/fotboll/osk/forum/5495.aspx/fotboll/osk/forum/5495.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
Allsvenskan - Svartvitt
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Örebro Rudolf Blodstrupmoen
2009-10-25 10:49
Ämne: Oavgjort i Helsingbo....
Jag hade hoppats på helsingborgsseger igår. Hursomhelst så måste vi ta fem poäng mer än Kalmar för att ha en chans på fjärdeplatsen. Det innebär att om vi tar full pott på dom sista två matcherna. Så får dom bara ta en poäng. Jaja, jag är optimistisk tills det inte finns ens en teoretisk chans.
Örebro Kurt von Traatt
2009-10-25 10:48
Chipset // Jag jämförde också poängen (snittet) däri ligger ingen skillnad. Skillnanden är bara när man sätter sin checkpoint. Du väljer att se hel säsong mot hel säsong. Jag försöker se poängsnittet from när ÖSK ungefärligen fick de lag de har idag (fast egentligen är resurserna bättre hela denna säsong än vad den var i höstas).

Jag tycker det är lika omöjligt att jämföra årets ÖSK med det som var våren 2008. Det är ju en 7-8 spelare som tillkommit sedan dess.

Hade ÖSK haft samma lag som våren 2008 tror jag de flesta hade varit glada om vi fått nytt kontrakt i år.

Jag väljer iaf att jämföra på mitt sätt. OCh då är prestationen sämre i år än i fjol. Har dock inte räknat på snittet om ÖSK vinner de två sista.

Prestationmässigt, utan hänsyn till poäng. Har ÖSK också stagnerat eller försämrats om man inte minst klarar placering 6.

Däremot är jag övertygad att Sixten kommer säga att vi gjort en bättre säsong i år och peka på poängskörden för att ev tysta kritiker.
Örebro Erki
2009-10-25 10:09
Anrell:

"Örebro SK är årets besvikelse i allsvenskan. Med ett lag och ett spel som kunde räckt till SM-guld har man misslyckats med att hålla en jämn och disciplinerad nivå."

Kan delvis hålla med honom. Kanske inte att de kunde ha räckt till SM-guld, men med något jämnare nivå med färre bottennapp hade vi helt klart varit topp 3-4 i år.

Trots att ÖSK gjort alldeles för många bottennapp, har man fortfarande teoretisk chans på europaspel. Detta tack vare att Allsvenskan varit så jämn att alla lag tappat poäng oväntat här och där.
Örebro Chipset
2009-10-25 09:39
Man kan ju bara jämföra poängen. Något annat är på gränsen till omöjligt. Rent objekivt vet vi ju heller inte om Bassombeng hade varit en förstärkning om han spelat. Som det såg ut senast såg han närmast ut som en försvagning jämfört med Astvald.

Jämför man poängen får man åtminstone ett mått på hur ÖSK:s poängmässigt utvecklingskurva ser ut oavsett hur andra förstärker/försvagar. Det bästa är kanske att analysera poäng i alla matcher enskilt och sedan jämföra med motsvarande motstånd flera år i följd. Men det kanske inte heller är rättvist. Vi har ju tappat poäng mot "sämre" motstånd i år men också tagit en poäng i matcher mot bättre motstånd, AIK exempelvis. Svår fråga det där. Jag går på poängen och bedömer säsongen därefter. Något annat som faller inom ramen för en lekmannaanalys har jag inte kommit på.
Örebro Kurt von Traatt
2009-10-25 01:39
Grixx // Fast ska man tänka på konkurrentternas styrka i år vs ifjol så haltar ju Chipset jämförelse lika mycket som min.

Min allmänna känsla dock är att standarden är sämre i år än i fjol. Men det är min ytterst subjektiva uppfattning. Flera lag, har som jag ser det, tappat i slagstyrka i år. Ett starkt har tillkommit (Häcken).

Som jag ser det, har öSK gjort en sämre insats 2009 än 2008 rent resultatmässigt. Rent spelmässigt ute på banan, har det blivit bättre centralt under vissa konstellationer som tillåts vid skada och avstängda spelare. Å andra sidan tycker jag de tappat offensiv spets. Backlinjen är en klass bättre i år däremot tycker jag.

Örebro Grixx
2009-10-25 01:33
Jämförelsen haltar och en noggrann genomgång krävs av alla lag i allsvenskan där man jämför hur bra alla är och om övriga lag fått bättre spelare än förra året. Kan bli en svåååår uppgift att få till ordenligt...men skjuta från höften och chansa skulle man kanske kunna genomföra efter någon timmas genomgång.

Många har varit skeptiska till spelarnas uppfattning om att man skulle kunna nå en femtplats. De har då tyckt att truppen motsvarat ca 7:e plats alltså ett lika starkt lag som förra året. Så det är som vanligt många åsikter om det.
Tror att det var 4:e plats jag själv chansade mot i våras och det med ett gäng där Anttonen, Basse och Berra ingick i startelvan...det är ju inte så ofta man sett dom samtidigt eller överhuvudtaget i år.
Örebro Kurt von Traatt
2009-10-25 01:00
Chipset // Angående att ÖSK har gjort en bättre säsong i år än i fjol:

Beror på hur man väljer att jämföra säsongerna. Jag har också noterat att vi tagit fler poäng nu än i fjol. Men om man studerar hur lagsammansättningen ser ut så hade vi ett ganska så kasst lag våren 2008.

För att få en hyfsat rättvis jämförelse måste man därför jämföra poängsnittet för hösten 2008 med i år. Det var först höstdelen av säsongen 2008 vi fick in spelare som Kim, Alvbåge, Bassonbeng (som var skadad hela våren 2008) och Staaf. Till denna säsong har också Almebäck, Bedoya, Adriano, Wirtanen och Astvald tillkommit. På förlustsidan av disponibla spelare kan vi räkna Holgersson och Staaf under 2009.

Sett till det perspektivet har årets upplaga ett sämre snitt än hösten 2008:s bilaga. Trots ett starkare lag och bredare trupp.

Efter omstarten i juli 2008 mot AIK med "nya ÖSK" och till säsongen slut snittade ÖSK ca 1.7 poäng per match. I år ligger snittet per match på ca 1.5.

Jag tycker en sådan jämförelse är mer relevant.
Örebro Pintorp
2009-10-25 01:00
Hur lyder texten till den andra Porokara-sången? Inte campione-melodin vill säga.
Örebro Djäflun
2009-10-24 23:43
När går Agbar Barsoms kontrakt ut? Blir inte han bosman till nästa säsong?
Örebro Chipset
2009-10-24 23:02
Milic är en dålig lagspelare. I övrigt gillar jag honom.

Oavsett hur de två sista matcherna går så har vi gjort en bättre säsong än förra. Vi har redan nu en poäng mer (43 p) jämfört med vad vi slutade med förra året (42). Det går åt rätt håll helt enkelt. Kan vi få bort lite ojämnhet så kan vi säkert skrapa ihop runt 52-55 p nästa år. Det brukar räcka till top 3.
FORZA ÖREBRO!
2009-10-24 22:48
Milic hos ÖSK nästa säsong vore bli en bra värvning, muuums!! Jag gillar killens onetouch-spel och en sådan värvning skulle ÖSK behöva förtås.
Örebro Erki
2009-10-24 22:41
Miroslav kuba// Från DIF tycker jag nog att Kebba Ceesay och Hrvoje Milic är de intressantaste namnen.
Örebro Miroslav kuba
2009-10-24 22:27
Sitter här och funderar på lite nyförvärv till ÖSK nästa säsong. Hitta ett namn Christer Youseff i DIF om dom åker ur låter inte det som ett bra namn?
Örebro svénovic
2009-10-24 22:27
Spurta snyggt//

Nej, brukar ha huvet på mitt favoritlag när jag surfar här. Inte på nicknames på forumet.
Spurta snyggt
2009-10-24 22:09
svenovic//

Kan vara så att det finns de som uppskattar de här personerna. Hr du funderat på det?
Örebro Aspen
2009-10-24 22:08
Fy fan vad det ser ut här - jag blir rädd
Örebro Kurt von Traatt
2009-10-24 22:02
Funderar på byta nick till "Mutanterna invarderar".
Örebro Kurt von Traatt
2009-10-24 21:56
Klär jag i dessa färger? ;)
Örebro Kurt von Traatt
2009-10-24 21:52
Vad jag lärt mig är att man ska inte ha forumsidan öppen när man har fest hemma. Hade det för något år sedan och någon av mina festdeltagare såg till att jag blev spärrad. Tydligen hade "jag" skrivit något som retade gallfeber på Malmö:iterna (i deras forum).

Jag fattade ingenting någon dag efter när jag skulle skriva ett inlägg och jag var bannad. Efter massa mailväxling redde det dock ut sig ;)
Örebro svénovic
2009-10-24 21:52
Varför har det blivit en sån stor grej att nåra randoms inte skriver i forumet längre? /care
Örebro Kurt von Traatt
2009-10-24 21:48
Hehe...Ja...vad ska man säga? Otrohet? ;)
Örebro Conjuration ★
2009-10-24 20:36
Så där, nu har man avgått. Ses när de nedan nämnda är tillbaka.
Örebro Conjuration ★
2009-10-24 20:34
Jag är så jävla trött på er. Förut såg man alltid fram emot att gå in på det här forumet med personer som Mittåt, ÖSK-Karl, Sawyee, wivallius men sedan så kommer vissa idioter och förstör allt.

Jag är så jävla äcklad av er (ni vet vilka ni är). Jag avgår.
Örebro Kurt von Traatt
2009-10-24 19:51
BBB// Det håller jag med om.
Örebro Blå Bergen Blues
2009-10-24 19:39
Svårt att veta när inlägg raderats. Återstår då bara gissningar om vad som har sagts från vem och vad och när och hur. Hur som helst önskar jag Saywee tillbaka! Se mitt inlägg nedan. Jag gillar folk som vågar ge och ta, såna som ÖSK-Karl t ex. Som vågar ta emot "slaskhinkar" i ansiktet och som inte drar sig för att slänga likadana tillbaka. Allt detta så länge som vi respekterar varandra för de personer vi är bakom våra nick!
Örebro Kurt von Traatt
2009-10-24 19:33
fast den sista raden kanske jag inte borde ha skrivit, då drar man väl igång nåt igen ;)
Spurta snyggt
2009-10-24 19:33
Möjligt, men sedan dess har jag varken sett ÖSK-Karl, TICTAC, Wivallius eller Saywee (utom ett tipsinlägg igår morse). det måsta ha varit ett för Svartvitts forum ovanligt hårt angrepp eller?
Örebro Kurt von Traatt
2009-10-24 19:30
Visst var det hett ett litet tag men det är ju när det slår över till personangrepp som liksom det går över styr. Visst har det flammat till i mig också ibland och det kliar i fingrarna men det är nog då man ska logga ut (för kvällen) och göra något annat en stund.

Sen når man en punkt när man borde känna att diskussionen i frågan är slut. Man märker att den andre tycker något annat stenhårt och då är det bara att leva med det. Bättre att byta ämne lite för tidigt än lite för sent. Och det blev ett riktigt ältande från vissa, om jag ska vara ärlig och säga min åsikt.

Örebro Kurt von Traatt
2009-10-24 19:28
I stora drag är det som Grixx skrivit lite längre ned.
Spurta snyggt
2009-10-24 19:21
... varpå ÖSK-karl också skrev:

Namn: ÖSK-Karl » Svara på inlägg
Sänt: 2009-10-23 00:10:03
Nej, nu gör jag som Saywee och TICTICTAC, loggar ut och ser även jag fram emot ett bättre ÖSK-år 2010, för sämre med denna trupp kan väl inte ens Sixten prestera.
Annons: