tillfogar klubben.

De personer som våra säkerhetsansvariga kan identifiera kommer att stängas av från våra matcher. De som måste maskera sina ansikten när de går på fotboll är i fortsättningen inte välkomna på Söderstadion. ......"
Wivallius
2009-09-29 16:47
pemo//

Tror du på vad du själv säger?:

"Den som gjort att GAIS börjat vinna heter Wandersson. Det är alltid enskilda spelare som drar upp lagen."

och

"Tränarens roll består mest i att bestämma vilka som skall spela."

Tror du att Premier League betalar hutlösa belopp för en tränare för att göra detta jobb? Det skulle en apa med en darttavla klara. Den inställning du har till tränarsysslan och tränarens betydelse för lagets prestationer gör mig mörkrädd.

Jag hoppas du inte är så okunnig om fotboll som du ger sken av i ditt senaste inlägg.
Örebro Elliot2007
2009-09-29 16:41
pemo/ Tack! Tack! Tack för din kommentar om ÖSK-Karl. Snackpåse och självutnämnd fotbollsexpert, det är underligt att han inte sitter i fotbollskväll och strör floskler omkring sig. Dessutom vet jag vem han är i verkliga livet och tro mig han är precis likadan där. Hörs mest och tror han vet bäst och sen visar det sig bara vara snack
Örebro pemo
2009-09-29 16:33
ÖSK-Karl. Suck vilken snackpåse. Hasse Backe???? Vad har han gjort de senaste åren, förutom att vara expertkomentator i TV?
Tom Prahl!! Hjälp, tillbaka till sparka och spring.
Benny Lennartsson???? Du måste skämta. Det han har tillfört GAIS är vada. Den som gjort att GAIS börjat vinna heter Wandersson. Det är alltid enskilda spelare som drar upp lagen.
Lika som att KIM och Alven räddade oss förra året. Att Barsom räddade Hammar. Det Viktigaste i ett lag är en ledarfigur på planen som tar på sig ansvaret och törs misslyckas, men alltid ger järnet. Tränarens roll består mest i att bestämma vilka som skall spela. Nej, jag har sett ÖSK sen tidigt 70-tal i alla möjliga divisioner och med Sixten så har det spelats klart bästa fotbollen. Får vi fram en spelare som Arnor igen så vinner vi allsvenskan.
Örebro Pras Y
2009-09-29 16:27
ang. landslaget

Dusan har gjort det bra. Han spelar regelbundet i europa och ska på onsdag möta Milan. Dusan är värd sin chans, absolut. Om folk från lallarligan i Holland får vara med ska även Dusan göra det.
Örebro Brinkewall
2009-09-29 16:25
Ämne: Håhåjaja!
Nu har vå....

Men konstigt att inte Niclas Alexandersson kom med....
Örebro Pras Y
2009-09-29 16:22
Grejen med tränare och tränarbyte.
Karl du har ofta sagt att du vill se Hammar i ÖSK igen. Jag kan bara hålla med, inte om allt men mycket. Han är en otrolig modern tränare som inte bara behärskar taktik utan också hur han ska ta media, hur han ska prata med spelarna. Han verkar mycket kunnig på det sociala och psykologiska planet men även fotbollsmässiga.

Sixten är inte lika modern när det kommer till snacket och kommunikationen med spelarna, och kanske media?

Men en bra grej, ibland dålig, som hänger över Sixten är att han besitter, i alla fall som lagom utomstående, en form av galen genialitet. Att förvandla ett lag som ÖSK var innan han kom till ett 4-3-3 är inte enkelt, fråga Göran Aral och Zoran. Eller fråga AIK och Sanny om ni så vill.

Men denna genialitet kan ibland få en snetändning och därmed ibland konstiga laguttagningar. (nu är jag snäll)

Men Sixten ska ha cred för hösten. Men beroende på hur säsongen avslutas så vill man varken säga bu eller bä. Jag är ganska pessimistisk.

Om jag får spekulera tror jag fan på förlust mot MFF och inte med 1-0 utan minst med två mål. Tror inte ÖSK orkar hålla upp spelet, trots hemmaplan.
MFF spelar på ett sätt som inte passar oss. Vi såg på bortaplan hur mycket vi hade att säga till om.

Får vi då två klara förluster mot lag bakom oss blir det genast kritiskt för hur säsongens ska sluta. Om MFF går om oss, likaså Häcken och HeIF i nästa omgång så tror jag inte ÖSK orkar komma tillbaka.

Edit: såg att häcken möter heif näst match.
Örebro Biopower
2009-09-29 16:22
Jag tror jag förstår vad ÖSK-Karl menar när han säger att det inte spelar någon roll om vi blir 5;a eller var vi hamnar så länge vi inte åker ur.
Om vi missar chansen att knipa en medalj tycker jag också att vi skall prioritera ungt. Lår Erik N. Berra, Astvald Oskar m. fl. unga lirare få mycket speltid så fort chansen till medalj är borta. Nästa år måste vi lita på dem, Kihlen, Nordback Vovven, Wiken har alla passerat sin zenit
Örebro Biopower
2009-09-29 16:14
Håhåjaja!
Nu har vår förbundskapten varit och rotat bland de som jag trott varit döda för länge sedan. Nya i truppen sedan maltamatchen är Daniel Andersson (han platsar väl knappt i malmö längre) Marcus Rosenberg, Henke (måste väl finslipa innebandyformen) och Dusan Djuric. Lämnat truppen har Ola Toivonen Gustaf Svensson och Alvbåge fått göra. Snack om att ha favoriter
Örebro Brinkewall
2009-09-29 16:10
Ämne: Blå Bergen Blues//
....

ÖSK-Karl, jag förstår inte ditt avog gentemot Sixten. Vi spelar en positiv fotboll, vi har möjlighet att nå vår målsättning med en topp 5 placering (som många tyckte lät tuff), det talas om oss i positiva ordalag runt om i landet, spelarna gillar sättet att spela fotboll på.

Vad är det som du inte gillar, förutom att du tycker att vissa andra spelare ska spela ibland, och att Sixten tror på kontinuitet och behåller en startelva relativt ograverad?
Örebro Pras Y
2009-09-29 16:10
Länkentips! Inte undra på att vi torska mot GAIS borta. ÖSK-spelarna vill väl få samma mottagande när de kommer hem, skämt å sido. Se på Näfver i tåget, ser så jävla roligt ut. Lite Tobbe Linderoth på Istanbuls flygplats!
Örebro crille.
2009-09-29 16:06
Ösk-Karl // Anser åxo detta, sveriges bästa Mv... Skandal från lars L...
Örebro ÖSK-Karl
2009-09-29 16:00
crille.//

Nejdå, för mig borde han vara förstamålis, men hur vissa tränare tänker är ju med all tydlighet en gåta.
Örebro crille.
2009-09-29 15:57
Opps, är det bara jag som bryr mej om Alven?? Att han ej är med i landslaget...
Örebro ÖSK-Karl
2009-09-29 15:51
Wivallius//

Hmm, brukar vara boll inblandad vid sådana skador, otur. Själv har jag nu bestämt mig för att lägga skorna på hyllan, ingen mer veteranfotboll. Har aldrig varit med om så många skador (på andra) som detta år.

Tänk på det Kihlberg, lägg av i tid ;)
Örebro ÖSK-Karl
2009-09-29 15:45
Blå Bergen Blues//

Du kan inte räkna in mig i de som har Kihlberg som "hackkycklingen för dagen". Det har jag tjatat om i månader.

Med respekt för fotbollskunnigt folk tänker jag inte namnge de som dömmer ut honom och Sixten, det får ni läsa mellan raderna när de uttalar sig i media.

Önsketränare för mig är någorlunda realistiskt:

1. Hasse Backe (Säkert för dyr)
2. Benny Lennartsson (Tackar nog nej igen)
3. Tom Prahl (Vill nog inte flytta från Skåne)
4. Hammar (Mycket trolig ersättare när Geflekontraktet gått ut).
Örebro Blå Bergen Blues
2009-09-29 15:22
Ämne: Otroligt så mycket f....
Hur tänker du?
Wivallius
2009-09-29 15:21
Grixx//

Är 'Gääääääääsp!!!!!!!!!!!!!' att lyssna och tänka?
Örebro Grixx
2009-09-29 15:20
Otroligt så mycket floskler och skitsnack som kan komma efter en förlustmatch.
Alla är överens och alla argumenterar mot varandra...samtidigt...och utan att lyssna och tänka.
Örebro Grixx
2009-09-29 15:16
Gääääääääsp!!!!!!!!!!!!!
Örebro Blå Bergen Blues
2009-09-29 15:11
Ämne: Finns det verkligen ....
Nu är det alltså helt tydligt att det är Kihlberg som har utsetts till hackkycklingen för dagen. För någon eller ett par månader sedan var det Nordback. Jag tycker att alla människor är värda att "försvaras", den eller de som ska ställas till svars är väl isf vederbörande laguttagare. Ja, jag "försvarar" Sixten, jag tycker att vi har fyra jämbördiga (ja, nog egentligen nästan fem, för jag tycker Per J i princip är jämbördig) mittfältare och Sixten låter säkert motstånd och dagsform få avgöra.

Hur många här "försvarar" inte Sixten?
Örebro ÖSK-Karl
2009-09-29 15:10
Skägget//

Trisst att du tycker vi har en så "dålig" trupp, själv tycker jag inte den är sämre än Aik:s, däremot är det skillnader i hur man utvecklar och använder respektive trupp.
Annons: