/fotboll/osk/forum/5187.aspx/fotboll/osk/forum/5187.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
Allsvenskan - Svartvitt
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Örebro Aspen
2010-03-10 09:54
Örebro-SK//Jag kommer. Alltså minst 1 person!!
Örebro Örebro-SK
2010-03-10 09:38
Hej mina vänner :) Vad kan vi förvänta oss för publiksiffra på måndag?
Örebro Blå Bergen Blues
2010-03-10 08:24
Märks att temperaturen stiger här. Kul!!
Örebro Grixx
2010-03-10 06:46
He he he he he he.......för Fantv he he....
....får se nu om vissa ord i videon blir saxade som våra texter brukar;-);-)
Nytt klipp på FANTV.SE
2010-03-10 06:07
ÖSK-TV Uncut, del 2: "Tåget stannar till och med i Vetlanda"
Örebro Rojas
2010-03-10 00:55
1. Elfsborg
2. Göteborg
3. Malmö
4. AIK
5. Örebro
6. Kalmar
7. Häcken
8. Helsingborg
9. Djurgården
10.Halmstad
11.Trelleborg
12.BP
13.Mjällby
14.Gefle
15.GAIS
16.Åtvidaberg
Örebro ÖSK-Karl
2010-03-09 23:08
Så här slutar AS 2010 ;)

1. Malmö
2. Göteborg
3. Elfsborg
4. Häcken
5. Örebro
6. Helsingborg
7. Kalmar
8. AIK
9. Djurgården
10.Trelleborg
11.Halmstad
12.GAIS
13.Gefle
14.Mjällby
15.BP
16.Åtvidaberg
Örebro igore
2010-03-09 22:49
jag tänkte tipsa om veckans avsnitt av radiosportens fotbollsarena. de var på upptaktsträffen och intervjuade alla tränare. sixten sa en del smarta grejer faktiskt. det ligger ganska sent i programmet. typ 50 min in.
Örebro Kurt von Traatt
2010-03-09 22:32
Ämne: KvT//

jag tror ma....
Ok!
Örebro den oumbärlige
2010-03-09 22:31
KvT//

jag tror man inte kan kommentera efter en viss tid typ 48 timmar. ska fråga runt lite.
Örebro Kurt von Traatt
2010-03-09 22:29
den oumbärlige//Alltså man kan ju inte ändra en kommentar men lägga in nya tips. Därför stänga artikeln för kommentarer när AS börjar
Örebro Kurt von Traatt
2010-03-09 22:28
den oumbärlige//Sedan borde den stängas för editering när AS startar så man inte kan ändra
Örebro Kurt von Traatt
2010-03-09 22:27
den oumbärlige//Låter kul! Men det är bråttom!
Örebro den oumbärlige
2010-03-09 22:19
vad säger ni om redaktionen skapar en artikel med en artikelkommentarfunktion för endast medlemmar. sedan kan alla tippa sina 11or där, lätt att hitta artikeln igen efter säsongen än att bläddra genom forumet 9 månader tillbaka.
Örebro ÖSK-Karl
2010-03-09 21:52
_Adde_//

Norrköping vann också SE stort, satsade likt Mjällby men åkte ändå ur med dunder o brak.

Men något säger mig att de kommer att knipa en kvalplats. Åker ur tror jag BP och ÅFF gör.

Örebro Kurt von Traatt
2010-03-09 21:45
SF/ÖSK skulle ha en tippasida för serien. Hade jag tänkt på det lite tidigare hade jag kunna sno ihop en. För ösks forummedlemmar. kanske kan fixa en till nästa säsong
Örebro fohlis
2010-03-09 21:31
Här kommer min tabell. Sjukt svårt att tippa men tror att allsvenskan fått en stark grupp lag i toppen.

1. IFK Göteborg
2. IF Elfsborg
3. Kalmar FF
4. AIK
5. Malmö FF
6. Örebro SK
7. Häcken BK
8. Helsingborg IF
9. Trelleborg
10. GAIS
11. Gefle IF
12. Djurgården IF
13. Brommapojkarna
-------------------------------------------------
14. Mjällby
-------------------------------------------------
15. Halmstad
16. Åtvidaberg

Chansar även med årets målskytt: Amadou Jawo

AIK Saywee
2010-03-09 20:35
Märker att många tippar årets allsvenska och jag börjar förstå att det blir alltför mycket jobb för någon att administrera utgången av sådana tips.

Själva vet vi ju vad vi har tippat (även om jag inte är klar ännu med mitt tips), och kan rätta våra egna rader, det är bara det att vi behöver regler för vad som i så fall skall gälla.

Vi kan kanske enas om egna regler
Vi kan låta admin bestämma åt oss
Vi kan strunta i regler överhuvudtaget, och bara tippa

Annars vore det roligt, under sen höst, att se hur det gick och vem som var närmast.

Den enklaste varianten till bedömning är väl att om tippad placering blir rätt så ger det noll,
Missar man tre placeringar så ger det -3 etc etc.
Summera 16 lag´s placeringar och minst minuspoäng ger bästa tips ….?

Tråkigt och negativt med minus, men minus kan vändas till plus i detta fall?

Om någon skulle hamna på noll (0) så är det dags att instifta ett nytt allsvensk Nobelpris ;-)
Örebro rirobban
2010-03-09 19:53
Adde/
Jag har sett många som inte tippat Mjällby i botten. Men en motfråga måste ändå bli, vilka ska åka ur? Visst det kanske verkar enklast att tippa nykomlingar i botten, men jag har inga problem att tippa dem högre om jag anser att de kan komma högre. Mjällby har inte trupp för att klara sig kvar, så anser jag i alla fall.

Vilka ska de komma före? Möjligen GAIS då, men de är för starka anser jag.

Sen hade väl inte vi speciellt lätt som nykomlingar!? Vi kom på 12:e (av 14) plats, vilket ett normalt år hade inneburit kval. Nu slapp vi kvala eftersom serien skulle utökas året därpå.

Finns en del goda exempel på nykomlingar som gjort det bra (framförallt på senare år). Men lag som Norrköping och Örgryte (som ändå har lång allsvensk historia bakom sig) var knappt i närheten av att klara sig kvar.

Känns faktiskt som att laget som dominerat i superettan och kommit etta har haft det tuffare i allsvenskan än lag 2 från superettan.
Örebro _Adde_
2010-03-09 19:40
Är det inte lite konstigt ändå att alla tippar Mjällby i botten? Känns bara som att folk tycker det är bekvämt att placer nykomlingarna där. Mjällby var ju helt outstanding i Superettan förra året, men har förvisso tappat Erton Fejzullah.

Tänk på att vi, Häcken och BP klarat sig kvar hyfsat lätt som nykomlingar på senare år och då var vi inte i närheten av Mjällbys klass i Superettan!

Men såklart kan alla, i princip, ryka...
Örebro Rudolf Blodstrupmoen
2010-03-09 19:15
Jag hittade av en slump en intervju med Alejandros bror. Rätt intressant faktiskt där Santiago både pratar om sig själv och sin storebror.
Örebro rirobban
2010-03-09 18:53
Här kommer mitt allsvenska tips 2010 med en kort motivering efter, Har kollat lite på fjolårsresultat och nuvarande trupp. Ifall man tappat bra spelare och inte ersatt osv...

1. IFK Göteborg (1,3,2 är de senaste årens tabellplaceringar, IFK är fast förankrat i toppen och med truppens unga spelare ett år äldre, så kommer guldet bärgas denna säsong)

2. AIK (Trots tappet av ett par nyckelspelare så finns fortfarande stabiliteten i försvaret, kryddat med en spelsugen Eguren så kommer Solnaklubben att utmana om guldet även denna säsong)

3. IF Elfsborg (Rutinerat försvar och målvakt, men måste släppa in färre mål än i fjol. Målen kommer att komma framåt då laget har ett utmärkt passningsspel, men lever man för mycket på sitt mittfält?)

4. BK Häcken (Överraskade många som nykomlingar i fjol och även om överraskningseffekten är borta så tror jag Häcken blir farliga även i år)

5. Malmö FF (Ett lag jag ofta tippar högt men som har svårt att prestera, kom dock igång i höstas och visade prov på mycket vackert anfallsspel)

6. Kalmar FF (Blir trångt i toppen denna säsong, men Kalmar gör som vanligt en stabil säsong, med bättre start än i fjol så kan Smålands stolthet blanda sig i guldstriden i ett tidigt skede, men inte under hela säsongen)

7. Örebro SK (Inga nya startelvespelare och inga försäljningar, med en intakt trupp så kan ÖSK fortsätta att jobba sig framåt, ser dock för klena ut i anfallet för att nå högre)

8. Helsingborgs IF (En av Sveriges bästa spelare genom tiderna slutar som spelare och lämnar stort tomrum i HIF:s anfall, men kanske kliver andra fram och tar för sig mera nu)

9. Trelleborgs FF (Svåra att tippa men jag tror de tar samma position som i fjol, kan störa alla lagen i serien, men också bli störd av alla lag i serien)

10. Djurgårdens IF (Fågel eller fisk? Jag säger mittemellan, med en finsk invasion och ett nytt lag att spela in så känns DIF anno 2010 väldigt svårtippade)

11. IF Brommapojkarna (Nykomlingar i fjol och gjorde en bra insats, har spetsat laget ytterligare och kan bli en obehaglig överraskning för många lag)

12. Halmstad (Supportrarna tror på en stabil säsong i mittsiktet, själv ser jag inte vad i årets lag som skulle kunna höja dem så högt från deras 13:e plats i fjol)

13. Gefle IF (Har de senaste tre säsongerna tippat att Gävlelaget ska åka ut, gör inte om samma misstag igen. Ett bra lagbygge och svåra att möta deras (ofta) kompakta försvar)

14. GAIS (Wanderson är suverän, men i övrigt känns truppen inte så bra att man ska kunna utmana om några högre platser, tappat ett par bra spelare och inte fått in något etablerat namn)

15. Mjällby (Om laget tuggar på lika bra och kaxigt som deras stjärna Grahn så kan man säkert nå en kvalplats, men tyvärr tror jag att skillnaden på allsvenskan och superettan blir för stor för fjolårets suveräner i ”ettan”)

16. Åtvidabergs FF (Jag har mer än gärna fel, men bruksklubben känns för litet och tunt på alla plan för att klara sig kvar den här gången)
Örebro Sekt. E
2010-03-09 18:09
Grohl // Givetvis tycker jag att Bedoya är självskriven. Men det är nog många tränare som hellre säger att "han" är mycket nära än självskriven.
Örebro ÖSK-Karl
2010-03-09 18:04
Grohl//

Det där irriterar mig också, Bedoya är självskriven i laget. På frukostmötet i morse var Chris Härenstam oerhört imponerad över att ÖSK har en spelare som kan ta plats i USA. Just USA rankade Chris vara bland topp tio i Världen.

Sedan hade han en lång intervju med en ödmjuk Bedoya.

En annan rolig sak var när spelarna presenterade sig och position. Anttonen svarade var tränaren placerar mig och Tommy Wirtanen sa reserv med en blick mot Sixten ;)
Örebro Grohl
2010-03-09 17:55
Sekt. E //
Jag är inte sur över själva laguttagningen såklart =) Det är snarare Sixtens snack om den. "Bedoya är nära en plats i startelvan" låter i mina öron lika dumt som att säga att Alvbåge eller Almebäck absolut har chansen att få vara med i startelvan mot Åtvid. Det ska liksom inte vara något snack, Bedoya är gjuten. Punkt.
Örebro Grohl
2010-03-09 17:47
rirobban//
Ja visst borde han det, men man vet aldrig med Sixten. Kan precis lika gärna bli Kihlberg, men det vore ju jävligt konstigt.

Hur som helst har Fagerberg bara kontrakt med ÖIS till i sommar, så han lär knappast vara helt borta ur diskussionen.
Örebro rirobban
2010-03-09 17:45
Lite kul att Helsingborgarna blev upprörda över Alvbåges ena svar i chatten idag. Med glimten i ögat så skrev han:

"Framför mål på hörnor så kanske Helsingborg...dom är några riktiga svin som alltid fuskar........ :)"

I år har de dock inte Henke, så jag tror det blir lugnare på hörnorna...
Örebro Sekt. E
2010-03-09 17:45
Grohl// Är det inte lite tidigt att vara sur över en laguttagning som inte är gjord än?
Örebro rirobban
2010-03-09 17:39
Grohl//
Bedoya lär spela, känns i alla fall som han tagit ytterligare ett kliv nu. Måste också säga att jag imponeras över hur fort Bedoya kom in i det svenska spelsättet och livsstilen.
Örebro Grohl
2010-03-09 17:37
Är Bedoya petad mot Åtvid vet jag inte vad jag tar mig till, då är Sixten inte rätt man att leda ÖSK och han bör skicka sig själv ner till ÖSK söder.

Vinna borde vi göra ändå, men det har ingenting med saken att göra.
Annons: