/fotboll/osk/forum/5212.aspx/fotboll/osk/forum/5212.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
Allsvenskan - Svartvitt
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Wivallius
2010-02-26 11:27
Karlsson//

Vet inget om landskamper men som pojk eller junior har han säkert det. Känner personligen hans kompis från pojk och juniortiden och han lirade i alla fall i landslaget då.
Wivallius
2010-02-26 11:26
Läs om Yngve Hindrikes tre sporter i denna artikel. Han spelade fotboll och hockey i ÖSK samtidigt som han lirade bandy i något dalalag. Konstigt att han inte inte lirade bandy med ÖSK också men han platsade väl inte. ÖSK var ju Sveriges bästa bandylag de åren.
Örebro Karlssson
2010-02-26 11:23
Och visst var hans förra klubb en i norden? Har också för mig att han har gjort några landskamper, stämmer det?
Wivallius
2010-02-26 11:22
Karlsson//

Egentligen mittfältare men kan spela ytterback (båda sidor), samt hela kedjan (utom target).
Wivallius
2010-02-26 11:21
Grejen med ÖSK-hockey var att den inte bildades förrän 1958, vilket sannolikt innebär att Orvar spelade hockey för Sturehov innan dess. ÖSK-hockey bildades just p g a att Sturehov förbjöd sina hockeylirare att också lira bandy. De i Sturehov som spelade bandy för ÖSK bad då ÖSK start ett hockeylag så de kunde lira båda. Kul va!
Örebro Karlssson
2010-02-26 11:20
Vad var det för kriterier för bomb 1?
Örebro Blå Bergen Blues
2010-02-26 11:20
Ämne: BBB//

Knivsta var....
Wivallius// Då väntar vi med spänning på upplösningen av den "gåtan" :-).
Appropå temat: Hur många landskamper har Yngve Hindrikes spelat och i vilken/vilka sport/sporter? Är lite osäker själv...
Örebro ÖSK-Karl
2010-02-26 11:16
Karlsson//

Adde är vi många som ställer oss tvekande till om det ligger någon sanning i det ryktet.

Bomb1 är en annan spelare.
Wivallius
2010-02-26 11:14
Kuriosa:

Enligt ÖSK:s 100-årsbok har även Benny Lennartsson spelat hockey för ÖSK.
Örebro ÖSK-Karl
2010-02-26 11:14
Wivallius//

Intressant länk, jag hade ingen aning om att Orvar varit "otrogen".
Wivallius
2010-02-26 11:13
BBB//

Knivsta var två år yngre än Orvar ;-)

Jag har letat på nätet efter stöd för Orvars enda landskamp i hockey men har inte hittat det. Jag har för mig att det står på plaketten på Behrn Arena, så vi får kolla det den 15:e mars. Men jag kan ha fel, så klart!
Örebro Kurt von Traatt
2010-02-26 11:10
Hehe - den här snubben då (enligt Wv:s länk)
Axel "Acke" Ericsson

"Axel "Acke" Ericsson, född 1931, är en av bara tre personer som har spelat i den högsta serien i alla de fyra stora lagsporterna fotboll, bandy, ishockey och handboll."

"Acke började sin fotbollskarriär i Örebro SK och fortsatte sedan via Hammarby IF till AIK. AIK-facit: 28 allsvenska matcher 1954-56."
Örebro Karlssson
2010-02-26 11:09
Kan det inte vara så att de två bomberna egentligen är samma spelare? Eller vet ni om vilka de båda bomberna är, Saywee och gänget?
Örebro ÖSK-Karl
2010-02-26 11:08
Förutom Bosse Ljungberg minns jag bara Yngve Hindrikes som spelade både fotboll och ishockey på elitnivå. Men oj vilken målskytt han var.
Wivallius
2010-02-26 11:02
Läs gärna även följande länk som en liten hyllning till ÖSK från AIK
Örebro Blå Bergen Blues
2010-02-26 11:01
Ämne: ÖSK-Karl//

Ja, Or....
Wivallius// "Knivsta" Sandberg brukar enligt Wikipedia kallas "den siste allroundidrottsmannen då ingen efter honom har lyckats att slå sig in i tre olika landslag i tre olika idrotter"....
Wivallius
2010-02-26 11:00
Kan inte låta bli att posta denna gamla artikel ur Expressen. Orvar är givetvis den största spelaren i ÖSK:s historia, Nordahl, Arnor och Kuba , i alla ära. Men Orvar tror jag, tillsammans med Tomas Brolin, är de enda svenskar som tagits ut till världslaget i fotboll. I hans fall tillsammans med t ex Pelé.
Örebro Sersant
2010-02-26 10:59
Ämne: den oumbärlige//

....
Är det inte en myt att Cupen ska vara stor i andra länder? I norge så är det väl bara finalen som uppmärksammas? (det gör den visserligen ganska rejält) I alla andra länder tycker jag man kämpar med att hålla upp standarden på cuperna, tillochmed FA Cupen i England har ju problem med att PL lagen ställer upp med Reservlagen och så vidare.

Kul med Bedoya! :)
Wivallius
2010-02-26 10:56
Från svenska bandyförbundets hemsida:
"Sigge (Parling) är tillsammans med Orvar Bergmark, Örebro SK, unik i den svenska idrottshistorien med VM-silver i både bandy och fotboll".
Wivallius
2010-02-26 10:53
ÖSK-Karl//

Javisst! Konkurrens var väl något mindre förr men också konkurrensen från TV, datorer och allsköns annat, så de hade väl mer tid att sporta.
Örebro Kurt von Traatt
2010-02-26 10:52
ÖSK-Karl //Håller med. Klart jag hellre tar en top 3 i AS än cupen. Men jag tar hellre en cupfinal än mittenträsket i AS. Står det och väger mellan en 6-8:e plats i AS eller toppa laget i en cupsemifinal då är valet lätt för mig

Var var det för klubb du körde Hockey i då. Ik SE?

Dan Sahlin var väl en som kombinerade bandy med elitfotboll relativt länge.
Wivallius
2010-02-26 10:51
ÖSK-Karl//

Helt enig med dig om allt du skrev om Cupen. Klart Cupen är viktig. Gå in och titta på IFK:s, AIK:S och MFF:S sidor. de skryter med sina segrar i cuperna också, förutom allsvenskan.
Örebro ÖSK-Karl
2010-02-26 10:50
Wivallius//

Så Orvar spelade i alla tre sporterna, otroligt att de kunde göra det t.o.m på landskampsnivå förr. Dessutom med jobb att sköta.
Örebro Kurt von Traatt
2010-02-26 10:50
Jag tycker det är kul för Bedoya. Men också för ÖSK som faktiskt får kvitto på att detta var en väl scoutad spelare som man följde över ett år. Det är ju så här man ska jobba i scoutingen.

Dessutom har Bedoya en bra agent i Patrik Mörk som är bra på att fixa seriösa kontrakt utomlands.
Wivallius
2010-02-26 10:48
ÖSK-Karl//

I grabbens P11 lag i bandy är det tre eller fyra killar (av ca 20 i laget) som spelar både hockey och bandy. Ibland blir de inte uttagna till hockeymatcherna och då är de med i bandyn i stället för att sitta hemma och sura. Eftersom utslagningen i Örebro i hockey är rätt stor uppe i tonåren är det bra att det finns något att falla tillbaks på för dem som inte platsar.
Örebro ÖSK-Karl
2010-02-26 10:46
den oumbärlige//

Det är trisst och knepigt att cupen har så dålig status. I många andra länder är det ju tvärtom.

Där har verkligen SvFF något att jobba med, själv fattar jag inte varför man inte spelar cupmatcher under VM-uppehållet t.ex. FIFA godkänner ju att man gör det. Men personligen håller jag ändå cupen högt, fast AS är så klart större.
Wivallius
2010-02-26 10:45
ÖSK-Karl//

Ja, Orvar Bergmark och Sven Tumba har landskamper i alla tre. Orvar dock endast en i ishcokey, betydligt fler i bandy och ca 90 i fotboll.
Örebro Bjornloven
2010-02-26 10:38
Riktigt kul för Bedoya, blandade känslor för ÖSK???

Vet inte hur detta påverkar Bedoya, men man kan väl tänka han han får ett kvitto som förhoppningsvis boostar hans självförtroende. Dock så är frågan hur resor och om han sen blir uttagen till VM påverkar hans fysiska status. ÖSK behöver en Bedoya i bra slag.
Ekonmiskt sett så är det givet "guld" värt!!!
Örebro ÖSK-Karl
2010-02-26 10:30
KvT//

Ja, förr kombinerade många fotboll med antingen ishockey eller bandy.

Den sista som gjorde det på elitnivå var väl Bosse Ljungberg som spelade i ÖSK o ÖIK.

Har för mig att det t.o.m längre bak i tiden fanns de som sysslade med alla tre av dessa lagidrotter.
Örebro Trivseltorsten
2010-02-26 10:19
Och Laul tippar ÖSK på fjärde plats (MFF som etta)...Sj sätter jag nog Elfsborg som etta och ÖSK behöver nog en klasspelare till för att knipa fjärde..Gärna en +10 forward...eller gärna en Adde Johansson :)
Annons: