/fotboll/osk/forum/5414.aspx/fotboll/osk/forum/5414.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
Allsvenskan - Svartvitt
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
AIK Saywee
2009-11-25 12:36
Rudolf Blodstrupmoen, blir alltid lika undrande över ditt nic, är du fra Nårväj, eller?

Nej, åter till sakligheterna.
Om man tänker sig "den minsta truppen", 18 man, så är det naturligtvis en minskad kostnad, löner och en massa andra "grejer" som kostar/per spelare som minskar.

Fast jag undrar, om det inte blir en av de "minsta" trupperna på denna nivå, Allsvenskan alltså.

11 spelare behöver man som startelva, en målvakt på bänken och gärna en extragubbe för varje lagdel, det blir väl 15?

Sedan är det bara tre kvar att dela på, avstängningar, långtidsskador, skavanker, rymningar, drabbad av formsvacka, etc etc.

MEN, det finns ju naturligtvis en möjlighet, tror jag, att låna spelare om det skulle krisa?

Bara en tanke ......
Örebro Rudolf Blodstrupmoen
2009-11-25 11:24
Det enda jag hittar om Berras provspel i Strasbourg är detta från les-transferts.com

Le week-end dernier, le Racing Club Strasbourg a affronté en match amical la formation de Vaubian. Lors de cette rencontre le club alsacien a mis trois joueurs à l’essai. Le gardien de but Yom Yikides (17 ans) et les defenseurs centraux Raphael Mutombo (17 ans) et Samuel Bertin Ze Ndille (21 ans)

Google översättning:

Den sista helgen har Racing Club de Strasbourg inför i en vänskapsmatch utbildning Vaubian. Vid detta möte klubben Alsace tog tre spelare på prov. Målvakten Yom Yikides (17) och central försvarare Rafael Mutombo (17) och Bertin Samuel Ze Ndilli (21)

Strasbourg ledare har beslutat att inte behålla tre spelare.

2009-11-25 11:00
ÖSK Karl// Är 18 - 20 man en förhoppning eller ett mål? Nu räknade jag till 24 man i truppen (23 om man inte räknar med Yunus). I dagsläget verkar det inte vara någon spelare som har någon ny klubb på g. Berra blev väl t.ex inte kvar i RC Strassbourg särskilt många dagar.
08 Fotboll Lagrell
2009-11-25 10:50
Skööönt med lite Champions League på tv ikväll. Och för dig som vill spela på matchen - utan att torska får pengarna tillbaka om man spelar här. La 300 spänn på en trippel till 9 ggr pengar. Kan ju inte förlora. :)
http://adserving.unibet.com/redirect.aspx?pid=18482&bid=8443
Örebro Biopower
2009-11-25 09:43
KvT, ÖSK-Karl m.fl. hjälp mig! Jag får inte ihop ”trupp-filosofin” hur menar man? Att man av ekonomiska skäl är tvungen att maximera antalet spelare i truppen kan jag förstå, men att det är viktigare varifrån en spelare kommer än hans fotbollskvalitéer det kan jag aldrig köpa. För det är precis det man säger, hellre en medioker finne än en talangfull om än oslipad afrikan. Det viktigaste numera är inte att kunna spela fotboll det viktigaste är att förstå vad tränaren säger.
Örebro pemo
2009-11-25 09:32
Ämne: Iom att de minskar t....
Men varför skall man lägga energi på att leta folk i afrika/sydamerika när det finns talanger inom bilavstånd. T.ex tvillingarna från Köping som provspelade. Kan språket, socialt inkörda osv. Jag tycker att det ibland blir lite väl uppblåst med alla dessa "exotiska" värvningar. Ungefär som i hockeyn förr. Kom det en amerikan så var han "bäst" och hade nästan spelat NHL. Efter tre matcher får de dra vidare... Sjögren har ju sagt att ÖSK inte har någon panik. Truppen känns stabil och det är väl knappast någon som andra lag drar så där otroligt intensivt i. Nästa export från oss blir väl Astvald. Sedan det där jag skrev i natt att Barsom var ojämn, det kanske var så att de matcher jag såg så var hela ÖSK ojämnt och att Barsom inte förmådde att lyfta hela laget. Men jag tror i alla fall att han hamnar i Djurgår´n. Han vill ju ( enligt NA ) vara efterfrågad coh jag tror att ÖSK vill ha honom men inte kommer att krypa på sina bara knän och be honom att spela. Det har vi för bra trupp för.
Örebro Kurt von Traatt
2009-11-25 09:00
Iom att de minskar truppen till så få spelare så har ÖSK tagit flera strategiska beslut förutom skifte av ass tränare.

* Beslutet bekräftar att det är ingen ide att ha fler spelare än 11 + bänken + 2-3 lärlingar eftersom ingen annan iaf får speltid ens under försäsongen och att ÖSK inte vill delta i en reservserie alternativt låna ut spelare i utvecklingssyfte (då bortser jag från spelarna i ÖSK U. Och vem skall dessa lånas ut till? ÖSK U kommer få häcken full att klara sig kvar i II. Och spelare som Jidesjö och andra på hans nivå riskerar att hållas kvar där för lagets skull. Inte för deras utvecklings skull. )

* ÖSK kommer inte att försöka hitta alternativt tacka nej spelare från Afrika/Sydamerika.

Punkt två angav Lennart resursskäl. Men jag funderar på om det egentligen beror på Sixten ovilja att lägga resurser? Jag säger inte att det är så. Jag undrar. För jag tror tyvärr att ÖSK på lång sikt förlorar på ett sådant principbeslut. Det påverkar också scoutingverksamheten.

Är det någon ide att ha det för A-laget? När det ändå inte finns plats i truppen eller väldigt få platser som lediggörs per år? Och när det finns någon plats så är de vikta antingen för en från årets kull i ÖSK U eller för en finne?

Jag undrar också vad ÖSK sk scouting lett till de senaste säsongen? Vilka spelare kan knytas upp till A-laget? (jämför Gefle som snabbt efter säsongen tränar med ett koppel nya spelare)

Om man läser Urbans Hammars dokument (som han skrev innan han lämnade ÖSK) om hur han skulle vilja se ett ÖSK jobba i framtiden så är ovan strategier precis tvärt emot.

Är detta bra eller dåligt för ÖSK? För ekonomin är det säkert bättre. Men det lär visa sig på det sportsliga planet. Konkurrensen i truppen lär iaf minska. Om det överhuvudtaget funnits någon fair sådan.
Örebro Kurt von Traatt
2009-11-25 08:54
Det finns inget som påminner mig mer om en marionett, en gubbe man drar i ett snöre uppifrån så armar - ben ut, armar - ben in, som en handbollsmålvakt - Hehe

men jag beundrar handbollsmålvakter, att de vågar stå där. All respekt!
Örebro ÖSK-Karl
2009-11-25 02:04
Saywee//

He,he, jag blandade kanske ihop dig med någon annan, men det visar stort mod att du stått i mål i handboll. Det är inget jag skulle prova på!

Men vad jag menar är att det nästa år inte borde bli något bänknötande, det är nog snarare så att det kan fattas spelare för ÖSK-U.
AIK Saywee
2009-11-25 01:47
Ämne: Saywee//

Med tank....
Hur kunde du skriva detta inlägg, det handlade ju om handbollsmålvakt, Karro mot Nikolai, på sextiotalet, vem har skvallrat?

Efter en fenomenal räddning fick jag bäras av planen i idrottshuset, där Lindesberg nu spelar i högsta divisionen.

Jag ser fortfarande stjärnor, och avtrycket från en "inverterad handboll" kan nog synas i mitt ansikte fortfarande.
AIK Saywee
2009-11-25 01:38
Ämne: Saywee//

ÖSK skal....
Aha, då blir det som det varit i år kanske, ajaj, angående bänknötning och reservlagsmatcher.
Örebro ÖSK-Karl
2009-11-25 01:30
Saywee//

Med tanke på din målvaktstalang kanske du kan hoppa in i målet på en och annan träning för ÖSK-U, om det händer något med en målis? ;)
AIK Saywee
2009-11-25 01:29
Räkan var fantastiskt god, ugnsgrillad i smör med lime och inlindad i pesto och "italienskskinka" (kan inte stava till prosciutto???), med lite ciabatta och avocado som tilltugg.

(och en 12-gradig tjekisk pilsner)

Recept i natten, förlåt, men vilka lagdelar bör ÖSK krydda lite extra 2010, när vi klättrar uppåt?
Örebro ÖSK-Karl
2009-11-25 01:26
Saywee//

ÖSK skall väl banta truppen till 18-20 man, sedan får tror jag tre föranmälda spelare vandra fritt mellan A och U. Andra övergångar mellan A och U måste ske när fönstren är öppna. Alltså räcker troligen inte spelarna till för en reservlagsserie, särskilt med tanke på att någon/några alltid är skadade.
Örebro ÖSK-Karl
2009-11-25 01:21
Det står inte en rad om Berra på Racing Club Strasbourgs hemsida, den är annars väldigt utförlig, undrar hur man skall tolka det?
AIK Saywee
2009-11-25 01:14
Ämne: Någon som vet om ÖSK....
Rudolf Blodstrupmoen, jag vet inget om detta, men tycker din fundering är riktigt intressant med tanke på svartvit speltid och matchträning ...

... för att träna bänknötare behöver man ju bara en träbänk och några villiga rumpor, vilket sällan leder någonstans, utan tvärtom, träsmak ger ofta en känsla av att man vill flytta, vartsomhelt ...?!?!
Örebro ÖSK-Karl
2009-11-25 01:10
Rudolf...//

Har svårt att tänka mig det, tror inte spelarna räcker till i antal. Det blir nog så tufft att klara sig kvar i tvåan för ÖSK-U skulle jag tro. Spelare 17 o.s.v lär nog behövas där.
Wivallius
2009-11-25 01:08
Hoppas vice-tränare blir klart snart så det inte blir som en våt filt över organisationen.

Hoppas räkan smakar bra, Saywee. Inga nattskärror runt campen?
2009-11-25 01:04
Någon som vet om ÖSK tänker återuppta sin medverkan i u21-allsvenskan eller reservlagsserien nästa säsong? Man får verkligen hoppas att dom åtminstånde funderar på det för den gångna säsongen blev ju en flopp för spelare nr 17 och uppåt.
AIK Saywee
2009-11-25 00:53
Wivallius, blir utmärkt med en handduk vid Dovers vita klippor, om du är där före mig ...
Wivallius
2009-11-25 00:50
Saywee//
Jag väntar med handuk i Dover. Jag är ju gammal vet du ;-)
AIK Saywee
2009-11-25 00:42
pemo, är Barsom lite ojämn?

Nej, går inte att sova, tror jag har fått kvicksilver i kroppen?
AIK Saywee
2009-11-24 23:38
Wivallius, cyklar ned till Calais, simmar över till Dover och springer till Liverpool.

Men, som Everton-fan, YNWA, You Never Win Again, eller hur var det ;-)
Örebro ÖSK-Karl
2009-11-24 23:32
Wivallius//

Man måste ju få drömma ;)

Saywee/
Tack för tipset!
Wivallius
2009-11-24 23:29
Saywee//

I helgen smäller det i Liverpool. Har du köpt biljetter till flyg och arena?
Wivallius
2009-11-24 23:22
Wanderson .... när kommer domen, någon?
Örebro pemo
2009-11-24 23:11
Tja, Barsom gjorde en bra höst, men är han inte lite ojämn? Men, som andra skriver, till rätt pris så är han ju en förstärkning. Beror väl på om han ser Örebro som en hemstad. Han verkar ju trivas lika bra i Stockholm som Halmstad. Vill kanske helre hjälpa upp dessa två bottenlag. Är nog inte helt säker på att han platsar i Sixtens gäng. Men en annan tanke finns ju också. Om nu Kims fru och barn har flyttat hem, blir han verkligen kvar här i två år till? Sätter nog en tia på att han försvinner i januari. Det brukar ju hända saker om de som det är mest tyst om....
Wivallius
2009-11-24 23:01
ÖSK-Karl//

... och vilken mittback skall ersätta Wiken tills dess, eller tror du han håller två år till. Han är ju bra nu men blir säkert ännu långsammare till 2011.

... och om vi får behålla Alven och Iron-Mike!
Örebro ÖSK-Karl
2009-11-24 22:56
Saywee//

Vi är säkert ense om att vi båda vill se Barsom i ÖSK-tröjan igen, men till ett hanterbart pris.

Om man tittar ända till 2011 och om vi då har dagens trupp intakt (önsketänkande) och med Barsom o Riddez samt en target som kan konkurera med Kim, då skall guldet till Örebro.
AIK Saywee
2009-11-24 22:55
Förlåt, 22.55, måste bort ett tag ...

Heja ÖSK!
Annons: