/fotboll/osk/forum/5530.aspx/fotboll/osk/forum/5530.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
Allsvenskan - Svartvitt
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Örebro Blå Bergen Blues
2009-10-15 19:22
Så här skriver Västerortstidningarna i samband med en intervju med Michael Almebäck inför BP-ÖSK: "..I en av de första matcherna i allsvenskan neutraliserade Michael Helsingborgs landslagsstjärna Henke Larsson. På läktaren satt en imponerad scout från holländska storklubben PSV Eindhoven. Michael kunde ha gått utomlands som Bosman och fått en slant i egen ficka. Istället skrev han på för ÖSK till 2011. - Jag var inte redo att flytta, ville hellre stanna i Örebro som har gett mig chansen och trott på mig"..

En fråga vi kan ställa oss är ju om det är spelare som Almebäck eller kanske såna som PFO (eller GMMP - "ge mig mera pengar") som vi vill ha i det lag vi älskar?

I övrigt tycker Michael att Örebro är "lite småstadsidyll" - jag trodde det var sånt man sa' om typ Askersund och så... ;)
Örebro Blå Bergen Blues
2009-10-15 19:11
ÖSK-Karl// Vem/vilka ska bestämma vilka spelare som ska kontaktas (för att förmå honom att inte förlänga..)? "Du" eller ÖSK?
Örebro Blå Bergen Blues
2009-10-15 19:00
ÖSK-Karl// När ska kontakten tas med spelaren, dvs hur lång tid innan tiden för dennes kontraktsutgång?
Örebro Kurt von Traatt
2009-10-15 18:41
hmz...Jag var också lite inblandad i denna debatt tidigare med några inlägg och tyckte det var ett bra förslag med riskbolag och långa kontrakt och allt.

Däremot missade jag nog att man skulle kontakta spelare mitt under kontrakts-perioden. Det vet jag inte om jag skulle stödja. Tror det skulle kunna bli ganska mycket störningar även för våra egna spelare om det ringde agenter hur som helst och erbjöd summor.

Min tanke var nog mer att man kontaktar spelare när det är brukligt. Dvs antingen under de sista 6 månaderna om spelaren inte vill förlänga för sin nuvarande klubb eller som brukligt är i slutet på säsongen. Vill man få över en kontraktsbunden lovande talang från en klubb längre ned i seriesystemet under tex sommarfönstret så ska man så klart kontakta den klubben och be om lov att förhandla. Och då skall man naturligtvis betala erforderlig övergångssumma till klubben eller nå någon annan typ av överenskommelse.

Nu är jag en liten misstänksam typ och jag tror nog säkert det i dag redan förekommer underliggande kontakter av intresserade klubbar-agenter-spelare lite diskret här & där. Men jag kan ha fel. Men ibland är det lite misstänksamt när en spelare plötsligt vägrar förnya och strax efter sitter med erbjudande från annan klubb. Ibland chansar kanske spelare men jag tror nog ofta att spelaren på det ena eller andra sättet fått vinkar.

Men i stora skulle jag gärna se en ÖSK Karl lösning. Vissa saker får man kanske modifiera osv. Likaså om det är juridiskt gångbart att göra så. Men sådant går alltid att lösa.

Örebro Blå Bergen Blues
2009-10-15 18:37
ÖSK-Karl// "Solidaritetspengen känner vi till och den är bra. Den tror jag inte går att rucka på" skriver du - Då måste jag erkänna att jag inte riktigt förstår. Säg nu att "du" vill "köpa" Pär Ericsson i GAIS genom den beskrivning LP gjort nedan (något omskrivet): "...kontakta honom nu när han är kontraktsbunden till GAIS och därigenom förmå honom att inte förlänga sitt kontrakt med GAIS utan invänta Bosman och då gå 'gratis' till ÖSK mot att han får pengar rakt ner i egen ficka" - Hur menar du då att hans moderklubb Deje ska kunna få del av någon sorts Solidaritetspeng vid övergången till ÖSK?
Örebro LP
2009-10-15 18:05
Ösk-Karl//

Du har uppfattat mig helt rätt, jag vill att ÖSK ska förlänga kontraktet man redan har med Astvald.

Jag har kanske uppfattat dig fel?

Jag uppfattar ditt förslag som att man ska kontakta spelare som idag är kontraktsbundna med andra klubbar. Förmå de att inte förlänga sin kontrakt med nuvarande klubb utan invänta Bosman och då gå "gratis" till ÖSK mot att de får pengar rakt ner i egen ficka.
Det skulle jag i så fall anse vara en smula oetiskt.

Jag skulle inte uppskatta om t.ex. Malmö redan hade kontaktat Astvald och betalat honom pengar för att han inte ska förlänga sitt kontrakt med ÖSK utan gå "gratis" till Mamlö

/edit, jag stavar som en kruka
Örebro Conjuration ★
2009-10-15 17:58
ÖSK-Karl// Du har PM! :)
Örebro ÖSK-Karl
2009-10-15 16:50
BBB//

Solidaritetspengen känner vi till och den är bra. Den tror jag inte går att rucka på.

LP/
Vad gäller Astvald så är det en mycket, mycket stor risk att han går som bosman. Men om han fick 500.000-1miljon i fickan är jag ganska säker på att han skulle skriva på för 4 år och normallön.

Tycker du inte det är bättre än att missta honom?
Örebro Blå Bergen Blues
2009-10-15 16:27
LP// Ja, det var precis det jag menade med: "skamfilat, ja rentav avskyvärt rykte i fotbolls-Sverige"
Örebro LP
2009-10-15 16:22
För att en ung lovande etablerad spelare ska skriva på 4 års kontrakt krävs nog en hel pengar "rakt ner i fickan"

Jag antar att en del på detta forum skulle ha vissa synpunkter på om t.ex. Astvald skulle gå från ÖSK till annan allsvensk klubb på de premisserna.
Man skulle nog kalla både spelaren och den klubb/bolag som köpte spelaren för en del mindre smickrande ord.
Örebro Blå Bergen Blues
2009-10-15 16:17
"Pengaregn över Örebroklubbar" 2007 när Emra skrev på för Lille. "Solidaritetspengen" säkerställer att de klubbar som utbildat spelaren får sin beskärda del av kontraktssumman vid övergång.
Örebro Blå Bergen Blues
2009-10-15 16:05
LP// Han menade väl att man skulle skriva långa kontrakt, 4 år...

Om spelaren går som Bosman antar jag att alla "småklubbar" som spelaren representerat tidigare går miste om den sk Solidaritetspengen (obs, inte jag som hittat på namnet, utan SvFF ;) ) "Solidaritetspengar = (SvFF:s Tävlingsbestämmelser 2007, sid 38, § 18): Solidaritetspengar utgår med 5 % av övergångssumman för spelare som är kontraktsbunden. Dessa fördelas mellan alla tidigare klubbar enligt ett visst system."

Det var vad jag förstått sådana pengar som Sturehov fick, 150 tkr när Emra gick till den Franska klubben..
Örebro LP
2009-10-15 15:54
ÖSK-karl BBB//

Och om de lovar att gå till ÖSK som Bosman för att få pengar "rakt ner i fickan", hur ska man säkerställa att de inte går som Bosman från ÖSK?

Ska man skriva i kontraktet att de ger fan i att svika ÖSK på samma sätt som de svek sin förra klubb?
Örebro ÖSK-Karl
2009-10-15 15:52
BBB//

Ja, ja, du kan anse att jag förde in debatten i politik, men det var ju för att du körde med ord som tillhör en politisk debatt, viket du ju även själv skrev.

Unga lovande spelare som redan är etablerade ja, nämn en sådan i en småklubb? Idag utnyttjas ju redan bosmandomen, varför skall vi avstå den?
Örebro Blå Bergen Blues
2009-10-15 15:32
ÖSK-Karl// Det är du som har fört in "politiken" här och kallat mig saker med politiska förtecken (vilka inte har någon som helst förankring i verkligheten). Mitt exempel från valrörelse tog jag med för att illustrera en debatteknik som inte passar bra när man debatterar saker på ett forum som detta (obs, kritik mot mig själv). Frågan om hur man debatterar här hör hemma här tycker jag.

Till sakfrågan: Du skulle kontakta unga, lovande spelare skrev du och lova dem pengar ("rakt ner i fickan") mot att de i sin tur skulle lova att vänta tills de blev Bosman. Detta innebär för mig att "småklubben" inte får några pengar.
Örebro ÖSK-Karl
2009-10-15 15:19
Wivallius//

Ja, den är otroligt kul att titta på ;) Vad jag menade var att det inte är något jag själv vill utöva! Skulle du? Tänker på din nuvarande skada.
AIK Saywee
2009-10-15 15:12
11 sidor i GT-sporten om och under rubrikerna "LANDSLAGET SKREV PÅ FÖR DAWIT INATT" och "NU SVÄNGER FÖRBUNDET OM DAWIT"

Lars Åke Lagrell efter nya protester "Vi kanske måste göra förändringar"

Vilken soppa, politik, landslag, Lagrell, regler ...

... idag är det ärtsoppans dag :-)

Snälla Lagrell, kan inte även du avgå, vakta den småländska skogen i stället, gör som Lagerbäck, avgå med heder!
Örebro ÖSK-Karl
2009-10-15 15:09
BBB//

Det här är väl för tusan ingen politisk debattsida och vad gäller politik bryr jag mig inte så länge som främlingsfientliga partier och kommunister hålls borta från riksdagen.

Vad har du fått det ifrån att småklubbar skulle bli utan pengar, vilka småklubbar tror du har spelare i ungdomslandslagen?

Du tror möjligen inte Hasse Borg lockade Forwardstalangerna med pengar som exempel? Nu hade inte de varit påtänkta i det bolag vi diskuterar p.g.a för låg ålder och att de inte är tillräckligt etablerade. Men skulle någon av dem slå igenom i MFF skulle jag gladeligen locka honom därifrån utan att tycka synd om fattiga MFF.

Sluta svänga dig med fina ord nu som bara sätter myror i huvudet på folk. Det kan du syssla med på den politiska arenan som tydligen intresserar dig, senaste valdebatten och kommande hör inte hemma här.
AIK Saywee
2009-10-15 15:03
apskallen, fast du gav dig in i sandlådan ändå ;-)
Örebro Blå Bergen Blues
2009-10-15 14:48
Hjälp, jag skrev bara att "regelverket måste skydda de små klubbarna så att de får en rimlig ersättning för de talanger de skapar och inte tvärtom".. Hjälp, inte ska man väl behöva sållas in i nån fåra ("Leninism"/"extremvänster" hjälp) för det?
ÖSK-Karl// Ursäkta, jag använde en "debatteknik" där jag skrev typ "jag vet inte... huruvida" osv, ungefär som när Göran Hägglund angrep namnen Persson i senaste valrörelsen och där uppmanade denne att skaffa hörapparat. Det är dumt att använda den typen av "guilt by association"-debatteknik på ett sånt här forum. Ursäkta och mittåt, det var dumt som sagt. Till din fråga: Om ÖSK skulle ta guld genom att använda metoder för att skaffa spelare vilka skulle ge klubben ett mycket skamfilat, ja rentav avskyvärt rykte i fotbolls-Sverige, dvs genom att konsekvent sno talanger från småklubbarna utan att ge ett öre i gengäld för allt det kapital (mänskligt och monetärt) de lagt ned i dessa, ja, ja då går jag nog hellre och ser dem i div I. Det är väl ungefär så de Man U-fans reagerat som har hoppat av och "bildat eget" med United of Manchester...
Örebro apskallen
2009-10-15 14:21
Utan att ge mig in i sandlådedebatten så undrar jag hur uttrycket "megalomani" kopplats samman med vänstern? Mig veterligen så är det mer en term för att beskriva personer med sjukligt storhetsvansinne snarare än nåt kommunistiskt?
AIK Saywee
2009-10-15 13:37
Vad är egentligen politik? Höger, vänster, kommunism, kapitalism ... oavsett var ÖSK-Karl och BBB står, bör deras egna tankar få komma till rätta, sedan kanske ordvalen blir fel eller tolkas galet, vad vet jag, vi är svartvita fans allihopa!

Djävla diplomati,
jag kan inte låta bli ...

Talgoxen har slutat tuta :-(
Wivallius
2009-10-15 13:25
Men den är go' att drick öl till på fredagkvällarna: 'Friday night football'. Fick lära om när jag flyttade dit efter att ha haft en kompis i Stockholm som spelade i rugbyallsvenskan (= Rugby Union) i Stockholm Exiles, så blev det nästan bara Rugby League i Australien. Rugby Union är en betydligt mindre sport där.

Sen har de ju 'Aussie rules football' också, som jag tror det är du far efter, med fyra målstolpar och där man får knytnävsslå bollen framåt, och spelas på en oval cricketplan.
Örebro ÖSK-Karl
2009-10-15 13:19
Wivallius//

Att säga att reglerna skiljer sig lite åt är ingen överdrift direkt, jag har sett båda varianterna och den i Australien är inget för mig ;)
Wivallius
2009-10-15 13:13
... det finns ju fortfarande i England och australien två sorters rugby, dels Rugby Union som är en 'amatörsport' och Rugby League som är en 'proffssport'. Den förstnämnda spelas främst av adel och studenter från de finaste universiteten, den sistnämnda av 'folk från vanlig bakgrund' och 'sämre universitet'.

Dessutom skiljer sig reglerna för spelet åt lite men det kan vi ta en annan gång.
Wivallius
2009-10-15 13:10
ÖSK-KArl//

Oj, det var värst! Min gamle far var säkert en av dem ;-) Nej, förresten, han brukar ju dricka öl efter matcherna.

Tyvärr glappar det mellan nostalgin och vad som faktiskt krävs idag för att spela elitfotboll. De tror säkert att de finns de som både är bra fotbollspelare och kan tänka sig att spela gratis.

Faktum är att de här gamla 'amatöridealen' är en kvarleva från överklassengland där grevar och baroner hade råd att ägna sig åt idrott eftersom de fötts till pengar medan medel- och arbetarklassungdomar stängdes ute eftersom de inte hade råd att utöva idrott gratis om de skulle ha mat på tallriken.
Örebro ÖSK-Karl
2009-10-15 12:49
Wivalliu//

Ibland måste man använda fina ord, men bli påhoppad av en som bannar t.ex ditt utbrott mot domaren som är fullständigt förstående och dessutom lever kvar i folkhemstiden, då gick det för långt.

Som du kanske märker svarar BBB inte ens hur lågt han kan tänka sig se ÖSK falla i seriesystemet för att undvika att ta emot kapital.

För ett antal matcher sedan så laddade vi upp på en pub, vid bordet bredvid satt tre äldre gubbar och spydde galla över Spelarinvest och hur gamla sportklubben (deras ord) är på väg att förstöras. Vi var nära att hälla ölen över dem. Var ingen idé att argumentera, de visste vad de talade om. De levde också likt BBB kvar på 60-70talet.
Wivallius
2009-10-15 11:55
ÖSK-Karl//

Det är inget vidare att hålla på med personpåhopp härinne överhuvudtaget. Det räcker att man inte tycker lika jämt. Man kan mycket väl tycka lika i vissa frågor men inte i andra.

Måste erkänna att jag ibland också använder fina ord utan att tillhöra extremvänstern men det kan kanske bero på att jag är uppfostrad av en språkkonservativ gymnasielärare i svenska och engelska till far.

I just det här fallet visste jag vad 'megalomani' betydde men inte 'arbritage'. Alla människor har nog sina yrkesjargonger.

Får också erkänna att jag buar åt både motståndare och domarn ibland och fick bannor av min käresta för att jag under en match skrikit "Vad gör du ditt gula äckel?" åt domaren där jag satt på Sekt. A och hade full koll på en nersparkning av Patrik Anttonen som domaren struntade i. Jag skäms! ;-)
Örebro ÖSK-Karl
2009-10-15 11:42
Wivallius//

Det kan säkert stämma, fast det i mina öron gör mig lika f--bannad när någon skriver det och samtidigt delar ut bannor för att folk buar år spelere i motståndarlaget som exempel.

I affärsvärlden håller man inte på med dessa "fina" ord för att spela bror duktig som du säkert vet. Tillhör mer de inteligenta av extremvänstern.

Dessutom använda ett ord som arbitrage som inte ens passar in i sammanhanget och som kan betyda mängder med saker, vissa borde slå av en brakskit och komma ner på jorden ;)
Wivallius
2009-10-15 11:19
ÖSK-Karl//

Har för mig att megalomani betyder 'storhetsvansinne' på svenska, snarare än 'psykiskt störd', även om många med storhetsvansinne särkert är psykiskt störda, men jag tror inte det är obligatoriskt. ;-)
Annons: