/fotboll/osk/forum/5446.aspx/fotboll/osk/forum/5446.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
Allsvenskan - Svartvitt
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Örebro den oumbärlige
2009-11-06 17:54
Henrik// Det är klart Nordin blev arg för att han blev petad(han var ju i högform då) men ledarstaben(det är viktigt att ni förstår att jag i min kritik syftar på hela staben och inte bara Sixten) spikade upp startelvan på tavlan utan att ge förklaringar. Är man tvungna att göra det då?
Absolut inte, men gör man det är chansen större att utspel på internet, NA eller dylikt minskar.

Och att mena att negativism bland spelare i truppen inte påverkar spelet, formen som väldigt ofta är beroende av de psykologiska och sociala mekanismerna är väldigt naivt. Spelarna fungerar som individer men också som kollektiv rent socialt.
AIK Saywee
2009-11-06 17:49
Jag är så pass gammal att jag bedömdes med olika bokstavsbeteckningar i skolan, ni vet, A, a, AB, BA, B, BC etc etc.

Fyra stora A i ÖSK, nästa år, tror jag blir, bakifrån och framåt ...

Alvbåge
Almebäck
Alejandro
Astvald
Örebro Godfoten
2009-11-06 17:35
Adriano, anfallare, klubb ej klar
James Frempong, mittfältare, klubb ej klar
Glenn Holgersson, försvarare, klubb ej klar
Robert Walker, mittfältare, klubb ej klar
Peter Rosendal, målvakt, klubb ej klar
Joakim Gren, försvarare, klubb ej klar

Kommer ni sakna någon av dessa? Jag gör det då rakt inte och tycker att det är bra att det öppnas ut löneutrymme för att få in riktiga spelare.
Örebro Godfoten
2009-11-06 16:58
SyreAtom//

Håller helt med. 2007 höll vi på att åka ur allsvenskan. Halva 2008 var riktigt dåligt (4 mål). Men hösten 2008 och stora delar 2009 har varit riktigt bra. Tänk om vi kunnat förstärka truppen med någon spetsspelare till, då tror jag på Europaspel 2011. Borde finnas bosmanspelare som är intressanta och "billigare" i inköp. En vänsterback och en anfallare vore välkommet.

Mackan och Bedoya kommer att ta ett kliv i rätt riktning nästa år. Laget är ännu mer samspelt dessutom då (väl) det blir max något enstaka tungt spelartapp.

Go ÖSK!

Wivallius
2009-11-06 16:54
Ang. Porokara

Tror Israel kan passa honom. Han är väl judisk vad jag vet. Kanske redan har kontakter (släkt?) där.
Örebro SyreAtom
2009-11-06 16:52
Sekt E//

Tycker du säger det väldigt bra. Att det här är den bästa perioden sen -94 håller jag totalt med om. Sen kan saker bli bättre, men ett stort kliv har tagits åt alla håll och kanter, både ekonomiskt, lagdelar, utveckling av spel, tränare, organisation.

Visst vill man längre upp toppen, bli ännu bättre på allt. Men jag är toknöjd i det stora hela och glad att vi har tagit så stora kliv på bara ett par år.

Örebro Henrik(ÖSK)
2009-11-06 16:25
Bara att tacka Adriano för hans insatser. Lycka till i fortsättningen!

Angående Porokara,vad spelar det för roll att just ett israeliskt lag visat intresse? Maccaba Haifa spelade väl i CL för inte så länge sedan? Det borde kunna bli rätt mycket kosing i sådana fall.
Att Porokara kommer lämna ÖSK är nog tyvärr oundvikligt.
Örebroooooo
2009-11-06 16:05
Nej, nej, nej. Porokara får inte lämna oss, speciellt inte för ett israeliskt lag.
Örebro Godfoten
2009-11-06 15:29
Bara två träningsmatcher på hemmaplan. Fy f-n.
Örebro Godfoten
2009-11-06 15:28
Motivering till Basses petning skulle kunna vara:

"Du är i jättedålig form och var värdelös senast du startade. Därför sitter du på läktaren igen. Astvald tres bien. Oui comprende?"

Man kanske skulle kunna linda in det lite bättre dock.
Örebro Henrik(ÖSK)
2009-11-06 15:25
Det är väl en balansgång helt enkelt men det är klart,mer kommunikation är ju såklart bättre än mindre. Well,well. Dags att börja ladda inför silly season-bomberna.
Örebro Krontorps
2009-11-06 15:11
Tycker det finns tva situationer dar tranaren defenitivt maste se till att komunicera med spelaren om varfor den inte far spela. for det forsta om spelaren inte fatt spela under en langre tid, sa maste han fa veta vad han kan gora for att sla sig in i laget, vad som behover utvecklas etc.
For det andra om spelaren ar ordinarie och sen plotsligt petas (som Nordin) sa maste man kunna ge en forklaring till spelaren.
Att forklara utagningar hela tiden ska absolut inte vara nodvandigt.
Örebro Kurt von Traatt
2009-11-06 15:10
Henrik(ÖSK)// och ps två, såg inte ditt svar. Ja, jag tror i förlängningen uppskattas ärlighet och raka besked, även om man får det kastat i ansiktet, Kanske inte i stunden. Men när spelaren ser tillbaka. Och saker är iaf tydligt för denne.
Och ledare som är så raka och tydliga växer inte på träd.

NU ska jag sluta! Till gymmet!
Örebro Kurt von Traatt
2009-11-06 15:08
Henrik(ÖSK)// Ps ok, 30 min då ;) Jag bara drog till med en tid och kanske är 15 lite för lite.
Örebro Kurt von Traatt
2009-11-06 15:07

Ja, jag ska inte tjöte mer om detta härinne. Jag vill bara betona att jag inte på något sätt tycker att inet bästa laget skall spela, att det inte skall vara demokratiskt vilka som spelar, att inte Sixten skall få bestämma. Jag har inga invändnigar mot det. Trots allt är det en elitklubb som är resultatinriktatd.

Jag har bara vissa åsikter om hur vissa saker kunde skötas på ett annat sätt. Jag vill ju också se ett starkt ÖSK. Och vi alla är olika i hur man bästa skall nå dit med sina för- och nackdelar.

Och jag nämnde också att mycket väl kan den psykosociala- och individuella biten skötas av någon annan än Sixten.

Jag har min syn och andra har sin. Det accepterar jag.

Jag är iaf glad att Hamren avlöst Lagerbäck. Det var veckans bästa nyhet ;)

Örebro Henrik(ÖSK)
2009-11-06 15:00
Kvt: jag säger inte emot att dina punkter låter väldigt bra men jag reser en brasklapp för nyttan det gör. Om spelare x efter 15 min med Sixten får förklarat för sig varför han är utanför laget, kommer denna då vara nöjd? Tänk om han inte håller med alls om tränarens motivering? Ska han 15 min till för klargörande? Kommer han enbart bli MER irriterad över sin situation? Det är möjligt att det kan stjälpa mer än hjälpa i vissa lägen. Men jag förstår din poäng.
Örebro Sekt. E
2009-11-06 14:58
Angående Basse så verkar detta väl inte vara direkt kopplat till bristande tid i startelvan. Där är det väl bara att hoppas att han fort mår bättre, oavsett var han befinner sig. När det kommer till hans fotbollskunskap är han en av de bättre ytterspringarna i allsvenskan tycker jag. Men det var länge sedan han var i form.

Uppgiften för Sixten är, enligt mig, att efter bästa förmåga ställa ett så bra allsvenskt lag på benen som möjligt. Till sin hjälp har han en ledarstab och ett kansli. Kanske anser Sixten inte att hans primära uppgift är att föra dialoger med enskilda spelare när de är utanför startelvan. Och då är det heller inte hans primära uppgift eftersom han är satt att styra skutan. Om petade spelare upplever att de inte fått en god förklaring till varför är det synd. Men troligtvis något som är väldigt utbrett i många föreningar som befolkas av tävlingsmänniskor. Det är ju bara att gå till sig själv och se hur jäkla logisk man är i motgång. I alla fall jag kan hitta på en hel del olika skyll när saker går emot. Däremot vore det klart önskvärt att spelare som är utanför startelvan känner sig prioriterade som en del i en framgångsrik organisation. I mina ögon kan den saken gärna skötas av hjälptränaren.

Jag tycker det är bra med kritik mot föreningen vi alla bryr oss mycket om. Om den är konstruktiv och inte känns som "horn i sidan". Jag tror inte att vi är ofelbara och jätteduktiga i alla led. Mycket kan och bör bli mycket bättre. Däremot är denna tid den bästa jag upplevt "live" med laget sedan 94 och det känns kul. Och vi är fortfarande på väg uppåt.

Support your locals.
Örebro Henrik(ÖSK)
2009-11-06 14:55
den oumbärliga: mina erfarenheter var mest menat som ett skämt...
Att Nordin i sin facebook skrev att han var besviken reflekterar väl hans besvikelse på petning och inte bristen på kommunikation. Han fick en reprimand och lär nog inte göra om det.
Jag tror heller inte som ni att Sixten "skiter" i de som inte spelar. Men det är möjligt att han kanske inte säger mer än det allra nödvändigaste. Vill vi ha mer än så är det väl på Rickard Nilssons bord att kommunicera mer med de som inte får spela. Min poäng är att jag inte tycker det här ämnet är så livsavgörande för ÖSK:s prestationer som många här påskiner.
Örebro Kurt von Traatt
2009-11-06 14:53
Henrik(ÖSK)// Jag accepterar också att tränaren bestämmer. Det gäller att inte blanda ihop saker här bara. Jag accepterar också att Sixten ställer upp med han tycker är bästa laget. Däri har jag inga "invändningar". Det är förståeligt. Jag menar heller inte att man skall ha massa samtal inför varenda uttagning.

**Det jag menar är att man iaf, låt oss säga iaf en gång på våren och en gång på hösten, tar sig 15 min med varje spelare och där man kan lufta åsikter. Där spelaren kan säg vad han tycker tränarna skulle kunna delge sin syn. Tränarstaben kan t ex förklara varför en spelare helt ur form ändå får spela istället för att reserven får det. Osv. Bara det tror jag skulle vara oerhört bra.

** att man verkligen försöker skaffa tolkar till flera träningar i veckan för icke svensk/engelsk talade spelare

** Att man försöker skapa speltid för spelare som sällan eller aldrig får spela.

** Gärna en mental coach för spelarna. Självklart med tystnadsplikt mot Sixten.

** m.m

Jag menar att man kan göra ganska mycket som i förlängningen skapar en mer harmonisk trupp och individ. Där individen vet var han står och vad han måste förbättra.

I förlängningen ger detta bättre prestation på plan, det är jag övertygad om. Och en mer attraktiv miljö för andra spelare.

Örebro den oumbärlige
2009-11-06 14:49
Henrik(ÖSK)

Om du inte spelat i ett elitlag superettan uppåt vet jag inte om dina erfarenheter betyder något i den här debatten.

Sen till ämnet. Det är ledarstabens uppgift att se till att hela truppen strävar efter gemensamma mål, dvs vi ska ta guld, eller vi ska ta oss ut till europa etc. Hela truppen behöver känna ansvar men om tränare skiter i alla utanför startelvan, får han de att känna sig i utanförskap. Vissa spelare klarar av den situationen, vissa gör det inte.

Problemet med t.ex. Sixten är att han aldrig byter sin startelva om det inte uppkommer skador, avstängningar och liknande. Då blir det svårt att visa något. Jag skulle dock vilja höra vad tigrar som Per och Berra har att säga om kommunikationen och utanförskapet.

sen: "g ser hellre att Nordin blir fly förbannad för att han blev bänkad (något som gladde Boström då han vill att alla spelare ska vara hungriga) "

Mjo, tror du Sixten blev glad av att han gick ut i Facebook och pysslade? Och det var ju minst sagt inte anledningen till just den petningen, han peta Nordin för att Bedoya var för het(fansen ville se honom), Khilen och Nordback var ju fundamentala inslag i den Sixtenianska modellen ända fram till att han förstod att det var fel dvs efter trippel-x.
Örebro Henrik(ÖSK)
2009-11-06 14:43
Kvt: Jepp,låt oss enas om att vi är oeniga. Men visst,jag ser ju såklart mycket hellre än totalharmonisk trupp där alla accepterar sina roller men jag är osäker på hur realistiskt det kan vara i en elitklubb.
Örebro Henrik(ÖSK)
2009-11-06 14:42
Kvt: Nej,jag menar att det är upp till tränares sätt att styra laget. Men jag ser faktiskt inte det viktiga i att hela tiden motivera laguttagning för spelarna,det skulle ta en evinnerlig tid. Typ: "Målvakt, vi kör på John. Du har gjort det bra de senaste matcherna, endast två insläppta. Bra! Weggen, du får börja på bänken eftersom John har varit bra. Till backlinjen! Vänsterback,Wovven! Jag gillade dina kloka löpningar i föregående match bla bla bla". Du förstår min poäng va?
Örebro Kurt von Traatt
2009-11-06 14:41
Henrik(ÖSK)// Ska inte dra detta i långbänk med dig. Kan bara konstatera att vår syn och åsikt ligger diametralt tvärt emot varandra. Jag har inte suttit på bänken men dock varit ledare/tränare. Och skulle aldrig hantera saken på samma sätt.
Örebro Henrik(ÖSK)
2009-11-06 14:39
En gruppsammanhållning kommer ju förövrigt alltid vara lite spänd pga konkurrensen. Jag ser hellre att Nordin blir fly förbannad för att han blev bänkad (något som gladde Boström då han vill att alla spelare ska vara hungriga) än att han nöjt efter en motivering med glädje tar sin plats på bänken. Jag ser hellre att han är förbannad och fast besluten om att motbevisa sin tränare.
Örebro Kurt von Traatt
2009-11-06 14:39
Henrik(ÖSK)// Så det är inte inte tränarens uppgift att förklara för spelaren varför den inte få spela eller vad som gör att han får spela? Vems uppgift är det då? Eller menar du för att du fick sitta och gissa en gång i tiden för någon ledare så är det så det ska vara?
Örebro Henrik(ÖSK)
2009-11-06 14:37
KvT: alla tränare är unika i och med att de är individer. Vissa tycker det är viktigt att få alla i laget att dra jämnt osv,andra inte. En tränares jobb är väl knappast att förklara för reserverna varför de inte får spela? Jag har suttit på åtskilliga bänkar utan någon motivering men jag gissade mig till att jag helt enkelt inte platsade. ;)
Örebro Kurt von Traatt
2009-11-06 14:35
"Men varför ska tränaren slösa energi på detta? "...Ja du...Därför att det är hans jobb? En del av uppgiften? För att skapa bra gruppsammanhållning? En miljö som är attraktiv för andra spelare? Spelare skall inte begära att få audiens hos tränaren. Utvecklingssamtal skall ALLTID finnas planerat för varenda spelare!

Marcus Allbäck: "Det är inte lätt att få 25 spelare att känna sig delaktigt i ett resultat men det klarade Eric Hamren"
Örebro Henrik(ÖSK)
2009-11-06 14:31
Ska lägga in ett sista inlägg i debatten...det är knappast något nytt att kommunikationen verkar brista mellan tränare och spelare. Under Jingas tid vet jag flera spelare som kritiserade hans sätt att aldrig motivera petningar och dylikt. Lars Lagerbäck har väl fått liknande dängor från bl a Källström angående att inte motivera sina beslut. Men varför ska tränaren slösa energi på detta?
Är det inte viktigare att ha fokus på det lag som ska spela? Om en spelare vill ha en motivering till varför han är petad är det bara att fråga tränaren direkt istället för att gråta ut i pressen.
Örebro Kurt von Traatt
2009-11-06 14:30
den oumbärlige// Till skillnad från mig? Jag tycker ju ungefär som du?
Örebro den oumbärlige
2009-11-06 14:25
KvT//

Till skillnad från dig så tycker jag vår ledning verkar väldigt stela, att en spelare inte får lira alá Näfver förstår jag. Men detta handlar om effekten av petningarna, att aldrig ha ett uppmuntrande samtal med tränaren om varför, eller hur, när så släcks ju lusten hos spelaren. Det finns sätt att göra det bättre på, det är bara i Örebro vi inte vet det.

Att peka på bänken och säga att det är anledningen är att göra det enkelt. Visst, får de spela uppstår inget tjafs men när de inte får spela uppstår andra problem som jag ovan beskrev.

Det är väl inte en hemlighet? Typ, Nordin blev petad inför match efter dundersuccé mot Hammarby(?). Han får själv läsa att han blivit petad(för första gången) på bladet som hänger på väggen. Känner man Nordin vet man att det finns smidigare sätt.

Detta är en solklar miss av ledarstaben, det är just sånt här som är så amatörmässigt. Typ Berra, han var ordinarie långa stunder under 2008 som ändock var ett bra år. 2009 blir han petad, OK det är normalt, men han får heller inte visa upp sig utan Anttonen, Nordback, Holgersson går alla före. Antingen har Berra förlorat all sin kompetens under vintern eller så stinker det...

Att Berra sitter och håller tyst, gör sitt jobb på träning, gör han till en tiger men jag skulle trots allt vilja veta hur mycket tränarna snackat med honom ang. petningarna och vad han behöver förbättra för att vara med igen. (det sista är viktigt, får inte alla konkurrera på lika förutsättningar så sjunker skeppet fort)
Annons: