/fotboll/osk/forum/5081.aspx/fotboll/osk/forum/5081.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
Allsvenskan - Svartvitt
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Örebro Kajanus
2010-04-07 23:11
Vilken debatt det är om Berra härinne då. Karln är ju en fotbollsfara sju gånger av tio på planen.
Efter dagens träningsmatch får man det bekräftat återigen. Missade passningar, två fula stämplingar (varav en ledde till gult kort och en haltande Niklas Klingberg fick ledas ut från arenan) och ett par galna nickningar åt fel håll, även om de varvas med en del intressant spel så är det absolut inget man vågar slänga in i allsvenskan rakt upp och ner.
Örebro Dejmon
2010-04-07 23:09
Lekiller//
Ja inte vet jag, de var ju de ända ja kunde komma på som skulle vara problemet. Ja nu när du skriver de blanda ja ihop dom men har du nån teori om varför Berra skulle blivit felbehandlad då?

Ja de var ja som skrev att han bl.a. såg oteknisk och stressad ut, precis som jag tycker han sett ut under hela tiden sen han kom till ÖSK.. Eller är detta nått som oxå skapats av tränarna p.g.a lite speltid? Verkar på vissa som han var hur bra som hellst när han kom men att ÖSK på nått sätt sabbat allt för han, som att klubben inte vill att deras spelare ska utvecklas. Tränar dom inte teknik på träningarna eller? Matchspel, träningsmatcher? Så spelare kan bara utvecklas genom att spela seriespel i allsvenskan annars är dom dömda att bli skit?
Örebro ÖSK-Karl
2010-04-07 23:06
Dejmon//

Vem står inte o stampar eller har blivit sämre sedan de kom? Här han du inte räkna Astvald som är en produkt från ÖSK-U.

Alvbåge har mist sin landslagsplats, Porokara har gått bakåt, Basse platsar inte ens på bänken.

Klart Berra blev knäckt redan förra året när han inte fick spela mittback när Wiken o Almebäck var avstängda. Behöver jag påminna om att båda de matcherna förlorades med 0-3?

Då skulle han fått spela, inte undra på att killen blir av med självförtroendet och stressas av situationen han är i. Nu är det för sent, skadan är redan skedd.
Örebro den oumbärlige
2010-04-07 23:05
Dejmon// Det behöver inte ha något göra med Berras utveckling eller vad han att tillföra laget. Han dög t.ex. hösten 08 en period där laget presterat som bäst spelmässigt under Sixten. Sedan tror jag inte det är många som menar att han ska rakt in i startelvan men många undrar självfallet varför han gick som första val till knappt ett alternativ än som alibi på bänken. Var det pga. utvisningen mot MFF? Ganska långsint tränare i så fall, för efter den matchen har Berra bara fått starta en gång. Alla känner till att Berra kan ge ett minst sagt fumligt uttryck emellanåt men han även kvaliteter som är riktigt vassa.

Sixtens kontinuitetmani där han växlar mellan 12 spelare och 13 med Bedoya efter sommaren 09 oavsett läge är ju lite väl extrem. Han har de gubbarna han tror på och litar till sedan ska det väldigt mycket till om någon utanför den skaran spelare ska få chansen mer än enstaka inhopp i slutet på matcherna.

Jag vet inte hur väl insatt du är i fotboll som sport både fysisk som psykologisk sådan men när du skriver, jag citerar:

"Faktum är att han varit här i flera år, fått massa speltid i början, deltagit i de flesta träningar och massa träningsmatcher (vilket oxå borde utveckla, rimligtvis). Men ändå står han å stampar på samma ställe som när han kom!"

Så undrar jag:
1. Vad vet du? Har någon med insyn hävdat detta?
2. Du känner nog inte till vad speltid i matcher som betyder något kan göra. Finns hundratals lirare som tagit stora kliv och utvecklats med tränarens förtroende.
3. Om han stampar på samma ställe är han ju lika bra som hösten 08. Berra är inte ny i ÖSK, han har lirat matcher(de flesta av dem under en tid då det gick som bäst) och att Nordback, Anttonen går före betyder i så fall att de utvecklats som mittbackar till att vara bättre än Berra. Det leder in på punkt-
4. Hur många träningar har du sett Nordback och Anttonen träna mittback?

Nåväl.
AIK Saywee
2010-04-07 22:57
Misshandel och mobbning är inga stora ord, de förekommer tyvärr vardagligen, överallt i vårt samhälle, mer eller mindre, en tråkig verklighet helt enkelt.

Jag saknar dock ibland Berra´s långa fina och precisa passningar ... samt hans otroliga spänst i luftrummet.
Örebro Lekiller
2010-04-07 22:56
Ämne: Saywee//
"Miss....
Vill minnas att det är Bassombeng som har det svårt med språket inte Berra!

Jag har hört Berra snacka engelska så i så fall så är det Sixten som har problem med det engelska språket.

Såg även att det var någon som skrev att Berra i dagens match mot Forward sett oteknisk och stressad ut. Ja, det tror fan det när man knappt spelat en match på 2 månader och troligtvis inte känner något vidare bra stöd ifrån tränarhåll.

Sedan hur Sixtens sätt att ta spelarna och utveckla dem har vi ju inte sett mycket av. Är ju först nu som Astvald har börjat röra på sig.
AIK Saywee
2010-04-07 22:49
widemarsh, tack för ditt grävande i lite fakta och historik angående tiden då Berra spelade i ÖSK ...
Örebro den oumbärlige
2010-04-07 22:48
Aspen// Din blogg? ;)
Örebro Dejmon
2010-04-07 22:45
Saywee//
"Misshandlad", "Mobbad". Det är stora ord du använder. Helt utan fog verkar det som..

Jag har oxå "hört" att Sixten påpekat att de finns en viss språklig barriär dem emellan, jag tolkar inte det som att de skulle va nån personlig tjism, och att kalla de mobbing är löjligt. Det är minst lika mycket Berras eget ansvar att se till att de funkar efter dessa år, han har ju fått massa stöd i det fallet av klubben, vad ja förstått. Klart som fan han hade vart önskvärd om han tillfört något eller verkligen hade utveklingspotential. Faktum är att han varit här i flera år, fått massa speltid i början, deltagit i de flesta träningar och massa träningsmatcher (vilket oxå borde utveckla, rimligtvis). Men ändå står han å stampar på samma ställe som när han kom!
Örebro Rudolf Blodstrupmoen
2010-04-07 22:25
Jag tyckte jag läste nånstans att Rosen har ett år kvar på kontraktet med ÖSK. Men det vore ju klart mycket smidigare att flytta upp Pyssling från ÖSK U än att ta hem Rosen från Väsby. Jag hoppas dock att Westmans skada inte är så allvarlig.
Örebro ÖSK-Karl
2010-04-07 22:21
widemarsh//

Då kan vi alltså hoppas att Wowoha blir frilägesutvisad och hamnar i frysboxen? ;)
Örebro Aspen
2010-04-07 22:14
Westman på USÖ
Örebro widemarsh
2010-04-07 22:04
Satt och kollade på vad som hände i ÖSK när Berra var bofast i startelvan hösten 2008 (sportklubben.net).
Hösten 2008 spelade Berra 13 matcher i rad som mittback innan han blev utvisad borta mot Malmö och sedan bänkad resten av säsongen.

Det började med fiaskomatchen mot AIK, men ÖSKs säsong började ju egentligen matchen efter mot Ljungskile då Olsen, Alvbåge, Bassombeng och Staaf kom in i laget.

De tolv följande matcherna förlorade ÖSK 1, 5 oavgjorda och 5 segrar. Man släppte in 14 mål, gjorde 20 och höll nollan 3 matcher.

Sen kom matchen mot Malmö där Berra blev frilägesutvisad efter 10 minuter, och efter det verkar allt Sixtens förtroende för Berra vara som bortblåst. En match från start sedan utvisningen i Malmö.
AIK Saywee
2010-04-07 21:51
crille.//
Tackar, låter intressant om Nisse.
Om Alven kör för fort igen och Weggen är skadad, kanske Nisse hamnar i hetluften direkt ...
Örebro crille.
2010-04-07 21:50
Mycket kul att se Andreas ståhl på V-backs platen idag.. Gjorde det bra, framtids namn....
Örebro crille.
2010-04-07 21:47
Ämne: crille, jag har inte....
Han kan nog bli stabil i framtiden, men inte nått för AS i år, tänkt att spela 2,an i år... Tuff o modig... Tror mycket på han...

Dejmon// Först så fick Berra sej en smäll på örat o sen så gav han igen, ganska klumpit av Berra..
AIK Saywee
2010-04-07 21:40
Ämne: Har Berra blivit mob....
Dejmon, jaa, jag skrev det ju nyss.
Du kan kan tolka det som du vill, eller använda ett annat ord, men Sixten har ju förklarat att det är något som inte stämmer dem emellan. Därför kan jag inte förstå varför han skall avvecklas i och betalas av ÖSK.
AIK Saywee
2010-04-07 21:34
Berra HADE potential, men har misshandlats så länge, att det känns meningslöst att betala hans lön, eftersom han inte verkar vara önskvärd :(((
Örebro Dejmon
2010-04-07 21:31
Har Berra blivit mobbad? I ÖSK? Kan man läsa om detta nånstans??
Örebro Dejmon
2010-04-07 21:30
crille.//
Ja de var de kanske..? Trodde de va nån ny förmåga, va så länge sen ja såg han.. Därför han var så styrande då. Var de han som blev skadad i duellen me Berra? Sur blev han iaf å slog/sparka i gången.

Vad har Berra för potential? Oteknisk som få, inte direkt vindsnabb, inte så bra att spela upp bollen. De ja reagera starkt på i första halvlek var att Weggen skrek åt han flera gånger att ta de lugnt å inte stressa, vilket får mig att tro att han inte är så snabb att läsa spelet heller utan hellst stressar iväg bollen när han får den. För min del kunde man lika gärna låta Dansken ta hans plats, har vi rum över för Paulinho på topp oxå, perfekt! (ironi)
AIK Saywee
2010-04-07 21:24
Individuell snabbhet behöver nödvändigtvis inte innebära att spelet blir snabbt eller målgivande, eller? Wirttanen är ju riktigt snabb, men jag vet inte hur bra han har varit, bara som ett exempel.
AIK Saywee
2010-04-07 21:21
crille, jag har inte hört talas om Nils Carlsson, hur stabil kan han tänkas vara?
AIK Saywee
2010-04-07 21:19
deportivista, men var fanns farten mot Mjällby, slöare inställning var det länge sedan jag beskådade ....
AIK Saywee
2010-04-07 21:17
Eftersom Berra varit mobbad en "längre tid" har han inte utvecklats i den takt vi önskat.

Varför skall han belasta ÖSK´s lönekonto om han inte är önskvärd?

Jag önskar att han får speltid i en klubb där han kan utvecklas innan det är för sent.

Det finns ytterligare några svartvita eleganter som ibland gör mig nervös, men som oftast får chansen oavsett prestation, både framåt eller bakåt.
Örebro crille.
2010-04-07 21:13
Nils Carlsson är "tredjemålvakt" Dejmon// den blonde är väl Niklas klingberg?!
Örebro Grixx
2010-04-07 21:12
Sekt. E// Visst hade man varit osäker. Han saknar rutin men har potential.
Örebro deportivista
2010-04-07 21:12
Jag håller med KvT om varför Berra inte valdes när Iron Mike blev skadad (och vem kan tycka det var dåligt coachat i efterhand?) - Berra är främst sedd som ett alternativ till Wikström.

Om man tittar på de spelare som har värvats till ÖSK sedan Sixten tog över så har de alla i princip en sak gemensam - snabbhet (värvningarna av Berra, Basse, Kihlberg, och Wowwe skedde före Sixten var klar). Det är tydligt att Sixten ansåg att ÖSK behövde mer fart, och den egenskapen har tydligt vägt tungt sedan dess.

Framförallt när ÖSK nu försöker spela med högre press - inte minst med ytterbackarna högre upp (vilket är riskabelt om man ser alla AIK:s anfall som kom bakom Anttonnen senast) så kan man inte ha två relativt orörliga - om än positionssäkra - mittbackar. Slutsats: bredvid Wikström behövs en rörlig spelare, och då hellre Nordback eller Anttonen än Berra...
Örebro Sekt. E
2010-04-07 21:06
Är det många som hade velat se Berra kliva in när Iron blev skadad? Jag hade lätt varit mer nervös då för försvarsspelet än vad jag nu var.
AIK Saywee
2010-04-07 21:06
Vilken är vår "tredjemålvakt"?
Örebro Dejmon
2010-04-07 21:05
Synpunkter på dagens match: Paulinho löpte på riktigt mycket i början men fick inte så mycket bollar att jobba med, fasnade på vänsterkanten rätt mycket efter ett tag. Bertin är riktigt fumlig med bollen, där har vi en kraftig säkerhetsrisk, tack å lov att han inte spelas i serien. Ropar mycket efter boll men fastnar typ på den fort han får den. Basse försökte endel men forwards backar plocka bort han rätt lätt. Dåligt spel av ÖSK överlag. Weggen styrde dock rätt bra och pusha på spelarna. Forwards långhåriga, blonda forvard var duktig. Deras tränare verka förövrigt fått för sig att de var vm-final, riktigt het..
Annons: