/fotboll/osk/forum/5587.aspx/fotboll/osk/forum/5587.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
Allsvenskan - Svartvitt
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Örebro Brinkewall
2009-10-01 17:21
Ämne: GAIS kan inte slippa....
Erki; Normalt är att om ansökan kommit in så gäller tillståndet från den dagen.
Örebro Erki
2009-10-01 17:20
GAIS kan inte slippa undan straff. Man valde att spela med Wanderson trots att man visste att han inte hade uppehållstillstånd, hur kunde man vara 100% säker på att han skulle få uppehållstillstånd retroaktivt idag?

Sen tycker jag inte att det borde spela någon roll att han får ett retroaktivt uppehållstillstånd idag, när matchen spelades hade han inget uppehållstillstånd. Så enkelt är det.
AIK Saywee
2009-10-01 17:13
Ämne: Det hela kommer slut....
Den var rolig, men tyvärr även trolig ;-)

Nu finns risken att vi ryker pga felaktig anmälan?

SvFFs slumpnämnd avgör kanske, om inte Lagrell innan dess kört "ole dole doff".
Sundsvall herr melin
2009-10-01 17:04
rirobban
Mest troligt är väl att Wanderson aldrig hunnit förlora sitt speltillstånd. Det är ju det som är klantigt i hela historien. SvFF utfärdar speltillstånd som sträcker sig under längre tid än myndigheterna. Visserligen vet alla att det är en formsak att få förlängt, men ändå. På så vis har SvFF ingen chans att kontrollera att alla spelare är licensierade. Hur ska de veta när utländska spelares uppehållstillstånd går ut?
Örebro go_osk
2009-10-01 17:03
Frågan är väl om förbundet väljer att gå på migrationsverkets linje eller inte. Eftersom Yunus efter mycket om och men beviljades speltillstånd, trots utvisningshot, så känns det som att det är möjligt att förbundet väljer att gå sin egen väg. Som vi alla vet så gillar de att statuera exempel.
Örebro Brinkewall
2009-10-01 16:56
Ämne: Bakaou//

Det här ....

Klart de slipper poängavdrag. Eftersom tillståndet gäller från den 17e då det lämnades in så kommer även SvFF ge tillstånd från det datumet. Annars vore det mycket märkligt.

De tidigare matcherna är för långt tillbaka för att kunna överklagas.

End of chat.
Örebro ÖSK-Karl
2009-10-01 16:51
Bakaou//

Det här är långtifrån klart. Att du dessutom använder fotbollskanalen som källa gör inte det hela klarare.
Örebro rirobban
2009-10-01 16:51
Ämne: Nu är det klart, min....
Frågan är inte om uppehålls-arbetstillståndet, utan om han kan få ett speltillstånd i efterhand från fotbollsförbundet? Fotbollskanalen har nu ändrat sin artikel dessutom...
Sundsvall herr melin
2009-10-01 16:44
Kajanus

Jag tycker det ser ut som det bara är Örebromatchen som kan beröras:

"I de fall spelare varit okvalificerad p.g.a. avsaknad av spelarlicens ska dock, om
spelaren senast på tredje dagen efter erhållen anmaning i samband med licenskontroll licensieras av föreningen, poängförlust dömas endast för den sista av de matcher där spelaren vid förseelsens påtalande spelat".

GAIS Bakaou
2009-10-01 16:43
Nu är det klart, mina vänner! Inget poängavdrag!
Örebro Grixx
2009-10-01 16:42
Kan leva med att vi får 3 p plus och Gais 3 p minus...orättvist rent mentalt och spelmässigt.

Om och jag säger om reglerna säger att vi ska få poäng så tackar vi och tar emot. Däremot som det lät i morse att de skulle tappa massor med poäng och i princip åka ur pga detta slarv då hade det varit tragiskt och inte alls känts bra.

Att de mot oss och kunskapen att han saknade klara papper ändå fick spela låter som fusk och omoral.
Örebro ÖSK-Karl
2009-10-01 16:42
Vad hände det där året då vår sjundeplats blev en åttondeplats efter någon protest som inte hade med ÖSK att göra?
Örebro Ösknisse - Et ipsa scientia potestas est
2009-10-01 16:35
Straffas inte GAIS så är det pinsamt. Ska inte Yunus få spela så ska inte Wanderson spela!
Örebro starkmat
2009-10-01 16:32
Ang eventuelt straff, tror jag poängavdrag är det bästa. Hur ska man sätta bötern? Tex hur mycket är en as plats värd för en klubb (gais)? Med böter kan en klubb "köpa" sig 3 poäng.

Men i slutändan kommer ingenting att hända, vi är fortfarande ÖSK.
Örebro Kajanus
2009-10-01 16:32
Poängen i detta fall är solklar. GAIS visste om att Wanderson inte hade fått igenom sitt arbetstillstånd. Det är då styrelsens uppdrag att förmedla detta till Axén, så att han tar ut sitt lag utan Wanderson i det. Men styrelsen gjorde inte det och chansade på att det skulle lösa sig.
Det är det som ska bestraffas, inte det faktum att det kan komma att lösa sig retroaktivt.
Reglerna säger 9 poängs avdrag, det finns inget undantag.
Örebro Ropesin
2009-10-01 16:27
Hahaha! Ja den var bra. Det värsta är ju att man inte skulle bli förvånad.
Örebro Brus-Nilsson
Om, hur och i så fall varför GAIS kommer att bli bestraffade kan vi överlåta till disciplinnämnden. Basta!
I övrigt kan man få rysningar av att läsa om ett av världens bästa damlags problem! Se länk
Örebro go_osk
Ämne: Ämne: Som sag....
Jag håller med dig, men faktum är att ÖSK blev ordentligt drabbade efter säsongen 04 då det uppdagades att Örgryte hade använt sig av fler än 3 icke-EU-spelare. ÖSK:s slutliga tabellplacering ändrades således. Ett par veckor senare blev ÖSK även degraderade till Superettan. Resten är historia.

Det jag vill komma till är att förbundet måste vara konsekvent.
Örebro 100år
2009-10-01 16:22
Dagens klockrena
Brommapojkarna Karel Meduna
2009-10-01 16:18
Ämne: Som sagt..Vi får se.....
Tror du har fel där. Alltså det där med att inga fans sist o slutligen vill se en tabell ändras i efterskott. Åtminstone beträffande de som ser en chans för Hammarby att hållas kvar lär det vara så.
Jag ser inget fel i att göra en anmälan då något fel har begåtts. Däremot skulle det kännas lite konstigt om "tredje part" (läs: BP) skall bestraffas genom att plötsligt dras in i en nedflyttningsstrid som man redan trodde sig ha sluppit.
Tror inte det går att räkna om tabellen.
Tänk er ifall samma sak skulle hända efter att serien är färdigspelad o det visar sig att matchresultatet mellan lag X o lag Y ändras på ett sätt som gör att ett tredje lag plötsligt visar sig ha trillat ur serien. Samma regler borde rimligtvis gälla då som fem omgångar före slutet.
Örebro Ösknisse - Et ipsa scientia potestas est
2009-10-01 16:18
Det hela kommer sluta med att förbundet kommer hitta en anledning till att degradera ÖSK.
Örebro rirobban
2009-10-01 16:11
Ämne: Spontant känner jag ....
Frågan är om ÖSK:s styrelse innan 2004 fuskade eller kanske var det slarv med ekonomin (som egentligen var positivt, men förbundet ville annat). Därmed bör allsvenska säsongerna 2005 och 2006 spelas om eftersom ÖSK orättvist spelade i Superettan då. Så år 2010 spelar vi både säsongen 2005, 2006 och 2010... Att ÖSK slarvade ska väl inte betyda att man blir nedflyttade?
Örebro ÖSK-Karl
2009-10-01 16:07
Rudolf Blodstrupmoen//

Efter 17/9 är det medvetet fusk, innan jag fick reda på det höll jag med dig.
Örebro ÖSK-Karl
2009-10-01 16:05
rirobban//

Det innebär då att Gais och Hammarby byter plats, synd om bajern klarar sig kvar på detta. Men när man så uppenbart fuskat efter 17/9 måste det ju straffas. Inget konstigt och inte mer än rätt.

Förövrigt anser jag att ÖSK skall ha en 3-0 seger mot skattefuskarna efter stolpflyttandet.

ALLA VERKAR FUSKA I GÖTEBORG
Örebro 100år
2009-10-01 16:04
Jag som ville se Axén som nästa tränare för Örebro. Nu lär han bli den nye Pelle Blohm.
Örebro Rudolf Blodstrupmoen
2009-10-01 16:04
Spontant känner jag att det mest rätta vore att ge Gais ett ekonomiskt straff. Nu handlar det inte om något medvetet fusk utan rent slarv. Därför bör dom inte drabbas av något poängavdrag.
Örebro rirobban
2009-10-01 16:00
"Namn: Slimmy » Svara inlägg
Sänt: 2009-10-01 15:50
Att Hammarby är i desperat behov av poäng och prövar frågan kan jag dock ha förståelse för. Det handlar som sagt om er överlevnad. Örebro anser jag däremot som rent giriga som skickar in en protest i detta läget."

Så makrillar gör skillnad på lag och lag? Varför skulle Bajen ha större anledning till att få lämna anmälan!? ÖSK kan missa fina placeringspengar och Europaspel. Tycker att båda klubbarna har lika stor rätt att lämna anmälan. Men det är nog bara ÖSK:s anmälan som förbundet kan testa. Bajens rör sig ju om för många dagar tillbaka...
Örebro ÖSK-Karl
2009-10-01 15:59
rirobban//

Den enda klubb som ställde upp för oss var ÖIS, därför har de alltid en plats i mitt hjärta.
Örebro rirobban
2009-10-01 15:57
Ämne: Det är tydligen max ....Japp det har tagits upp några gånger idag;)
Örebro ÖSK-Karl
2009-10-01 15:57
Det är tydligen max 9 poäng Gais riskerar att missa, precis vad jag tidigare tyckte var rätt. Se länk.
Annons: