/fotboll/osk/forum/5075.aspx/fotboll/osk/forum/5075.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
Allsvenskan - Svartvitt
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Örebro Rojas
2010-04-08 01:19
Byt ordet mobba till "idiotiskt coachande" är det bättre då ?, för visst är det riktigt dåligt att man inte kunnat matcha eller ge någon form av förtroende till Berra ? Tror dessutom att Berra med hans fysik och fina långbollar skulle kunna bli en grym def mitt
Örebro go_osk
2010-04-08 00:54
Dejmon//

Det jag reagerade på var när ÖSK-Karl skrev följande: "Vem står inte o stampar eller har blivit sämre sedan de kom? Här han du inte räkna Astvald som är en produkt från ÖSK-U.". Jag kände mig därmed tvungen att ta upp dessa spelare för att visa motsatsen.

Men precis som ni och många andra är inne på så krävs det förtroende för att nå utveckling. Det är ytterst få spelare som kan gå in och dominera direkt.
Örebro Gurra2001
2010-04-08 00:40
Börjar tappa respekten för den här sidan.

Saywee 2010-04-07 21:17
"Eftersom Berra varit mobbad en längre tid har han inte utvecklats i den takt vi önskat."

Alltså hur mycket skitsnack kan man hitta på och sprida? Verkar inte finnas någon ände på detta.

Sitta på andra sidan Sverige bakom en dator och bara häva ur sig en massa skit. Hur kan man kalla någon/några för mobbare utan grund? Utan hänvisning? Ogrundade anklagelser som varken personer som följer dessa människor från nära håll eller media instämmer med?

Nej sluta med sådana anklagelser, skitsnack och ryktesspridningar. Man kan inte hitta på vad som helst om andra människor. Ingen lag, moral, religion eller ideologi tillåter falska ryktesspridningar. Detta är ärekränkning och förtal och olagligt i Sverige. Ta och kamma dig!
Örebro Dejmon
2010-04-08 00:24
ÖSK-Karl//
Tja kanske de. Jag har inte hört det du nu skriver utan mitt inlägg skrev jag utifrån det jag läst i NA-artiklar samt hans egna uttalanden. Man bör ju ta de man läser med en nypa salt men jag fick för mig att han helt enkelt skitit i att höra av sig vid de sena ankomsterna och det ser jag som oseriöst/odiciplinerat. Sen om det nu är så att han bett om några dagar extra p.g.a. dödsfall i familjen och ledningen inte gått med på det är det riktigt illa.. Men nu verkar han ju iallafall inte vilja vara kvar här så då är det ju inte så mycket att göra. Tyvärr verkar ju även Roni drabbats av samma "sjuka" just nu.
Örebro ÖSK-Karl
2010-04-08 00:01
Dejmon//

Allt är inte så enkelt. Jag är övertygad om att Bassombeng fortfarande skulle vara lika bra om han hade råd att ha fru och barn hos sig i Örebro.

Men med tanke på att han tjänar bara hälften så mycket som t.ex Wowoha så funkar det inte. Det tycker jag är dumsnålt av Sjögren.

När han efter säsongen la in om en veckas extra semester fick han nej, då "rymde" han och tog sitt straff som blev löneavdrag, det har jag förståelse för att han gjorde. När hans Far dog blev han borta några få dagar längre än uppgjort, det tycker jag inte heller är konstigt.
Örebro Dejmon
2010-04-07 23:52
ÖSK-Karl//
Tillägg till de förra ja skrev till dig. Nej Basse platsar inte på bänken som det ser ut idag. Han hade däremot mycket potential i sig när han kom men det verkar han ju ha sabbat väldigt bra själv genom att tro han ska åka räkmacka ut i europa. Jämför hans betende med t.ex. Bodoya. Det som skiljer är ödmjukhet, hårt arbete för laget och diciplin.
Örebro ÖSK-Karl
2010-04-07 23:48
go_osk//

Du har helt rätt i de spelare du räknar upp, men det tror jag handlar om att de fått förtroende.

Almebäck har ju sagt att det just är för att han kände/känner förtroende som det gått så bra i ÖSK.

Men det räcker inte att bara 12-13 spelare känner det förtroendet om man vill nå medaljerna är jag rädd. Utan att veta så tror jag Sixten är oerhört dålig på kommunikation, men förhoppningsvis tar Mosander nu hand om den biten. Men att Basse o Berra är rökta för ÖSK kan vi nog konstatera. Risken finns att det samma gäller Porokara, men i hans fall kan det inte bero på förtroende.

Jag vet två som var oerhört bra på detta med kommunikation, Axén och Zäta.
Örebro Dejmon
2010-04-07 23:45
go_osk//
Många som verkar tycka att dom blivit felbehandlade.. På va sätt då??
Örebro Dejmon
2010-04-07 23:43
Lekiller//
Har ingen aning om hur mycket Berra kan ha matchats under den tid han varit här. Jo jag håller med om att man borde lånat ut han när han ändå inte fick chansen, han kanske hade blivit bättre då, vem vet.

"Jag lovar dig att om man inte känner något förtroende ifrån ledar håll så sjunker man snabb neråt i sin utveckling. Om man sedan inte heller får spela några matcher så går det ännu fortare."

På vilket sätt har han inte fått förtroende mer än att han inte fått spela några matcher i Allsvenskan den senaste tiden?

Jag skrev vad jag såg på träningsmatchen idag och jag tyckte han spela skitdåligt. Jag personligen har aldrig sett han spela bättre utan tänkte redan när han kom att han var ett dåligt alternativ men att det antagligen inte fanns nått bättre. Det jag reagerade på var att han skulle blivit "misshandlad eller "mobbad" i ÖSK vilket jag tycker låter helt sjukt. Så nu vet ni varför ja fortfarande är kvar i den här debatten eller va man ska kalla de..
Örebro go_osk
2010-04-07 23:38
ÖSK-Karl//
Jag är med på ditt tänk när det gäller kameruanerna. I övrigt så tycker jag att du är lite hård. För självklart har vi spelare i dagens trupp som har utvecklats.

Alvbåge satt på bänken i Viborg när han lämnade.

Bedoya har gått från att vara college spelare till att bli VM-aktuell.

Almebäck är given i U21.

Nordin kunde knappast klassas som en allsvensk spelare under Walkers tid.

Så självklart har vi spelare som har gått framåt och utvecklats. Men jag håller som sagt med dig om att behandlingen av Zé och Bassombeng har lämnat mycket övrigt att önska. Speciellt när det gäller den förstnämnda eftersom han tycks ha bitit ihop och hela tiden kämpat på.

Örebro ÖSK-Karl
2010-04-07 23:35
Lekiller//

Exakt och där har Pelle Blohm helt rätt. Berra är mentalt förstörd. Nu skulle det vara fel att spela honom. Hans självförtroende måste byggas upp igen från grunden. Just det gäller ju även fler spelare som Sixten haft/har. T.ex Basse, Frempong, Näfver och Walker.

Man kan ju inte påstå att Sixten sysslar med spelarutveckling direkt, snarare spelaravveckling.
Örebro Dejmon
2010-04-07 23:33
ÖSK-Karl//
Nja. Alvbåge har i flera år legat mellan 3-4 i förbundskaptenernas val över målvakter i landslaget och ja tror han ligger där fortfarande. Roni var inte med i landslaget när han kom till ÖSK och ja själv tror nog han utvecklats endel här, även om det här med försäljningen som inte blev av verkar satt vissa spår i han. Många spelare som kommit till ÖSK har ju redan spelat på toppnivå innan så de är inte så lätt för mig att peka på vad dom utvecklat eller inte men nog tror ja dom flesta går framåt av träning/matcher..
Örebro Lekiller
2010-04-07 23:27
Ämne: Vilken debatt det är....
Det är väll lite därråt som t.ex. Pelle Blohm vill dra saken.

I det skick som Berra är i idag så är det nog tveksamt om man vågar satsa på Berra i allsvenskan.

Så som jag har förstått saken så går diskussionen här inne hur Berra kommit dit han är idag. Eller?

Jag säger inte att Berra var superbra när han kom till ÖSK. Men han hade mycket i sig. Mycket av det har idag slarvats bort av ledarstaben med Sixten i spetsen.

Varför har man inte försökt låna ut Berra tidigare om man nu har noll förtroende för honom?

Sedan till dig Dejmon!

Självkart så ska man kunna utvecklas på träningar och träningsmatcher. Men en fråga är ju hur många sådan här träningsmatcher som ÖSK har spelat de senaste 3 åren? (Under säsong)

Jag lovar dig att om man inte känner något förtroende ifrån ledar håll så sjunker man snabb neråt i sin utveckling. Om man sedan inte heller får spela några matcher så går det ännu fortare.

Nej, jag tror vi alla här inne kan börja ställa in oss på att vi aldrig mer kommer att få se Berra på en allsvensk plan i ÖSK tröja. Speciellt om han nu inte ens får spela mot GAIS med Almebäck skadad.
Örebro Dejmon
2010-04-07 23:25
den oumbärlige//
Ska försöka göra mig förstådd. Var de inte under våren 2008 han hade sin plats i startelvan? Var de inte i början av hösten, mot MFF han blev av me den positionen? Läste att han inte var med dom sista 12 matcherna den sesongen, men blev ärligt talat väldigt förvirrad av de inlägget så kan ha fel. Anledningen till att han "dög" då var nog så enkel som att de inte fanns så många bättre alternativ då. Jag personligen tycker inte han varken blivit bättre eller sämre sen dess. Jag håller med dig om att Sixtens sätt att hålla fast vid allt från spelsystem till startelva i alla lägen ibland kan bli för mycket.

Ja tar dina frågor efter punkt.
1. Nej det är mina egna åsikter och den upattning jag själv skapat mig.
2. Jo jag skulle nog oxå påstå att spelares agerande och utvecklingskurva har väldigt mycket att göra med vilket förtroende de får från tränare m.f. men i detta fall tycker jag Berra har fått ganska många chanser som jag skrev, och inte tagit dom. Sen är det givet att man kan utveckla teknik m.m. även utanför tävlingsmatcher, som jag oxå skrev.
3. Ja. Eller lika dålig..
4. Inga. Brukar heller inte vara på träningar eftersom jag har ett jobb. Men ja antar att det inte är speciellt många. Men jag gjorde heller ingen jämförelse dessa emellan..

Nåväl.
Örebro mustard
2010-04-07 23:24
officiella hemsidan är härlig! Vem pryder framsidan med storkortet om inte Nordin, den enda spelare som absolut inte spelar på måndag! kul kul..
Örebro Kajanus
2010-04-07 23:11
Vilken debatt det är om Berra härinne då. Karln är ju en fotbollsfara sju gånger av tio på planen.
Efter dagens träningsmatch får man det bekräftat återigen. Missade passningar, två fula stämplingar (varav en ledde till gult kort och en haltande Niklas Klingberg fick ledas ut från arenan) och ett par galna nickningar åt fel håll, även om de varvas med en del intressant spel så är det absolut inget man vågar slänga in i allsvenskan rakt upp och ner.
Örebro Dejmon
2010-04-07 23:09
Lekiller//
Ja inte vet jag, de var ju de ända ja kunde komma på som skulle vara problemet. Ja nu när du skriver de blanda ja ihop dom men har du nån teori om varför Berra skulle blivit felbehandlad då?

Ja de var ja som skrev att han bl.a. såg oteknisk och stressad ut, precis som jag tycker han sett ut under hela tiden sen han kom till ÖSK.. Eller är detta nått som oxå skapats av tränarna p.g.a lite speltid? Verkar på vissa som han var hur bra som hellst när han kom men att ÖSK på nått sätt sabbat allt för han, som att klubben inte vill att deras spelare ska utvecklas. Tränar dom inte teknik på träningarna eller? Matchspel, träningsmatcher? Så spelare kan bara utvecklas genom att spela seriespel i allsvenskan annars är dom dömda att bli skit?
Örebro ÖSK-Karl
2010-04-07 23:06
Dejmon//

Vem står inte o stampar eller har blivit sämre sedan de kom? Här han du inte räkna Astvald som är en produkt från ÖSK-U.

Alvbåge har mist sin landslagsplats, Porokara har gått bakåt, Basse platsar inte ens på bänken.

Klart Berra blev knäckt redan förra året när han inte fick spela mittback när Wiken o Almebäck var avstängda. Behöver jag påminna om att båda de matcherna förlorades med 0-3?

Då skulle han fått spela, inte undra på att killen blir av med självförtroendet och stressas av situationen han är i. Nu är det för sent, skadan är redan skedd.
Örebro den oumbärlige
2010-04-07 23:05
Dejmon// Det behöver inte ha något göra med Berras utveckling eller vad han att tillföra laget. Han dög t.ex. hösten 08 en period där laget presterat som bäst spelmässigt under Sixten. Sedan tror jag inte det är många som menar att han ska rakt in i startelvan men många undrar självfallet varför han gick som första val till knappt ett alternativ än som alibi på bänken. Var det pga. utvisningen mot MFF? Ganska långsint tränare i så fall, för efter den matchen har Berra bara fått starta en gång. Alla känner till att Berra kan ge ett minst sagt fumligt uttryck emellanåt men han även kvaliteter som är riktigt vassa.

Sixtens kontinuitetmani där han växlar mellan 12 spelare och 13 med Bedoya efter sommaren 09 oavsett läge är ju lite väl extrem. Han har de gubbarna han tror på och litar till sedan ska det väldigt mycket till om någon utanför den skaran spelare ska få chansen mer än enstaka inhopp i slutet på matcherna.

Jag vet inte hur väl insatt du är i fotboll som sport både fysisk som psykologisk sådan men när du skriver, jag citerar:

"Faktum är att han varit här i flera år, fått massa speltid i början, deltagit i de flesta träningar och massa träningsmatcher (vilket oxå borde utveckla, rimligtvis). Men ändå står han å stampar på samma ställe som när han kom!"

Så undrar jag:
1. Vad vet du? Har någon med insyn hävdat detta?
2. Du känner nog inte till vad speltid i matcher som betyder något kan göra. Finns hundratals lirare som tagit stora kliv och utvecklats med tränarens förtroende.
3. Om han stampar på samma ställe är han ju lika bra som hösten 08. Berra är inte ny i ÖSK, han har lirat matcher(de flesta av dem under en tid då det gick som bäst) och att Nordback, Anttonen går före betyder i så fall att de utvecklats som mittbackar till att vara bättre än Berra. Det leder in på punkt-
4. Hur många träningar har du sett Nordback och Anttonen träna mittback?

Nåväl.
AIK Saywee
2010-04-07 22:57
Misshandel och mobbning är inga stora ord, de förekommer tyvärr vardagligen, överallt i vårt samhälle, mer eller mindre, en tråkig verklighet helt enkelt.

Jag saknar dock ibland Berra´s långa fina och precisa passningar ... samt hans otroliga spänst i luftrummet.
Örebro Lekiller
2010-04-07 22:56
Ämne: Saywee//
"Miss....
Vill minnas att det är Bassombeng som har det svårt med språket inte Berra!

Jag har hört Berra snacka engelska så i så fall så är det Sixten som har problem med det engelska språket.

Såg även att det var någon som skrev att Berra i dagens match mot Forward sett oteknisk och stressad ut. Ja, det tror fan det när man knappt spelat en match på 2 månader och troligtvis inte känner något vidare bra stöd ifrån tränarhåll.

Sedan hur Sixtens sätt att ta spelarna och utveckla dem har vi ju inte sett mycket av. Är ju först nu som Astvald har börjat röra på sig.
AIK Saywee
2010-04-07 22:49
widemarsh, tack för ditt grävande i lite fakta och historik angående tiden då Berra spelade i ÖSK ...
Örebro den oumbärlige
2010-04-07 22:48
Aspen// Din blogg? ;)
Örebro Dejmon
2010-04-07 22:45
Saywee//
"Misshandlad", "Mobbad". Det är stora ord du använder. Helt utan fog verkar det som..

Jag har oxå "hört" att Sixten påpekat att de finns en viss språklig barriär dem emellan, jag tolkar inte det som att de skulle va nån personlig tjism, och att kalla de mobbing är löjligt. Det är minst lika mycket Berras eget ansvar att se till att de funkar efter dessa år, han har ju fått massa stöd i det fallet av klubben, vad ja förstått. Klart som fan han hade vart önskvärd om han tillfört något eller verkligen hade utveklingspotential. Faktum är att han varit här i flera år, fått massa speltid i början, deltagit i de flesta träningar och massa träningsmatcher (vilket oxå borde utveckla, rimligtvis). Men ändå står han å stampar på samma ställe som när han kom!
Örebro Rudolf Blodstrupmoen
2010-04-07 22:25
Jag tyckte jag läste nånstans att Rosen har ett år kvar på kontraktet med ÖSK. Men det vore ju klart mycket smidigare att flytta upp Pyssling från ÖSK U än att ta hem Rosen från Väsby. Jag hoppas dock att Westmans skada inte är så allvarlig.
Örebro ÖSK-Karl
2010-04-07 22:21
widemarsh//

Då kan vi alltså hoppas att Wowoha blir frilägesutvisad och hamnar i frysboxen? ;)
Örebro Aspen
2010-04-07 22:14
Westman på USÖ
Örebro widemarsh
2010-04-07 22:04
Satt och kollade på vad som hände i ÖSK när Berra var bofast i startelvan hösten 2008 (sportklubben.net).
Hösten 2008 spelade Berra 13 matcher i rad som mittback innan han blev utvisad borta mot Malmö och sedan bänkad resten av säsongen.

Det började med fiaskomatchen mot AIK, men ÖSKs säsong började ju egentligen matchen efter mot Ljungskile då Olsen, Alvbåge, Bassombeng och Staaf kom in i laget.

De tolv följande matcherna förlorade ÖSK 1, 5 oavgjorda och 5 segrar. Man släppte in 14 mål, gjorde 20 och höll nollan 3 matcher.

Sen kom matchen mot Malmö där Berra blev frilägesutvisad efter 10 minuter, och efter det verkar allt Sixtens förtroende för Berra vara som bortblåst. En match från start sedan utvisningen i Malmö.
AIK Saywee
2010-04-07 21:51
crille.//
Tackar, låter intressant om Nisse.
Om Alven kör för fort igen och Weggen är skadad, kanske Nisse hamnar i hetluften direkt ...
Örebro crille.
2010-04-07 21:50
Mycket kul att se Andreas ståhl på V-backs platen idag.. Gjorde det bra, framtids namn....
Annons: