/fotboll/osk/forum/5537.aspx/fotboll/osk/forum/5537.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
Allsvenskan - Svartvitt
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
AIK Saywee
2009-10-12 20:58
Henke som förbundskapten i svensk fotboll?!?!?
Tränarkvaliteter? Innebandy? Medial? Tall-Inger?

Jag har en annan favorit!
... som är o´tränad!
AIK Saywee
2009-10-12 20:53
Norrköping, det gamla klassiska laget, verkar ha flax i botten av SE ...?
Örebro DaSa
2009-10-12 20:50
ÖSK-Karl//
Jag skulle nog inte vilja att 4-5 spelare i ÖSK var ägda av ngn annan intressent till 100%. I så fall så skulle vi lika gärna kunna plocka in ngr 30+ spelare som är lika duktig men inte kostar så mycket i inköp. Om vinsten skulle delas lika så vore det intressant, annars inte...

Jag är som dig delägare i spelarinvest och börjar också misströsta. Hoppas verkligen att vi får till en 10 miljoners försäljning snart, om inte så kommer det nog bli svårt att få in kapital.
Örebro ÖSK-Karl
2009-10-12 20:47
Saywee//

Jag tittar just nu på Sundsvall-Väsby. Väsby leder med 2-1 med mersmak, 25 minuter kvar, så nu är ÅFF nära, kul tycker jag.

Ps. Det var jobbigt att samtidigt följa LIF-matchen som NA sände live!
AIK Saywee
2009-10-12 20:46
Örebrooooooo rockar sportfett!!!
AIK Saywee
2009-10-12 20:44
Vad händer i Landskrona?
AIK Saywee
2009-10-12 20:43
2010 års allsvenska formas sakta men säkert!

Mjällby är välkomna, men resten, vilka skall ur, vilka skall in?

Sirius och Peking kämpar i botten av SE, vem kunde tro det, inte jag ialllafall, tidigt i våras ..?!

Örebro ÖSK-Karl
2009-10-12 20:40
Saywee//

Ja, bosmandomen ställde till ett elände. Men det gäller att vända det till något positivt ;)

Förövrigt fick Helsingborg stryk ikväll igen i Örebro, denna gång mot LIF. Igår vann Eco igen, denna gång mot Södertälje och på fredag skall gurkorna krossas.

UNDERBARA ÖREBRO!
AIK Saywee
2009-10-12 20:27
Fotboll är tyvärr snart inte någon sport ...

... ekonomi, tallinger, juridik, politik, lagrell, pengar, regler etc etc tar över.

Ö-lagen skall bort enligt Lagrells odisciplinerade nämnd, aristokraterna från Göteborg, de som sällan fuskar skall böta ...

Tjöta!
AIK Saywee
2009-10-12 20:14
Nu kommer som oftast ett helt offsideinlägg från Saywee, men är det någon som kan lista ut en "dark horse" som kan ställa till det ordentligt i Allsvenskan´s tabell, både guldet och europaplatserna, kvalet och Superettan ....?

12 poäng kvar för alla lag att spela hem!
Örebro ÖSK-Karl
2009-10-12 19:52
rirobban//

Min idé är att bilda ett aktiebolag med max 5 personer/företag som satsar 2 miljoner var. För dessa pengar skall det satsas på färdiga etablerade AS-spelare i 20-22årsåldern som kan få 2-3 miljoner i fickan om de skriver 4-årskontrakt med ÖSK. Allt bygger på bosmanspelare och spelarna skall kontaktas i tid innan de förlänger med den klubb de är i. Vad jag förstått så är väl Emil bosman efter detta år?

Spelarna skall vara ägda till 100% av aktiebolaget som vid varje fönster har rätt att sälja spelaren. Om inte spelaren får tillräcklig speltid i ÖSK skall bolaget ha rätt att hyra ut honom till vilken klubb man vill. På sikt kan man då hålla igång 4-5 riktigt duktiga killar i ÖSK.
Örebro ÖSK-Karl
2009-10-12 19:14
KvT//

Tacksam om du kan skicka ett pm till mig hur jag skall göra, jag lägger in i profilen, men det försvinner direkt.
Örebro ÖSK-Karl
2009-10-12 19:08
rirobban//

Allt handlar om pengar, Emil skulle vara en mycket bra investering för en "utbrytargrupp" inom Spelarinvest. Bekymret är att man inte vill kasta bra pengar efter dåliga.

Hur mycket speltid har sådana som kostat mycket fått? T.ex Per Johansson och berra, nu ser det lika illa ut för basse.

Frågan är hur dessa tre har blivit så mycket sämre i år, om de nu blivit det?

Många vill nu avvakta med att investera under 2 år, men visst går det att få fram pengar för en kille som Emil.
Örebro rirobban
2009-10-12 18:23
Ämne: loopy//

Nja, mitt....
Emil kan vi nog glömma. Han är väl en av allsvenskans bästa vänsterbackar och eftertraktad av större klubbar.
Örebro ÖSK-Karl
2009-10-12 18:20
loopy//

Nja, mitt minne sviktade mig angående Riddez, men jag skrev sedan att han hade kontrakt t.o.m 2010.

Om Hammarby åker ur så hoppas jag att vi externt kan fixa fram pengar för Emil Johansson, men då måste vi också få garantier att han får en fair chans att spela. Alltså att inte Vovvens namn är förtryckt på laguttagningen.
Sverige Pat
2009-10-12 17:41
Haginge är ett jättebra namn. Om Dif åker ur, så måste de banta rejält. Det är en annan sak för en liten klubb att åka ur, skillnaden blir liksom så mycket större för Dif's organisation. Om Dif väljer att satsa på Hagingen i SE? Jag tror ändå Haginge väljer att satsa allsvenskt, och jag kan inte se att en spelare som inte ens platsar på bänken ses som rätt i något sammanhang i Dif.

ÖSK har haft rätt bra flyt när det gäller skador, men skulle vi få det tuffare är truppen mager. Därför tycker jag att det absolut är av intresse att titta på namn som både Haginge och Riddez. Kanske låna Durmaz från MFF?

Kihlberg (som jag ändå gillar) och Wikström börjar absolut nå en kritisk gräns när det gäller bäst före-datum, så ersättare plus förstärkningar behövs, oavsett om det löses internt i organisationen eller utifrån. Personligen vill jag alltid ha tillbaka Mambo Mumba, en riktigt fin ÖSK-värvning genom de senaste åren.
Örebro Conjuration ★
2009-10-12 17:34
Bra fråga loopy angående Markus Gustafsson. Jag frågar på Halmstads forum
Örebro loopy
2009-10-12 17:21
Ämne: Öreskå//

Riddez h....
det är ju faktiskt du Karl som skrivit flera gånger att Riddez skall komma tillbaka nästa säsong då hans kontrakt går ut.

Är väl ganska bra att att det inte går ut då eftersom vi ju knappast kan ha både sammy och joel i truppen på samma position.

annars så har väl Mittåt som vanligt ganska bra åsikter i backfrågan. Tycker vi kan dumpa Glenn för ska man vara ärlig har han ju inte visat någon utveckling alls under sina år här. Haginge känns väl inte heller helt klockren då han väl knappast går gratis från DIF och säkert har en hyffsad lön.

Kan Markus Gustafsson vara ett alternativ om man skall värva in en back? Ansågs väl rätt lovande när han gick från forward och ÖSK var väl intresserade då. Verkar ha hamnat helt i kylan i halmstad och kanske av den orsaken inte är så dyr?
Örebro Conjuration ★
2009-10-12 17:07
Jag skulle vilja ha Stefan Rehn från Göteborg som ny förbundskapten. Vad tror ni om det?
Örebro Aspen
2009-10-12 16:54
Kurt von Traatt//Glöm inte att ÖSK tidigare inte var ett populärt lag bland talanger. Det vände först förra hösten. Tack Sixten!!! Kom ihåg strömmen från Forward till MFF.
Örebro Kurt von Traatt
2009-10-12 15:59
ÖSK-Karl// Ja, jag tror f.n att ÖSK måste börja leta pärlor i de lägre divisionerna. Gäller bara att scouta väl och ha rätt känsla. Taler har väl hitills inte fått fram något på två säsonger? Eller då har han föreslagit men Sixten ratat.
Örebro Kurt von Traatt
2009-10-12 15:57
ÖSK-Karl//Har du lagt till det som "ditt lag" i din profil?
Örebro ÖSK-Karl
2009-10-12 15:33
KvT//

Det behöver du inte offra cigarr o single malt på, oavsett ny förbundskapten hade han aldrig platsat.

Kul platser vi fick på fredag, fanns bara kvar på rad 1 och 2 ;( , sitt lär vara slutsålt innan dagen är över. Hade kraftigt fel med priset, kostade ca.250:-/st.

Hur gör du när du går över och skriver på ÖHK:s forum? Det fungerar inte när jag försöker.
Örebro Kurt von Traatt
2009-10-12 15:26
Micke Nilsson slutar!! Ytterliggare en cigarr och single malt ikväll!! Härliga tider!
Örebro ÖSK-Karl
2009-10-12 15:16
Västbanken//

Du måste också tänka på att sponsorförsäljningen blev ca.2 miljoner lägre än budgetterat och att publiksiffrorna är långt ifrån budget. Även om det blir mycket folk i de sista matcherna hjälper det föga. För det beror på att distriktets ungdomslag är inbjudna till dessa. Vet inte om de går in helt gratis, men det ger ändå inte mycket pengar.

Till det kommer en kraftig hyreshöjning nästa år från Örebroporten p.g.a nya läktaren.
Örebro ÖSK-Karl
2009-10-12 15:09
Västbanken//

En skadad spelare är ändå dyr i drift. F-kassan har ju ett lågt tak. Mellanskillnaden de tre första månaderna står ÖSK för, sedan träder en försäkring in istället.

Just detta gör mig tveksam till att satsa på Frempong. Anttonen däremot är alldeles för viktig för att släppa av den anledningen.
Örebro ÖSK-Karl
2009-10-12 15:05
Sedan får vi hoppas att ÖSK kan få lite "Gefle-flyt" när det gäller skyttekungar och att Muamer Sepic får ett prestationsbaserat kontrakt och gör succé i AS.
Örebro Västbanken
2009-10-12 15:04
Ang. truppdiskusssioner så är min uppfattning att ÖSK flera gånger runt december kommunicerat info som att nästa års trupp ska innehålla 24 spelare med A-kontrakt och x utbildningsplatser, för att sedan ha betydligt fler spelare i truppen med A-kontrakt kommande säsong. Hur kan det gå ihop ekonomiskt och logiskt? Förstår att en skadad spelare får lön från F-kassan, men det kan knappast förklara skillnaden.

Finns kanske helt enkelt ingen logik i ÖSK:s egen truppmatematik?
Örebro ÖSK-Karl
2009-10-12 14:26
Mittåt//

Nu kan jag väldigt lite om hur ÖSK resonerar, men jag antar att årets placering kommer att spela in, det är ju en viss skillnad på placeringspeng om de kommer t.ex fyra eller nia, motsvarar väl en spelarlön.

Hursomhelst finns det inga pengar till att köpa en etablerad spelare, därför anser jag att nästa år får man ta som ett läroår och spela in de egna talangerna och se till att de skriver på hyggligt långa kontrakt.

Faran att åka ur är ändå minimal och vem vet, det kanske går bättre med Erik Nilsson, Björngvist, killen från Forward och allt vad de heter.

Om Alvbåge eller Porokara säljs måste de naturligtvis ersättas.

Kihlberg bör placeras i ÖSK-U där han säkerligen kan göra enorm nytta och se till att de inte åker ur, det uppväger vad han kostar sitt sista år.
Örebro Mittåt
2009-10-12 12:26
Backlinjen och Haginge.

Min åsikt i frågan är att ÖSK i första hand bör utgå från sitt behov snarare än det faktum att en viss person kanske finns tillgänglig.

När det gäller Hagingen vet vi inte ens om Djurgården tänker släppa honom. Om laget åker ur och hamnar i Superettan är det inte alls otroligt att DIF väljer att ha kvar honom. Patrik skulle fungera alldeles ypperligt både som högerback och mittback i den miljön och han är säkert betydligt billigare i drift än vad t.ex Kuivasto är. Dessutom är det väl oklart om den senare ens vill spela i Superettan.

Men åter till ÖSKs backlinje. Styrande för en eventuell nyrekrytering bör vara den roll som den nya backen bör kunna ta. Årets spel har visat att kombinationen en stor nickstark plus en löpsnabb mittback har fungerat väldigt bra. ÖSK bör därför enligt mitt sätt att tänka bygga vidare på denna idé.

De stora nickstarka är för tillfället Wikström och Berra. Den snabbe är Almebäck. Dessutom har vi Holgersson, som väl egentligen inte möter något av dessa två kriterier även om han faktiskt är en rätt bra huvudspelare - men förmodligen inte tillräckligt lång. I periferin skymtar även Oskar Johansson. I hans fall råder det ett stort frågetecken kring hans fysiska status. För tillfället är han utslagen på grund av något fel på ryggen och lär enligt dagens papperstidning inte spela något mer (för Karlslund) detta år.

Ett starkt önskemål bör även vara att den snabbe mittbacken om möjligt skall kunna ta jobbet som vikarierande ytterback. På så sätt kan man optimera sin spelartrupp samtidigt som de inte-uttagna mittbackarna får bättre möjligheter till speltid.

Utifrån detta perspektiv och dagens truppsammansättning så bör ÖSK i första hand försöka rekrytera en snabb mittback som även kan spela fullback till vänster som back-up för Samuel Wowoah.

Kan Glenn Holgersson fylla den rollen. Ja, som vänsterback duger det, även om Samuel klart är att föredra. Men med tanke på Sixtens laguttagning till matchen mot MFF, så finns det en del frågetecken kring hur man ser på Glenns framtid.

När det gäller Haginges möjligheter att spela till vänster så har jag för mig, även om jag inte är helt säker, att han klarar den rollen också. I så fall skulle man kunna ta in honom igen för att fylla rollerna som snabb mittback och vänstervikarie. Att han kan spela till höger är absolut ingen nackdel, men där finns ju i dagens trupp även Tommy W som alternativ. Så på den punkten känns behovet inte lika akut.

Hur ÖSK gör hänger givetvis även ihop med vad man har för planer beträffande Berra. Om man räknar med att han "försvinner", vilket inte är så otroligt, så är det kanske en nickstark mittback som även kan spela till vänster som man bör söka. I så fall minskas Haginges chanser att få en plats i truppen igen.

Om man trots allt avser att förlänga med Glenn H så känns behovet av att ta in Haginge mindre. En förlängning med Glenn hade jag nog trott ingick i planerna, men som sagt: MFF-matchen efterlämnades en del frågetecken kring vad man tänker om backlinjen.
Annons: