/fotboll/osk/forum/5181.aspx/fotboll/osk/forum/5181.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
Allsvenskan - Svartvitt
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Örebro den oumbärlige
2010-03-12 23:14
Om vi säger att det finns runt 100 tusen Syrianer/Assyrer i SWE så kan vi utgå från 45/45 i fans. Resterande 10 % kanske inte är fans, eller i för låg ålder för att bry sig. Men resten av folket ser dessa lag som sina landslag och en tydlig identitetsfaktor som minoritet i SWE.

Och många av dessa, de som sitter på jobb(här är egenföretagare inte ovanligt), är inte försiktiga med att sponsra "sina" landslag. Den aspekten av identitetsfaktor saknas i gemene klubblag.

Men visst, det kan vara svarta pengar rakt igenom. Varför inte? I så fall inte mer eller mindre än resterande klubbar i svensk fotboll.

Kumla betalade ut i sign-on bonus checkar från IKEA för att lyckas fuska. Många lag trixar, men ju högre upp desto svårare.

Men det är kul med satsningar. Fotbollen behöver mer pengar.
Örebro ÖSK öster
2010-03-12 22:40
ÖSK U verkar komma med ett riktigt starkt lag till träningsmatchen imorn. Vad sägs om denna forwardstrio:
Simon Leonidsson
Mikael Jidsjö
Edvin Möller

Många nya namn sen avslutningsmatchen mot Köping. Vem är nya målvakten, Claus Pedersen? Är han från ÖSKs yngre?

Adam Eriksson har man hört guld och gröna skogar om, vore kul att få se han några minuter också.

Sprang in i Peter Rosendahl förra veckan, han har fixat kontrakt med Väsby. Kan vara en fin väg framöver för han.
Helsingborg saintetienne
2010-03-12 22:39
Hej

För alla er som inte kan vara på plats och se premiären så är det stor chans att man kan se den via "Veetle.com" ladda ner ett litet program och du kan se matchen via datorn.
Örebro ÖSK-Karl
2010-03-12 22:16
Bastard....//

Har själv tidigare trott oerhört mycket på Jidsjö. Men med tanke på hans återkommande skador och annat strul är jag rädd för att han inte är i närheten av att redan i år kunna ersätta Olsen.
Örebro ÖSK-Karl
2010-03-12 22:13
Aspen//

Jaha, då får vi nog räkna in Syrianska till en av favoriterna i SE.

Otroligt hur snabbt de fått ekonomiska muskler med så pass litet publikunderlag och i en stad som redan har Assyriska.
Örebro Aspen
2010-03-12 22:03
Abgar Barsom klar för Syrianska
Örebro Blå Bergen Blues
2010-03-12 21:53
Kul att ni (fortfarande) tror på Olsen! Ingen blir gladare än jag om det visar sig att jag har fel i min profetia om att han "är slut"!
Örebro Bastard on Parade
2010-03-12 21:47
Kurt von Traatt//

Vissa vill ju lansera Berra som forwardsalternativ, men jag förstår inte hur Berra skulle kunna var mer mogen för att spela forward i premiären? Jidsjö har ju ändå spelat forward X år, är den typen som är mest lik Olsen och har även presterat hyggligt i träningsmatcherna även om han inte varit tillräckligt farlig framför mål.

Jag tror mest på Jidsjö och eventuellt Bassombeng. Bassombeng är rätt bra på huvudet trots att han inte är nån jätte, men han är främst ett alternativ för djupledsspel. Frågan är väl om det kommer vara möjligt mot Åtvidaberg på hemmaplan i premiären? Nordin, Bedoya, Porokara och Astvald behövs på deras respektive positioner!
Örebro ÖSK KRILLE
2010-03-12 21:37
Någon som vet hur många biljetter som sålts till matchen på måndag?
Örebro ÖSK-Karl
2010-03-12 21:32
KvT//

Ja och frågan är vilken spelare som på egen hand kan klara av att sköta allt i boxen, då menar jag samtliga targets i AS.

Trist att inte folk kan förså Olsens styrkor. Se till att utnyttja dem istället för att utlämna honom ensam till en hel backlinje. Särskilt på bortaplan.
Örebro Kurt von Traatt
2010-03-12 21:14
Ämne: ÖSK-Karl//Håller med....
Bastard on Parade//ja håller med dig och tyckte han gjorde lovande inhopp tidigare. Men har inte gått särskilt bra på försäsongen. Är han mogen för hela matcher eller är han mogen för inhopp? Jag tror nog mer på det senare. Men man vet aldrig.
Örebro Bastard on Parade
2010-03-12 21:12
Om Olsen inte kan spela ser jag helst att Jidsjö får spela. Han är ändå den som är mest lik Olsen så då slipper vi göra stora taktiska ändringar. Jidsjö kämpade även fram rätt många chanser åt de andra, det har inte Olsen gjort sedan 2008...
Örebro Kurt von Traatt
2010-03-12 21:12
ÖSK-Karl//Håller med dig. Jag tycker också Kim är bättre än den dåliga kritik han ofta fick i detta forum 2009. Däremot har han sina begränsningar och är beroende av medspelare som trycker upp spelet i banan och levererar bolla in i boxen. När det uteblir, ja då blir också Kim osynlig.
Örebro ÖSK-Karl
2010-03-12 21:03
BBB//

Wöllner är väl någon med visst inflytande i AIK eftersom jag saxade en intervju med honom från deras sida.

Tyvärr är det väl så att Olsen är ett större namn i övriga Sverige mot Örebro. Jag håller med övriga Sverige då Olsens roll som oftast ensam i boxen är mycket otacksam.
Örebro Kurt von Traatt
2010-03-12 20:06
Jag fick en paus på jobbet med en bensträckare och tankarna föll in på ÖSK:s "Anfallskris". Jag tänkte på vilka Sixten provat som forward tidigare och namn som Nordin,Poroakra, Bedoya och nu sist Astwald räknades upp i mitt inre.

I mina ögon har Nordin klarat det bäst, då han innan Kim, kom fick rollen som en target. Så länge bollarna slogs på kroppen var han ganska hyfsad men i det stora hela tappade ÖSK ganska mycket kraft i boxen. Bedoya i alla ära men det blir inte riktigt samma där heller. Dessutom trivs inte Bedoya som toppforward sa han i en intervju. Roni tycker jag inte heller kommer till sin rätt och Astwald flängde bara omkring.

Jag tror ju på Basse mest men då naturligtvis som en mer "blandforward" i sin profil (djup, möta, löpa). Berra kan nog vara bra på huvudet men saknar nog känslan att vara på rätt ställe och torped-offer-viljan.

Men oavsett alternativ så tar man ju bort på någon annan plats. Sätter man upp Bedoya så ryker alla centrala mittfältsanfall. Sätter man upp Nordin så får vi en mindre kontruktiv på mitten. Om Roni så tappar vi spets på vä kanten osv.

Sixten & Lars kommer få oangenäma problem om Kim ryker i skada/avstängning.

Örebro Kurt von Traatt
2010-03-12 19:51
AIK har förmodligen (eller iaf haft) AS högsta löner. Jag såg deras lönelista inkl sign on för nåt år sen och deras importer ligger ofta på först och främst 0,5-1,5 mille i sign on och sedan 75-150 tkr i månaslön + ev bonusar. Att de sedan åtminstone säsongen 2008/2009 hade en 8-9 importer i truppen så kan man ju förstå lönekostnaden. Jag vet inte riktigt hur många importer de hade i fjol.

Nu vet jag inte vilket räkenskapsår spelarna de sålde räknas in i men jag trodde de skulle iaf göra +/- 0 med spelarförsäljningarna de genomfört. Det tillsammans med AS guldet borde ha gett ganska fina inkomster och en hel del i GoodWill värde.

Största klubben, de höga lönerna + "äran" att spela för svenska mästarna gör naturligvis AIK till en attraktiv klubb för våra allsvenska spelare.
Wivallius
2010-03-12 18:49
Medan Iron-Mike spräcker berg i Spanien, viker kalmarspelare ned sig för parkbänkar (se länken).
Örebro Blå Bergen Blues
2010-03-12 18:04
Ämne: Fhilip Wöllner AIK v....
Vem är Fhilip Wöllner?? En enkel forumskribent såsom du och jag, eller någon med inflytande?
Inte mig emot. Jag tror att Kim Olsen är slut. Han dansade en sommar och lite till och dessutom skulle jag tro att han längtar hem till Danmark. Mot bakgrund av detta, så inte mig emot alltså om AIK är beredda att lägga upp ett antal miljoner!
Örebro ÖSK-Karl
2010-03-12 17:02
Fhilip Wöllner AIK vill värva Kim Olsen i sommar, anledning:

"Kim Olsen. Ett realistiskt och perfekt kompelement till Flavio. Stor, tung och bra på huvudet. När AIK inte lyckas hitta Flavio på fötterna behöver vi någon att kunna tjonga upp bollen på.

Obolo var en mästare på att kunna suga in backlinjens lyror. Kim Olsen är inte riktigt lika vass men kan säkert utvecklas under Stahre."

Helt saxat, jag står inte för felstavningarna ;)
Örebro ÖSK-Karl
2010-03-12 16:22
Från SVT Text:

"AIK gjorde förra året en förlust på 7 miljoner och är nu uppe i totalt 22 miljoner i skuld."

Ändå kan de betala Eguren 2 miljoner för 14 matcher, men det är väl lugnt när de har SvFF i ryggen.
Örebro ÖSK-Karl
2010-03-12 15:55
Örebro-SK//

Ja, Sjögren jobbar säkert dygnet runt nu, så vi kan säkert känna oss väldigt lugna med kontraktsförlängningar och kommande försäljningar. Vid närmare eftertanke är det säkert precis tvärtom.

Personligen är jag rädd för att efter denna säsong är huvuddelen av de 15 miljonerna från Spelarinvest väck. Återstår då "bara" Bedoya o Alvbåge.
Örebro ÖSK-Karl
2010-03-12 15:47
Wivallius//

Aha, i div.III, det förklarar saken ;)
Örebro Örebro-SK
2010-03-12 15:25
Några viktiga månader för Ösk-ledningen
1. Se till att förhandla nya kontarkt för spelare med utgående kontrakt
2. Beronde på vilka som säljs: Porokara, Almebäck, Bassombeng vara beredd på värva men samtidigt även försöka behålla dessa spelare, släpp inte dem för billigt
Wivallius
2010-03-12 15:18
... och, jo, de ligger i Div. 3. Deras matcher finns i länken.
Wivallius
2010-03-12 15:17
Sorry!

Såg inte att det stod försäsongsmatcher överst. KlantigT!
Wivallius
2010-03-12 15:13
ÖSK öster/

Enligt sidan du skickade ser det i alla fall ut så här:

Måndag 05-apr 10.30 ÖSK U - Rynninge IK
Örebro den oumbärlige
2010-03-12 15:09
Har inte Almebäck lite väl bråttom att dra sig vidare? Han kan nå bättre liga än Holland om han stannar 1-2 säsonger till.
Örebro ÖSK öster
2010-03-12 14:56
Rynninge ligger väl i div. 3?
Wivallius
2010-03-12 14:38
ÖSK-KArl//

Jo det gör de. De finns i alla fall med i spelschemat.
Örebro ÖSK-Karl
2010-03-12 14:12
ÖSK öster//

Tack!

Undrar varför inte Rynninge ligger i samma serie?
Annons: