/fotboll/osk/forum/5441.aspx/fotboll/osk/forum/5441.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
Allsvenskan - Svartvitt
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Örebro den oumbärlige
2009-12-02 21:19
Jag tror alla förstår att det är svårt att sälja spelare till bra pris, det är förståeligt. Vi förstår också svårigheterna i ekvationen i kontraktstiden med oprövade talanger.
När man tittar på ÖSK och enbart ÖSK som klubb utan att snegla på andra klubbar verkar allt vara som det ska.

Men börjar man jämföra ÖSK med andra klubbar, stora som små, märker man ganska fort att ÖSK har väldigt svårt med att just - kontraktera sina bästa spelare och de med mest potential under flera år (minst 4) och - sälja bra spelare som trots allt gjort sig ett fint namn ute i Sverige.

Någon ställde frågan om det var klubbens eller agentens jobb att marknadsföra spelare ifråga. Det beror på, men historien har visat att ÖSK alltid, i samtliga kontraktslägen, och vid samtliga försäljningar, fått dra det korta strået. ÖSK är ändå en stabil allsvensk klubb med ambitioner, right?

Vi måste kunna diskutera dessa aspekter för att försöka få till en förändring av attityden, mentaliteten i klubben. Vi har som uppstickarlag två säsonger i rad sålt noll spelare. Det vore inget problem om det inte vore för att våra nyckelspelare i regel satt på 3:års kontrakt.

Batan for OSK ! ! !
Wivallius
2009-12-02 21:15
Men, ÖSK-Karl, värvningar av Barsom och Batan måste ju ÖSK klara med egna pengar. Även om de bantar truppen så de KANSKE kan få råd med lönerna, hur skall de hitta pengar till sign-on? Bara Barsom kostar väl lika mycket som ÖSK har i eget kapital och/eller balanserade vinstmedel.

Om inte herrn själv går igång med sin nya idé om spelarinvesteringar, förstås ;-)
AIK Saywee
ÖSK, köp Obolo!
Örebro ÖSK-Karl
Saywee//

Att han bygger hus lär inte hindra honom från att byta klubb, det är en bra investering att bygga i Örebro.

Men det skall nog väldigt mycket till för att han lämnar Örebro för en annan klubb i AS.
AIK Saywee
2009-12-02 21:13
KvT och ÖSK-Karl, till och med jag hänger inte riktigt med angående AIK´s tre tongivande tapp?
Örebro ÖSK-Karl
2009-12-02 21:12
KvT//

Öhrlund har gått till Rosenborg, Markus Jonsson är bosman och tänker inte förlänga med AIK, Óbolos kontrakt går ut i sommar och han tänker inte förlänga, AIK letar klubb för att tjäna något på honom.
AIK Saywee
2009-12-02 21:09
ÖSK-Karl, jaja, det blir spännande i topppen nästa år, för mig ... och alla andra oxå för den delen.

Men, Alvbåge som bygger hus, eller är det färdigbyggt, skall han bosätta sig i mittens rike framöver, eller ligger det något i "västkustvindarnas" och makrillarnas önskningar?

Sillasäsong med snabba kast, hit och dit, kors och tvärs, imorgon kan rubrikerna ta oss med häpnad!
Örebro Kurt von Traatt
2009-12-02 21:02
ÖSK-Karl// Vilka tre spelare har AIK tappat? Där har jag inte hängt med.
Örebro ÖSK-Karl
2009-12-02 20:57
Saywee//

He,he, men AIK har ju i princip redan tappat sina tre mest tongivande spelare och uddamålssegrar i sista minuten lär de inte ha flyt med ett år till ;)

Vad gäller Kalmar tror jag att fotbollsintresset är för litet där med tanke på vad klubben satsar på den nya arenan. Det är mer än Hästsvansvarning på den satsningen.

Nej, det är bara MFF, inre stridigheter och försäljning av Alvbåge som kan stoppa ÖSK från att slåss bland de tre 2010.
AIK Saywee
2009-12-02 20:55
Wivallius, din C-punkt är oerhört tänkvärd, för alla som vill att ÖSK skall prestera och bli bättre!

Konstigt är vad det är, med facit i hand!
AIK Saywee
2009-12-02 20:47
Ämne: Jag ser verkligen fr....
ÖSK-Karl, din inledning om gnaget känns lite sisådär ...

... men topp tre, med dessa två B´en (Barsom och Batan i klubben) är det verkligen inte orimligt, med bra stöd från hemmapublik, tränare, organisationen, svartvita fans, kubaner, stolpar och sist men inte minst spelare, med mera med mera, kan det till och med bli guld :)))

HOPPAS, på en mycket bra start 2010!
Örebro Kurt von Traatt
2009-12-02 20:46
Nån som vet om någon ny testmatch planerad för de mittfältarna som är här andra varvet och tränar?
Örebro Kurt von Traatt
2009-12-02 20:44
Wivallius // Hehe - Gillar din punkt C. Så har jag också upplevt att det är.
Örebro Kurt von Traatt
2009-12-02 20:41
ÖSK-Karl//Vi får se vad DIF kommer hitta på. Fansen kräver förstärkningar och en har de ju fått i finske mittbacken. 25 frächa mille där att satsa.

Hur är det med Wanderson? Ff kvar i GAIS?
Örebro ÖSK-Karl
2009-12-02 20:32
Jag ser verkligen fram emot 2010. AIK tappar flera framträdande spelare och har inte råd att ersätta dem. Kalmar bränner allt krut på nya arenan och deras stora nyförvärv sitter väl snart i fängelse. Jag vägrar tro att Häcken skall komma före oss igen. Alltså blir vi trea efter Göteborg o Elfsborg. Det stora hotet är nog MFF.

Med Barsom och Batan kanske vi till o med kan slåss om guldet, eller vad tror du Saywee? ;)
Wivallius
2009-12-02 20:22
Dublett!
Wivallius
2009-12-02 20:22
Sekt E//

Förstår det! Själv är jag mest frustrerad över att styrelsen inte klarar av att styra klubben. Det gör att höstsäsongens diskussioner och de tre 0-3-förlusterna kommer upp igen, i brist på goda nyheter om ÖSK.

Får väl försöka nöja mig med bandyn.
Wivallius
2009-12-02 20:14
Nikki Six//

Om bara ÖSK:s tränare fick ha åsikter om laget och man dessutom inte fick kritisera honom, så skulle detta forum vara helt tomt.
Örebro Sekt. E
2009-12-02 20:09
Wivallius// Jag skrev inte mina positiva tre grejer som något direkt riktat mot dig. Mer så att jag inte orkade mer tugg för stunden. Men jag kommer säkert igen. Sen lyfter jag inte alltid fram det enbart positiva med klubben tycker jag. Har skrivit tidigare att jag dryftat marknadsföringen av klubben med kansliet ett antal gånger eftersom jag tycker den stundtals varit piss. Det hade du nog sett om du ansträngt dig att söka lite ;)

väl mött
Örebro ÖSK-Karl
2009-12-02 19:58
Wivallius//

Ditt A,B o C är egentligen så självklart att alla över 12 år och kan det minsta om fotboll borde begripa det.
Örebro ÖSK-Karl
2009-12-02 19:55
Om det nu är så att Sjögren absolut vill bli av med Bassombeng är det bara att ringa Åtvidaberg, de lägger säkert upp 1 miljon för honom och 500.000 för Berra. Då har Spelarinvest nästan fått tillbaks hälften av vad de kostade och det är ungefär vad Åtvidaberg har råd med.

Skriv bara in en vidareförsäljningsklausul på 25% för chansen är stor att de båda blir en succé i en klubb som tar hand om dem på bästa sätt.
Wivallius
2009-12-02 19:42
Nikki Sixx//

Ja, men det är där vi skiljer oss åt.

A. Jag är fullständigt övertygad om att det lag som spelade mot Häcken i kvartsfinalen INTE var det bästa tänkbara. Min åsikt är att man INTE behöver vara ÖSK:s tränare för att inse detta faktum.

B. Kihlen har själv sagt att han var skadad i foten stor del av hösten och bara kunde hantera bollen med den friska foten. Det var ingen konst att se att Kihlen inte kunde göra sig rättvisa. Jag hävdar återigen att man inte behöver vara ÖSK:s tränare för att se detta. Av detta drar jag den tydligen mycket suspekta slutsatsen att en skadad spelare som dessutom gör ett dåligt jobb inte skall spela. Jag står för den åsikten fortfarande, trots att jag bara är supporter.

C. En inköpt mittback som var ordinarie 2008 får inte ens testa att spela mittback när ordinarie mittback(ar) är ur spel. Inte heller en comebackande vänsterback/mittback får spela trots att han gjort en bra insats matchen innan på HÖGERBACKEN. Istället får t ex en mittfältare som mot sin vilja skolats om till högerback vikariera som mittback. Man behöver inte vara ÖSK:s tränare för att inse att alla som inte tillhör den 'gyllene 11:an' lika gärna kan stanna hemma från träningarna . Inget de gör kan få dem in i laget i alla fall. De behöver inte fråga ÖSK:s tränare för att få reda på det.
Örebro ÖSK-Karl
2009-12-02 19:41
den oumbärlige//

Batan tror jag skulle vara ett utmärkt tillskott, lika läge som när Riddez kom och vänsterkanten behöver helt klart förstärkas. Maila Sjögren!
AIK Saywee
2009-12-02 19:40
Nikki Sixx, OK, då kan vi älta vidare gammal dynga.

Cupmatchen mot Häcken i somras, det var inte bästa laget, det är för mig ganska odiskutabelt ...

... och då undrar jag vem som ställde upp med det laget?

Chansen till ytterligare finalmatcher, pengar och europaspel försvann på något outgrundligt sätt.
Örebro Nikki Sixx
2009-12-02 19:32
Ämne: D. McGrain//

Efte....
Wivallius. Läs igen

"Bästa laget spelar. Eller tror du Sixten ställer upp med sämre spelare med vilje? En person måste ta ut startelvan - förslagsvis den som ser spelarna varje dag t. ex en tränare.... (2 inlägg)
och inte en supporter som inte har en aning om form eller bestämmer taktik"
Wivallius
2009-12-02 19:17
D. McGrain//

Eftersom du är övertygad om att backlinjen hela tiden varit den bästa tänkbara, liksom spelet hos den omdiskuterade defensive mittfältaren, så hoppas jag du njöt av 0-3 matcherna mot framförallt BP och GAIS.
Wivallius
2009-12-02 19:13
D. McGrain//

Ja, jag tror t ex Sixten ställde upp med allt annat än bästa laget mot Häcken. 'Cupsatsningar' är viktiga därför att det är fotbollens näst viktigaste tävling. Dessutom är det en väg ut i Europa. Jag lovar att jag varit oerhört mer tillfreds med säsongen om vi kommit så långt som till final i Svenska Cupen, samtidigt som vi blivit 6:a i allsvenskan, än att vi ställde upp med ett alibilag i SC och åkte ut i kvarten.
AIK Saywee
2009-12-02 18:54
Ämne: Ämne: Ämne....
apskallen, Mittåts orsak till avhopp, vet han bara själv, men jag "känner" honom lite grann och det jag skrev var en från min synvilkel gissad anledning. Dessutom saknar jag hans inlägg!

"Påhoppet" (efter senaste cupmatch) eller vad vad vi skall kalla den eländiga avslutningen från vissa så kallade svartvita fans återkommer jag till, missade du det så gick du nog tidigare från föreställningen.

Jag blev dock oerhört bedrövad och "bilden" när Alvbåge försökte närma sig klacken och bemöttes med avvisande skällsord och fuckande fingrar gör fortfarande ont i min svartvita själ, jädrar vad ledsen jag blev :-((((
Örebro Kurt von Traatt
2009-12-02 18:50
Sven-Göran Bergman lämnar Hagfors!
AIK Saywee
2009-12-02 18:43
D. McGrain

Denna punkt som du bemöter är mycket intressant, men samtidigt svår att bemöta, eftersom det finns så mycket "runtikring" sådana förhandlingar och andra som är "med och medbestämmer", vore konstigt annars.

"Ska man ge långa kontrakt till spelare som inte visat ngt eller inte håller allsvensk klass (Astwald, Bedoya i början)? Om spelaren (ex. Astwald) kräver 2-års kontrakt och vägrar skriva på längre. Ska man A: skriva kontrakt och ha en bra spelare i laget. Eller B: släppa han till konkurrenter för att han vägrar skriva på 4-5 års kontrakt? Fundera på den...."

Jag tror nog att Sjögren gör så gott han kan, det är inget lätt jobb.
Annons: