/fotboll/osk/forum/5281.aspx/fotboll/osk/forum/5281.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
Allsvenskan - Svartvitt
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
AIK Saywee
2010-01-21 13:52
den oumbärlige, precis vad även jag undrar över och har undrat så många gånger i tidigare inlägg, angående en sportchef´s roll, men är Cabrera "anställd"?, eller är han anlitad som "konsult" och i så varför, för han har ju inte lyckats lysande alla gånger tidigare ....?

Jag undrar fortfarande över vilka roller olika "ÖSK-aktörer" har och hur de samarbetar med varandra och alla andra, för att "snart" GEMENSAMT nå målet? =GULDET!

Jag är försvirrad uti "Bergslagsskogen" ;)

Tydligare, menar jag med detta inlägg, vem/vilka fattar olika beslut eller stavas det "bästslut"?

ÖSK!
Örebro den oumbärlige
2010-01-21 13:38
En befogad fråga. Om nu Cabrera anställts av ÖSK att representera ÖSK:s intressen i försäljningen av Porokara _vad_ är då sportchef Sjögrens arbetsuppgifter?

Jag menar; litar man inte på Sjögrens kunnande? Det var ju i princip samma rabalder när Hammarby anställde agenten för att sälja Charlie Davids.

Det är ju vida känt att Sjögren inte är någon Hasse Borg när de kommer till försäljning av spelare men i mitt tycke så ingår det ansvarsområdet i sportchefens arbetsuppgifter.

Men jag kan ju ha fel. Upplys mig gärna.
AIK Saywee
2010-01-21 13:10
Grixx, riktigt spännande tankar under roumors season!?!?

Tips till ÖSK eller NA, som läser här, se över vilka som "samarbetar" med, och kostar för ... ÖSK.

Jag väntar bara på ett guld!

För ÖSK i framtiden, Sveriges finaste lag :)
Örebro Grixx
2010-01-21 12:54
Något måste vara konstigt med Cabrera. Visst finns det många dubier angående agenter och deras roller och händer det något som ger en vatten på kvarn så nog tusan är det cabrera som är inblandad.

Håller alla andra på likadant men är "lite" smartare och låter det aldrig gå så långt som det brukar göra för Mr C....eller vad?

...men måhända är det ett annat kontrakt som är på väg att signas om det nu inte redan gjorts.
Konstigt i vart fall att Roni varken tackat ja eller nej till förslaget...något annat verkar vara på gång....men varför tränar han då i så fall med ÖSK istället för att förhandla med ev annan klubb?
AIK Saywee
2010-01-21 12:53
Jag håller med dig Godfoten, och undrar varför måste man anlita agenter och i detta fall, denna Oliver Cabrera, som tidigare inte lyckats imponera, i vart fall inte på mig? Finns det ingen anställd ÖSK´are som kan klara av förhandlingar bättre?
Det blir troligtvis dessutom både bättre och även "billigare" ...

Måste man anlita agenter, så har jag en känsla av att Patrik Mörk har lyckats relativt bra och arbetar lite mer "rumsrent"?

Vilka agenter finns, hur fungerar agentlicensen, finns det några krav eller förväntningar på dessa agenter.

FORZA 007!
Örebro Godfoten
2010-01-21 12:30
Jag måste tillstå att jag tycker att det är rätt dåligt omdöme av ÖSK att låta Oliver Cabrera försöka tillvarata klubbens intressen i denna affär. Borde finnas bättre lämpade personer.
Örebro Aspen
2010-01-21 11:12
Jag tror Roni har kommit i (alt. valt) ett dåligt sällskap när han valde agent.
Som det ser ut så har det resulterat i att ÖSK har blivit lurade.
Örebro Brinkewall
2010-01-21 10:43

Rent generellt tycker jag inte det är konstigt att ÖSK anlitar ett ombud att sköta förhandlingarna mellan klubbarna. Det är rätt normalt att anlita proffs om man inte tror sig klara det bra själv. Däremot tycker jag valet av Cabrera är riktigt illa. Han har väl aldrig någonsin spelat med rent mjöl i påsen?!

Att hacka på Roni anser jag också vara fel. Jag har svårt att se att han fört klubben bakom ljuset och att han velat riskera affären.

Och idén att bänka honom bara för att han inte vill förlänga (i dagsläget) är bara löjlig. Vill någon gå vidare ska man önska lycka till och låta gå. Så bygger man bra stämning i truppen, och så visar man andra spelare att klubben är en bra språngbräda där man utvecklas. Så lockar man talanger.
Örebro Kurt von Traatt
2010-01-21 09:41
Aspen //Ja, jag uttryckte mig lite fel. Jag menade mer att vi får se hur denna historia slutar. Vi vet ju inte vad som är förhandlingstrick och sådana saker. Kanske hamnar Roni trots allt där ändå eller i en annan klubb. Om inte så blir han kanske såld i sommar om han gör en bra vår i ÖSK. Men det kräver ju att han får spela...
AIK Saywee
2010-01-21 09:37
Aspen, ja all heder till Haginge och spelare som agerar liknande. Spelarna visar ju dessutom sin nya klubb att de (kanske) vill vara lojala mot klubben, eller det kanske beror på, hur de blir bemötta och omhändertagna i den nya klubben?

Eller blir det skillnad på moderklubb och andra klubbar?

Detta är faktiskt lite lurigt ... men hedersamt.

Allt är ett spel!
AIK Saywee
2010-01-21 09:26
KvT, vi tänker nog ganska lika i bänkfallet, håller verkligen med dig om ditt andra och tredje stycke :)

För annars finns ju risk, för att klubben med korta och "sena" kontrakt, har flera bättre spelare på bänken och läktaren eller uti Kilsbergen, än de som spelar på den gröna ytan ;)
Örebro Aspen
2010-01-21 09:23
Heder åt Haginge som såg till att ÖSK fick betalt.
Skulle vara intressant med en lista på de spelare som lämnat ÖSK de senaste åren med markering om ÖSK fått mer betalt än utbildningsbidrag.
Örebro Aspen
2010-01-21 09:20
Kurt von Traatt//Vilka vill lägga upp fler kort på bordet? Roni, Cabrera, ÖSK eller israelerna.
ÖSK och israelerna har visat korten. Roni och Cabrera är kvar och det skulle förmåna mej om dom säger något annat än att skydda sig själva.
Här tycker jag NA kan fortsätt idka lite undersökande journalistik. Man har tagit ett första steg i dagens tidning.
Örebro Kurt von Traatt
2010-01-21 09:17
Saywee //Jag håller med dig i ditt inlägg. Det skulle skicka konstiga signaler till andra spelare.
Dessutom måste vi konsekvensen namn skicka upp alla med ett år kvar som inte bestämt sig för 2011.

Enda gången jag kan tänka mig att det kan vara befogat att bänka spelaren är sista halvan av säsongen och om spelaren befinner sig i förhandling med annan klubb. Man kan då i lagledningen fundera på om spelaren kommer vara för rädd om sina ben i närkamperna. Att drabbas av en svår skada kan ju spoliera hela affären för spelaren. Likaså vart spelaren har sitt fokus.

Men då är det ju inte för att straffa spelaren utan för lagets bästa man petar spelaren.
Örebro Aspen
2010-01-21 09:14
ÖSK har öppet gått ut med att Cabrera är klubbens företrädare i förhandlingarna med israelerna.
Det vet både Roni och Cabrera. Roni har hemlighållit vem som är hans agent. Enligt iraelerna är det Cabrera.
Är det så då är Ronis aggerande mot klubben bedrägligt mot ÖSK då Cabrera förhandlat både för klubben, spelaren och sig själv.
Örebro Kurt von Traatt
2010-01-21 09:12
Ja. detta verkar vara en soppa. Nog bäst att ligga lågt tills dess att korten ligger på bordet ;0) Man kan ju bara komma med vilda spekulationer
AIK Saywee
2010-01-21 09:01
Jag hoppas alltid på ÖSK och tänker för ÖSK´s bästa i första hand i varje match av betydelse.

Att Roni skulle bänkas förstår jag inte, om han skulle tillhöra bästa startelvan. Gör han inte det skall han självklart bänkas eller sättas åt sidan.

Om man vill sända ut tjuriga signaler pga att en spelare vill lämna när kontraktet snart är slut känns lite egendomligt faktiskt.

Hade jag ett halvår kvar på jobbet skulle jag nog bli lite pirrig och försöka både det ena och det andra.

I stället för att bänka honom det väl i så fall bättre att skicka upp honom på läktaren eller låta honom springa uti Kilsbergen, för varför skall han annars uppta en bänkplats?

Men det ger underliga signaler, typ, "försök inte lämna klubben, för då ...".

Tycker heller inte att Roni´s agerande är helt jämförbart med Basse´s agerande.

Fast jag känner ju bara till det jag har läst och det jag har hört.

Vad jag alltså menar, är att om Roni tillhör bästa elvan och är tillgänglig för spel i ÖSK - så skall han spela för ÖSK, för framtida segrar, så enkelt är det ur min synvinkel.
Wivallius
2010-01-21 08:07
Aspen//

Oprofessionellt av ÖSK:s person för försäljning och inköp att inte genomskåda agenten. Jag nämner inga namn. Det är ju inte första gången Cabrera är i farten (se bajenkillen nedan). Dock tar jag för givet att personen på ÖSK:s kansli har detta som heltidsjobb och därmed måste vara proffs. Ett blöjbarn i internationella spelartransaktioner skulle jag säga. ÖSK blir blåst gång efter gång. Dags för RIKTIGA proffs i klubbledningen.

Om att komma för sent till träningsuppstarten: Basse kom för sent tre gånger (förra vintern, i somras och i år). Senast var han fyra dagar försenad.
Örebro Aspen
2010-01-21 07:31
Vad Cabrera går för vet alla sedan tidigare. Det märkliga är att ÖSK gått på att anlita honom. Taskspelet han kört avslöjas av isralerena och Sjögrens uttalanden.
Återigen aggerar ÖSK på ett klumpigt sätt.
I ÖSK-Karls frånvaro är jag tvungen att ifrågasätta Sjögrens sätt att sköta jobbet. Inga krav på avgång än men det är klart att vi medlemmar måste granska både klubbens och Ronis aggrerande. Är det så att Cabrera sagt åt Roni att hemlighålla att han är spelarens agent för att kunna blåsa ÖSK så har Roni deltagit i taskspelet. Betydligt alvarligare än att komma en dag senare till träningsuppstarten.
Örebro Kurt von Traatt
2010-01-21 07:24
Roni säger å ena sidan att han representerar sig själv men på frågan vem som är hans agent säger han att det angår ingen. Jag tycker det börjar lukta Cabrera för både ÖSK och Roni som NA antyder.

Samtidigt säger Lennart att de ville skicka med Cabrera med Roni "Så att allt går rätt till". Vad då går rätt till? Lennart har väl inte ett skit med Ronis personliga förhandling att göra? Eller ville han ha med Cabrera vid Ronis sida under hans personliga förhandling för att hjälpa Roni?
Örebro Kurt von Traatt
2010-01-21 07:11
Grixx // Det är nog det enda intresset som finns runt nyheten i stort sett eftersom Malmbergs är ÖSK:s största sponsor.
Örebro Grixx
2010-01-21 06:55
Men snälla NA hur tusan fixerad på ÖSK är man när man sätter rubriken på Malmbergs skattetrassel.

"ÖSK-sponsor" sätter man in först av allt. Gör man även så när NA drabbas av bakslag eller har "diskussioner" med skattemyndigheten.

....men snälla det är liten liten värld ni lever i på NA.
Örebro Pintorp
2010-01-21 01:25
Det kanske nämnts förut, men om jag räknat rätt så blir premiären mot Åtvid Alvbåges 100:e allsvenska match för ÖSK. Hoppas att det firas på något vis.
Hammarby Dorchen
2010-01-21 00:34
mustard

Cabrera ska i förhandlingar företräda EN part och tillvarata dennas intressen sånt är regelverket men han har alltid ETT (annat) intresse -sitt eget. Han ser alltid till att få företräda spelaren-säljande förening-och att minska buden från köparen för egen räkning. Det är metodiken han jobbar efter. Vad gäller spelaren och det faktum att han kanske har annan agent så går han fram med " Hörrudu, jag har en utländsk klubb åt dig men vi har ett problem.Klubben vill bara göra affärer med MIG så du måste göra dig av med din agent. Säg upp avtalet" Till ÖSK/säljande klubb: Jag har klubb, ge mig fullmakt att sälja liraren och jag fixar klubb mot x kr eller % av övergångssumman". Då har han procent från liraren och säljande klubb. Sen går han till spekulanten/köpande klubb och framför att han för X kr ser till att liraren hamnar hos dem, denna gång gick han bet då israelerna tröttnade på taskspeleriet. Tre ställen att inkassera ifrån normalt och inga lojaliteter, inte illa men helt emot reglerna för godkända agenter. Har man dessutom gjort lite insider-affärer på resans gång med beslutsfattare i klubbarna som har intresse av att berika sig själva så kan det bli ett hyggligt litet netto för alla utom spelaren. Sorry boys, så ser den äckliga fotbollsvärlden ut.
Hammarby Dorchen
2010-01-21 00:15
Sersant

Hehe...om du visste vad jag vet om ert ombud i den här affären skulle du vara lika olycklig som jag är över att vi släppt in honom i våra affärer (gäller både försäljningar & inköp). Korruption och egenintresse är förnamnet. Gratulerar till att ni inte föll för skiten Tahirovic han försökte trycka in i våras. Vår räddning ifrån skräpbrassarna han mot tränarens vilja (men med VD:s vilja) försökte trycka in var VD:s avgång. Annars hade vi nog betalat dyrt för skräp och fyllt på Cabreras bankonto - och någon annans i ledningen. Har SvFF lite stake så ryker den gökens agentlicens snart, men fan trot.
Örebro TIC-TAC
2010-01-21 00:11
Nu ser man vikten att ha bra alternativ på varje plats för då skulle Poro kunna bänkas för någon som vill spela för ÖSK åtminstone om Poro visade dålig form/intresse.
Sedan att Sjögren anlitar den beryktade Cabrera som samarbetspartner känns väldigt oproffsigt med tanke på hans tidgare affärer med bara egen girighet och inte för någon klubbs väl vad jag kan påminna mig. Nu börjar även jag tveka på om vi har rätt kompetens på rätt plats. Gjorde jag redan med tanke på reapriset för en landslagsman som det blev till slut.
Hoppas det finns en bättre sanning men jag är tveksam så länge ÖSK tiger om summor. Oftast tiger man inte om det man gjort bra.
Örebro mustard
2010-01-21 00:09
Det finns mycket negativt skrivet om Cabrera som nu åter är i hetluften. Bland annat citat från Lazio:s ledning gällande R. Bengtssons övergång: "Vi tycker mycket bra om Sverige och svenskarna och vi är förvånade över Cabreras uppförande, säger han till eurosport.se". Vet någon här något mer om denne man? Är han alls seriös? Man kan få intrycket att så icke är fallet..
Örebro Sersant
2010-01-20 23:22
GT & Dorchen: Ni ligger efter ;).
Örebro GT
2010-01-20 23:18
Intressant nyhet ang Roni och Israel !

Från nya "kassa" sk hemsidan !
Hammarby Dorchen
2010-01-20 23:17
Grattis Kubaner, ni har hittat agenten som blåser både ÖSK, Pokorara och eventuella insiders i yttersta ledningen som ska vara med och dela på kakan privat. Fråga oss förhärdade bajare där vi haft göken Cabrera som husagent och även som styrelsemedlem *rodnar* trots att han knappt hittade till Södelmalm från sina överklasskvarter i östra Sthlm. Att Pokorara inte hamnade i Israel beror enligt hebreiska källor enbart på att det dök upp nya personliga krav från Cabreras sida vid förhandlingsbordet. Tror ni de kraven syftade till att stärka Pokoraras eller ÖSK:s bankkonton? Glöm det. Den agentlicensen ryker nog snart...
Annons: