/fotboll/osk/forum/5287.aspx/fotboll/osk/forum/5287.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
Allsvenskan - Svartvitt
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
AIK Saywee
2010-01-20 17:50
Lekiller, intressant fråga från dig, men om Roni vill lämna måste vi ju "krama ur honom" så mycket som går ... han måste svettas, nå´n gång i alla fall, så länge han får lön.

Inte bara sitta på bänken eller läktaren och tjäna en massa kosing som kostar ÖSK en massa pengar till ingen nytta.

Det är riktigt lurigt det här, vem vet vad , vad vill Roni, hur tänker han egentligen, framtiden är ett enda stort frågetecken ....

GOK!
Örebro Kurt von Traatt
2010-01-20 17:45
Så alla som har ett år på sitt kontrakt och där man inte bestämt sin framtid skall sättas på läktaren?

Köper inte det. Vad jag möjligen skulle kunna tänka mig är att man sista halvåret, om tabellläget tillåter, börjar byta in en ung kille på hans plats då & då

Dessutom är det ju osäkert om en kille som satsar på Bosman går in fullt i närkamperna sista halvåret.
AIK Saywee
2010-01-20 17:44
Om Roni blir kvar och är fortsatt bäst på "sin position" och skadefri, skall han självklart jobba hårt som f'n, hjälpa ÖSK till en bra tabellplacering innan han eventuellt lämnar.

Lojalitet och klubbkänsla försvinner nog sakta men säkert ...

... pengar, religion, media och makt och annat tar sakta, men troligtvis säkert över i framtiden, i elitklubbarna, eller?

Men jag bryr mig inte, kanske möjligtvis för mina barbarns barnbarn ...

... fast jag vill ju gärna uppleva ett guld, det skulle vara mycket trevligt!

ALLA TILL BA PÅ FREDAG!
Örebro Lekiller
2010-01-20 17:37
Frågan är väll hur man skall ställa sig till om Roni tar upp en plats och håller tillbaka en sådan kille som t.ex. Astvald. Visst, Roni är kanske bättre än den unga killen, men den unga killen har stor potential att bli bra. Ska Roni då, som alla vet kommer lämna, fortsätta och hålla den positionen då?
Örebro bison
2010-01-20 17:23
Om Roni blir kvar ska han självklart spela.
Håller helt med Apskallen, kontraktet är tidsbegränsat, säljs han innan fine, om inte så torskar man pengarna. Med resonemanget att spelaren av någon lojalitet ska skriva på nya kontrakt borde ju rimligtvis kraven vara de samma på klubben - alla spelare vars kontrakt har gått ut och klubben inte förlängt, ex Rodevåg, Sebastian Henriksson m.fl m.fl m.fl. skulle alltså fortfarande sitta på kontrakt.
Örebro den oumbärlige
2010-01-20 17:18
ja kanske inte är det pga självmordsbombare som Roni tvekar om Maccabi utan det faktum att leva i en delvis fundamentalistisk stat.
AIK Saywee
2010-01-20 17:17
Ämne: Försvirrad bilist ....
Don´t drink and drive!
AIK Saywee
2010-01-20 16:59
Henrik (ÖSK), jag håller verkligen med dig oavsett vilken religion det handlar om, människor får väl tro på vad de vill, bara de inte skadar andra människor!

Jag har inte läst artikelkommenterandet, men förstår att även religion, liksom pengar och annan makt försöker ta över vinstgivande "företeelser" i Sverige, såsom fotboll, det är liksom bara att vara vaken och se, vad som händer.

Gör gärna ett besök på vissa forum, så kanske ni kan ana framtiden, angående religioners framfart.

Fantastiskt vilka fanatiska skrivelser som olika skribenter uttrycker bland fantastiskt fanatiska fans ...

Fy f*n, taktiskt?
Örebro Henrik(ÖSK)
2010-01-20 16:02
Usch,blir uppriktigt sagt förbannad när jag läser artikelkommenterandet av Svartvitts Roni-artikel när hans religion påstås påverka förhandlingarna. Fruktansvärt beklämmande att tusenåriga fördomar mot judendomen klamrar sig fast i vårt "upplysta" samhälle. Blir Roni kvar hoppas jag för hans egen skull att han ordnar en bättre agent än Cabrera som rätt så garanterat stjälpt hela övergången.
Örebro Godfoten
2010-01-20 15:50
"Club president, Jacob Shahar, who summarized the terms of Porokara, very angry recently introduced new requirements, the player's agent, requirements failed to bend the dawn, for him, sees the deal as history."

Go Cabrera Go!
Örebro Kurt von Traatt
2010-01-20 14:45
Försvirrad bilist
AIK Saywee
2010-01-20 14:17
apskallen, det var bara förväntat, att någon skulle fundera över ett lite annorlunda sätt, att se på detta med kontraktslängden.

Det är som du skriver inte helt lätt (=uppenbart), eftersom man måste gissa en massa saker, som man inte själv råder över att veta, som: hur tänker spelare, agent, sportchef, tränare, styrelse, klubben som helhet, annan klubb, ytterligare klubbar och hur jobbar de, samt pengar, pengar pengar, plus framtiden? ... men ÖSK´s filosofi eller vad det kan vara, vem har bestämt den eller snarare vilka, när det gäller kontraktslängd?

Jag vet fortfarande inte Sjögren´s roll i scouting, förhandling, beslut etc etc.

Varför kan inte klubben vara lite tydligare med vilka roller olika nyckelpersoner har och hur viktiga beslut fattas, jag tror det skulle underlätta en hel del för många. Samtidigt undrar jag över vilken roll en sportchef har i olika klubbar?

Någon måste ju skriva under viktiga papper, men besluten är väl demokratiska och ofta tidigare fattade i en kommunikation mellan flera aktörer och intressenter i en fotbollsklubb, eller?
Örebro oroT
2010-01-20 14:10
Ämne: Att diskutera kring ....
Håller inte alls med dig där. Dagens fotboll är pengar och klubbarna som vill upp på en nivå, som ändå ÖSK strävar efter, har inte råd att agera på ett annat sätt än ett företag som försöker säkra sin onvestering. Sekretessavtal och "näringsförbud inom samma arbetsområde" är ju inte direkt tänkbara alternativ. Enda sättet är att sätta press på Roni men vara tydliga med övergångsklausuler(erbjuds vi X kr så släpper vi dig) och det faktum att ÖSK också vill få Roni vidare men inte är beredda att förlora den summa de betalat för honom.
AIK Saywee
2010-01-20 13:44
Min matchpuls stiger hela tiden, om drygt två dygn drar decenniets första svartvita matchande igång :) Träningsmatch iofs, men det är alltid lika spännande inför en premiär.

Undrar hur många bussar det kommer ifrån Östergötland´s stolthet? Minibussar eller andra bussar?

Tror dock att "närheten", debykaraktären och att den gamla klassikern är nykomlingar, kan bidra med en hel del bortasupportrar.

Vad vädret beträffar, har vi ju under en längre tid, vant oss vid sibirisk köld och tycker nu att några futtiga minusgrader känns ganska OK.

Men svartvitt, skall väl ha ett rejält övertag på läktarna.

Förresten har Kubanerna "något" på gång till premiären, har de växt under vintern (kvantitativt) eller finns något annat kuban-nytt på gång?

ALLA TILL BA!
Örebro apskallen
2010-01-20 13:42
Att diskutera kring huruvida ÖSK borde ha längre kontrakt med spelarna är ju en delikat fråga som (faktiskt!) inte är helt uppenbar.

Självklart vill man sitta på långa kontrakt med sina bästa spelare. Som jag ser det finns det dock två problem:

1. Om det är ett nyförvärv så är det en stor risk, både sportslig och ekonomiskt, att binda en spelare under så lång tid om man inte är "säker" på spelarens förmåga.
2. Om en spelare presterar såpass bra att man vill förlänga pågående kontrakt, då får man räkna med att spelare kommer att kräva en avsevärd löneförhöjning. Detta kan man enbart göra om man är "säker" på en försäljning senare.

Till detta hör att spelaren inte alldeles säkert VILL förlänga. Så länge ÖSK inte är ett topplag i Allsvenskan och spelar i Europa så får vi nog finna oss i att, i bästa fall, vara en språngbräda utåt. Ser man ur spelarens ögon så är fördelarna många med att låta kontraktet löpa ut och inte förlänga:

1. Man kan få en större sign-on (pengar i egen ficka).
2. Man blir inte lika dyr för klubbarna att köpa.
3. Man riskerar inte att bli fast i en klubb som inte når de stora framgångarna som man drömmer om.

Självklart bör debatten finnas och målsättningen ska givetvis vara att ha långa kontrakt med våra bästa spelare. Men det är lite naivt att lägga all skuld på Sjögren när han bara är en del av flera. Dessutom har vi det ekonomiska hotet att tänka på, jag tror ingen är så pigg på att spänna bågen alltför hårt och sedan råka ut för samma inferno som vi hade för några år sedan.

Edit: Givetvis skall Roni spela om han kommer tillbaka. Vi har skrivt ett tidsbestämt kontrakt med spelaren, att helt plötsligt börja tjura för att spelaren inte vill förlänga och skicka honom till läktaren är bara småaktigt och korkat. Bästa laget ska spela, alltid!
Örebro Kronblom
2010-01-20 13:16
Ämne: Se till att förlänga....
vad man förstår så är Roni inte alltför pigg på att förlänga med ÖSK och kan ju då lämna ÖSK utan att klubben får en krona för honom.Gillar verkligen Roni men förstår inte riktigt att han trilskas såhär med Maccabi.Såklart att det är ett avbräck att tappa honom men hade inneburit sköna slantar för ÖSK om försäljningen blev av!
Örebro Kurt von Traatt
2010-01-20 12:41
Ungefär -5 och mulet är väderprognosen till fredags matchen.
Örebro Kurt von Traatt
2010-01-20 12:37
Men för mig återstår förhoppningen att ÖSK skall FÖRSÖKA binda spelare för längre tid (tex med omförhandlingar efter något år när man ser spelarens potential) Att man sedan kommer stöta på spelare som inte vill det är ju en annan sak.

Jämför med Stefan Ishizaki som har två år till. Nyss förlängde Ellos det till 5 år...Därför man vet vad Stefan Ishizaki går för och vad han betyder.
Örebro Kurt von Traatt
2010-01-20 12:37
Egentligen har vi ju inte alla fakta och vi vet inte varför det kanske spricker. Men det verkar lite tokigt att projicera massa ilska på Roni för att han inte vill acceptera det lönebud israelerna erbjudit honom. Skall han bryta upp från Norden och flytta skall det ju liksom vara värt det. För kom igen, 125 000/månaden är inte mycket i sammanhanget. Det betalar AIK sin bättre spelare. Och så jäkla roligt är det kanske inte att bo i öknen och riskera raketattacker och självmordsbombare till frukost om inte en fet lön kompenserar det.

Om det varit Nordback som erbjudits 125/månaden hade det kanske varit en vinst att nappa på det för honom.

Örebro oroT
2010-01-20 12:35
Se till att förlänga med 1,5år eller sätt Roni på läktarn. Med en Finsk landslagasplats och en karriär utomlands på spel kommer han förr eller senare att acceptera.

Att låta honom spela utan förlängning innebär en förlust på 1,7(?)mille då ÖSK aldrig kommer få se en krona när han sedan drar.
Örebro VapoRoy
2010-01-20 12:32
Vad har Porokara i ÖSK egentligen? Blir nyfiken eftersom han tackade nej till 125000 i Maccabi Haifa?
Örebro widemarsh
2010-01-20 11:58
Knepigt läge, egentligen borde man inte låta Roni spela om han inte förlänger kontraktet. Men nu är vi ju i desperat behov av en vänsterytter, och utan övergång har vi ju inga pengar att handla nytt för. Jävla agenter.

Men med tanke på den (eventuellt) låga övergångssumman kanske det är lika bra om affären spricker.
Örebro mustard
2010-01-20 11:55
att sälja Porokara hade varit en win-win.. så vad blir nu detta?
Örebro Marquis de Sade
2010-01-20 11:44
RB// mmm... kan vi ana en ny försäljningstaktik?
Örebro Rudolf Blodstrupmoen
2010-01-20 11:41
Marquis de Sade// Gais eller AIK kanske..? Om nu Fullham var intresserade på allvar på borde dom inte tveka att bjuda över några små champions leaguenissar från Israel.
Örebro Marquis de Sade
2010-01-20 11:29
Ämne: För mig är Roni mer ....
RB// Tja, till det priset som nu uppges vara övergångssumman, så kan nog många andra klubbar vara intresserade( Quidum? Oddevold? Markaryd?).
Örebro Rudolf Blodstrupmoen
2010-01-20 11:21
För mig är Roni mer än välkommen "tillbaka" till ÖSK. Frågan är dessutom om vi har råd att sätta honom på läktaren?

En annan fråga, kan det vara så att någon annan klubb har visat intresse för Porokara?!
Örebro den oumbärlige
2010-01-20 10:45
zxcv// Iofs är det en liten summa för ett Champions League lag. Men det är dock mer än dubbla det han får i Sverige. Hur som helst är han inte direkt någon superstjärna, att han är av judisk tro verkar också ha spelat in och då undrar man ju om inte Maccabi värvar lite på känsla.
Örebro Sekt. E
2010-01-20 10:39
Tror det vore bra om Roni drog till någon annan klubb i detta fönster.
Örebro zxcv
2010-01-20 10:36
Helt rimligt av Roni och tacka nej till 125.000 i månaden. Det är nog inte jättelångt ifrån vad han redan tjänar.

De flesta skulle nog kräva en ganska fet lön för att flytta till en oroshärd som Israel.
Annons: