/fotboll/osk/forum/5428.aspx/fotboll/osk/forum/5428.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
Allsvenskan - Svartvitt
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
AIK Saywee
2009-11-17 15:31
Brus-Nilsson, spring och ställ dig i hörnet Nisse :-)
Örebro Brus-Nilsson
2009-11-17 15:26
Mycket lek med siffror här, jag säger som Bob Lindeman, jag sa till grabberne: vi ska spele 2-3-5-6-9-4! Nej forresten det var numret till Lisas massageinstitut!
Örebro Frostbite*
2009-11-17 15:21
Mycket märkligt att man värvar Simon Leonidsson framför Josef Ibrahim. Det enda som Simon är bättre på är snabbheten.

Eller så är det väl så enkelt att Ibrahim tackade nej till ÖSK, för jag hoppas verkligen att han har fått frågan.

Simon känns lite som Moses Reed med snabbhet. Inte mycket mer.
Örebro Kurt von Traatt
2009-11-17 15:20
Saywee // Ja du har rätt
AIK Saywee
2009-11-17 13:51
KvT, du är inte envis tycker jag, utan håller faktiskt med dig till stora delar, sifferlek var nog ordet som Hamrén grundade och som jag hakade på.

"Ja mena", Zlatanuttryck, en målvakt är tränad och har kvaliteter som gör att han oftast fungerar bäst i mål.

En back har oftast försvarande talanger.

En mittfältare skall oftast kriga i mittens arena.

En anfallare får gärna och ofta göra mål, men det hindrar ju inte de andra heller att stänka in lädret i nätet!

Startelvan är "statisk", men verkligheten därefter i detta underbara skådespel varierar hela tiden.
Örebro Kurt von Traatt
2009-11-17 13:36
Saywee // Är lite envis kanske men hävdar att det faktist inte är en sifferlek utan ett mycket viktigt sifferallvar. Och visst kan spelare lämna sina zoner men i grunden håller sig spelaren till sina löpzoner (eller understödjer i grannzonen). Beror ju också hur tränaren vill/tillåter det. T ex Sixten irriterade sig i en match över att mackan lämnade kanten för mycket och bröt in (vilket jag tycker är skitbra).

Annars är det vanliga att det ändras via byten ( t ex kastar in en forward till) eller att tränaren beordrar så (tex vid underläge/överläge/skador). Sedan kan presslinjen flyttas upp /ned osv.

Men det är inte en sifferlek (Fråga Sixten/Hamren mfl). Utan väldigt strategiskt hur ett lag rör sig - försvarar sig - Anfaller.

T ex i Lagerbäcks lag fanns i regel en defensiv mf. Nu kommer det att finnas två. Det spelar roll.
AIK Saywee
2009-11-17 13:35
Philby, svaret är att jag gissar Forward, även om det tar emot.

I Göteborg är det väl Häcken, Qviding och Frölunda?

I Stockholm är det väl Brommapojkarna?

Hur ser det ut i Malmö?

PS, sedan har ju ÖSK ett eget Ungdomslag som spelar bra fotboll, tänk dig ett "Derby" i framtiden, mellan ÖSK Ungdom-ÖSK om det vore möjligt ... talanger mot veteraner i Allsvenskan?
Malmö FF Philby
2009-11-17 13:26
Tack för svaren. Borg har säkert ett finger med i spelet. Hur är det annars, vilka är bäst i Örebro på ungdomssidan. ÖSK, Forward, eller kanske Karlslund?
AIK Saywee
2009-11-17 13:22
EUV, dessa siffror i en sifferlek ändrar sig hela tiden under en match, annars vore fotboll statiskt, typ som ett av STIGA´s fotbollsspel i plast, alla har begränsade möjligheter att röra sig fritt på den gröna ytan ...

... "flygande målvakt" får du inte heller glömma bort, typ Richard Richardssson, som fick ett anfall i slutet och nickade till ;-)

Nej, men skämt åsido, i slutet av vissa matcher kan man faktiskt se 11 (elva) utespelare för det ena laget som jagar och jagar och jagar - poäng.

En startelva, med olika order om att genomföra en bra match är en helt annan sak för mig i sifferleken, än det som sedan sker planerat eller slumpmässigt efter det att domaren startat kampen, eller?
Örebro Kronblom
2009-11-17 13:12
Ämne: Josef Ibrahim, från ....
tillhör väl inte vardagen men har dock förekommit,till nästa säsong har man värvat Simon Leonidsson från BKF,historiskt sett har det varit några stycken:Pelle Blohm,Magnus Erlingmark,Per Nilsson t.ex.Antonnen kom till ÖSK från BKF!
AIK Saywee
2009-11-17 13:11
Philby, jag är bara "ytligt" insatt i detta, främst genom våra kunniga svartvita forumskribenter och några till, men spontant kan jag gissa mig ett par bidragande "orsaker" ...

- Hasse Borg, "kan" Örebro, har "kopplingar" dit och har till och med den underbara dialekten i behåll?

- ÖSK har inget gott förhållande till Forward och/eller omvänt?

Dessutom väljer oftast dagens blivande ungdomar/talanger att dra sig söderut, vilket inte förvånar mig ett dugg, med tanke på de kommande veckornas mörker, slask, halka och kyla.
AIK EUV
2009-11-17 13:05
Kurt von Traatt

Du skrev:
"Ett 4-2-3-1 blir ofta 4-1-4-2 alternativt 3-2-4-2"

Kan du utveckla när extraspelaren kommer in ? Det har jag missat helt.

Tack på förhand
Örebro Kurt von Traatt
2009-11-17 12:54
om väntat lade Erik Hamrén på sin första träning som förbundskapten mycket tid på att börja nöta in övergången från 4-4-2 till 4-2-3-1, ett spelsystem som han med framgång använt i bland annat Rosenborg och Bröndby.
-Ska vi ha en sifferkombination kan vi säga 4-2-3-"1. Offensivt vill jag se 3-1-4-2 eftersom jag vill se en ytterback komma, förklarar Hamrén.
-Defensivt kan man kalla det allt från 4-1-3-2 till 4-5-1. Det beror helt på var vi är på planen och på motståndaren."
Örebro Kurt von Traatt
2009-11-17 12:43
Conjuration /Det är möjligt. Men han spelar inte så.
I dagens papperstidning talar han också och uttrycker att det är 4-2-3-1 som gäller.

Jag skulle bli oerhört förvånad om han spelade med en fyrbackslinje och sedan ett rakt 6-manna mittfält utan forwards. Även om det skulle stå så på papperet så kan det aldrig vara så i praktiken.

4-2-3-1 har han spelat tidigare med sina klubblag.

Sen om Hamren inför det direkt låter jag vara osagt. Kan ju bli att han startar upp med Lagerbäcks modell för att lära känna spelarna och låta dem inledningsvis spela vad de är van med.

Sen att Man U spelar med 6 mittfältare är nog en sanning med modifikation. Det kan vara anfallare som faller ned i defensiven. Man U spelar till och från med två forwards också.
Malmö FF Philby
2009-11-17 12:42
Josef Ibrahim, från Forward tränar med MFF. Anledningen till att jag tar upp det här är naturligtvis att Forward är en Örebro-klubb. MFF har redan tre spelare i truppen som man värvat därifrån. Jag undrar vad ÖSK och Forward har för förhållande till varandra. Det verkar ju inte så vanligt att ÖSK värvar från Forward, eller jag kanske bara är dåligt påläst.
Örebro Conjuration ★
2009-11-17 11:42
KvT se länk ang. Eriks interv.
Örebro Kurt von Traatt
2009-11-17 11:36
Saywee // Hehe - Ja det är nog roligast. Eller gamla tiders 2-2-5..typ ;)

Men visst, ett lag som Hamrens som pressas tillbaka kanske kan hamna i ett "4-6-0" läge. Det är nog möjligt
AIK Saywee
2009-11-17 11:25
KvT//
Det var Hamrén själv som gjorde det i en intervju i söndags kväll, på TV4 tror jag?

Men, det är ju, som tidigare skrivet och som jag tror Hamrén också menade, bara en sifferlek.

Jag föredrar 0-0-10 och "flygande målvakt", anfall är bästa försvar! Dvs att vi inte lämnar motståndarnas planhalva under 90 minuter plus eventuellt tillägg.
Örebro Kurt von Traatt
2009-11-17 08:47
4-6-0? Vad snackar ni om?

Hamren är anhängare av det vanliga 4-2-3-1.
Som Elfsborg, Häcken, GAIS mfl spelar. Delvis spelade Spanien det i senaste EM. Det är den Internationella trenden. Det spelar/spelade Hamren med i Århus och Rosenborg.

Ett spelsystem som i sammanhanget Sixtens föråldrade 4-3-3 har så förbenat svårt emot eftersom ÖSK får spela med två man mindre på mittfältet jämfört med motståndaren. Ska ÖSK kunna spela med två man mindre på mitten tarvlar det väldig hög individuell kompetens för att kompensera det numerära underläget.

Ett 4-2-3-1 blir ofta 4-1-4-2 alternativt 3-2-4-2 (en stötande ytterback) i anfall och kräver hög rörlighet av mittfältet, massiv påfyllning i anfallen och målfarliga mittfältare och en riktigt stark toppforward.

I defensiven blir det ofta 4-5-1.

Och den som säger "att det bara är en lek med siffror" kan jag säga att det är allt annat en en lek med siffror. Siffrorna anger spelarnas utgångs positioner under match och är mycket viktiga

Men som så ofta med spelsystem går det i trender och det slutar till slut med att alla spelar på samma sätt och då tar systemen ut varandra. Då blir det istället laget med bäst taktik, individuella spelare, trupp, minst misstag etc som i regel blir det starkaste.

Personligen gillar jag bättre 4-4-2 eftersom det är så jäkla svårt främst att hitta en toppforward (som du dessutom måste ha en liknande backup på) som passar in i 4231-systemet. Se Elfsborg som inte någon gång lyckats hitta en klockren forward som passar in. Häcken tycker jag dock fick in en fullträff med Mathias Ranégie som jag tycker var som skuren för rollen.

Men Hamren gör nog rätt som satsar på detta. Sverige är (var) oftast utspelade mot bättre lag och ett sätt att ge motståndarna mindre utrymme är att befolka mittfältet och ryggraden med mer folk.

Skall bli intressant vem som får den defensiva rollen brevid Anders Svensson
Örebro Berra 72
2009-11-17 06:50
Det var som man befarade....
Örebro Conjuration ★
2009-11-17 00:48
4-6-0 är som sagt bara en lek med siffror, man kommer ju inte låta alla stångas på mittfältet utan de komer ha olika roller inom defensiv & offensiv.

Nu när Zlatan lämnat landslaget (någon på fotbollskanalen sa att han inte platsade längre, ligger nog en hel del sanning i det kan inte finnas någon annan möjlighet, konkurrensen blev för stor att överleva för Zlatan) så ärOlof Mellberg det närmsta vi har som en "super-sweed"
Örebro den oumbärlige
2009-11-17 00:08
mange//

Tror du verkligen att Sverige 2012 skulle spela med två mittbackar så pass unga som de ändå är då. Jag sätter tusenspenn på att Mellberg och kanske, kanske också Majstorovic är med i landslaget om 2-3 år.

Örebro Sersant
2009-11-16 23:37
Dags att plocka in nån spelare från Norge kanske?
Örebro ÖSK-Karl
2009-11-16 23:08
Saywee//

Henrik Gustavsson har nu stått många år i ÅFF, han är hela 33 år vilket är mycket gammal för dem. Åldersmannen Kristian Bergström är 35 år, båda dessa är lärare på fotbollsgymnasiet i Åtvidaberg.

Ja, det var mot MFF som RR gjorde kvitteringen, vi hade ju spelat ca. 60 minuter med en man mer.

Ullared, milda makter, frugan "lurade" dit mig en gång och aldrig mer ;) Vilken hysteri.
AIK Saywee
2009-11-16 21:54
Lyssnade på Hamrén i går kväll, kul och nytt med hans eventuella 6-mannamittfält ;-)

MEN, innebär det egentligen defensivt eller offensivt tänk och spel, eller både och? GOK!
AIK Saywee
2009-11-16 21:37
RiRi på väg till ÅFF, och jag glömmer aldrig hans underbara nickmål i slutminuterna för några år sedan mot MFF, eller?

Vem/vilka har vaktat målet i årets ÅFF, någon som kan detta, och hur har det gått med väkteriet?

Håller (höll) nog Westman och Richardsson som i stort sett lika bra målvakter, om jag jämför tillbaka i tiden "ett par" år.

Skall bli spännande att möta ÅFF i träningsmatchen i första hand, men även sedan i serien, hemma och borta.

Nästa år blir nog min första på Kopparvallen, DERBY!!!

Kul med ÅFF, en riktig östgötsk klassiker ;-)
Örebro Manges_
2009-11-16 21:31
Iron-Mike-bjärsmyr inte ett otippat mittbackspar EM 2012 om ni frågar mig. Go for it mike!

Malmö FF Chicko
2009-11-16 20:52
Iron-Mike! Skön 3
AIK Saywee
2009-11-16 20:24
Apropå "fenomenet Ullared", som pågår för närvarande i teve, så var jag där i går em/kväll, shoppade dock minimalt i konsumtionens hysteri, "ting tar tid" ;-)

Snacka om att sprida "influenser" eller heter det influensor ... så mycket hostande individer på en och samma gång? Tur att man för länge sedan är bestprutad mot the pig flue ...

Eftersom värmen tvingade av mig jackan till botten av kundvagnen, dvs, det var nog minst 23 plusgrader inomhus i några timmar, så gjorde jag säkert succé med min fina svartvita ÖSK-tröja, många blickar blev det, mot det vackra klubbmärket ...

Ta det lungt och försiktigt och sköt om er, stressa inte.

FORZA SVARTVITT!!!
Örebro rirobban
2009-11-16 18:37
Prince efe Ehiorobo klar för Åtvidaberg.

Bra att de värvar lite, kommer nog att bli en tuff säsong för nykomlingarna nästa år.
Annons: