/fotboll/osk/forum/548.aspx/fotboll/osk/forum/548.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
Allsvenskan - Svartvitt
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Örebro Arsène Lupin - Måltjuven
2016-09-23 21:59
@Chris P. Bacon:
Då är det förmodligen att de räknar skott utanför ramen också på SF. Normalt brukar man se avslut + avslut på mål men på SF stod det bara "Avslut" http://svenskfotboll.se/allsvenskan/match/?scr=result&fmid=3211811
Örebro Chris P. Bacon
2016-09-23 21:58
Kollade på förbundets livescore, där stod det 3-5 i avslut på mål.
2016-09-23 21:49
//DaSa "Däremot så finns det garanterat ett gäng kappvändare på forumet som kommer att hylla honom" Fast det där är ju jättesvårt. Om en spelare plötsligt gör allting rätt (numera nämnt som att göra en "Pode" ;0) ) Så är det ju jättesvårt att inte berömma och hylla där och då? T ex Brobergs höst i fjol var ju magnifik. Vad skall man då säga? "Äsch han har bara tur. Egentligen är han inte så här bra" Men jag måste ändå erkänna att jag hade svårt att "lita på" Kalles form i höstas och under försäsongen. Efter Podes förvandling och sedan återgång till anonymitetens skugga så lär man sig s.a.s. Spelar Kalle på sin maxförmåga nu tänkte jag flera ggr och kommer han sedan att dala till sin normalnivå som jag tror de flesta kan definiera för sig själv. Självklart förtjänar en spelare som gör rätt saker beröm. Annars blir det just som en närking på det klassiska påstående att solen skiner: "Ja idag ja". Det är ett oerhört negativ tänk som inte stärker en spelares självförtroende. Jag vet inte om det är kappvänderi egentligen. De flesta av oss ser inte träningar utan endast matcherna och vad de presterar där är en färskvara som gillas eller ogillas. Jag har svårt att se det fungera annorlunda och att det är ett för högt krav att tro att alla på läktaren skall ha förmåga att avgöra en spelares styrka och potential utan att utgå ifrån prestationen i match och en tid tillbaka. Det är den faktan vi har att förhålla oss till.
Örebro DaSa
2016-09-23 21:38
@1908:

Han har ju faktisk gjort sitt första mål, iofs var det i cupen men det borde väl gett en liten boost. Tyvärr så är Sköld en för dålig spelare, jag tror inte att han förlorar nästan alla närkamper och inte kan skjuta beror enbart på dåligt självförtroende. En spelare som t.ex. Crespo vinner närkamper och skjuter hårt som fan än han är ur form. Kommer ihåg ett tillfälle från någon av de sista matcherna han spelade för oss, från typ ingen vinkel skjuter han bollen stenhårt i ribban även han var ur form. En spelare som har spetsegenskaper som t.ex. styrka, snabbhet eller bra skott kommer mycket snabbare ur en formsvacka och kan sedan även avgöra matcher på egen hand. Det kommer aldrig Sköld att göra.

Jag kan nästan garantera följande:
- Sköld kommer aldrig att vinna skytteligan.
- Han kommer aldrig spela i en bättre klubb än ÖSK.
- Han kommer förmodligen spela i SE (typ FFF) inom två år.

Sen får ni gärna lura er själva och tro att han kommer att bli Messi om han bara får in sitt "första" mål, men jag tror inte det...

Jag är samtidigt medveten om att vi inte kan värva en spelare som besitter alla av egenskaperna snabbhet, styrka, spelintelligens och målskytt. Men skall vi sikta på att komma topp-5 även nästa år så måste vi ha in en bättre spelare än Sköld. Förhoppningsvis så kan vi använda en del av de återinvesterade SI-pengarna till att köpa kvalité eller/och ett långt kontrakt så att vi även har möjligheten till en rekordförsäljning.

Svaret på ditt sista påstående är att jag kommer att tycka likadant som jag tycker idag. Jag var en av få som ifrågasatte Pode efter hans magiska höst och kommer att behålla min åsikt även om Sköld gör mål i varje match under hösten. Däremot så finns det garanterat ett gäng kappvändare på forumet som kommer att hylla honom:)
2016-09-23 21:34
@Nissesson:
Enligt SF var det 12-8 i avslut. Huruvida de räknar avslut som skott innanför ramen eller inte vet jag inte. Bollinnehavet var 52-48 vilket är rätt jämnt. IFK anföll rakare och i bättre tempo tycker jag och även om de gillar kanter bättre så var de rätt duktiga på spela bort vårt kantförsvar Frågan är om ÖSK knytit upp ytterligare en rätt svag ytterback över tid? Fan jag saknar Hagge på banan!
AIK Nissesson
2016-09-23 20:34
3 (4?)avslut = 3 mål Var det verkligen så illa, kan man ju tacka gudarna att det inte blev fler avslut för blåvitt ... Något är inte helt rätt ? Jag gillar inte heller jiddercrona och såg inte matchen som helhet, svårt att reda ut problemet ... Jaja, det här får Gefle sota för hemma i vår Borg:)
Örebro Sparkabolleninimål
2016-09-23 16:49
[QUOTE=Chris P. Bacon]"Göteborg körde över oss igår" Va, såg herr Crona ens matchen? Götet har tre avslut på mål under hela matchen och gör tre mål (vi har 5), bollinnehavet jämnt. Skulle knappast kalla det för en överkörning. Ser det mer som att ÖSK gör en spelmässigt okej bortamatch som sabbas av att man skänker bort tre löjligt enkla mål. Enligt matchbilden ska vi ha minst en poäng igår, men onödiga misstag både offensivt och främst defensivt kostar oss matchen. edit: IFK måste haft 4 avslut minst på mål då ett av målen är på en målvaktsretur. [/QUOTE] Tänkte skriva exakt detta!
Postat via SvenskaFans-appen
AIK Nissesson
2016-09-23 16:15
Egentligen tycker jag att hela laget, alla elva lirare skall försvara vårt älskade lag, mer eller mindre, helst mer, oavsett var Axén har parkerat dem enligt instruktioner.

Hela laget måste försvara vår heder och framtid!

Europaspelet är väl för tusan inte borta, många poäng kvar att spela om, inte ger klubben upp så lätt, med ledning sv Simon och Alexander och Kubaner och några till?

Kämpa ÖSK, KÄMPA!!!
Örebro Nicknamn i ribban
2016-09-23 15:36
Man bara nickar instämmande när man hör Gustafs analys av försvarsspelet.
Örebro Chris P. Bacon
2016-09-23 15:33
"Göteborg körde över oss igår" Va, såg herr Crona ens matchen? Götet har tre avslut på mål under hela matchen och gör tre mål (vi har 5), bollinnehavet jämnt. Skulle knappast kalla det för en överkörning. Ser det mer som att ÖSK gör en spelmässigt okej bortamatch som sabbas av att man skänker bort tre löjligt enkla mål. Enligt matchbilden ska vi ha minst en poäng igår, men onödiga misstag både offensivt och främst defensivt kostar oss matchen. edit: IFK måste haft 4 avslut minst på mål då ett av målen är på en målvaktsretur.
Örebro pemo
2016-09-23 15:25
Så rätt.
AIK Nissesson
2016-09-23 15:18
... å ibland kollar i backspegeln :)
Örebro combatspenat
2016-09-23 15:05
Inte för att vara sån men handbromsen bör man ju inte använda om det inte går helt åt helvete(typ bajen)? Tycker det känns utmärkt att ösk kör med gasen, kopplingen och fotbromsen.
Dr. Fritz Müllweiser
2016-09-23 14:40
"Spelar helt utan handbroms"

Jo tack, det verkar gälla hela laget under Axéns ledning.
Örebro pemo
2016-09-23 14:16
Nicknamn i ribban // Finns ingen logik. Bara en stor djävla frustration. Jämför Oscars miss med Astrits straffmiss. Det är ju ingen som kastar ut honom , men hade han satt straffen så hade vi kanske kört över AIK.

Det är alltid svårt när målvakter gör ett misstag. Men som många skriver, man måste se högre upp i plan när det gäller försvarsmissar.

Men om Oscar gjort lika många stora missar som Köld gjorde i går, ja då hade vi fått styrk med 5 mål.
Örebro Minatankar
2016-09-23 14:05
Jag menar att det är viktigt att det finns spelare på planen som tycker det är inspirerande om både en, två eller ännu fler motståndare försöker ta bollen ifrån dem. Det är denna inställning som är så viktigt. Det skapar ett psykologiskt övertag och gör motståndarna osäkra. I går startade vi bara med 1-2 spelare som jag tror har den inställningen. 3-4 satt på bänken. Övriga spelare har naturligtvis andra kvaliteter men tänker och känner i pressade situationer att de i första hand ska bli av med bollen och känner sig stressade, inte inspirerade. Jag tycker det märks tydligt på kroppsspråket och tekniken. Har man inte spelare som blir inspirerade av att möta motståndare och har tekniken att ta sig förbi dem, som t ex Omoh, krävs det att man är snabbare än motståndarna både i tanke, fötter och ben, har bättre kondition och styrka eller är mer disciplinerade i spelsystemet. Under kanske 20-25 minuter i första halvlek visade vi att vi var överlägsna IFK i flera avseenden. Under övriga delen av matchen såg man tyvärr lite av detta. Jag menar att det är läge att pröva 4-3-3-spel i grunden med de variationer som alla spelsystem har i offensiva respektive defensiva lägen. Tycker även att man kan byta in åtminstone en spelare redan i halvlek när man märker att någon har en dålig dag. Och då menar jag inte när Sköld missar en eller annan målchans när han i övrigt rör sig som han ska i boxen.
Örebro Nicknamn i ribban
2016-09-23 13:53
Grejen är ju den att Oscar har fått mycket beröm för sina insatser, men så fort han gör en dålig match vill några slänga in en kille som: - Har ett utgående kontrakt - Inte har spelat på en högre nivå än division 1 Vari ligger logiken?
AIK Nissesson
2016-09-23 13:19
Om Oskar får förtroendet från Axén mot Gefle, har våra duktiga målvakter gjort 12 matcher var, om jag återigen räknat rätt eller kanske fel?)

Då blir det intressant att se skillnaden mellan dessa duktiga svartvita stoppers.

Lika många matcher, och skillnaden är nog inte så stor, kanske, men som måltjuven antyder, det beror mycket på hur resten av laget jobbar defensivt, eller är det enbart ett jobb för backar och övriga kan se på med uppgivet kroppsspråk och gestikulationer ?
2016-09-23 12:53
@flesklepp:

Statistik kan vara både lögn och sanning om du förstår vad jag menar ;0)
Statistik på lågt antal matcher kan vara vansklig. Därför statistiken beror på så många faktorer. Hur svåra är avsluten målvakten räddat resp inte tagit? Från vilka lägen kommer avsluten och mycket bidrar försvaret med att styra ut skyttarna osv osv

Dock över en lång räcka matcher (en hel säsong eller tom fler) brukar statistiken jämna ut sig och bli mer "trovärdig" om du förstår vad jag menar.
Örebro M.O.S
2016-09-23 12:04
Länge sedan jag skrev här men nu kan jag inte låta bli..
var på plats på Ullevi igår och ÖSK var ju det klart bättre laget, ska inte förlora en sådan match!
Tre orsaker till förlust;
- uddlöst framåt trots bra spel, Sköld sumpade 3 kanonlägen syns lång väg att självförtroende saknas. Han har potential
- mittförsvaret känns osynkat, tycker inte Almebäck sköter positionsspelet särskilt bra
- 2 målvaktstabbar varav den ena är så grov så man häpnar. kanske Oskar ska fokusera mer på fotbollen än att försöka vara en lokal kändis med bloggande sambo.

Tyckte dessutom att Lorentzson var riktigt svag liksom Broberg men det avgjorde inte matchen.
Astrit kung på planen, han leker fotboll och det är en fröjd att se! Hörde flera kommentarer från Blåvitt-publiken att ÖSK spelar fin fotboll, men de är ju vana vid Blåvitts tjong-fotboll
Dr. Fritz Müllweiser
2016-09-23 11:41
Skulle inte ha något emot att ge Fagerström chansen nu när matcherna blir tämligen värdelösa.

Oscar är ju en riktig alibimålvakt. Han gör det han ska för det mesta men aldrig några matchavgörande räddningar. Nu har ju även visat sig att han kan göra tavlor å det grövsta. Minns två snedsparkar mot Falkenberg med som säkert kunde lett till mål något av dem om det varit mot bättre motstånd.
Örebro Nicknamn i ribban
2016-09-23 10:48
Som ni andra även ser i statistiken så har Oscar varit bra sen Rinne lämnade. Den här matchen är såklart plumpen i protokollet, men jag hoppas verkligen inte att det är lika många som tycker att han ska petas nu när adrenalinet försvunnit. Häcken och ÖSK hade inte legat såpass högt upp i tabellen om det inte vore för duktiga målvakter. Det är inte där problemet ligger.
Örebro flesklepp
2016-09-23 10:13
Matcher/Insläppta/Räddningar/Räddningsprocent/Nollor
Jacob Rinne Örebro 12 21 59 74% 2
Oscar Jansson Örebro 11 19 51 73% 2
8:a resp 9:a i målvaktsligan av totalt 25 målvakter med minst 4 spelade matcher. Sist ligger Andreas Isaksson
Örebro pemo
2016-09-23 10:06
Jag har inte sett matchen ännu. Bara de sista 15 min live och målen i repris.
Det problem som vi har med försvaret är att ingen av de två mittbackarna har tagit på sig ( eller har statusen bland de andra ) ansvaret som "försvarskapten"
Dvs, den som styr övriga tre i backlinjen.

Visst kan man klaga på RÅP i bland, men betänk att han spelar med armen i gips. Det vore väl konstigt om han håller samma standard då. Dessutom är det väl Nordin som skall vara den defensiva av innermitt.?

Fortfarande tycker jag att ÖSK har misshushållat med Carl Ekstrand-Hamrén. Han är lång och bra på huvudet, har bra blick för spelet och ung. Men det blir väl som vanligt, han slussa bort till något div 1-lag och tappar självförtroendet. Så var den talangen åt skogen.

Varför envisas de också med Lornetzson på vänsterbacken? Om han vore en blixt, så skulle han kunna rädda upp en hel del, men han har ju en fart som en gammal Volvo.

Trots allt är det betydligt skönare att veta att vi klarat kontraktet i år, men svider en del att vi inte kan rubba de fyra topplagen. Eller rubba och rubba,
1 av 6 poäng mot IFK N , 0 av 6 mot MFF 1 av 6 mot AIK och 3 av 6 mot Göteborg. Kunde naturligtvis vara värre.

Vad ska man nu se fram mot under hösten? Visst, bronspengen kanske är inom räckhåll men inte i egna händer.

Nej, jag kommer nog att se fram mot hur många matcher vi kan hålla nollan. Och om någon av våra målskyttar kommer över tio mål.
Besrara verkar ju i alla fall var på gång.
Örebro Snö
2016-09-23 08:24
@Nickairibban Jansson har släppt in 19 mål på 11 matcher, Rinne släppte in 21 mål på 12 matcher, ganska jämna:) men alldeles för många insläppta, då måste detta analyseras, är det mittfältet som tappar boll på fel ställen?,är det backarna? eller är Jansson o Rinne lika klappruttna?
Örebro Lord Bertin Zé
2016-09-23 02:08
@Arsène Lupin - Måltjuven:

Pärlan var knappast något att hänga i granen. Jag tycker det svider mer att vi slarvade bort Crespo. Han fick några chanser från start i början men bara för att det inte lossnade direkt så fick han sitta på bänken och där stannade han tills han lämnade.
Örebro Lord Bertin Zé
2016-09-23 02:06
Tycker RÅP ska ta ett stort ansvar för att försvarsspelet inte fungerar. Han ska vara den som täcker igen och agera som en extra mittback men han är aldrig där och bryter bollar. Dessutom är han ju totalt värdelös i offensiven så jag vet inte vad han bidrar med förutom att vara en bra lagkapten.
Örebro Nicknamn i ribban
2016-09-23 00:18
Hur många skott på mål varje lag fått mot sig enligt statistik från svenskfotboll.se: Norrköping - 95 Malmö - 85 AIK - 90* Göteborg - 114 Häcken - 134 Örebro - 150 Elfsborg - 108 Kalmar - 93** Östersund - 94*** Hammarby - 97 Djurgården - 93 Jönköping - 95**** Sundsvall - 159 Helsingborg - 133 Gefle - 136 Falkenberg - 148 * = AIKs hemmamatch mot oss saknas då Oscar Linnér inte finns med i statistiken. Vi hade 9 avslut i den matchen, så AIKs egentliga siffra ligger mellan 90-99. ** = Samma problem för Kalmar. Siffran ligger mellan 93-107. *** = Återigen är det strul. Östersunds siffra bör ligga mellan 94-103. **** = Anton Cajtoft gjorde 3 matcher. Siffran kan vara allt mellan 95-131, men mellan tummen och pekfingret skulle jag nog uppskatta den till ~105-110. De 4 avsågade lagen + Häcken och Örebro har släppt till klart flest skott mot mål. Tommy Naurin är den enda målvakten som haft mer att göra än Rinne+Jansson.
Örebro Brodd
2016-09-23 00:01
Oskar ska nog inte stå i allsvenska bortamatcherna mot göteborg, 2015=8 skott på mål 6 insläppta mål! 2016=3 skott på mål 3 insläppta mål! Summa 11 skott och 9 insläppta mål på 2 matcher! Måste vara något slags allsvenskt botterekord!
2016-09-22 23:22
@1908:
Äras den som äras bör. Så klart att han kommer får massa beröm om han plötsligt börjar spotta in mål. Det är väl inget konstigt med det. Men just nu träffar han inte ens mål från 7 meter och då får han kritik. Tom Alec reagerade negativt. Inget konstigt med det heller. Vi fans lever i matcher här och nu. Jag har gnällt som tusan över att Astrit ligger alldeles för lågt och ger för dåligt understöd till vår nia. Idag låg han faktiskt på offensiv planhalva hela tiden och gjorde mål dessutom. Allt beröm till Astrit idag och det är så jag vill ha honom. Tyckte till och med han hade rätt vid något tillfälle när han viftade med armarna pga för dåligt kvalitet av medspelare.
Annons: