/fotboll/osk/forum/5599.aspx/fotboll/osk/forum/5599.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
Allsvenskan - Svartvitt
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Örebro Elliot2007
2009-09-29 14:38
Wivallius/ Precis som ÖSK-KARL hävdar du att vi har spelarmaterial för en 3:e plats. Så du menar alltså att vi har 11 spelare som är bra nog för att gå in i ett allsvenskt topplag?!?!? Du får jättegärna berätta vilka det är förutom Alven och Iron-Mike. Jag har sagt det förut och jag säger det igen: Sixten har gjort ett jättejobb med det spelarmaterial han har. Begär ni mer så är ni betydligt okunnigare än vad ni vill framställa er.
Örebro Brinkewall
2009-09-29 14:20
Ämne: Jag tycker inte det ....

Snyggt inlägg. Självklart så är det så att en djupdykning kommer förr eller senare. Jag tror inte vi kan begära att de skulle vinna denna match och resten av de som återstår.

Däremot, om denna match innebär att spelarna knutit näven och påbörjar en ny svit med förlustfria matcher så kommer vi kunna nå en 3-4 plats. Och jag tror det var mindre dåligt att förlora mot Gais än om vi förlorar mot Malmö.

Nu fixar vi en ny svit på 5 vinster!!
Örebro Pras Y
2009-09-29 14:12
Spelar man som ensam target i ett bra lag som ÖSK är så det är fan klart att man gör mål.

Se på Zlatan i Barca, du kan sätta Olsen där och han skulle göra 5 mål på 5 matcher.

Olsens uppgift är mål, mer än någon annan.

Han var inte bra igår men försökte driva upp tempot och få killarna att visa glöd så bra där i alla fall.
Wivallius
2009-09-29 14:08
Jag tycker inte det hetsas särskilt här och de som gnäller på att ÖSK-Karl gnäller kastar sten i glashus. Läs gärna bajens, jurgårns eller ICAs sidor så får ni se på gnäll och hets. Att ÖSK-Karl ibland använder mer drastiska ord och uttryck än jag själv skulle använda är en sak, den bakomliggande analysen en annan.

Pelle Blohm hade en bra krönika i NA häromdagen där han efterlyste 'hockeystatistik' även i fotbollen. Om man hade en sådan så skulle man tydligt se att gnäll på Olsen och Nobbe är överflödigt. Jämför Nobbes och Kihlens statistik så borde det avgöra vem av dem som skall vara på planen, för just nu skall inte båda vara det.

Att säga att Adriano är så mycket bättre än Olsen är ju bara nonsens. Att han har mer boll är korrekt för det är hans roll och hans spelstil medan Olsen är target. Han skall ta emot och fördela ned bollar. Det behövs därför hyfsade uppspel (läs fem bortslagna inlägg i rad i matchen mot ICA) och att folk fyller på så det finns någon att fördela till. Annars blir en target bara isolerad och sysslolös.

Ja, det var nyttigt för Vovven att vila någon match. Jag har skrivit tidigare om hans lojalitet och överlägsna fysik men också om hans oförmåga att göra andra saker av bollen än att slå ut den på en Porokara ur form eller backa hem och spela Kihlen eller Wiken. Efter Alvbåge var väl Holgersson den som gjorde bort sig minst igår.

Det är klart att en genomklappning kommer för alla lag. Det som är tråkigt för ÖSK är att genomklappningar ofta återkommer när laget har 'chans', d v s när vi är på väg att etablera oss däruppe. Det finns nog tyvärr lite av en närkingsk 'mellanmjölkskultur' i laget.

Givetvis har Sixten gjort mycket bra för ÖSK och är en bra tränare. Dock gör han fel ibland. Jag har själv varit besviken på de två senaste matchernas laguttagningar vilka jag båda tyckt varit fega i överkant. Resultatet mot ICA var OK och jag är inte säker på att det gått resultatmässigt bättre om jag fått igenom min vilja. Igår tycker jag dock att resultatet visar att det inte kunde gått sämre med en mer offensiv laguppställning från start.

Ja, jag är ytterligt besviken på prestationen igår och jag tillhör också dem som tyckt att spelarmaterialet borde hålla för en tredjeplats. Dock har för många spelare haft för dålig form för länge (läs Kihlen, men även Nordin, Wowoah och i viss mån Olsen) för att det skulle kunnat gå vägen. Sen är Wirtanen ingen högerback. Bara att inse.

När dessutom både Almebäck och Wiken underpresterade igår så går det så här.
Forward Kapten Gerrard
2009-09-29 13:53
Nästan komiskt o se hur Bedoya&Nordback sprang livet av sig medan Nordin stod o tittade på.

In med BEDOYA från start och låt Nordin hoppa in hans kropp orkar inte 90 min. Det räcker inte med ett inhopp mot Göteborg som slutar 0-0.

Vi behöver 3 poängare om vi ska sikta på topp 3 eller 5.
Wivallius
2009-09-29 13:40
ÖSK-Karl//

Det är tungt, ja, dubbelt tungt. Nu var det till helgen och början av nästa vecka som jag skulle till Prag. Nu har jag dragit av halva höger vadmuskel och har svinont samt hoppar på kryckor, så jag får nog utnyttja avbeställningsskyddet på mitt Eurocard. Tyvärr!

När det gäller gårdagen så är det botten just nu. Tappar tron på fotbollen ibland. ÖSK har en under-dog-mentalitet som på något vis förbjuder dem att spela bra och att vinna när chansen finns och tillåter dem att spela bra när ingen press finns. Där är nog en av nycklarna till gåtan ÖSK och den här mentaliteten ser ut att finnas ingjuten i väggarna både på kansliet och i omklädningsrummen.

I övrigt är det nog bäst jag håller tyst eftersom jag redan en gång tidigare idag blivit hånad för mina åsikter. En gång per dag räcker.
Örebro -=joth=- (Old Boys)
2009-09-29 13:24
Tycker att Crona har många bra poänger idagens NA-TV inslag. Han summerar det hela rätt bra.
Örebro SyreAtom
2009-09-29 13:07
Skägget//

Exakt. Plattmatcher gör alla lag, det är verkligen ingen trend!

Men det är en helt annan sak att piska upp stämningen till rent hat. Men det är ju ganska lätt att se vem som vill få med sig alla på den linjen...

Örebro Skägget
2009-09-29 13:02
ÖSK-Karl: Visst är det bra ha högt ställda mål, men man ska inte ha orealistiska mål. JAg tycker du överskattar truppen något enormt. Tänk på att för två säsonger sen slogs vi i botten, så enligt dig ska vi på två säsonger KRÄVA minst en tredjeplats? När dom målen inte riktigt uppfylls så tvärvänder du och slår till med att ÖSK ska bli glada om de blir elva. Det finns inget däremellan?

Jag har hållt på ÖSK sen tidgt 90-tal när jag flyttade till staden och tycker nog att Sixten är den bästa tränaren klubben har haft i konkurrens med Dala, som DÄR hade en trupp för att slåss om SM-Guldet. ÖSK har inte en trupp som slåss om SMguldet. Att vi nu ligger femma och nosar på en Europaplats tycker jag Sixten ska ha en stor eloge för.

Jag vill inte förringa gårdagens usla resultat, men jag ser det inte som en trend. Alla lag gör plattmatcher, och jag är inte speciellt orolig för ÖSK:s framtid.

För övrigt så tippar jag att ÖSK tar 10 poäng på sista fem matcherna.
Örebro ÖSK-Karl
2009-09-29 13:00
Henrik(ÖSK)//

Därför att Kihlberg så oerhört tydligt förstör det roliga och vinnande spel som ÖSK uppvisade när han inte var med.

Det var tydligt redan innan att han var bromsklossen och att Sixten ändå plockar tillbaks honom tyder på feghet, alternativt okunskap. Se gärna länken nedanför, Cronas analys är klockren och vi har tyvärr inte en tillräckligt bra tränare enligt mitt förmenande.

Hur tycker du han utvecklat t.ex Berra o Basse?
Örebro Kronblom
2009-09-29 13:00
Ämne: Om man inte läser hä....
tycker Kihlens enda egenskap är att förstöra motståndares uppspel,går knappast att använda Kihlen och kreativitet i samma mening.Fick det till nio bortslagna pass från Kihlens fötter,dessutom kladdade han med bollen alltför mycket som gjorde det lätt gör gais-spelarna.Är man alltför djärv när man påstår att Kihlen var sämst på plan?Självklart är det inte bara Kihlens fel att man förlorade,alltför många spelare som inte kom upp i den nivå man kan begära.Enda spelarna som kan få någorlunda godkänt var Wiken och Holger,Kim blek men fick han en vettig boll på hela matchen?
Örebro foppa!
2009-09-29 12:57
Exakt ÖSK-Karl, varför gnäller du bara på Kilen?

Sitter man och följer Kilens jobb en hel match så märker man verkligen hur nyttig han är. Dock inte lika dominant nu, men fortfarande behövs han. Men det är jävligt många som bara väljer att se hans misstag.
Örebro Aspen
2009-09-29 12:56
När man läser kommentarerna efter matchen så slås jag av att Sixten bara skyller på spelarnas attityd. Tror han skulle utvecklas av att se sig sjäv som en del av laget. vad bidrar jag med?
Örebro Henrik(ÖSK)
2009-09-29 12:49
Ösk-Karl: jag pratar även om tiden efter Adrianos intåg. Kim Olsen har med två undantag knappast rosat marknaden. Adriano har varit kanon när han har fått spela och gett ÖSK så många,många fler anfallsalternativ. Alltså, varför gnäller du bara på Kihlen?
Örebro Kurt von Traatt
2009-09-29 12:35
Crona i NA TV. Kolla gärna.

Han tycker att (som många av oss)

- Bedya öppnar för Nordin (eller Nordin behöver Bedoya) och mittfältet igår är för statiskt och att ÖSK är tillbaka i det gamla bortaspelet igen

- Det är hur man förlorade igår och inte att man förlorade som stör

- att inte alla tog jobbet

- Att Sixten misslyckade med att få laget att vara på tå (vilket enligt Crona är en viktig del i Sixtens jobb)
Örebro ÖSK-Karl
2009-09-29 12:31
Wivallius//

Ja, nu är det tungt och tyvärr så fruktansvärt onödigt. Hur var det i Prag?
Örebro ÖSK-Karl
2009-09-29 12:18
Henrik(ÖSK)//

Nja, om Adriano hade varit i truppen när Kim hade sin svacka så absolut. Men tyvärr fanns det väl inget oskadat alernativ då?
Örebro Chipset
2009-09-29 12:12
Om man inte läser här dagligen så kan man få intrycket att alla tycker Kilen är en klapprutten spelare. Så är det ju verkligen inte. Tvärtom är han ju vår bästa defensiva mittfältare. Att skära av ytor, stångas och vinna fördelar med sitt fysiska spel är han bra på. Kanske truppens bästa.

Däremot tillhör han nog truppens sämsta när det kommer till bollbehandling, split vision och passningsskicklighet. Det är det sistnämnda jag stör mig på. Inte nog med att karln har svårt att slå bra passar (särskilt långa), han envisas också ständigt med att slå för långsamma passar. Det förlorar vi oerhört mycket på i uppbyggnadsfasen. Att Gefle-mittfältet förändrade tempot över en natt var ingen tillfällighet.
Örebro Henrik(ÖSK)
2009-09-29 12:10
Ösk-Karl: då kanske du håller med om att det är märkligt att Kim Olsen matchas så mycket som han gör?
Örebro ÖSK-Karl
2009-09-29 11:46
Skägget//

Känner att jag måste förtydliga mig och förklara min inställning.

Jag har aldrig skrivit att ÖSK är ett uselt lag, däremot kan det se dåligt ut när man använder spelare som är ur form och låter spelare i form sitta på bänken.

Mitt mål i livet är att försöka nå så högt som möjligt, det gäller även mitt hjärtelag ÖSK.

För att göra det måste man både i idrottsvärlden såsom företagsvärlden analysera vad som kan göras ännu bättre även när det går bra. Koppla av kan man göra när man går i pension.

När det går dåligt måste man tyvärr dra saker till sin spets, en hel del människor nöjer sig med det lilla, alla är vi olika. Men om man sitter nöjd och lutar sig tillbaks när man är på topp, då börjar hissen gå nedåt.

För mig spelar det i princip ingen roll om ÖSK slutar femma eller trettonde, det är medalj som gäller och målet den ädlaste. Dit kommer man inte med inställningen de går aldriiii. Jag är övertygad om att det går, men det kommer att kosta blod svett och inte minst tårar för vissa.
Örebro ÖSK-Karl
2009-09-29 10:59
Blå Bergen Blues//

99% var taget ifrån vad som skrevs på forumet i och efter matchen igår, kanske var 95% eller 100%. Orkade unte göra en exakt matematisk uträkning.
Örebro Kurt von Traatt
2009-09-29 10:30
//Håller med dig om din "framtidsuppställning". man kan lika gärna börja spela in de yngre nu och tom chansa med Berra som mittback nästa match. Vågar man det och ser redan nu på nästa säsong så skulle iaf jag kunna acceptera ett litet(?) sämre resultat. Berra spelade de flesta matcherna ifjol. Hur kan han ha blivit så mycket sämre?

Nordin har varit utomordentligt strålande i matcherna före Gais och jag stirrar inte bara på hur många poäng han gjort. Frågan är bara hur väl han trivs med två jordfräsar?

Angående gnället& upprördheten som vissa stör sig på så tror (observerar "tror") jag att jag talar för många "gnällare" här inne att det kanske inte är förlusten i sig själv man upprörs över utan det är HUR laget förlorar och att laget tenderar att falla ihop som ett korthus så fort det börjar brännas. ÖSK faller med sådan katastrofal insats. ÖSK uppvisar så hemsk låg lägstanivå.

Sen tror jag ff att det inte hade hjälpt med att bara köra med "Gefle mittfältet" igår. Utan även Adrioano istället för Astvald och ett mer kompakt aggressivt låg omställningspelande ÖSK hade behövts. Och kanske tom Kilen också på banan istället för Porokara (4-4-2 spel).

ps Och jag tror Wirtanen inte alls behöver vara ett dåligt köp men hans rätta plats är nog högre upp i banan på en kant
Örebro rirobban
2009-09-29 10:28
Jag blev orolig när Wovven vart avstängd. Har aldrig tyckt att Glenn varit bra. Men igår kanske det var en kollektiv kollaps. Men jag tycker verkligen att vi har svaga ytterbackar med Wirtanen i spetsen. Därför vore det inga fel med Haginge och Riddez till nästa säsong. Anttonen är för skadebenägen. Haginge är bra i rätt miljö (som i ÖSK).
Örebro Gummianka
2009-09-29 10:25
ÖSK kan inte spela i Göteborg. Torsk på alla planer alla dagar i veckan (ÖIS räknas inte). Den salta sidvinden och förvirrande dialekten ger spelarna kortslutning (utom Alvbåge). Matchen igår var tom sämre än Gävlematchen.
Örebro rirobban
2009-09-29 10:22
Jag orkar inte ens klaga. Såg första halvleken och ca 10 min av andra. Förstår bara inte vad Kilen gör på planen istället för Bedoya. Maken till felpassar och omotiverade spelare har jag aldrig sett som i första halvleken igår. Var betydligt bättre de 10 min som jag såg av andra.

Nej nästa match bör man starta med Bedoya, Nordback och Nordin på mittfältet. Vi ska inte anpassa oss efter vad motståndarna har för spelare. ÖSK har spelat bäst med denna mittfältstrio, varför inte fortsätta med den då!?

Malmö om en dryg vecka. Ett MFF (som GAIS) är ett mycket formstarkt lag som har börjat hittat målet. Men konstgräset och Behrn arena är en trygghet för ÖSK.

Jag tror inte det blir något Europaspel. Får hoppas att vi klarar målsättningen nu och därmed håller Helsingborg, Malmö och Häcken bakom oss. Kan bli väl så svårt det...
Örebro pemo
2009-09-29 10:19
Ämne: Angående laguttagnin....
Jag tror inte en tränare har "personliga favoriter" rent mänskligt utan har sina favorittyper av spelare. Te.x. Per Zetterberg. Belgiens bästa spelare flera år, men aldrig en fast landslagsman. Hans spelartyp var inte den so Söderberg/Lagerbäck sökte. Då spelare det ingen roll hur bra han är om man vill ha en Daniel Andersson.
Samma i ÖSK. Sixten vill tydligen alltid ha en "sweeper" på mittfältet. Därför platsar typen Khilberg. Nordback springer mest av alla. Därför är hans typ på plan. Nordin spelar lite för oss i publiken, men som Pelle B skrev, han har inte gjort mer än ett mål och en passning. Om Nordin hade mer självförtroende och visade att han bestämmer, skulle den typen också vara på planen. Hans problem är att han försöker anpassa sig till Sixtens idé, men vill egentligen spela som han gör, dvs fri mittfältare.
Så det där med favoriter är nog mest i betraktarens ögon. Prova någon gång att se en match med en fotbollskunnig neutral person så får du en helt annan bild av ÖSK:arnas spel.
Eller se reprisen på TV med normal puls....
Örebro pemo
2009-09-29 10:09
Det var då ett djävla gnäll. OK, jag har inte sett matchen ( ännu, väntar på reprisen C+ ) men kan konstatera att när Nordback är avstängd saknas han otroligt. När Wovven är borta saknas han. Dessa två är väl de som får mest skäll här inne. Nästsa match så är KIM borta, men det fixar väl brassen, som då äntligen får spela på sin rätta plats. Vem som tar mittbacksplatsen vet väl bara Sixten, men tror ni på Berra så kan ni väldigt lite om fotboll. Men jag tror att Daniel Larsson i MFF ler lite extra på träningen nu när han slipper Almebäck. Det som hände i går var väl det vanliga. Ingen ville springa utan väntade in bollen. Sedan förstår jag av referaten att döma att Nordin inte hade sin bästa dag. Det verkar som om alla blir förlamade när det trillar in ett mål i baken. Nåväl, mot MFF hoppas jag att Anttonen är tillbaka. Sedan skrev jag inför IFK-matchen att Astvald är sliten. Dags nu för honom att vila. Upp med Tommy på hans plats. Khilberg??
Tja, som andra skriver, det är hög" Larsen-varning" på honom.
Men Sixten ändrar ju inte speciellt mycket på laget, så det blir väl Adriano istället för KIM och Holger går in som mittback.
På bänken sitter då Anttonen, Staaf, Per och Bedoya/Nordin.
Jag tror att Sixten ställer upp så här:
---Alven
--Tommy -- Wiken--Glenn--Wovven
--Nordback---Kihlen--Bedoya/Nordin
--Astvald---Adriano---Roni

men om han siktar på nästa år, eller lyssnar på oss amatörer så skulle jag hellre se denna uppställning ( dock ganska osannolik )
---Alven----
---Anttonen----Berra---Glenn/Wiken--Wovven
---Bedoya----Nordback----Per/Nordin
----Eric ( sista chansen)---Adriano---Roni

med Staaf, Per James och Erik ( fast J och E är kanske inte tillgängliga
Men hav tröst alla ÖSK:are Sixten vet nog vad han gör. Skillnaden mellan geni och idiot är hårfin. Man kan inte vara sentimental som tränare. Visst är det kul med killarna från Kamerun ( riktiga färgklickar hi hi hi ) men passar de inte in i systemet så ---that´s life-- vi har i alla fall plus på skånelagen i år så MFF får väl en obehaglig överraskning på söndag. Stackars Rolle Nilsson...
Örebro Godfoten
2009-09-29 09:59
Ni som säger att Bedoya är vår formstarkaste spelare? Har ni sett matcherna mot Kalmar, Bajen och Göteborg? Jag tycker att Ale bara sprungit mycket. Inte bidragit med något offensivt alls under dessa tre.
Örebro Biopower
2009-09-29 09:50
Angående laguttagningar och prestationer i ÖSK.
Alla tränare i alla tider har och har haft sina favoriter, det gäller även tränaren i ÖSK (vi kan kalla honom Sixten eftersom han heter så). När en spelare uppnått nivån tränarfavorit så är det inte alltid dagsform eller prestationer på senare tid som styr en laguttagning. Istället är det de prestationer som gjorde att han blev tränarfavorit som ligger till grund för laguttagningen. Ibland ligger dessa prestationer långt tillbaka i tiden och ibland ser vi som supporters att ett upprepande av dessa prestationer verkar utopiska. Men har man blivit tränarfavorit tas man ut i startelvan ändå, det är t.ex. därför som Micke Nilsson, Daniel Andersson, Peter Hansson och Henke Larsson alltid tas ut i landslaget så fort de stigit ur sjuksängen. När det gällde Tobias Linderoth räckte det att han vaknat ur narkosen efter senaste operationen.
Örebro Elliot2007
2009-09-29 09:48
Pras Y/ Jag förstår inte riktigt ditt inlägg. Först kritiserar du nästan samtliga spelare (vilket du gör rätt i) men sen på slutet säger du "Återigen, Sixten. Vad fan ska du spela rätt elva snart eller?"
Men vad är rätt lag om alla spelare underpresterar, eller anser du att det finns 9 andra spelare i truppen som du hellre hade sett och som är bättre?

ÖSK-Karl/ Det här är ett ÖSK-forum, inte ÖHC och jag är övertygad om att vi alla här skiter i att du känner Mozart. För det andra, du har en längre tid påstått att vi har spelarmaterial för att komma 3:a eller bättre och att det bara är Sixtens fel om det inte blir så. Ska vi titta lite på spelarmaterialet då. T.e.x så att vi kollar vilka spelare som skulle platsa i ett annat allsvenskt lag på den övre halvan.
Målvakter: John Alvbåge, solklar!
Backar: Almebäck, men INGEN annan skulle få kontrakt i nån annan allsvensk klubb.
Mittfält: Nordin, troligen. Kanske också Bedoya även om han kan behöva en säsong till för att blomma ut. INGEN annan!
Anfall: Porokara i den form han var i i våras. Kanske Kim som inhoppare i ett mittenlag. INGEN annan!
Med detta i tankarna så tycker jag att det är en bragd att vi ligger 5:a!
Annons: