/fotboll/osk/forum/5539.aspx/fotboll/osk/forum/5539.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
Allsvenskan - Svartvitt
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Örebro ÖSK-Karl
2009-10-13 22:58
KvT o TICTAC//

Investeringar på spelare är ingenting att oroa sig för i andra sporter. Det jag tänkte på är sponsorbiten.
Örebro TICTICTAC
2009-10-13 22:52
Tänker på att investerare kan gå över till ÖHK,LIF eller Eco. Här har väl trots allt ÖSK ett jätteförsprång då stora övergångssummor inte finns i dagsläget i dessa sporter som motsvarar ev. vinster i fotbollen. Har inte helt koll på basketen men hockeyn är det väl möjligtvis ryska ligan som kan trissa upp övergångssummor. NHL ger inte mycket till klubbar och investerare idag.
Örebro Mittåt
2009-10-13 22:51
Tanken att man i förväg skulle kunna analysera (och träna) fram de spelare man senare kan tjäna pengar på är visserligen attraktiv men också väldigt orealistisk. Om ÖSK eller ÖSK närstående skulle besitta denna kapacitet skulle den även finnas hos övriga aktörer på marknaden. Detta skulle resultera i korrekt "prissatta" spelare, vilket i sin tur skulle göra att denna arbitragemöjlighet försvinner.
Örebro apskallen
2009-10-13 22:35
ÖSK-Karl, din idé är intressant men det finns såklart en del frågetecken. Ett av de stora problemen med klubbarna i Sverige idag tycker jag är fansen, och deras attityd att de i princip "äger" klubben för att de med biljettpengar betalar deras löner.

Nu är ju detta en haltande jämförelse med ett investmentbolag, jag vet, men det finns alltid en oroskänsla när "utomstående" kommer för nära själva kärnverksamheten. Ska de som äger spelarna kunna kräva att de får spelar? Ska de kunna sälja när som helst, utan att den berörda klubben får komma till tals? Extra svårt blir det när klubbens sportsliga ambitioner krockar med investerarnas ekonomiska intressen.

Finns det ett sätt att få detta att funka rent praktiskt?
Örebro Kurt von Traatt
2009-10-13 22:34
ÖSK-Karl // Fast är ÖHK det, rent affärsmässigt? Verkar ju som om hockeyklubbarna mer eller mindre tvingas skänka bort sina spelare till NHL/KHL
Örebro ÖSK-Karl
2009-10-13 22:19
Aspen//

Du har så rätt, ÖHK är en mycket stor risk för ÖSK.
Örebro ÖSK-Karl
2009-10-13 22:16
KvT//

Du har helt förstått mitt koncept, eller affärsidé, som det är nu så blir det inga pengar alls för framtida spelarköp. De som gav sig in i Spelarinvest var säkerligen beredda att förlora varje krona, jag var det. Men med en tränare som avvecklar spelare istället för att utveckla går vi en farlig framtid till mötes om inget görs såsom ett externt investmentbolag.

Tror t.o.m att ett sånt bolag kunnat lockat To--nen som bosman om han då fått 2 miljoner i fickan. Pengar är makt, så är det bara i dagens fotbollsvärld. Om nämnda spelare hade ett år kvar med Degen så hade han av investmentbolaget kunnat få skriftligt på uppgörelsen, då hade Degen kunnat få 500.000 för honom eller inget efter ett år.
Örebro Aspen
2009-10-13 22:16
deportivista//Det är nog ingen i spelarinvest som satsar för att tjäna pengar. Utan spelarinvest hade vi inte spelat i AS nu utan troligen gått samma väg som ÖIK.
Om inte klubben förvaltar de spelare man önskat sig och som spelarinvest köpt finns risken att investerarna tröttnar. Och kanske tittar efter nya investeringar, t ex ÖHC, Eco Ö, Lindesberg, ..
Örebro Magister mundi sum
2009-10-13 21:55
Ska bli skönt när allsvenskan drar igång igen...
Örebro Kurt von Traatt
2009-10-13 21:54
Charlie Davies inblandad i svår bilkrach. Opereras just nu
Örebro Kurt von Traatt
2009-10-13 21:49
Yeah // han var full när han sa det ;)
Örebro Yeah
2009-10-13 21:46
Saxat från Siriusredaktionens intervju med Richard Richardsson:

Bästa tränare du haft:
Sixten Boström och Alexander Axén i Örebro. ”Bra fotbollstänk, går att prata med och förklarar tydligt.”
Örebro Kurt von Traatt
2009-10-13 21:17
deportivista // Jag skrev synnerligen väl kartlagd spelare. Då ska det inte bli en flopp. I sådana fall har man fel scouter. Eller då en extra väl lovande egen produkt. Enligt "ÖSK-Karl Konceptet" så blir man inte sittande med höga lönekostnader utan det handlar om en hög sign on, bekostad av en extern finansiär.

Det finns inget angivet att en privat investerare skall kunna påverka en laguttagning. Bara att andra utvägar skall skall finnas för lovande spelare som hamnar i frysboxen. Ponera att Berra ingått i detta koncept. Efter Sixten signalerat att Holgersson/Antonnen är hans förste mittbackersättare skall bolaget som "äger" Berra få rätten att hyra ut honom till annat lag.

Däremot finns ingen garanti för att Ronaldo kommer att fungera jättebra i Real. Men man kan ju hoppas. Om du förstår sensmoralen. Om ÖSK köper t ex Emil Johansson bör man ju inte bara utgå ifrån att han kommer att prestera lika bra i ÖSK som han gjort i Bajen, Utan att vi ska ha en sådan duktig tränare att han kan vidareutveckla honom (om han får spela).

Detsamma gäller lite mer oprövade, men väl scoutade, spelare.

Läs om, läs rätt.
Örebro deportivista
2009-10-13 20:48
Anledningen att man inte skriver långa kontrakt är väl uppenbar - OM spelaren inte blir jättebra så sittar man med höga lönekostnader i flera år framåt (och har ingen möjlighet att kontraktera andra spelare).

Risken finns då naturligtvis att spelare har kontrakt som går ut och lämnar som Bosman. Det är naturligtvis tråkigt när det händer, men det är en del av dagens fotboll.

Om privata investerare ska kunna påverka tränaren i hur han tar ut sitt lag för att "bevaka sin investering" så är något snett (dessutom, bara för att en spelare får spela så kommer de inte automatiskt att bli jättebra, världen är full av "supertalanger" som inte blev något - trots speltid.)

Om de som är med i Spelarinvest på allvar satsat pengarna med en förväntan att de ska tjäna pengar på affären så kunde de lika gärna spela pyramidspel. Varje "ny Zlatan" är bara ett vridet knä från korpen, så de pengarna man satsat bör man varit förberedd på att förlora.
Örebro Aspen
2009-10-13 20:46
Sorgligt det här med SvFF. Kan man acceptera att någon sitter kvar?
Örebro Mittåt
2009-10-13 20:36
Unibet verkar ha lagt sig till med ett överlager av svenska matchtröjor.

Ett litet tips till "Lagrell". Din nick är nog inte den bäst valda för det hör forumet.
Örebro Mattias69
2009-10-13 20:35
Kom igen nu gott folk, det finns fortfarande biljetter kvar till Kubanernas supporterresa till Bromma! Vi är ett gäng redan men det hindrar inte att vi blir fler på bortasektionen. Skit i om du inte känner någon i Klacken eller inte kan ramsorna utantill. Alla som håller på ÖSK är välkomna med!!!
08 Fotboll Lagrell
2009-10-13 20:27
Nu kör vi gubbar. Sista omgångarna.
Må bästa lag vinna.

Sista matchen nu för Sverige nu oxå. Ser mörkt ut. Men här fanns det liten ljusning. Spela ex resultat, du kan inte förlora. Pengar tillbaka om du missar!! Skööönt. Och alla får en Sverige-tröja original.
http://adserving.unibet.com/redirect.aspx?pid=18482&bid=7943
Örebro Västbanken
2009-10-13 20:20
Om någon mot förmodan skulle ha missat att läsa dagens Mitt i Bromma, så antyds där att Iron Mike ska ha fått ett anbud från PSV Eindhoven i våras:

"I en av de första matcherna i våras i allsvenskan neutraliserade Michael Helsingborgs landslagsstjärna Henke Larsson. På läktaren satt en imponerad scout från holländska storklubben PSV Eindhoven. Michael kunde ha gått utomlands som Bosman och fått en slant på egen ficka. I stället skrev han på för ÖSK till 2011.
- Jag var inte redo att flytta, ville hellre stanna i Örebro som har gett mig chansen och trott på mig."

Kan ju också vara så att Micke (medvetet eller omedvetet) gett journalisten den bilden, vad vet jag.
Örebro Kurt von Traatt
2009-10-13 19:30
Givet att inte Porokara & Bassonbeng och Berra går i vinter betyder det att deras värde drastiskt kommer att ticka nedåt from vårstarten. Jag tycker ännu en gång detta visar att tre-års kontrakt är för kort tid för investerings-spelare alternativt unga extra lovande egna produkter.

Nu krävs det två för en tango som Sjögren sagt och att det naturligtvis kräver att spelaren godtar 4-års kontraktet. Och jag kan garantera att spelaren ställer upp på dansen om bara pengarna är det rätta. Det finns inte en stor klubb i världen idag som inte binder upp extra bra spelare på minst fyra år. Kolla bla Elfsborg. Tom GAIS gör det (5-års kontrakt om jag inte minns fel). De pengarna har inte ÖSK/Spelarinvest erbjudit eller då har inriktningen varit tre-års kontrakt från ÖSK.

Därför tror jag att det som i nuläget är bäst när det gäller spelarinvesteringar för nyförvärv liksom för egna produkter som är utöver det vanliga är ÖSK-Karls koncept. Det kräver att någon slantar upp rejäl för en långtidskontrakt ala 4-5 år för en synnerligen väl kartlagd spelare eller en extra talangfull egen produkt. Att skicka en sådan stort löfte och lovande mittback som Berra (i kategorin stora mittbackar) till ÖSK i dagsläget är som att kasta pärlor till svin. Eftersom både speltiden och bänktid numera är obefintlig. Särskilt som man överväger en sådan medelmåtta som Glenn Holgersson istället, som är lika nära 30-strecket som Berra är 20-strecket. Wikström gör förmodligen sin sista säsong nästa år om man får gå på signalerna och efter det måste ÖSK börja leta ny stor mittback. Eftersom Berra dragit för länge sedan.

Jag tycker inte alltid att man kan godta en förklaring som att "Ja men Glenn kan ju spela på två positioner" eftersom det är så kortsiktigt.
Likaså om man söker en mittback som skall spela nästintill lika bra som ytterback så får man en...Kompromiss. Men det är min åsikt.

Jag har full förståelse för att t ex Berra i nuläget inte slår ut Wikström. Men det är inte pudelns kärna som jag ser det. Utan han hade behövt vara med på bänken mycket mer, få hoppa in när Almebäck väl var avstängd (Nej, man måste inte ha en blixtrande snabb mittback om man spelar lågt och kompakt. Vilket ÖSK skulle ha gjort mot både MFF och GAIS). Alternativt fått avsluta årets säsong i någon SE-klubb för att få speltid. Hela tiden med den pedagogiska förklaring till honom att man tror på honom på sikt och att utlåningen är till för hans skull.

ÖSK, Spelarinvest och ev tredjepart måste hitta en strategisk lösning på detta. För med samma strategi kommer ÖSK förlora fler duktiga spelare.
Häcken simzabar
2009-10-13 16:51
Ang ÖIS Dawit Isaak-banderoll: Låt SvFF ta hand om landslaget så länge de klarar av det.
Alla regler förutom sportsliga, borde polis/statsmakten upprätthålla. Om Svea Rikes Lag inte har något att invända, varför ska då gamla feta gubbar som aldrig diskat eller bytt blöja eller vabbat ha något att säga till om?

Sen föreslår jag att ALLA klackar står upp för Isaak via banderoller resten av säsongen.
Snälla USA: Bomba Råsundavägen, plz!!!
AIK Saywee
2009-10-13 15:52
OK, ÖSK-Karl, jag smygläser ibland oxå, men GT´s känsla för göteborgsklubbarna går inte att finna hos NA ... ?

I den västsvenska regionen försöker alla sträva åt samma håll :-)
Örebro ÖSK-Karl
2009-10-13 15:46
Saywee//

Håller med, jag tillhör dem som sa upp prenumerationen när inte Uddling kunde be om ursäkt för rassistattacken. Var visst en hel del som gjorde det, men numera skriver han snällare av det jag läser på nätet.
AIK Saywee
2009-10-13 15:41
ÖSK-Karl, jag har ofta tänkt på det, men det syns inte alltför ofta i det de trycker på svartvitt i vare sig papper eller på nät!

Nån gång kanske, men inte ofta ...

FORZA SVARTVITT!
Örebro ÖSK-Karl
2009-10-13 15:35
Saywee//

Tänk på att NA är en av ÖSK:s största sponsorer ;)
AIK Saywee
2009-10-13 15:27
Mediamakt, eller mediastöd?

Läste nyligen i dagens papper-GT att "GT betalar ÖIS böter"

Handlar om en banderoll ....

Lillrubriken lyder
"Svenska Fotbollsförbundets beslut är naturligtvis vansinnigt.
Jag är alldeles säker på att ordförande Lars-Åke Lagrell egentligen håller med.
Men om förbundet inte ändrar sig betalar GT ÖIS böter"

Saywee´s tre punkter ...
1. SvFF har ingen koll på godtyckliga och krångliga regler!

2. Lagrell bestämmer nästan allt!

3. Tänk om NA kunde ställa upp för ÖSK någon gång!?
Örebro ÖSK-Karl
2009-10-13 13:05
Wivallius//

Nejdå, jag missförstod dig inte, ja vill bara påvisa att risken inte är så stor om man köper fem spelare i Almebäcksklass och räknar med att minst två av dessa går att sälja vidare för tillsammans 12 miljoner.
Wivallius
2009-10-13 12:57
ÖSK-Karl//

Missförstå mig inte. Jag tycker det är en bra idé.
Örebro ÖSK-Karl
2009-10-13 12:46
Almebäck är typexemplet på en sådan investering jag talar om, säg att han inte tänker förlänga med ÖSK för att de betalar för dåligt och han blir bosman.

Då köper investmentbolaget honom för 2 miljoner till honom själv mot att han skriver fyraårskontrakt med ÖSK. Han får sin normala lön av ÖSK, men bolaget har rätt att sälja honom när man vill, alternativt låna ut honom när man vill om han inte får tillräckligt med speltid och som sagt försäkra honom till inköpspriset. Efter 2 år bör han gå att sälja för 5-6 miljoner. Win-Win och ny spelare kommer in.
Wivallius
2009-10-13 12:27
Saywee//

Investerar hellre i Alm&Bäck än i Skoog i dessa tider men vem vet kanske en föryngrig av Skoog inte är helt kalhugget.
Annons: