/fotboll/osk/forum/5403.aspx/fotboll/osk/forum/5403.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
Allsvenskan - Svartvitt
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Örebro Kurt von Traatt
2009-12-02 10:48
Bastard on Parade// Som sagt. Om vi jämför HELA säsongen 2008 är det än mer till nackdel för prestationen 2009. Eftersom ÖSK hade en klapprutten trupp våren 2008 men ändå lyckas ta nästan lika många poäng som 2009.

Men du heller inte glömma den avservärt bättre/bredare truppen 2009. Man måste se lite ur det perspektivet också när man gör olika jämförelser och dess prestationer för att försöka analysera orsak-verkan. Berodde lyftet hösten 08 på en formtopp/träningen eller att det kom in förstärkningar? Eller både och?

Bortaspelet har blivit bättre förutom total genomklappningen spelmässigt i några matcher.
Kan den höjas ytterligare nästa år med kombination att ta mer poäng hemma så ser det avgjort bättre ut. Då kan vi nog börja prata medaljhopp alternativt europaspel.

Skulle gärna se att ÖSK satsade fullt ut på SV cupen nästa år också.

Örebro ÖSK-Karl
2009-12-02 10:40
Sekt.E//

När det gäller de 25 miljonerna i DIF så var det en medlemsomröstning om detta. Kapitalet vann stort och (tror han heter Tommy) blev ordförande igen. Samma kille som med sitt kapital förde Djurgården till de enorma framgångar de hade 2000-talets första hälft, innan han då blev bortröstad.
Örebro ÖSK-Karl
2009-12-02 10:28
Henrik(ÖSK)

Du verkar ha det svårt för Claes Eriksson, kan du berätta varför?

Själv vill jag ha Peter Gerhardsson som tränare i ÖSK nästa gång, både han och Claes räds inte att släppa in talanger tidigt.
Örebro Bastard on Parade
2009-12-02 09:53
Kurt von Traatt//

Det är svårt att prestera på topp en hel säsong. Om du nu ska jämföra med höstsäsongen 2008 så bör du jämföra det med den period under 2009 som ÖSK presterade som bäst, annars är ju din jämförelse missvisande.

ÖSKs sämsta matcher under 2009 har varit lika dåliga som när ÖSK var som sämst 2008. Nu har jag missat säsongens höjdpunkter och inte sett någon riktigt bra match av ÖSK, men överlag tycker jag att Svartvitt presterat på en jämnare nivå men kanske inte haft lika många topp-prestationer som hösten 2008. Bortaspelet har blivit mycket bättre, men det är inte genom samma fotboll som hemma på Behrnabeu. Dock är det ett stort steg i rätt riktning och Rom byggdes ju som sagt inte på en dag.

Jag har klagat en del tidigare på att ÖSK inte får med sig tillräckligt bra resultat mot de sämre lagen i tabellen. En viss person gav mig svart på vitt om att det inte är fallet för 2009 utan att vi faktiskt har ett bra resultat i år. Min känsla är att vi tidigare år haft svårt att vinna när vi förväntas vinna. Det har blivit bättre på den fronten i år även om det fortfarande kan förbättras.

Till nästa säsong hoppas jag på färre bottennapp, att man fortsätter prestera jämnt och att högstanivån kan höjas ännu en bit. Då är ÖSK en kandidat för topp-3!
Örebro Sekt. E
2009-12-02 09:13
Om vi rent hypotetiskt skulle få 25 millar likt dif. Då hoppas jag verkligen inte att vi skulle dela ut inflytande i klubben av den anledningen. Snacka om att sälja sin själ till högstbjudande och hänvisa till att "fotbollen blir mer och mer som företagande, det är marknadsekonomin som styr och vi behöver rediga företagskillar i vår styrelse". Bättre då att försöka optimera en styrelse utifrån en kravspec och sedan hoppas att den bidrar till en bra ekonomisk utveckling.

Om en snubbe från Degerfors vinner 100 miljoner skulle han ju kunna använda 25 av dem för att styra oss ner i bråddjupet.
Örebro Kurt von Traatt
2009-12-02 08:36
rirobban // Om ÖSK köper Zlatan & Messi och slutar 4:a nästa år har ÖSK också förbättrat/utvecklat sig jämfört med 2009. Allt är relativt.

Nu har jag inte räknat med ÖSK sista matcher. Men när jag gjorde en beräkning så hade ÖSK ett sämre poängsnitt säsongen 2009 än "höst-terminen" 2008.

Man kan vrida och vända på saker och en del saker är svåra att "bevisa". Att ÖSK tog fler poäng än 2008 i år är obestridligt och kan bevisas.

Om man väljer att göra vissa subjektiva bedömningar som T ex:

- Allsvenskan var sämre 2009. Lag som Helsingborg, Kalmar, Elfsborg,DIF,Bajen mfl hande ett sämre lag. IFK tappade flera nyckespelare.

AIK var bättre liksom nykomlingarna.

ÖSK hade nya spelare våren 2008 som Berra, Porokara, Kilen men tog inte särskilt många poäng ändå. Marginellt bättre än 2007.

Till hösten kom Staaf, Kim och Alvbåge. Dessutom fick man tillbaka Basse i högform som inte kunnat spela under våren. Det poängsnittet ÖSK hade den hösten är ungefär detsamma som 2009 (när jag räknade var det lägre 2009).

2009 tillkom Mackan, Sesay, Almebäck, Adriano, Bedoya, Wirtanen, Emra + att laget hade haft en säsong bakom sig med spelsystemet inkört. Ändå snittar man inte bättre (i en sämre allsvenska enligt mitt tycke)eller iaf inte mycket bättre (har inte räknat som sagt de sista matcherna och jämfört) än höstterminen 2008.

Jag väljer att jämför höstlaget 2008 med laget 2009 eftersom jag anser att det är så stor skillnad mellan vårlaget 2008 och höstlaget. Bara Alvbåge i mål istället för Westman betydde oerhört mycket.

Skulle jag ändå välja att jämför hela årets lag 2008 med 2009 skulle jag vilja påstå att ÖSK presterat mycket sämre 2009 sett till förutsättningarna.

Nu gnäller KvT igen! Visst, skiter jag i. Men jag vill bara bemöta dem som tycker ÖSK haft sådan utveckling 2009 resultatmässigt. För jag är böjd att inte hålla med sett till förutsättningarna.

Sen kan vi diskutera om laget som sådant spelar bättre på olika sätt (Sett till förutsättningarna)
nu än 2008.

Vill bara säga att jag hoppas på SM guld lika mycket som alla andra. Och ingen behöver hålla med det jag skrivit ovan Vill bara belysa att det finns fler sätt att betrakta saken. Jag använder nog denna "modell" för att se om laget utvecklat sig.
Örebro Kurt von Traatt
2009-12-02 08:34
IhuvetpåZidane // Jag tror DIF tom skulle få 25 mille. Men det kostar inflytande från finansiären eller den som ordnar det. Var det inte ordförande han skulle bli eller något i den stilen?
Örebro Kurt von Traatt
2009-12-02 08:28
Har kanslister lågt förtroende och är generellt kända för att ljuga? :) Lägger mig inte i sakfrågan utan reagerade mer på det som sades att man inte kan lita på en fd kanslist. Känns lite konstigt att förtroende = typ av tjänsteutövning.
Jag brukar gå på människan man känner. Inte vad den gör för att försörja sig.

Städare skall man gapflabba åt om de hört/noterat något ;)

Ett tidningsbud kan aldrig vittna i en rättegång ? ;)
Örebro Aspen
2009-12-02 08:28
Henrik(ÖSK)//Kan bara skriva det jag tycker och upplever.
Har inte haft äran att delta in någon omröstning för fastställan av majoritet inom något diskussionsområde.
Wivallius
2009-12-02 08:20
Farsen//

Mittåt försvann väl härifrån för ett par månader sedan när "Kronblom-punkt" (Kronblom.), gav sig på ett stort antal skribenter härinne, framförallt Saywee, och som gjorde att minst ett halvdussin medlemmar gjorde längre uppehåll. Mittåt tillhör dem som aldrig kom tillbaks på grund av dessa låga påhopp.
Örebro Farsen fortsätter (igen)
2009-12-02 06:49
Vad hände med Mittåt? Brukade alltid lägga in bra fakta och ibland lite rättelser =)
Örebro Henrik(ÖSK)
2009-12-02 02:41
Och Claes Eriksson...jag vet faktiskt inte vart man ska ta vägen.
Örebro Henrik(ÖSK)
2009-12-02 02:40
Aspen: tillåt mig att hånle. Tur då att majoriteten inte tycker som ni.

Hunter: Sjögren gör ett bra jobb. Om du tar en fd. kanslists ord för sanning är det din ensak. Jag tänker i varje fall inte befatta mig med det.
Örebro IhuvetpåZidane
2009-12-02 01:11
Synd att ÖSK inte har några givmilda sponsorer med bra resurser. Spelarinvest verkar mest handla om kaffepengar. Tråkigt! Se på Djurgården som får 15 friska miljoner trots en katastrofal säsong. Finns det verkligen ingen i den här stan med lite kapital och ÖSK-hjärta?
Örebro ÖSK-Karl
2009-12-01 22:49
rirobban//

Om det var bra får vi aldrig svar på ;)

Men en sak är säker, truppen kommer att urholkas katastrofalt med 5 år till, så något SM-guld med dagens styre får vi inte uppleva, det känner jag mig säker på.
Örebro rirobban
2009-12-01 22:39
Ämne: DaSa//

Enligt and....
Aa det var verkligen bra att vi fick Sixten före Claes. Så det är väl snarare något positivt Sjögren gjort! Hade vi inte fått Sixten hade det nog inte blivit något 4-3-3, och ingen Porokara.

Var emot Sixten ett tag (under perioden då ÖSK fick tre raka 0-3-matcher emot sig). Men med facit i hand så har Sixten bara förbättrat klubbens position i tabellen ännu mera nu. Första året 7:a, andra året 6:a. Fortsätter det åt det hållet så vill jag att han stannar i fem år till och då tar SM-guldet:)
Örebro ÖSK-Karl
2009-12-01 22:31
DaSa//

Enligt andrahandsuppgifter så har Sjögren i princip en tillsvidareanställning. Det enda som skall skilja är att han har 3 månaders lön vid uppsägning.

Sedan skulle jag vilja lägga till ett minus ytterliggare på din lista över Sjögren. Det är hans värvning av Sixten, där gick han på ett tips från KIF-Karlslund. Då var Claes Eriksson i princip klar, han som tränade BP och som i dagarna sa nej till Hammarby.
Örebro ÖSK-Karl
2009-12-01 22:22
Saywee//

Sedan Mittåt försvann är det inte lätt att bena ut organisationen. Men Sjögren borde väl lyda under VD Jan Karlsson och rapportera till honom. Jan i sin tur rapporterar såklart för ÖSK Elitfotboll där Björn Åqvist är ordförande och faktiskt jobbar gratis, till detta är han stor sponsor och har även en tung post i Spelarinvest.

Sedan är ju även Rose-Marie Freibran ordförande i något som jag förstått det inte har någon betydelse. Vad jag förstår har hela upplägget tillkommit för att ÖSK aldrig mer skall kunna tvångsnedflyttas av SvFF.
AIK Saywee
2009-12-01 21:15
Angående Lennart Sjögren´s svartvita roll, bestämmer han allt själv, eller finns det några andra som kan tänkas vara med i besluten?

Sablar vad jag är förvirrad, någon som vet, eller?

Hur fungerar egentligen organisationen ÖSK?!
AIK Saywee
2009-12-01 21:02
DaSa, håller med om att det i det rådande nuläget vore bra om Sixten kunde välja andretränare själv, fast å andra sidan det vete tusan om det vore bra för klubben?
Örebro DaSa
2009-12-01 20:49
Ngn som vet vilken typ av kontrakt Sjögren har? Inte sitter han på en tillsvidareanställning väl? Jag ser hellre ett byte av Sjögren än Sixten. Låt Sixten välja sin assisterande tränare själv, bättre det än att tvinga på honom en. Sen så håller jag med ÖSK-Karl om att Erlingmark skulle vara ett spännande namn som ny sportchef.

Ngr plus och minus på Sjögren (har ingen insider info så allt är baserat på info som finns tillgänglig dör allmänheten):
+ Värvningarna av Almebäck och Bedoya
- Hanterandet av Basse och Berra, tycker att Sjögren är ansvarig för att Basse stack igen. Han hade ju fått varningstecken innan att han inte trivdes kunde han inte redan då gjort mera för att få Basse att trivas bättre?!
- Inga försäljningar, dåligt kontaktnät?
- Nuvarande tränarekarusell
-+ Missen av Lyyski, kan vara så att Sjögren har en joker i bakficken men om inte så tycker jag att det är dåligt att de inte låg på visade mera intresse.
Örebro Sekt. E
2009-12-01 20:43
hunter// Vi tycker olika du och jag. Det finns säkert fler anledningar än Sjögren.
AIK Saywee
2009-12-01 20:34
Kritik hit och kritik dit, positiv som negativ, behövs på ett debattforum, annars vore det konstigt, eller?

MEN, "konstruktiv kritik", med förslag till förbättringar för vårt svartvita lag, vore inte helt fel ...

Älta och gnälla, över många misslyckanden, leder inte framåt, eller, jo kanske faktiskt att det kan göra det, men det är svårare, tråkigare och jobbigare än att se klockrent framåt, mot guldet, med goda förslag, som kan leda dit!!!

FORZA SVARTVITT!
Örebro hunter
2009-12-01 20:29
Det jag menar är att om nu inte Sjögren klarar sitt jobb visar sig den bristen på att klara sitt jobb på olika sett. Genom spelare,tidning eller annat. Sjögren har inte tagit hit en enskild spelare själv samt har skrivit konstiga kontrakt, ett exempel är Kihlberg.
Ett annat är att Sjögren varit sagtfördig med utgående/förlänga kontrakt in i det sista.
Att Sjögren framför att det finns en tolk.
Det här är bara några exempel som jag kommer på som har kommit fram. För mig är det solklart att det är Sjögrens fel att det blivit som det är just nu.
Örebro hunter
2009-12-01 20:18
Ja hur annars skulle kritik framföras,genom örat kanske?
Örebro Sekt. E
2009-12-01 20:13
hunter// Nu menar inte jag att allt är frid och fröjd i klubben. Men hur tänker du. Är kritik är befogad bara för att den framförs?

Örebro hunter
2009-12-01 19:48
Henrik(ÖSK)// Om du tycker Sjögren gör ett så bra jobb varför denna hysteri? Om kritiken inte hade varit befogad,då skulle det väl inte kritiseras.
Nu gör det det för att Sjögren inte sköter sitt jobb,tror du då inte det skulle bli bättre med en ny sportchef!?
AIK Saywee
2009-12-01 19:38
Ämne: Saywee//

Gais och....
ÖSK-Karl, ja faktiskt, GAIS och Bajen har ofta haft krångliga organisationer, en jädra röra i klarspråk, och de åker lite jojo i den svenska elitfotbollen, som svar på hur det då kan gå när man krånglar.

Hur svårt kan det va?

Ena, samla, diplomati, ickeprestige, glädje ...

... svartvitt guld vill vi ha!
AIK Saywee
2009-12-01 19:15
destruction, kan faktiskt inte annat än instämma :-)

... och ditt uttryck "oro i truppen" är intressant att behandla på bästa sätt, på vägen mot guldet. Men hur gör man, för att lindra denna?

Fifflet finns dock bland surtorskar, lipsillar och andra makrillar, på en i övrigt fantastisk kust med ett salt hav.
Örebro destruction
2009-12-01 19:02
Jag känner att det är viktigt att ÖSK sköter sina kontrakt på ett ansvarsfullt sätt. Jag refererar naturligtvis till Saywee och Biopowers tidigare inlägg. ÖSK är en klubb som saknar statusen som IFK GBG har och kan därför inte skriva bort "sign on" eller liknande. När man gör det som tydligen skett i detta fall skapar man en oro i truppen att spelarna ska blåsas på bonusar eller löner som de är berättigade till. Ryktet sprider sig runt om i landet och intressanta spelare som vi skulle vilja knyta till vår kära sportklubb kommer att tacka ja till en annan klubb på grund av sådant fiffel. Klubben kan ju inte vara så dum så att den tror att en blåst spelare inte kommer snacka skit om sin arbetsgivare.
Skulle jag bli blåst på det som jag förtjänat på mitt jobb skulle det kosta mitt jobb mycket dålig publicitet.

Sluta fiffla, låt västkusten sköta det!
Annons: