/fotboll/osk/forum/5118.aspx/fotboll/osk/forum/5118.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
Allsvenskan - Svartvitt
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Örebro Kurt von Traatt
2010-03-27 00:25
"ÖSK förnekar att Olsen ska lämna
Örebro 26 mar 22:16
Örebro SK tillbakavisar uppgifter om att anfallaren Kim Olsen ska vara på väg att lämna laget. Enligt uppgifter till Sveriges Nyheter skulle Olsen inom kort ta en paus från fotbollen på obestämd tid och åka hem till Danmark av familjeskäl. En förutsättning för det var enligt uppgifterna att ÖSK fick klart med en etablerad ersättare, något som fullbordades när Paulinho lånades in.

Även bland ÖSK-supportrarna talas det om att Olsen ryktas lämna laget tillfälligt. Örebro SK bekräftar för Sveriges Nyheter att Kim Olsens familj är tillbaka i Danmark, men nekar till att han ska ta "tjänstledigt" från laget. Både ordföranden Björn Åqvist och sportchefen Lennart Sjögren säger till Sveriges Nyheter att spelaren ska vara kvar i truppen och att något annat "skulle vara en nyhet" för de"
Wivallius
2010-03-26 23:12
KvT//

Ja, han har skött sig bra, särskilt i cupmatcherna ifjol.
Örebro Kurt von Traatt
2010-03-26 21:51
Men ok. Jag har ältat nog! Nya tag på Måndag!

Konstigt nog känner jag mig inte jättedarrig för att ev Westman måste stå. Enstaka matcher måste han klara annars är du ju ingen ide att ha Westman där.

Han har ändå varit rätt bra de gånger han stått efter Alvbåge kom.
Örebro Kurt von Traatt
2010-03-26 21:48
Wivallius //Ja, Wirtanen
Wivallius
2010-03-26 21:02
KvT//

För att inte prata om att Anttonen fanns på bänken, för jag antar att du menade Wirtanen.
Örebro Kurt von Traatt
2010-03-26 20:26
En annan sak jag skrev tidigare är att jag inte kan förstå hur en coach kan stå och titta på sin ytterback som hade fulla ansiktet med senap och ketchup hela matchen utan att agera.

Han kunde ha flyttat ned Nordback där och tagit in Kilen (eller vice versa). Bedoya kan spela där eller Per J. Vad som helst.
Örebro Kurt von Traatt
2010-03-26 20:25
ÖSKare i exil//Ja jag håller med. Även om jag tycker att särskilt Sammy agerade väl passivt när väl mittfältet var bortspelat.

Men det är baksidan med tre centrala mittfältare varav två offensiva. Sixten framhäver gärna att det ger ett mittfältsövertag mot särskilt 4-4-2 lag som tvingas dra in en ytter i banan "Vilket de inte är vana med".

Jag upplever motsatsen. 4-4-2 lagen är mycket vana att i spelet utan boll dra ihop mittfältet. De spelar ofta mot 4-2-3-1 lag och är vana med tom 4-5 mittfälater emot sig. Dessutom drar en del 4-4-2 lag ner en forward på mf när laget inte äger boll.

ÖSK tre centrala har mycket svårt mot 4-2-3-1 lagen eftersom i ytan bakom nordin och Bedoya får mycket ofta Nordback/Kilen kämpa mot tre mittfältare. Han spelas lätt förbi varvid 3-4 man kommer i fart rättvända mot vår backlinje. Något tex Almebäck uttryckt svårigheterna med.

Detta skriver jag inte för att vi losade mot MFF. Detta har jag skrivit i snart 1 1/2 säsong.

Ska ÖSK fortsätta spela som de gör måste de vara väldigt kompakta i spelet utan boll. Iaf på borta plan och mot starka lag. De var de inte mot MFF utan det var oceaner på mittfältet.
Örebro den oumbärlige
2010-03-26 18:52
Rent fotbollsmässigt är vissa positioner väldigt känsliga för skador/avstängningar. Det är på spelare som Almebäck & Alvbåge. Westman är ganska OK som reserv men väldigt uddlös vid fasta situationer vilket lag som Mjällby satsar hårt på.
Wivallius
2010-03-26 18:43
Ämne: Det värsta som kunde....Ja, bra är det inte men knappast det värsta som kunde hända. Det är ingen jordbävning och Behrn Arena står upp. Alla spelare och supporters lever liksom Sixten, Mosander, Janne Karlsson och Sjögren med ;-)
Örebro den oumbärlige
2010-03-26 18:26
Det värsta som kunde hända har hänt. Alvbåge är osäker inför Mjällby-matchen. Han har enligt Aftonbladet influensa och inte tränat sedan MFF-matchen.
Örebro ÖSK-Karl
2010-03-26 17:58
ÖSKare i exil//

Ja, det går inte att spela så naivt offensivt mot MFF borta. Sedan håller jag med er i vad ni skriver om min gamle favorit Nordback.

Hans främsta styrka har alltid varit tuffheten. När han nu börjat spela så snällt finns ingen anledning att ha honom med i truppen. Mot Mjällby skulle jag vilja se Erik Nilsson eller Kilen från start. Vem spelar ingen roll, kör för fullt så länge den ena orkar, sedan byt.

Anttonen är för mig given, sedan är det synd att det verkar omöjligt för Per Johansson att få chansen.
Örebro ÖSKare i exil
2010-03-26 17:30
Jag satt igår och kikade på målen från Malmö matchen och kom fram till följande.

Mål1.

Jimmy lurar upp Tommy på läktaren att köpa korv och slår in ett hårt perfekt inlägg/passing i boxen.

Tommy är borta, Iron-Mike täcker ytan bakom honom och Wikström täcker Daniel Larsson som inte når bollen. I ytan mellan Wowoah och Wikström trycker Agon in bollen i målet. Wowoah täcker ytan bakom och Molins lurar därbakom. Min fråga är vart ÖSKs defensiva mittfältare är någonstans. Inte ska 4 offensiva spelare komma ensamma mot ÖSKs backlinje. Sen är frågan om det hjälpt för det är Jimmy prestation och perfekta boll som gör det.

Mål2.

Agon har gott ner i plan och Nordback har både Agon och Wilton mot sig. Han punktar Agon och Wikström demonstratar nybörjartakter när han snyggt nickar bollen rakt in i banan och fram den till Wilton/RÅP. Här släpper Nordback Agon som trampar in i straffområdet medan Wikström tittar på bollen och släpper till ytan som Agon sen gör mål ifrån. Inte helt lätt. När Almebäck stöter fram behöver Wikström täcka upp backom vilket ger ytan för Agon som han sedan gör mål på. Jag vet inte vad som är rätt att göra här men två fel framstår för mig. Wikström får inte nicka inåt i banan och när det är gjort och Almebäck kliver fram emot Daniel Larsson så tar ingen upp Agon utan alla tittar på bollen.

I båda fallen så är ÖSK mittfält ordentligt utdraget med långa avstånd mellan lagdelarna. Backlinjen har fallit lågt medan resten av laget håller positioner. MFF kan ställa om snabbt och ligger högt med yttermittfältarna, de har då stor ytor framför backlinjen och fyra offensiva spelare kommer med fart mot ensam backlinje.

Vår nya defensiv går ut på att vinna tillbaka bollen snabbt. När det är så stora ytor mellan mittfält och backlinje och motståndaren kommer med folk i fart tappar man ytor. Dessa ytor gör Malmö 1, 2 och 3 -0 på.

När ÖSK vinner boll rullas den runt i backlinjen och Nordback som alibipassar backlinjen. När uppspelet kommer är det mot en motståndare i defensiva positioner och mot stillastående offensivaspelare. En tidig långboll mot ett oorganiserat motstånd hade kunnat ge någon men nu äts den upp av defensiven.

Laget måste hållas tightare och Nordback klarade inte defensiven. Mot Mjällby vill jag se Kihlen istället för Nordback med Erik Nilsson som hans avbytare och om Tommy eller Antonen skall spela högerback är hugget som stucket. Mot Mjällby måste Roni visa att han förtjänar sin startplats, mycket synd att Leonidsson stukade foten idag.
Örebro den oumbärlige
2010-03-26 17:23
Det som är så roligt med Tommy W är ju hur en så pass snabb spelare kan bli rundad av någon som förmodligen inte ens är lika snabb. Kändes som Fredrik S allover again i matchen mot MFF.
Örebro den oumbärlige
2010-03-26 17:21
Ni vet hur Sixten tänker. Tror inte att han bänkar en spelare efter en katastrofal match. Det har han aldrig gjort tidigare.

Det blir samma elva som startar som i premiären om inte någon är skadad. Kanske får Anttonen spela igen till förmån för Wirtanen.
Wivallius
2010-03-26 16:34
sahlin007//

Härligt med konkurrens. Jag kan tänka mig att Kihlen tänt till ordentligt av att ha varit bänkad och hoppas han visar lite jävlar anamma igen som 2008. Och om Basse också kunde ta konkurrensen på rätt sätt så vore det toppen för både honom och ÖSK.

Men vem skall konkurrera med Porokara och Vovven för att få dem att slita hund?
Örebro sahlin007
2010-03-26 16:19
God Mat ! Paulinho såg kanon ut, stark och snabb kommer bli en tillgång. Erik Nilsson imponerade coh Kihlen måste starta på Måndag. Nordback skall vara glad om han får plats på bänken.
Örebro Henrik(ÖSK)
2010-03-26 15:47
Skönt att läsa att Paulinho ser ut att vara fit. Verkar inte bli från start mot Mjällby men förhoppningsvis illa,illa kvickt på centerpositionen.
Örebro Rudolf Blodstrupmoen
2010-03-26 15:45
Såg att det satt en massa förbundsreklam på Behrn arena idag. Vart lite nyfiken varför, så jag kollade upp SFF:s websida och såg att det spelas F19-landskamp imorgon mellan Sverige och Turkiet. Tid 14.30
Örebro Grixx
2010-03-26 15:34
Tror att Basse är en lite osäker persolighet och behöver peppas mer än andra.
Örebro Aspen
2010-03-26 14:07
Psyket hos Basse är nog han stora frågetecken. Konsigt att han inte tar hit fru och barn. denna vinter hade varit en upplevelse för dom
Örebro Gummianka
2010-03-26 13:47
Basse är lite märklig. Ibland skitbra ibland inte ens i stan. Hoppas han får mer speltid framöver. Visst har Astvald varit bra men ändå.
Örebro Biopower
2010-03-26 13:20
Paulinho såg rapp och fin ut, framförallt spelsugen. Men vassast utav alla var Basse, han och Antonen hade lekstuga med Sammy och vid ett tillfälle rundade Basse Iron-Mike i en löpduell, Basse med boll
Wivallius
2010-03-26 13:12
Vad bra. Var rädd att han var en köttbulle. Då är jag nöjd.

BRA SJÖGREN!!
Örebro Sogen
2010-03-26 13:07
Paulinho såg fit ut?
Det låter kanon, vi behöver verkligen en målskytt av rang!

Viktigaste är ju att han inte behöver träna bort en mage och träna kondition, form och matchtempo kommer ju hyfsat fort bara han är fit!
Örebro ÖSKare i exil
2010-03-26 12:41
Lunch på 4e våningen. Paulinho ser fit ut. Otroligt synd att man inte lyckats ta till vara på Berras talang. Maten var kanon! Leonidsson bröt och fick högerfoten lindad.
Örebro ÖSK-Karl
2010-03-26 10:39
Wivallius//

Jag har bara hört ryktet att Kim skall flytta hem i sommar, men absolut ingen inom ÖSK har bekräftat det. Så personligen har jag valt att inte tro på det.
Wivallius
2010-03-26 10:14
Saywee//

Det går bra för grabbrana från Goodison Park. Bara tre poäng från att vara bäst i stan.
Wivallius
2010-03-26 09:23
Dessutom: Paulinho är bara här 28 allsvenska matcher och max 5 cupmatcher. Sen skall han tillbaks till Sydkorea. Om KIm skulle dra i sommar (eftersom danska transferfönstret är stängt eller har ni tänkt att han skall dra före 31 mars till MFF, TFF eller HIF och sedan pendla till Danmark?), så hjälper denna insats bara ett halvår.
Wivallius
2010-03-26 09:20
BBB//

Exakt min åsikt. Jag har inget hört från mina källor. Någon med andra källor? Saywee, ÖSK-Karl?
Örebro Gummianka
2010-03-26 09:19
Och vad ska han göra i Danmark, spela fotboll? För vilken klubb? Låter märkligt.
Annons: