/fotboll/osk/forum/5534.aspx/fotboll/osk/forum/5534.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
Allsvenskan - Svartvitt
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Örebro Kurt von Traatt
2009-10-13 19:30
Givet att inte Porokara & Bassonbeng och Berra går i vinter betyder det att deras värde drastiskt kommer att ticka nedåt from vårstarten. Jag tycker ännu en gång detta visar att tre-års kontrakt är för kort tid för investerings-spelare alternativt unga extra lovande egna produkter.

Nu krävs det två för en tango som Sjögren sagt och att det naturligtvis kräver att spelaren godtar 4-års kontraktet. Och jag kan garantera att spelaren ställer upp på dansen om bara pengarna är det rätta. Det finns inte en stor klubb i världen idag som inte binder upp extra bra spelare på minst fyra år. Kolla bla Elfsborg. Tom GAIS gör det (5-års kontrakt om jag inte minns fel). De pengarna har inte ÖSK/Spelarinvest erbjudit eller då har inriktningen varit tre-års kontrakt från ÖSK.

Därför tror jag att det som i nuläget är bäst när det gäller spelarinvesteringar för nyförvärv liksom för egna produkter som är utöver det vanliga är ÖSK-Karls koncept. Det kräver att någon slantar upp rejäl för en långtidskontrakt ala 4-5 år för en synnerligen väl kartlagd spelare eller en extra talangfull egen produkt. Att skicka en sådan stort löfte och lovande mittback som Berra (i kategorin stora mittbackar) till ÖSK i dagsläget är som att kasta pärlor till svin. Eftersom både speltiden och bänktid numera är obefintlig. Särskilt som man överväger en sådan medelmåtta som Glenn Holgersson istället, som är lika nära 30-strecket som Berra är 20-strecket. Wikström gör förmodligen sin sista säsong nästa år om man får gå på signalerna och efter det måste ÖSK börja leta ny stor mittback. Eftersom Berra dragit för länge sedan.

Jag tycker inte alltid att man kan godta en förklaring som att "Ja men Glenn kan ju spela på två positioner" eftersom det är så kortsiktigt.
Likaså om man söker en mittback som skall spela nästintill lika bra som ytterback så får man en...Kompromiss. Men det är min åsikt.

Jag har full förståelse för att t ex Berra i nuläget inte slår ut Wikström. Men det är inte pudelns kärna som jag ser det. Utan han hade behövt vara med på bänken mycket mer, få hoppa in när Almebäck väl var avstängd (Nej, man måste inte ha en blixtrande snabb mittback om man spelar lågt och kompakt. Vilket ÖSK skulle ha gjort mot både MFF och GAIS). Alternativt fått avsluta årets säsong i någon SE-klubb för att få speltid. Hela tiden med den pedagogiska förklaring till honom att man tror på honom på sikt och att utlåningen är till för hans skull.

ÖSK, Spelarinvest och ev tredjepart måste hitta en strategisk lösning på detta. För med samma strategi kommer ÖSK förlora fler duktiga spelare.
Häcken simzabar
2009-10-13 16:51
Ang ÖIS Dawit Isaak-banderoll: Låt SvFF ta hand om landslaget så länge de klarar av det.
Alla regler förutom sportsliga, borde polis/statsmakten upprätthålla. Om Svea Rikes Lag inte har något att invända, varför ska då gamla feta gubbar som aldrig diskat eller bytt blöja eller vabbat ha något att säga till om?

Sen föreslår jag att ALLA klackar står upp för Isaak via banderoller resten av säsongen.
Snälla USA: Bomba Råsundavägen, plz!!!
AIK Saywee
2009-10-13 15:52
OK, ÖSK-Karl, jag smygläser ibland oxå, men GT´s känsla för göteborgsklubbarna går inte att finna hos NA ... ?

I den västsvenska regionen försöker alla sträva åt samma håll :-)
Örebro ÖSK-Karl
2009-10-13 15:46
Saywee//

Håller med, jag tillhör dem som sa upp prenumerationen när inte Uddling kunde be om ursäkt för rassistattacken. Var visst en hel del som gjorde det, men numera skriver han snällare av det jag läser på nätet.
AIK Saywee
2009-10-13 15:41
ÖSK-Karl, jag har ofta tänkt på det, men det syns inte alltför ofta i det de trycker på svartvitt i vare sig papper eller på nät!

Nån gång kanske, men inte ofta ...

FORZA SVARTVITT!
Örebro ÖSK-Karl
2009-10-13 15:35
Saywee//

Tänk på att NA är en av ÖSK:s största sponsorer ;)
AIK Saywee
2009-10-13 15:27
Mediamakt, eller mediastöd?

Läste nyligen i dagens papper-GT att "GT betalar ÖIS böter"

Handlar om en banderoll ....

Lillrubriken lyder
"Svenska Fotbollsförbundets beslut är naturligtvis vansinnigt.
Jag är alldeles säker på att ordförande Lars-Åke Lagrell egentligen håller med.
Men om förbundet inte ändrar sig betalar GT ÖIS böter"

Saywee´s tre punkter ...
1. SvFF har ingen koll på godtyckliga och krångliga regler!

2. Lagrell bestämmer nästan allt!

3. Tänk om NA kunde ställa upp för ÖSK någon gång!?
Örebro ÖSK-Karl
2009-10-13 13:05
Wivallius//

Nejdå, jag missförstod dig inte, ja vill bara påvisa att risken inte är så stor om man köper fem spelare i Almebäcksklass och räknar med att minst två av dessa går att sälja vidare för tillsammans 12 miljoner.
Wivallius
2009-10-13 12:57
ÖSK-Karl//

Missförstå mig inte. Jag tycker det är en bra idé.
Örebro ÖSK-Karl
2009-10-13 12:46
Almebäck är typexemplet på en sådan investering jag talar om, säg att han inte tänker förlänga med ÖSK för att de betalar för dåligt och han blir bosman.

Då köper investmentbolaget honom för 2 miljoner till honom själv mot att han skriver fyraårskontrakt med ÖSK. Han får sin normala lön av ÖSK, men bolaget har rätt att sälja honom när man vill, alternativt låna ut honom när man vill om han inte får tillräckligt med speltid och som sagt försäkra honom till inköpspriset. Efter 2 år bör han gå att sälja för 5-6 miljoner. Win-Win och ny spelare kommer in.
Wivallius
2009-10-13 12:27
Saywee//

Investerar hellre i Alm&Bäck än i Skoog i dessa tider men vem vet kanske en föryngrig av Skoog inte är helt kalhugget.
AIK Saywee
2009-10-13 12:14
Wivallius, att investera i skog och mark verkar för närvarande vara den stabilaste investeringen, helt riktigt, och så har det oftast varit och kommer troligtvis att bli, men att investera i Skoog då, eller gräs som är på "tapeten"?

Det är verkligen intressant med nya idéer "a la kalle" ...

Delar dessutom dina ord i vaccindebatten, men har själv avslutat debatten, (KvT du har svar i ditt intressanta PM) men jag planerar för sprutan fort som attan :-)

PF - Pig Flu, nej tack, inte vid min "ålder"!
AIK Saywee
2009-10-13 11:31
ÖSK-Karl, ja den skylten var rolig, såg den senast jag passerade Lilla Valla ;-)

(besökte Sveafallen, otroligt häftiga geologiska fenomen)

Numera handlar istider om hockey ;-)
Örebro ÖSK-Karl
2009-10-13 11:14
Wivallius//

Nu var de faktiskt riktigt roliga i Degerfors.

Jag skrev ett långt inlägg som försvann angående nya bolaget, kortfattat gick det ut på att dessa fem personer inte skulle gråta över om deras företag förlorade 2 miljoner och att den riktigt stora avkastningen kommer när nästa Marcus Bergh säljs, samt att de investeringar Spelarinvest gjort av någon anledning blivit sämre i år (förutom Alvbåge). Å andra sidan är det inte lätt att utvecklas utan speltid.
Wivallius
2009-10-13 10:47
Nu driver Degerfors med oss ( se länken)
Wivallius
2009-10-13 10:39
ÖSK-Karl//

Innan jag kommer in på ditt förslag om ny finansieringsfrorm för spelare i ÖSK måste jag kommentera Spelarinvest lite.

Jag är som privatperson investerare där med några få poster och är som du oroad över utfallet. Helst skulle jag vilja satsa mycket mer än de 10 000 jag investerat hittills men jag har räknat ut att för att kunna satsa dessa pengar privat måste jag få in 90 000 Kr från 'mina kunder' i den verksamhet jag bedriver. Det är inte aktuellt att satsa mer med dessa premisser och den avkastning Spelarinvest hittills erbjudit (0 Kr). Jag har högre avkastning på det jag satsar på Unibet. Eftersom jag är anställd i en statlig verksamhet har jag inte heller möjlighet att påverka satsningarna från min arbetsgivare.

Om jag hade två miljoner att privat satsa i det du föreslår, så skulle jag faktiskt överväga det. Det är ju givetvis ett helt vansinnigt riskprojekt och egentligen skulle man behöva ha I SNITT ca 25-30% årlig avkastning på kapitalet med sådana risker. I alla fall räknar de affärsänglar som stöder en sådan verksamhet som jag bedriver med avkastning i den storleksordningen. Dock skulle jag ändå gärna gå med, så mycket betyder nämligen ÖSK för mig. Jag skulle dock väga en sådan invetsering mot att i stället investera i skog och mark, vilket jag på riktigt lång sikt anser är den bästa investeringen man kan göra.
Örebro ÖSK-Karl
2009-10-13 10:30
rirobban//

Allt är just nu på idéstadiet, det måste förankras hos ÖSK, bolaget kan ju iofs startas snabbt, men det skulle vara kul att höra medlemmarnas synpunkter också.

Min idé är att kontakta samtliga spelare i juniorlandslag, tala om att vi har ögonen på dem, följa dem tills de garanterat är färdiga AS-spelare, sedan plocka dem som bosman. Under tiden ta kontakt med spelare i ungdomslandslaget och kolla när deras kontrakt går ut och se till att de inte förlänger.
Wivallius
2009-10-13 10:23
Jag skall endast göra ett enda inlägg i vaccindebatten:

Vacciner testas noggrant före användning i s.k. kliniska tester med många tusen friska personer och i många steg och alla tillsatser har i sig testats noggrant.

Vi har med vacciner utrotat smittkoppor från jordens yta, vi är på god väg att göra det samma med polio och spetälska. Vacciner är på lång sikt i princip vårt enda hopp mot HIV. En lång rad av barnsjukdomar är mycket sällsynta i Sverige idag p g a stora vaccinationsprogram.

Ekonomiskt är vacciner det bästa vi kan göra för att hålla ned både sjukvårdskostnaderna och de samhällsekonomiska kostnaderna för stora världsomspännande utbrott av infektionssjukdomar. Dessutom är det en solidaritetsgärning mot riskgrupper och små barn att vi som kan skall ta de vacciner som erbjuds.

Det är klart att man kan lyssna på mer eller mindre fantasifulla domedagsprofetior från extrema människor som vill skaffa sig en plats i rampljuset. Men varför inte också anamma islamistisk fundamentalism, kreationism och intelligent design, eller stalinism på samma gång?

Jag tar vaccin mot influensa varje år och mår som en prins och tänker så fort det bara går ta mina två injektioner mot H1N1, trots att jag (när jag inte hoppar på kryckor) tränar tre-fyra dagar i veckan, äter nyttigt och håller en sund livsföring.

Min uppmaning till er alla: Ta de svininfluensavaccinationer som erbjuds, det tjänar både ni och samhället på.

Slut på agitationen från min sida.
Örebro Kurt von Traatt
2009-10-13 08:46
Saywee // Du har PM om kvicksilver ;)
AIK Saywee
2009-10-13 00:39
Ämne: Ämne: Ursäkta....
Ja, rirobban, jag har försökt några gånger att avdebattera och senast tyckte jag att det är lämpligt att vi PM´ar varandra om svinerierna, du för tjöta vidare själv, jag loggar ur ...
Örebro rirobban
2009-10-13 00:36
ÖSK-Karl//
Har du några rykten om nya spelare (utom Emil Johansson) som ni vill investera i?
Örebro rirobban
2009-10-13 00:33
Ämne: Ursäkta rirobban, du....
Vi avslutar den debatten tycker jag:)
Örebro rirobban
2009-10-13 00:29
Olof Guterstam har på tre allsvenska säsonger gjort:

67 matcher och 10 mål

Att jämföra med vår Kim Olsen som gjort 1,5 allsvenska säsonger:

39 matcher och 16 mål
AIK Saywee
2009-10-13 00:28
Ursäkta rirobban, du tjötar vidare, fast jag trodde att jag själv slutat, hur många mikrogram kvicksilver är det fråga om, och vilken form av kvicksilver? och som årsdos i en spruta? Var har du läst någonstans ... verkar helt taget ur texten ...?

... nej ursäkta oss, nu tar vi detta via PM fortsättningsvis. Förstår som kemist inte alls varför kvicksilver skulle finnas överhuvudtaget i denna typ av vaccin ....?!

Det enda "kvicksilver" jag kan tänka mig skulle vara Bedoya ;-) Men, vi är väl på väg mot en ädlare metall?
Örebro rirobban
2009-10-13 00:24
ÖSK-Karl//
Snygg övergång där;)
Otroligt tur att inte Olof kom till ÖSK.

Du har helt rätt, med honom på planen för BP så ökar ÖSK:s chanser:):)
Örebro ÖSK-Karl
2009-10-13 00:22
rirobban//

BP o flunsan, ja våra chanser ökar om doktorn är med från start i BP ;)
Örebro rirobban
2009-10-13 00:18
Ämne: rirobban, nu börjar ....
Farligare att spruta in det direkt in i blodet än att få in det genom munnen. I alla fall vad jag läst.

Men nu glömmer vi allt snack om flunsan. Man ska inte gå runt och vara orolig hela tiden (vilket jag brukar vara kring det mesta, men inte lika mycket kring det här).

BP på söndag, kan vi ta dem för en gångs skull? ÖSK har ju haft väldigt svårt för dem på senare år.
Örebro rirobban
2009-10-13 00:15
Ämne: Saywee//

Kan det ....
I så fall hade de väl det i slutet av förra säsongen också? Vill minnas att de inte lyckades så bra då heller:)

AIK Saywee
2009-10-13 00:13
rirobban, nu börjar det bli larvigt, kvicksilverhalten i svensk föda exempelvis är väl något större per årsdos räknat, eller?!

Jag chansar inte!

FORZA SVARTVITT, LEV SUNT!
AIK Saywee
2009-10-13 00:08
ÖSK-Karl, troligtvis en lindrig men allvarlig variant ;-)
Annons: