/fotboll/osk/forum/5479.aspx/fotboll/osk/forum/5479.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
Allsvenskan - Svartvitt
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Örebro Grixx
2009-10-29 19:05
KrtvnTrtt// När vi nu fick igång mittfältet mot gefle och Sixten tyckte att det var precis så vi skulle spela så var ju mittfältet med...för en gång skull. Det skulle ju kunna vara så att man vill ha farliga kanter men TROTT MYCKET på att mitten skulle kunna fås igång med Nobbe Kilen samtidigt. Nu verkar det som att det är en omsvängning på gång...vilket skulle kunna vara poitivt. Så vi får se vad som händer.

Mittfältet är ju inte helt lätt att ha flyt i med två spelare som är lite kantiga med bollen.
Örebro Kurt von Traatt
2009-10-29 18:51
DaSa //

"Fan vad Nordahl var feg i na.se intervjun ang. att inte spela Nobbe och Kihlen samtidigt. Nu har väl alla insett att de inte skall spela ihop."

Det stora problemet som jag ser det är inte att Nordal inte vågar se det utan att Sixten inte vågar. Åter igen halkade Bedoya in pga av Nordbacks sjukdom i förra matchen.
Det har ju varit uppenbart för alla att med duon Bedoya & Gerzic får vi ett alternativ till kantanfallen som ständigt kört fast denna säsong om jag ska hårddra det.

Någon härinne sa att "Sixten är en duktig tränare och alla andra har noll koll fotboll som inte såg det med alla Sixtens drag mot AIK"

Det skulle jag vilja bemöta:

Som jag ser det, kvarstår Sixtens grundspel med anfallets tyngdpunkt på kanterna. Att vi i vissa matcher spelat bättre med centrala anfall beror inte på taktiska drag av Sixten. Det beror i första hand på att en ny spelare kommer in, Bedoya.

Med Bedoya får vi två spelare på mitten som vill ha mycket boll (Bedoya & Gerzic). Balansen flyttas då från kant till att iaf bli 50-50 centralt vs kant. På så sätt blir ÖSK anfall mycket mer varierat och vi får ett bättre anfallsspel med mer påfyllnad och rörlighet.

Detta har varit uppenbart för alla men efter 1-2 matcher har Sixten ofta valt att återgå till trion Nordback-Kilen-Gerciz. Med effekten att Gerzic presterar sämre, Nordback vinner boll och söker kant med pass och Kilen detsamma.

Om man då har två kantspelare varav den ena presterat riktigt dåligt rent spelmässigt i höst (Porokara) och man till vänster bara har en spelare som periodvis går bra (Astvald. men ingen skugga. Han är ung och kommer bli jämnare) så försämras anfallspelet märkbart. Olsens isoleras betydligt mer pga sämre understöd och ÖSK blir ganska uddlösa framåt.

Detta är tydligt för majoriteten. Men inte för Sixten som gärna väljer det trygga. Bättre uppställningar har bildats av en slump som jag ser det (avstängningar/skador). Till detta skall man lägga spelarnas inställning som varierat oerhört (vad gör Almebäck vid AIK:s 1-0? Fokus Almebäck!).

Nej, jag är ingen Sixten hatare men heller ingen Sixten älskare (ännu). Om man kan fråga varför kommentarer som "Sixten är duktig, där fick ni noll koll om fotboll" höll hus efter 0-0, 0-3, 0-3, 0-3 serien?

Jag menar bara att man skall inte idealisera i medvind men heller inte döma för hårt i motvind. Jag tycker snarare att med Bedoyas inträde och den ökade centrala bollhållning och rörlighet visar att Sixten måste i sitt grundspel skapa en större variation. Och detta skall inte bero på att en spelare råkar halka in pga av skada. Det skall ligga i grundspelet och laget skall rollsättas därefter.
Och jag är dessutom Närking :)
Örebro Brus-Nilsson
2009-10-29 18:44
Ämne: Rumpmasarna från Lek....
Visst är leksand en riskgrupp, speciellt för MIF! :-D
Varningar nollställes inte vid klubbyte (tror jag nästan säkert) utan endast vid säsongens slut.
AIK Saywee
2009-10-29 18:27
Rumpmasarna från Leksand, är det en riskgrupp?

Njaej, kanske inte, men dagens mediatjöt har handlat lite om detta, fotbollssäsongen hinner nog avslutas, nätt och jämt, innan the Pig Flu slår till ordentligt ...?

Nu till något helt annat, även om det berör startelvor lika mycket som sjukdom och skador.

Vad händer med gula/röda kort i sista matchen för en säsong och under säsongen i samband med "flytt" mellan klubbar. Sker det någon "nollställning"?
Wivallius
2009-10-29 18:14
Mazumba//

Även TICTAC är borta, om han inte bytt nick.
AIK Saywee
2009-10-29 18:13
Håller med er som tycker att det var helt rätt att överklaga - ingen har ju begripit det förra så kallade beslutet.

Struntar lite (eller kanske inte) i egna poäng, men tycker sund om de lag som skötte sina papper efter regler och ställde över spelare.
Örebro Erki
2009-10-29 18:10
Helt rätt av ÖSK att överklaga, DN:s beslut gav inte svar på nånting förutom att det är ok att använda spelare vars uppehållstillstånd gått ut så länge ingen märker det i tid.

Att ÖSK nu inte har något att vinna på överklagan rent sportsligt tycker jag visar att ÖSK inte var ute efter 3 enkla poäng, utan att man verkligen ville reda ut vad som gäller.
Örebro Grixx
2009-10-29 18:00
Om nu tyskarna har problem med att freda sitt mål och tittar på ÖSK? så är det bara två alternativ.

Nu finns det ju bra målvakter i båda lagen så det handlar då kanske om att slå två flugor i en smäll plus en mittback...för det kan väl inte handla om Anttonen också...oj nu drar fantasin iväg...

Ett av de verkligt stora utropstecknen i allsvenskan är ju Almbäck så varför inte...och pengamässigt så går ju allt att köpa. säljer vi dyrt ala Borg så är allt fridens liljor säljer vi ala Näfver så;-/
Örebro Henrik(ÖSK)
2009-10-29 17:54
ÖSK:s överklagan är helt rätt, inte så mycket för att man jättegärna vill ha ytterligare tre poäng och en ev femteplats istället för en sjätte men snarare för att reda ut vad fanken det är som gäller egentligen. Skulle beslutet stå sig är det som en inbjudan för samtliga klubbar att fuska med arbetstillstånd för att sedan få det retroaktivt tilldömt OM det skulle upptäckas.
Förstår inte riktigt kritiken mot ÖSK men man är ju onekligen van. ÖSK mot världen,precis som det ska vara!
Örebro Ösk_#09
2009-10-29 17:50
Ämne: En match kvar och mö....
tror inte heller alvbåge kommer lämna oss nu i vinter... dels för tror inte några klubbar är lika intresserade att värva en målvakt nu när det är kris och för att alvbåge har fått barn köpt hus M.M
Tror dock att Porokara,berra,bassombeng kommer att lämna nu i vinter... och vi borde få en hel del för porokara.
Borde räcka för att köpa in en backup på den offensiva mittfälts positionen och till någon annan plats och ha ändå lite kvar... men vi får se!!
Örebro DaSa
2009-10-29 17:42
Angående backlinjen nästa år så tror jag inte att Almebäck kommer att försvinna. Om han försvinner så kommer vi inte få mycket cash, se bara senaste åren av allsvenskaförsäljningar av mittbackar. De flesta har ju gått som bosman eller nästan gratis.

Istället måste vi värva en ny mittback. Berra har inte utvecklats ngt på två år (inte hans fel) och kommer inte vara ngt alternativ nästa år. Oscar har ju haft en del skadebekymmer så vill inte ha honom som första reserv om Wiken eller Almebäck blir skadade. Så jag hoppas att finnen som var intressant att är möjligt att lösa.

Känns ju lite som att två av 3-0 förlusterna beror på att vi inte hade ngt bra mittbacksalternativ.

Sen tycker jag att Anttonen och Sammy är perfekta 4-3-3 ytterbackar, så där skall vi inte slösa ngt krut.

Ang. mittfältet så behöver vi få in ett offensivt alternativ till, räcker inte med bara Bedoya och Nordin. Detta betyder även att ngn av Nobbe, Kihlen, Erik eller Per J bör försvinna om vi skall ha två spelare på varje position.
Örebro Gurra2001
2009-10-29 17:36
Gais med sina papper, IFK med flyttande av målburen och domare som vinkar offside när alla ser att det är superfel. Visst fan ska vi inte sitta och ta skiten. På dom bara!
Örebro DaSa
2009-10-29 17:35
Suck, nu är GAISarna här igen... Kan vi inte försöka ignorera dem så vi slipper ta samma diskussion igen?!

Såg inte matchen igår, men jävligt kul att det börjar lossna för Staaf. Vore intressant att se honom från start på söndag, kanske på Olsens plats?

Fan vad Nordahl var feg i na.se intervjun ang. att inte spela Nobbe och Kihlen samtidigt. Nu har väl alla insett att de inte skall spela ihop.
Örebro Grixx
2009-10-29 17:27
En match kvar och möjligen 2 spelare borta därefter..Almebäck och Alvbåge...(kanske Porro inblandad också?) om tyskarna kommer hit.

Svårt men ändå lätt???...sälja 2 spelare som står för 25-30% av vår "kraft". Vi måste få slantar för att utveckla laget men samtidigt ser vi vad som hänt med lag som sålt av för snabbt...Djurgården och Hammarby tex, men i och för sig så har de köpt dyrt..Oremo och Shaaban.

Kalmar är ett lysande undantag och MFF är ju rena kassakistan med "Oj oj oj Hasse Borg" som kan göra nästan vad som helst och ha extremt bra ekonomi. Dock visar MFF att pengar löser inte alla problem...och inte heller tränarbyten, läs Prahl.

Almebäck om han vandrar vidare vilket jag ser som störst risk, ger möjlighet för Berra...kanske inte helt fel läge att sälja...men hur ska vi lösa om Kung Alve går????...Rosen har vi ju släppt mer eller mindre....
Örebro Frostbite*
2009-10-29 17:25
Ropesin//Har varit lite skeptisk till att han passar in i vårat spelsystem men tycker nu att han är så pass nyttig att det inte gör något att han inte är klippt och skuren för 4-3-3.
GAIS Preppens
2009-10-29 17:09
fyfan vad pinsamma ni e!
ge er förfan. Tokiga bönder!
Örebro Mazumba
2009-10-29 17:03
Brus-Nilsson//
Amen.
Örebro Brus-Nilsson
2009-10-29 16:57
Snälla alla, håll er över sandlådenivån!
Klart att vi ska överklaga, regler är till för att följas! Jag tycker att disciplinnämnden har stor skuld i att det har fått till följd att vi måste överklaga. Hur illa skulle det kunna bli om det här fusket slinker igenom? Vad blir nästa fusk? Vad tror GAIS-arna är anledningen till att Migrationsverket polisanmäler? Jag hoppas att fotbollssverige inser att det kan bli riktigt, riktigt illa om reglerna tänjs. Poängen spelar faktisk ingen som helst roll, vi blir som bäst 5.a i alla fall. Heja ÖSK-styrelsen!
Till slut beklagar jag att Hammarby åkte ur, men klubben har fått en svans som inte ens är supportrar. Heja Bajen-styrelsen!

//Edit//
Jag kollade tabellen och ser att GAIS inte kommer att riskera något för 3 tappade poäng. De kan som sämst hamna på samma poäng som kvallaget, men har typ 27 mål bättre målskillnad. Slutsats: Vi gör inte detta för att GAIS ska riskera att åka ur och jag tror det var därför som styrelsen avvaktade med överklagan in i det sista. AMEN!
Örebro Rudolf Blodstrupmoen
2009-10-29 16:55
Dagisnivå på forumet nu:(
Örebro Ropesin
2009-10-29 16:52
Jag tycker vi ignonerar GAIS-supportrarna fullständigt och skippar den här diskussionen. Vi har redan hävt ur oss våra åsikter mer än en gång och innan ÖSK:s överklagan är behandlad finns det ingen anledning att hetsa upp sig för något utav lagens supportrar.

Frostbite// Jag tycker det är givet att Staaf ska få fortsatt förtroende. Förra säsongen var han otroligt effektiv och som Canal + uttryckte det igår en riktig straffområdesspelare. Den här säsongen har han ju mest varit skadad och kan han bara få vara hel en säsong tror jag att han kan göra oerhört mycket nytta. MÅL-GÖRAN!
Poope
2009-10-29 16:38
Ämne: Era jävla äckel från....
varför radera de? ditt inlägg bevisar ju hur puckade en del av era supportrar + klubbledning är.. javla flane!
en del av era coola kat C supportrar har bestämt sig för att slå ner barnfamiljs pappor för att folk hetsar på ett öppet forum? sen kallar du oss skitsupportrar?
Häcken Fat Frank
2009-10-29 16:37
Sandlådenivå på er styrelse! Inte gnällbältet för intet!
Örebro Djäflun
2009-10-29 16:28
Ämne: seriöst ÖSK... att n....
Ge oss vååååra poäng och håll käft! ;)
Örebro Conjuration ★
2009-10-29 16:21
Era jävla äckel från skit gajs, jag har alltid hållt god ton mot er men nu är det över.

Fattar ni inte att era inlägg här kommer få konsekvenser nästa gång ni är i Örebro? det har varit pm bråk mellan er och idioter som redan bestämt sig för våld, fy fan vad ni är äckliga som fortsätter provocera har ni inte hört om pappan iklädd i gais handduk som blev misshandlad inför hans egna barn på stan?

Ni är så jävla tröga som leder diskussionen bortom rimliga gränser. SLÄPP DET FÖR HELVETE ERA JÄVLA SKIT SUPORTRAR FRÅN ER JÄVLA SKITFÖRENING

admin du kan radera mitt inlägg när du vill
Poope
2009-10-29 16:13
seriöst ÖSK... att ni inte ger er?! pack som är ute efter andras poäng...
Örebro Mazumba
2009-10-29 16:06
Wivallius//
jag tycker inte det privata livet är relevant i detta forum,men vad vet jag, jag läser mest här inne.
För överig vet jag inte vilka är borta pga punkten, den enda jag saknar är Mittåt i alla fall.
Örebro Blå Bergen Blues
2009-10-29 16:05
Ämne: Wivallius//

Hålle....
ÖSK-klacken var alltså i år placerad på södra delen av västra läktaren, helt i linje med Kim/Nordin. Det var helt uppenbart för oss direkt i den stunden att Kim spelade bakåt. T o m uppenbart från Norra Stå som någon AIK-supporter sportsligt erkände här tidigare. Hur linjedomaren kunde uppfatta det som offside är en fullständig gåta!
Örebro ÖSK-Karl
2009-10-29 15:51
BBB//

Jodå, hemma i soffan undrade vi också vad det var för variant på avspark. Verkade inte så inövad ;)
Örebro ÖSK-Karl
2009-10-29 15:49
Wivallius//

Håller med, det var ju ett av årets snyggaste mål, sedan att stinsen missade med 0,7 meter kan ju inte Kim lastas för.
Örebro ÖSK-Karl
2009-10-29 15:45
Bra att ÖSK överklagar, rätt skall vara rätt, skall inte löna sig att fuska, dessutom borde vi haft tre poäng och 3-0 för stolpfusket från skattefusk.

Mycket fusk blir det, men så är det när Göteborgslag är inblandade, vad blev straffet för skattefusket?
Annons: