/fotboll/osk/forum/5331.aspx/fotboll/osk/forum/5331.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
Allsvenskan - Svartvitt
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Örebro Gurra2001
2010-01-06 17:20
Blå Bergen Blues//Det finns andra värden i livet. Jag har aldrig någonsin förnekat detta.

Vi andra/gemene man lever efter visa principer/system. Detta kallas marknadsekonomi. Vart vi ska bo, vad vi ska äta, ha för kläder, ha för kanaler, vid val av jobb, val av bil, osv osv osv osv

Präglas av just detta, Marknadsekonomi.

När nu som i detta fall Ivan Obolo också lever efter samma riktlinjer som oss då han vill till en arbetsgivare som ger han dubbelt så stor lön för hans tjänster så bör vi inte kalla han för pengarkåt.
Örebro seraphimpish
2010-01-06 17:20
Ämne: seraphimpish //Var i....
I stand corrected, Messianikos (sp?) och Herenveen i omvänd ordning... Ingen av utflykterna var överdrivet lyckade dock. Men andemeningen i mitt tidigare inlägg står jag kvar vid...
Örebro Gurra2001
2010-01-06 17:15
Walter Gigena// Att kalla någon för pengarkåt ser jag som en förolämpning.
Örebro Blå Bergen Blues
2010-01-06 17:14
psoari// Har ingen aning om vad du menar. ÖSK får gärna för min del bli sponsrat av vilket som helst av de demokratiska partierna. Det enda jag sagt att den dag ÖSK blir sponsrat av Berth Milton tackar jag för mig. Inte mer än det. Hoppas att fler än jag här tycker så.
Örebro psoari
2010-01-06 17:09
BBB/
Berth Milton duger inte, men pengar från Sossarna går tydligen bra. Visst de är kanske inte märkta med trafficking, men ärliga - jo, tjena...
Örebro Blå Bergen Blues
2010-01-06 17:05
Gurra2001// Håller i princip med dig, men det finns väl (kanske) också andra värden i livet än pengar? Inför valet mellan 1) Ett behagligt liv i Garphyttan med nära, kära, Ånnaboda och Storstenshöjden i närheten kanske man tar sig en funderare innan man väljer 2) Ett tioårskontrakt i kolgruva på Svalbard även om nr 2 ger dubblad lön? Men, i sak har du rätt. En fotbollsspelares aktiva tid är kort och vill man sprida ut inkomsten över hela (den förväntade) livstiden så måste man vara om sig och kring sig i löneförhandlingarna. Men, det är inte lätt. Chippen t ex valde nr 2 vilket antagligen kostade honom en landslagsplats.

ÖSK-Karl// Den dag Berth Milton går in som sponsor i ÖSK tackar jag för mig som supporter. Pengar baserade på trafficking och mänskohandel med öststatskvinnor stinker.
Örebro Rudolf Blodstrupmoen
2010-01-06 16:33
Japp, Abgar spelade i en klubb heter Messiakos eller nått liknande. Det var hans senaste klubb före han kom till ÖSK 2007.
Örebro Kurt von Traatt
2010-01-06 15:49
seraphimpish //Var inte Agbar proffs ett tag i någon Grekisk klubb?
Örebro DaSa
2010-01-06 15:40
Mina förhoppningar för 2010:
- Säljer minst två spelare för + 5 miljoner styck.
- Bedoya och Almebäck tar en trupplats i respektive landslag.
- Vi slutar topp-4
Örebro Aspen
2010-01-06 15:40
Tycker det är helt naturligt att man försöker trygga sitt liv efter fotbollskarriären. Det kan ske på flera sätt:
1 tjäna mycket och lägga i ladorna
2 utbilda sig under fotbolls karriären
3 bli mediakung
Barsom har kört en kombination mellan 1 och 2 om det som stått på forumet stämmer. Kanske med en viss tyng åt 1. Han har också skaffat sig både affärs(caférörelse) och internationell erfarenhet. Klok man.
Nordback och många av KIF Örebros tjejer kör variant 2 och läser på universitetet. Bättre alternativ än att köra Xbox på fritiden. Träningen tar ju inte hela dagen bara 2-3 timmar.
Alvbåge kör variant 3. Här är det ytterst få som lyckas. Se bara på Glenn Hysen.
Dom som kör variant 1 tar också en stor risk - många som byter klubb tappar sin glans och blir sittande på bänken/läktaren.
Variant 2 verkar en säker och bra väg. Kunde inte ÖSK göra som KIF Örebro etablera ett samarbete med universitetet och via det locka unga spelare till ÖSK.
Örebro DaSa
2010-01-06 15:37
Hur gick det med Johannes Skoglund? Är han klar? Blir det ÖSK U första året?
Örebro DaSa
2010-01-06 15:36
Dags för årsdebuten på forumet:)

Hoppas att Porokara kan inbringa 10 miljoner, men skulle gissa att det kommer att hamna på ca hälften. Sen tror jag att en eventuell Porokara flytt kommer vara bra för Wovvens offensiv, jag tror att problemet med att Wovven inte kommer med upp beror på att Porokara slickar kanten och det då inte blir ngr ytor för ytterbacken att följa med upp på. Skulle vi spela Basse eller Staaf där så tror jag både de två skulle söka sig mera centralt.

Ang. Basse och Berra så tycker jag att vi skall släppa dem både redan nu. Antagligen får vi riktigt dåligt betalt men nu kan vi i alla fall få med en bra vidareförsäljningsklasul. Detta skulle ju även öppna upp för två nyförvärv.

Så angående nyförvärv så hoppas jag på Barsom (offensivt mittfälts alternativ och vänsterytter) och en ny mittback. På sikt kommer vi ju behöva två nya mittbackar då Wiken pensioneras till nästa säsong (?!) och Almebäck antagligen kommer bli såld om hans utveckling forsätter.
Örebro Walter Gigena ☆☆☆
2010-01-06 15:26
Ämne: Ämne: Gurra//....
Han har ju lirat i både Holland och Grekland (med varierande resultat) så Europaproffs har han väl på sätt och viss varit. Dock inte under någon längre tid.
Örebro seraphimpish
2010-01-06 14:54
Ämne: Gurra//Det är möjlig....Har det inte slagit någon att Abbe kanske inte är ute efter pengar utan sportsliga framgångar?

Han är svensk mästare (check!) och har spelat i den blå-gula dressen (check!), skandinavisk proffs (check!), Europaproffs (ch.., just ja)...

Han har ett par år av fysisk prime kvar, ingen familj som låser honom geografiskt och en eld som fortfarande brinner för sitt yrke...

Edit: stavfel
Örebro Yeah
2010-01-06 14:41
Bästa alternativet till vänster med nuvarande trupp lär ju vara Staaf. Tror han sett och lärt mycket av Roni dessutom. Det han saknar är väl storleken, men har mer snabbhet. Tycker klart han ska prövas där iaf. Det som talar emot är väl att han är tänkt att konkurrera med Kim.

Var nån som nämnde att vi tappar högeranfallet ifall vi tappar basse, men vem spelade egentligen högerytter förra säsongen och gjorde det med bravur? Jo, en ung lovande Astvald, redan glömt honom? Tycker bara det vore skönt om basse försvann, även om han var grym i sina bästa stunder. Men en spelare som inte vill vara i klubben är inte värd att ha, även om det så vore Drogba.
Örebro Pintorp
2010-01-06 14:23
KvT/

Nej, precis. På vänstern hittar jag inga bra alternativ, även fast jag håller med dig om att Roni långt ifrån var en ständig dominant förra säsongen. Men säger man från klubbledningen att man har komplement på gång så får man väl lita på det.
Örebro Walter Gigena ☆☆☆
2010-01-06 14:19
Gurra2001//
Vem har förolämpat eller kastat skit på någon spelare av den anledningen här inne? Ropesin kallade Obolo pengakåt. Tycker du det är att kasta skit så måste jag ta fram det gula jantelagskortet och rikta det strängt mot dig.
Örebro Gurra2001
2010-01-06 13:00
Bastard on Parade// Jag instämmer i din text. Min poäng är dock att om spelare X väljer att gå till en klubb där han får dubbla lönen så skall han inte blir kallad för diverse förolämpningar. Självklart finns de andra värden också men om nu spelare har möjlighet att få mycket bättre lön vilka är vi att kasta skit på honom för det?
Örebro Kurt von Traatt
2010-01-06 12:31
Pintorp//Basse hade vi väl inte särskilt stor nytta av 2009 om man skall vara krass. Även om jag älskar hans spel när han är som bäst och de stora sår han river upp hos motståndarens försvar. Men undrar hur het han är? Han har ju också förmodligen börjat skaffa sig ett rykte som strul-pelle. Risken finns nog att han blir kvar till sommaren iaf.

Porokara är utan tvekan en kvalitetsspelare (annars skulle han knappast vara proffsaktuell) men ska vi vara riktigt krassa igen så var hans insatser 2009 av väldigt blandad karaktär. Periodvis helt osynlig eller helt neutraliserad av motståndarna som lärt känna honom.

Vi har gott om spelare som kan spela på Basses kant (Mackan, Wirtanen, Anttonen) men två vänsterspelare måste nog förvärvas. Sen har jag lite dålig koll på testspelarna och de från talanglaget. Hur är det med vänsterbacken från Sköllersta?
Örebro Chipset
2010-01-06 12:23
Försvinner både Erik och Roni får vi nog revidera målsättningen. Eller kan vi hitta två fullgoda ersättare? Från att man önskade ett komplement till Olsen så kanske man önskar tre spelare innan månaden är slut.

Staaf--Olsen--Astvald är annars en helt ok trio. Problemet är väl att ingen av Astvald och Staaf är spelare som utmanar. Kanske läge att byta spelsystem i så fall.
Örebro Pintorp
2010-01-06 12:02
Börjar bli lite orolig nu när Porokara med största sannolikhet försvinner och Basse är på väg bort eller åtminstone omotiverad. Hur skulle ett potentiellt anfall se ut utan de två?
AIK Saywee
2010-01-06 11:17
Pengarna eller livet?
Örebro Bastard on Parade
2010-01-06 10:30
Gurra2001//

Det är inte så enkelt som att man ska inse det faktum du lägger fram. Alla går inte dit pengarna finns.

Självklart förstår jag om man drar för pengarnas skull(been there, done that), speciellt om man är i slutet av karriären. Det finns väldigt många som gör tvärtom. Ett tydligt exempel på det är väl spelare som sitter på långa kontrakt men är fast på bänken. Hur många byter inte ned sig för att få spela regelbundet?

Det finns så många fler aspekter för en fotbollsspelare att ta hänsyn till än lönen. En stor skillnad är väl passionen till sitt arbete. En fotbollsspelare som inte får spela fotboll lär inte trivas alldeles för bra. Kommer han att sitta fast på bänken i ex Turkiet med dubbel lön?

Lönen är självklart jätteviktig eftersom fotbollsspelare har en rätt kort karriär. Sällan mer än 15 år som proffs. Barsom fyller väl 33 i år? Han är rimligen inne på sitt sista kontrakt med en professionell klubb. Det är inte orimligt att han prioriterar annat än pengar. När det gäller Barsom så har väl han en del projekt igång redan nu som han kan jobba med efter karriären?
Örebro Kurt von Traatt
2010-01-06 02:58
Gurra//Det är möjligt att det är så. Jag menar bara att fotbollspelare väcker mycket mer känslor och kan inte fullt ut jämföras med en taxichafför.

Det finns faktiskt folk som tackat nej till högre lön för att man trivs där man är. Jag är en av dem.

Jag tror inte heller en AIK:are går till DIF för att lönen är högre. Det finns lite andra lagar och jämförelsen är inte fullt så enkel.

Fredrik Nordback tackade nej till ett bättre erbjudande för att han brann av känsla till klubben och laget och ville absolut vara med att ta upp ÖSK till eliten igen. Det finns sådana spelare....faktist.

Agbar Barsom är tex en spelare jag tycker kunde bjuda på sina sista 3-4 år till Örebro publiken. Han skulle få en lön som vida överstiger en vajermakare i Garphyttan. Han har förmodligen mer än nog med pengar jämfört med oss dödliga. Men om han får ytterliggare bättre i Turkiet så kanske han nappar direkt och så kramar han ur det sista som går där.

Man kan ha olika synpunkter på det. Vissa tycker kanske att han borde släppa pengabegäret lite grann. Andra tycker han gör rätt. Jag menar bara att det inte är så konstigt att det finns olika känslor om det eftersom det handlar om fotboll och fans.
Örebro Gurra2001
2010-01-06 02:52
KvT// Du flyger iväg där i dit resonemang.

Får gemene man dubbel lön byter han jobb. Ser han en billigare TV på El-Giganten än Siba köper han den där.

MARKNADSEKONOMI.

Får Obolo dubbel lön i Turkiet som i Sverige så spelar han där.

Han bör inte kallas för pengar kåt och andra förolämpande tillmälen.

Marknadsekonomi råder och då råder den för oss som väljer köpa billigaste varan, få hög lön osv.

Detsamma gäller fotbollsspelare.

Vem är vi att börja leka moraltanter. Inse fakta istället.

Inga konstigheter.
2010-01-06 02:18
KvT// Jo vissa tendenser till konjuturförbättring syns, det är sant. Men frågan är om tendenserna är tillräckligt starka för att företagen ska våga satsa lika mycket på sponsring som tidigare. Jag gissar att klubbarna ofta skriver fleråriga avtal med sina sponsorer därför märktes kanske inte lågkonjukturen så mycket förra året. Det är nu i vinter som vändningen måste komma. Om vändningen kommer först i sommar så är det för sent då är avtalen redan tecknade.

Nu ska jag fortsätta kolla på JVM- finalen
Örebro Kurt von Traatt
2010-01-06 01:55
Rudolf Blodstrupmoen //Dessutom kommer allt flera positiva konjuktursrapporter just nu. Det finns många tecken som pekar att det är på väg att gå uppåt. Dock vet jag inte hur fotbollens finanser osv ligger synkad med det. Men det är väl inte konstigare att de måst ha dragit åt livremmen som alla andra

Men visst är det skönt att vi inte behöver oroa oss för licensen. Hammarbys löner var ju snuskiga satt i relation till spelarmaterialet.

Och som Ö-K skrev fortsätter DIF med överbetalningar. Inte faan är Sjölund värd en mille i sign on och 100 000 i månaden.
2010-01-06 01:44
Tyvär så blir jag inte förvånad om det blir många svarta Allsvenska rubriker i år. "******* nära konkurs", "akut kris i ******", "****** har till på fredag på sig att få fram x antal miljoner" etc. Ja men jag hoppas jag har fel men 2010 är nog året då finanskrisen kommer slå hårt mot dom klubbar som inte har någon ekonomisk reserv. Jag är glad över att ÖSK har agerat sunt och inte låtit lönerna skenat iväg som i Stockholmsklubbarna.
Örebro Kurt von Traatt
2010-01-06 01:33
Conjuration //Han är förlorad. Gläds över pengarna ;)
Örebro Conjuration ★
2010-01-06 01:32
Jag vill inte att Porokara sticker, varför måste han vara så jävla bra och charmig? suck :( blir bara mer & mer oroad för varje nyhet man läser om han
Annons: