/fotboll/osk/forum/5329.aspx/fotboll/osk/forum/5329.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
Allsvenskan - Svartvitt
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Örebro Rudolf Blodstrupmoen
2010-01-04 21:51
Sjögren är positiv om än dock lite svävande för en värvning av Abbe.
Örebro unken
2010-01-04 21:33
Roni påväg till Israel?
http://en.wikipedia.org/wiki/Roni_Porokara
Örebro Sersant
2010-01-04 21:24
Kihlberg har brytit fyra ben! . . . i handen.
Örebro apskallen
2010-01-04 20:30
Bastard on Parade//

Det var inte ditt inlägg jag syftade på, jag tyckte tvärtom att det var en vettig analys av läget att vi inte har så mycket pengar att investera för tillfället.

Jag syftade mer på KvT:s inlägg "Med två finska tränare tycker man länken borde ha varit scoutad av ÖSK tidigare... " som kändes som lite väl kritisk utan egentlig anledning. Kanske överreagerade jag.

Jag är dock glad över att kritiken mot Sixten mojnat lite och att man ni till och med ser omnämnanden som "Finlands mest respekterade tränare", det känns bra med lite motvikter.

Jag är dock lite frågande till att många förväntar sig att vi ska ett enormt stort försprång mot andra allsvenska klubbar i scoutningen av finländska spelare. Det är ungefär som att påstå att en svensk tränare i t.ex. Holland skulle känna till varenda talang i Sverige bara för att han kommer därifrån och därför kunna fynda spelare som ingen annan hittat. Visst, de har säkert några kontakter, men inte har de en kartläggning av alla finlands spelare nära tillhands???
Örebro Bastard on Parade
2010-01-04 20:26
Tom Hell//

Min poäng är bara att man kanske inte ska fokusera jättehårt på Finland om man inte har möjligheterna (vilket jag skrev i mitt förrförra inlägg) att värva de allra bästa spelarna därifrån. Det är de som skulle kunna förstärka ÖSK i dagsläget.

Den finska marknaden är inte så stor att man med jämna mellanrum hittar kvalitetsspelare till en billig penning eller bosman.

Vi har i dagsläget många förutsättningar som bör vara intressanta för finska spelare. Fler blir det om vi får in 10 miljoner för Porokara.

Jag vet inte riktigt hur du menar att jag säger emot mig själv. Jag har inget emot att ta hit intressanta finska talanger, utan tvärtom. Det kan vara en mycket bra investering långsiktigt. Däremot är det bara korkat att ta hit breddspelare i deras bästa ålder från Finland när vi lika gärna kan lyfta upp spelare från Ungdom eller kolla med andra klubbar i Sverige.

Med det sagt vill jag inte att ÖSK ska skita i den finska marknaden. Absolut inte. Det är en intressant marknad där vi har en bra chans att locka till oss kvalitetsspelare. Det är lite som Danska lag snor spelare från Allsvenskan. Ett steg i rätt riktning och en större plånbok för spelaren.

Det skulle vara intressant att veta vilka marknader ÖSK scoutar aktivt. Någon som vet ifall det finns någon scoutingverksamhet utanför Sverige över huvud taget?
Örebro TIC-TAC
2010-01-04 19:28
Såg Hämäläinen mot Wales(tror jag) och han imponerade. Tycker BoP är rätt ute med att ÖSK borde ha ett försprång med spelare från Finland.
Runt utveckling är det inte svårt att förstå tanken. Ålder t.ex.18 tas inom när område medans spelare från t.ex. Finland runt 20-25 skall stärka startelvan men är också under utveckling. Jämför med den isländska eran med Gudhjonsen, som följdes av Siggi, Birgisson med fler
PS
Fanns även en spelare som var bra i Finland som jag tror hette Mosander som jag trodde var ett bra nyförvärv innan jag förstod det var tränaren med samma namn. Spelaren var i AX Alkmar märkte jag sedan.
DS
Örebro Kurt von Traatt
2010-01-04 19:27
Tom Hell // Förvisso säger Sjögren så men man har trots det lagt ett kontraktsförslag till en ny spelare och vars lön förmodligen skulle bli ganska hög. Förvisso är han Bosman och det vet jag inte om Hämäläinen är. Å andra sidan är Hämäläinen mycket yngre och förmodigen en bra investering. Finska spelare är ju klart billigare än Svenska.

Jag tycker det ligger väldigt mycket i vad BoP skriver i hela inlägger men särskilt i sista stycket. Ju fler finnar i ÖSK - Ju mer uppmärksamhet i finland - ju lättare kanske att knyta till sig nya.

Nu har inte jag sett Hämäläinen spela skall jag erkänna utan bara gått på pressuppgifter. Jag menar inte heller att ÖSK skall dammsuga finska spelarmarknaden. Men ÖSK borde ha förutsättningarna att hitta de riktiga guldkornen där, som Hämäläinen lär vara.

Jag tror ju det är så att skulle ÖSK ha möjligheten att få chansen på en mycket bra spelare och framförallt om Sixten pekar ut en finne och säger att han vill jag absolut ha. Han kommer att tillföra mycket och så småningom bli proffs. Ja då tror jag nog ÖSK skulle göra vissa ekonomiska omdisponeringar. Det är jag säker på.

ÖSK har kanske inte de ekonomiska musklerna att hamna i budstrider med andra klubbar. Men genom goda kontakter (som borde finnas) kanske man kan hitta dem lite lite före alla andra AS klubbar.

Men visst kan det vara så att Sixten är ointresserad av Hämäläinen. Jag vet inte.
Örebro Tom Hell
2010-01-04 19:11
BoP: Oavsett var man riktar fokus tror jag inte att det är rimligt att begära det du gör. Som du skriver är ÖSK fortfarande (enligt mig dessutom i början) av ett uppbyggnadsskede och att då förvänta sig att ÖSK ska ha sådana ekonomiska muskler att de kan köpa vad de vill, oavsett marknad, framför näsan på klubbar som t ex Djurgården och AIK finner jag vara en utopi. Ska jag gissa kanske vi kan ta var 5:e Hämäläinen när vår ekonomi växt sig tillräckligt stark.

Det är som Sjögren har sagt hela tiden, ÖSK måste sälja för att värva nytt. Och eftersom ingen försäljning skett är åtminstone inte jag förvånad över att Hämäläinen gick oss förbi.

Dessutom tycker jag att du säger emot dig själv lite när du först vill att ÖSK ska ta de utvecklingsbara talangerna hemifrån och inte från vårt grannland, och i nästa stycke talar om att ÖSK borde kunna locka utvecklingsbara finländare för att vi har bra finska tränare som kan utveckla dem.

För startelvaspelare som t ex Porokara ser inte jag som så värst utvecklingsbara. Visst har killen gått framåt här men den största anledningen är inte att Sixten & co är så förbaskat bra fotbollslärare. Porokara var bra redan innan.
Örebro Rudolf Blodstrupmoen
2010-01-04 18:16
Bop// Intressant att höra lite tankar om finsk fotboll. Det är inte så lätt att hänga med vad som händer där borta om man bara har dom "vanliga" kanalerna. Jag måste erkänna att jag aldrig har hört talas om den där Hämäläinen..

Du har helt rätt i att man måste se till att skaffa ekonomiska muskler att verkligen satsa på den finska marknaden. Om man enbart riktar in sig på bosmanspelare så blir genast utbudet väldigt begränsat. Men förhoppningsvis kan vi bli mer aggressiva i jakten på nyförvärv om Porokara säljs.
Örebro Bastard on Parade
2010-01-04 17:36
apskallen//

Vem är det som har klagat?

Jag vet inte om du syftade på mitt inlägg, men jag vill ändå förtydliga mig. Jag är fullständigt övertygad om att både Sixten och Lars har bra koll på spelarna som Djurgården värvat.

Jag har sett några matcher med Hämäläinen och jag såg även hans prestationer i Landslaget i höstas. Han är en väldigt duktig spelare som har stor potential. Det är min åsikt och jag tror att Sixten tycker likadant. Jag hade gärna sett honom i ÖSK men i dagsläget är inte en sådan värvning möjlig, och det är väl främst det jag är lite besviken på. Om man riktar fokus på ett nordiskt grannland så tycker jag att man måste ha ekonomiska muskler för att klara av att värva de allra bästa/mest intressanta spelarna därifrån. Hämäläinen hör absolut till den kategorin.

Vi är i ett skede där vi vill bygga ett topplag, eller ur? De allra bästa spelarna från finska ligan skulle kunna förstärka truppen men en stabil spelare i finska ligan är generellt sett sämre än en stabil spelare i Allsvenskan enligt mitt tycke.

Det jag vill är att spelare som tas utifrån är förstärkningar och inte tas in för att bredda truppen (Sesay). Breddspelare med utvecklingspotential hittar vi i lokalområdet (ÖSK Ungdom, Forward, Karlslund osv), genom scoutnätverket och från andra klubbar i Sverige.

ÖSK börjar få ett bra rykte i Finland och bevakas lite extra för att det är så många Finländare i klubben. Lyckas vi sälja Porokara för 10 miljoner så sänder det ju ut rätt signaler till talangerna i Finland. Omställningen är inte allt för stor socialt eller fotbollsmässigt, klubben har ett par av Finlands mest respekterade tränare som kan utveckla dem och möjligheten att ta nästa steg finns.
AIK Saywee
2010-01-04 17:30
ÖSKare i exil//

"Roliga" klipp ...
... OCH ...
VÄLKOMMEN HEM!

Dags att byta nic?
Örebro ÖSKare i exil
2010-01-04 17:10
Mycket intressant artikel. Några favorit klipp:

Häckenfans citat: "Drömvärvningen: Kim Källström; trots en mördande konkurrens på centrala mittfältet... Han kan ju spela vänsterback?"

KFF: Yannick Bapupa från Gefle IF. Till en början verkade värvningen av honom vara lysande, en spelare som mycket väl skulle kunna platsa i KFF, en typ som kanske till och med saknades i laget. Men i dagsläget är det mycket oklart om Bapupa någonsin kommer att spela i KFF...

AIK Saywee
2010-01-04 15:38
Fast egentligen är det ju Vegurra och Gurra2001 som har tagit upp denna orolighet, eller!?
AIK Saywee
2010-01-04 15:15
puuuh, tackar abdel, hoppas att du har rätt.
Örebro abdel seidou
2010-01-04 15:10
Ingen idé att oroa sig för Erik Forsberg a.k.a. Mittåt. Han dyker säkert upp på dom vadderade pressplatserna på Norra när träningsmatchandet återupptas om några veckor, precis som han brukar.

Så länge ingen vet nått låter vi bli att oroa oss och spekulera tycker jag. =)
AIK Saywee
2010-01-04 14:56
Ämne: Var det någon som hö....
Jag följer bombtjötet med spänning varje dag, med förtröstan, hopp och förtvivlan ...

... verkar i nuläget vara 49/49 % chans mellan två klubbar och övriga 2 % vetef*n???

GOK!
AIK Saywee
2010-01-04 14:52
Ämne: Kurt von Traatt//
....
BoP//
Detta var faktiskt ett intressant inlägg, jag har läst det ett par gånger för att försöka förstå innebörden - mycket intressant - vad kan tänkas hända på vägen mot målet ???

apskallen//
Det har gått ytterligare ett dygn och jag känner spontant inte till speciellt mycket om vem denne Hämäläinen är och den klagan mot honom som framförts hittar jag inte så mycket av vid ett snabbt genomrotande senaste dygnet på detta forum.

Tidningarnas spekulationer håller jag verkligen med dig om - de vill bara sälja en massa trams.

Låter på något sätt intressant, med denna kille, vad vet du om honom?
Örebro rirobban
2010-01-04 14:44
Var det någon som hörde bomben under nyårsafton? Eller är bomben fortfarande ett farligt objekt som väntar på att få smälla högst av alla när den väl blir påtänd?

Porokara iväg för 10 000 000 kr!? Det är väl nästan FM-summor i så fall:) Fast på FM har jag lyckats sälja Alvbåge för 30 000 000 kr:) Och Staaf för 100 000 000 kr (fast då fuskade jag lite eftersom jag var Barcelona och ÖSK).
AIK Saywee
2010-01-04 14:38
Gurra2001, har han försvunnit från officiella också?

Nu börjar jag faktiskt riktigt ärligt bli orolig.
Örebro Gurra2001
2010-01-04 14:27
Jag har en undran om någon vet något. Vart tog Erik Forsberg vägen? Han på officiella.

Örebro Trivseltorsten
2010-01-04 14:01
Vilken klubb/ar drar i Porokara...någon?
Örebro svénovic
2010-01-04 13:45
Djurgården orkar inte vänta på ösk längre??
Örebro apskallen
2010-01-04 13:41
Men vänta här nu. För ett dygn sedan kände ingen här på forumet ens till Kasper Hämäläinen. Nu klagar man på våra finländska tränare för att .... vadå? Nån rimlig känsla får man väl ändå ha. Och kanske lite källkritik också, allt tidningarna skriver är inte sant.

För övrigt kan det väl vara så att han varit scoutad men bedömd som inte intressant för ÖSK? Hur kan man utgå från att han inte scoutats alls?
Örebro Bastard on Parade
2010-01-04 12:50
Kurt von Traatt//

Han var nog dyrare än vad Porokara var att köpa loss. Finns inga stora pengar att handla för i dagsläget antar jag.

Men lite besviken är man ju, speciellt när Sjögren (?) sagt något om att fokus ligger på finska marknaden. De bästa spelarna i finska ligan är inte så mycket sämre än de bästa i Allsvenskan. Det har väl de senaste årens Allsvenska importer från Finland visat (Porokara, Mutumba, Hooiveld osv). Däremot är bredden mycket sämre i Finland precis som ekonomin. Spelartrupperna överlag håller lite sämre kvalitet men det finns bra spelare i alla lag som säkert ser en flytt till Allsvenskan som ett steg i rätt riktning.
Örebro skoBe
2010-01-04 12:46
Nordins kontrakt går ut 2011...
Örebro Sekt. E
2010-01-04 12:46
Den där blir det inge med tror jag. Dif verkar behöva haussa allt de gör för att inte krasha mentalt.
Örebro Kurt von Traatt
2010-01-04 12:08
Med två finska tränare tycker man länken borde ha varit scoutad av ÖSK tidigare...
Wivallius
2010-01-04 11:08
Walid Atta nobbar TFF (se länken). Kan detta göra Holgersson attraktiv för TFF, månne?
AIK Saywee
2010-01-04 09:21
Är det "tränarpremiär" för Mosander på Behrn Arena idag?

Fyra killar tränar med ÖSK, som om jag förstått rätt, inte tillhör klubben ...
... jag är själv klubblös och funderar på att ta ett pass om jag får ;)

Kihlen hade brytit (brutit?) 4 ben, som tur i oturen, var det i handen. Jag fattade först inte alls rubriken. Krya på dig!

Alla till BA!
Örebro Kurt von Traatt
2010-01-04 08:49
Tycker Holgersson borde vara intressant för Degen. Holgersson är en back som klart håller på SE nivå.

Värre med Walker.
Annons: