/fotboll/osk/forum/5303.aspx/fotboll/osk/forum/5303.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
Allsvenskan - Svartvitt
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Örebro Chipset
2010-01-13 10:46
Grixx// Emra ser bara segare och tröttare ut för varje år som går. Detta är rätt märkligt med tanke på att senast han var här så tränade han mycket på egen hand utanför fotbollen. Jag såg honom nästan varje dag springa förbi fönstret på min arbetsplats. Det är kanske ämnesomsättningen som spelar honom ett spratt?
Örebro Stelig
2010-01-13 10:15
Barsom är ok som spelare, men han är en vagabond, den som ger han högst lön får hans autograf, sen tror jag inte det spelar nån roll om han lirar på grönland eller i div 3.
Och vad jag har hört så är hans lönekrav högre än alla andra i Örebro.
Örebro pemo
2010-01-13 10:04
Finns det ingen här inne som har privat kontakt med "Rille" och kan få ett "off-the record" hur Sixten resonerade när han valde PA och FN som mittbacks-alternativ i stället för Berra? Det kanske är något som vi inte kan gissa ens. Att Berra hade skoskav eller blindtarmen eller något liknande. Sen har jag en kontroversiell fundering: Är verkligen Barsom något att ha? Visst, han är duktig, men fick inte vara kvar i Norge, och det står tydligen inga andra klubbar i kö heller. Vem skall han peta? Han är ju ingen ungdom heller. 77:a om jag inte tar miste.
Örebro Grixx
2010-01-13 09:58
Emra är knappt över 20. Har kontrakt med Zürich och ska nu spela i div2 Holland. De flesta skulle tycka det är helt ok...inte att snacka om att gå fel... Möjligen att många haft förväntningarna att det skulle utveckla sig ännu bättre.

Sedan kan man givetvis diskutera vidare om han är missförstådd och/eller saknar orken/motivationen för hård träning för att ligga på absoluta toppen. Något verkar i vart fall inte falla helt på rätt plats.
Örebro Chipset
2010-01-13 09:18
Skönt att Sixten inser att vi behöver en liknande yttertyp som den Roninho representerade. Tvärtemot Sjögrens uttalan i veckan lät det dock inte på Sixten som ersättaren var förberedd. Spel för galleriet?

Edit: Hänvisning till NA:s pappersblaska
Örebro Kurt von Traatt
2010-01-13 09:00
Rallyfinnen //Vad glad han såg ut ;)
Örebro Rallyfinnen
2010-01-13 08:59
Porokara i Haifa halsduk!

Bild kommer från min inside i Maccabi! =)
Örebro Kurt von Traatt
2010-01-13 08:51
Dessutom skiljer sig organisationen från den Svenska. Något som särskilt försvarspelare får känna av. Anfallspelare lider mindre av skillnaden.

Berra hade aldrig spelat zonspel när han kom till sverige och uppträdde därmed mer förvirrat positionsmässigt. Likaså var han (enligt Axen eller om det var Sixten som sa) mer van att kunna smälla på mer.

Men ju längre säsongen led ju bättre föll han in i det spelet.

Jag tror ingen ifrågasätter att Wikström & Almebäck var bästa mittbackar. Jag ifrågasatte förra säsongen bara varför t ex Almebäck får 15 av 16 chanser i träningsmatcherna och Berra kanske 1.
(Och Sammy 16 av 16 och Sesay 0...typ)

Har man bara tre mittbackar i truppen så är det väl av vikt att man går runt på alla tre under försäsongen (min åsikt, inte lika med sanning). Resultatet under försäsongen måste ju vara underordnat. Annars står man där med en mycket rostig mittback som inte heller utvecklats på samma sätt och tvingas ta till förvirrade mittfältare som mittbackar vid skada...

Jag törs slå vad om min mamma att Berra hade gjort ett bättre jobb, trots ringrostigheten, än Nordback som mittback. Jag har dessutom sett Nordback som tillfällig mittback tidigare och det var inte en bra om jag uttrycker mig milt. Där kunde man tala om positionsproblem..

Glöm inte att han bara var 19 år när han kom. Bara ett år äldre än Oskar tror jag.
Örebro Aspen
2010-01-13 08:40
Gurra2001//Angående fotbollsutbildning. Man kan jämföra den brasilianska med den svenska och det skiljer mycket. I brasilien kommer laget och organisationen in mycket senare.
Det gör inte dom till sämre lag eller spelare. Det är bara att acceptera att det finns flera modeller än den svenska som fungerar.
FORZA BERRA
Örebro Volyes
2010-01-13 05:09
Saywee//
En fin lösning vore att låta de giriga få packa väskorna till Indien för att öppna plats för andra människor.

-----
Emra, stjärnan, guden, är klar för en division 2 klubb i Holland. Snacka om att det kan gå fel i karriären.
AIK Saywee
2010-01-13 02:13
ÖSK-Karl, ja skatter, myndigheteter, avgifter etc etc får många att fly från vårt vackra land.

Men styrelsen i SI, det är väl de som bestämmer i dessa fall (= de spelare som du nämnt), eller?

Vad bestämmer Sjögren i dessa fall eller i andra fall?

Vem redovisar vad, ÖSK vissa saker och SI andra, jag tycker att detta är lite lurigt, men det finns nog någon som kan, hoppas jag ....

Vilken röra? Eller det kanske är tydligt!
Örebro ÖSK-Karl
2010-01-13 02:03
Saywee//

Fotbollsutskottet gör en presentation för styrelsen i Spelarinvest, sen blir det ja eller nej. Det blev ju ja till Lejonen, Alvbåge, Porokara, Per Johansson och Bedoya. Redan innan hade Spelarinvest satsat ca.6 miljoner i befintlig trupp för att få ÖSK på fötter. Nu när dessa spelare Näfver, Walker, Rodevåg o.s.v lämnat gratis menar skattemyndigheten att man inte skall få göra avdrag, trots att det står skrivet hur mycket man satsat på varje individ, blir så trött på myndigheter.
AIK Saywee
2010-01-13 01:51
Tackar ÖSK-Karl, jag lär mig sakta men säkert ...

... hur går "äskandet" till, vem bestämmer/beslutar?

OM B1 ...
Stubinen brinner fortfarande och kvinnan har tydligen inte slagit näven i bordet, ännu ;)
Örebro ÖSK-Karl
2010-01-13 01:40
Saywee//

He, he, alla menar nog att ÖSK och Spelarinvest är samma sak eller blandar ihop. Det är Spelarinvest som får pengarna, rimligen inom 30 dagar från att bläcket torkar. Sedan får ÖSK äska pengar från Spelarinvest om det finns några icke lastgamla förmågor att satsa på.

Har du hört något nytt om bomb1?
AIK Saywee
2010-01-13 01:34
OK, ÖSK-Karl, han (hunter) skriver att ÖSK får cirka 7.5 miljoner kronor, men NÄR får ÖSK pengarna?

Spelarinvest då, får dom inga slantar alls?

Jag blir snurrig av alla dessa organisationer hit och dit och mynidgheter hit och dit som vill han en massa pengar hit och dit, ingen verkar veta vad som händer hit och dit ...

zzzzzzzzz
Örebro ÖSK-Karl
2010-01-13 01:26
Saywee//

Ja, fast han åkte ned från första plats till tredje nu ;)

Om vi kommer bland de tre första eller vinner cupen, då tar jag bort Sixten. Ingen annan tränare i mannaminne har haft sådana ekonomiska resurser till förfogande i ÖSK, så nu är det dax.

Vet inte vad som skall till för att jag skall plocka bort Sjögren, möjligen en försäljning av Alvbåge o Almebäck på 20 miljoner vardera. Jan Karlsson har ju sagt att det behövs ett eget kapital på minst 40 miljoner när vi skall bärja guldet 2015 ;)

Du har snart ett PM.
AIK Saywee
2010-01-13 01:05
ÖSK-Karl, har du med Lagrell?

Om inte slå en signal ... nu!
Örebro ÖSK-Karl
2010-01-13 00:58
Saywee//

Tror vi kan lita på hunters säkra källa.

Dessutom såg jag att han har Sjögren som kalkon i sin profil, det går hem hos mig ;)

Jag skall ändra min kalkonlista nu!
AIK Saywee
2010-01-13 00:51
Ämne: Fotboll är komplext.....
Ja, fotboll är komplext, och har alltid varit komplext, vad det nu det betyder?

Jag tror att det finns ett indirekt, subjektivt, objektivt, statistiskt, sammanhang när man summerar vad som hänt under ett år från svartvitt håll.

Så många duktiga skribenter och "gratisjobbare" som oftast ligger steget före media och NA.

Jag tror mer eller mindre, att en supportersida kan sätta bättre betyg, på vad som händer i verkligheten än vad media´s välbetalda slöa typer orkar med.

Där har vi totalt olika uppfattningar!

Dina två punkter kommenterar jag inte.

Sov gott :)
Örebro ÖSK-Karl
2010-01-13 00:48
Widemarch//

Visst är det så och inte bara här inne, Vovvens betyg i NA och Sportbladet var lika skrala, ändå var han den mest givna?

Dessutom tycker jag tränaren även har ett visst ansvar för klubbens ekonomi, då placerar man inte berra i frysboxen i de två matcher ordinarie backar är borta.

Just ekonomiskt tackade jag Sixten här inne för Porokaraaffären, enligt mig det enda av värde han tillfört klubben.

I år hoppas jag på Mosander, men jag gillar inte sättet Zäta o Rille slutade på.
AIK Saywee
2010-01-13 00:27
hunter, och vilka är de säkra källorna?
AIK Saywee
2010-01-13 00:26
Widemarsh, förlåt min otydlighet, jag tyckte bara att ditt inlägg var så himla bra och tänkvärt, att jag ville visa det en gång till!

Vi tänker nog väldigt lika i dessa sammanhang :)
Örebro hunter
2010-01-13 00:25
Nu är det bekräftat från säkra källor att Ösk får 1 miljon dollar i övergångssumma. Omkring 7.5 miljon svenska kronor.
AIK Saywee
2010-01-13 00:21
ÖSK-Karl, nej, det är en hel del man inte fattar, det är fortfarande ganska rörigt, vem bestämmer vad i "organisatinen" och hur jobbar man GEMENSAMT(!), med de beslut som fattats?

Gemensamt = spelare, klacken, tränare, publiken, arrangörer, sponsorer, media, klubben, staden, talgoxen, alla, etc etc ...!

Eller "fattar man inte" de beslut som "fattats" ;)

Drar alla mot ett guld?

Fans, supportrar, medlemmar, kubaner, publik med flera drar säkert åt detta håll, men det handlar ju mest om önskningar, krav, förväntingar och liknande från dessa håll, ekonomin glömmer vi ofta bort i våra drömmar om att få den underbara upplevelsen, dessa beslut fattas någon annanstans ...
Örebro widemarsh
2010-01-13 00:16
Gurra2001// Visst är det så, dock tycker jag att svartvitts betyg brukar spegla de flestas åsikter här inne. Wikström förtjänade att spela bredvid Almebäck ifjol, men Berra fick aldrig chansen att spela sig in känns det som. Det fanns ju inget B-lag att visa upp sig i och när han fick spela i svenska cupen gjorde han väl knappast bort sig?

Men Berra är framtiden och Wikström blir ju inte direkt yngre (vilken klyscha).
Örebro widemarsh
2010-01-13 00:10
Saywee// Vet inte riktigt vad du menar, men det visar väl att Berra gjorde en bra säsong 2008, trots lite mindre speltid än andra och trots att han enligt vissa inte tänker fotboll och är helt oskolad.
Örebro Gurra2001
2010-01-13 00:07
Fotboll är komplext. Tror man att det finns ett direkt samband mellan vad en supportersida sätter för subjektiva betyg med att ta ut ett fotbollslag så är man verkligen fel ute. Med det sättet att resonera kan den bästa statistikern/forskaren bli den bästa tränaren.

1) Ta betygen med en nypa salt
2) Ta ut ett lag inte individuella spelare för sig

Finns mer texter och punkter att skriva men måste söva..
Örebro ÖSK-Karl
2010-01-12 23:56
Saywee//

En del tränare tittar säkerligen på betygen och drar nytta av dem, vissa verkar göra tvärtom.

Går man helt på betygen så har Vovven inget på en AS-arena att göra, ändå är han självskriven. Det är mycket man inte fattar.
Örebro ÖSK-Karl
2010-01-12 23:51
Lekiller//

Ja, den rollen vore oerhört intressant att se berra i, dessutom slår han ju crosspassningar på läppen. Det gör ont i hela kroppen när man ser hur han behandlats.

Dessutom, när han spelat flera matcher i ungdomslandslag för Kamerun kan han ju inte vara direkt outbildad?

De inblandade var överförjusta när de båda kom, ÖSK:s ekonomiska framtid o.s.v. Något har gått snett och om det är Sixtens eller Sjögrens fel är frågan.

Vi vet att de gick framåt när Axén var här och att Rille trodde på berra. Frågan är då varför inte berra fick spela som tredjealternativ?

Det var ju inte direkt något genidrag av Sixten att spela Nordback och Anttonen som mittback i de båda 0-3 matcherna. Min gissning är att det var en markering mot Rille.
AIK Saywee
2010-01-12 23:46
widemarsh, tar den en gång till ...

"Enligt Svartvitts betygsättning var Bertin Zé ÖSKs 6:e bästa spelare säsongen 2008, trots bara 19 spelade matcher."

hur kunde det bli så?
Annons: