/fotboll/osk/forum/5072.aspx/fotboll/osk/forum/5072.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
Allsvenskan - Svartvitt
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Örebro den oumbärlige
2010-04-09 07:44
pemo// Basses högsta nivå är högre än Porokaras. Det är ganska roligt. Porokara har i princip varit lika usel senaste 6 månaderna men bara för att han är ordinarie(Sixtens favorit) så snackar ingen om det. Att du kallar det Basse gjorde "roligt att se" och hävdar att vi gillar de för att de afrikaner avslöjar ett och annat kring din person. Billigt uttryckt.
Örebro Blå Bergen Blues
2010-04-09 07:32
KCMarten// Vad jag främst reagerade mot var ett slarvigt användande av ordet mobbning. Mobbning är såvitt jag vet kriminellt och åtalsbart, så den som anser att "någon" (Sixten?) utsatt vederbörande för mobbning och anser sig ha någon sorts bevis för detta kan ju då ta och knalla upp till åklagaren. Det måste väl vara någon ordning på hur vi använder ord och begrepp?

Kurt von Traatt//
”…kickar man den ungdomlige målvakt man scoutat och tränat upp i flera säsonger för förmån för en 37 åring - Ja då får man sitta med skägget i brevlådan en sån här dag” - Jag måste erkänna att jag inte riktigt hängde med i hur det gick till när Peter Rosendal blev kontraktslös, men fattade det som att ÖSK helt enkelt inte riktigt trodde på honom, dvs som möjlig ersättare på allsvensk nivå, dvs till Alvbåge. Riktigt? Hur borde man ha gjort tycker du?
Örebro crille.
2010-04-09 07:27
Läste i pappers tidningen att Rosen är på g hem till Örebro.
Örebro Kurt von Traatt
2010-04-09 00:14
Henrik(ÖSK)-pemo//Det handlar väl kanske mer om hur man tar hand om spelare som inte platsar snarare än att han inte platsar. För mig känns det som om det är grundfrågan här. Nu tycks man blanda lite päron och äpplen. Hur dessa tas hand om och hur tydliga man är med dem och vilket alternativ/stöd de får.

Om Sixten sätter in varenda utespelare, före t ex i detta fall Basse, på mittbacken plats vid skada så skapar det frågor, Varför sitter han på bänken då överhuvudtaget? Varför försöker inte klubben skapa en utlåning och hjälpa spelare få speltid (= utveckling) osv osv. Tydligare misstroendeförklaring Sixten skickat "tyst" till Berra är svår att få.

När det gällde Näfver så var det redan klart att klubben inte ville förlänga/fortsätta. Där hade klubben och Näfver kommit överens Han spelade vidare under tiden jakten på ny klubb försegick.

Walker lånades faktist ut. Han platsade inte och klubben hade inte för avsikt att förlänga.

Jag kan dra en parallel:

När Tom Prahl tog över Trelleborg så efter försäsongen och alla matcher där kallade han på några spelare. Tog dem i enskilda snack och sa rakt ut: "Du platsar inte i mitt lag pga av xxx och kommer inte att få speltid. Du gör bäst i att försöka hitta en ny klubb "

Detta trots att spelarna ff hade gällande kontrakt!

Det kallar jag tydlig och rak kommunikation.
Örebro ÖSK-Karl
2010-04-08 23:58
pemo//

Jag försvarade Näfver och Walker så sent som igår.

Sedan tror jag många inte tänker på hur ung Berra var -08, bara 19 år väl, det imponerade oerhört på mig. Sedan har jag inte sätt att någon anser att han skall spela från start mer än i de matcher där ordinarie mittback är borta. Kanske inte nu längre, för jag tror också att han är mentalt förbrukad.

Men håll med om att den interna kommunikationen är märklig mellan Sixten o Sjögren. Jag menar, varför släppte inte ÖSK honom för kaffepengarna fransmännen erbjöd mot en rejäl vidareförsäljningsklausul när de ändå inte använder honom?

Vad gäller Basse minns jag honom som närmast sagolik när han var hel under Axéns tid. Hysén t.ex borde ha mardrömmar om honom fortfarande.
Örebro Henrik(ÖSK)
2010-04-08 23:52
Platsar man inte så platsar man inte. Hur det blir till mobbing vet jag inte. I sådana fall har väldans massa spelare blivit mobbade i ÖSK genom åren. Sanningen är väl att Berra av tränarna anses som lite av en säkerhetsrisk i vissa matchsituationer och jag klandrar dem inte. Lite trist då jag själv gärna skulle vilja se Berras härliga crossbollar från egen planhalva men jag vill ännu hellre inte se frilägesutvisningar i baken.
Örebro pemo
2010-04-08 23:18
ÖSK-Karl och alla andra Kamerun-fans: Är det inte så enkelt att ni när någon sorts dröm om det stora klippet med två "exotiska" spelare i ÖSK? Och när de inte lyckas tar ni ut det på tränare/ledare? Jag har sett alla hemmamatcher i serien och kan konstatera att Basse i sina bästa stunder är "kul att se" men tämligen enkel att ta ner. Snabb som f-n men det finns det fler som är. Berra och Oscar gjorde en bra match mot Göteborg, men jag har inget bestående minne från hösten att han var en "oslipad" diamant. Bra häng men långsam och lite klumpig. Talangen räckte till allsvenskan som snittspelare, men där tog det slut. Att sedan ÖSK förlorar pengar på de spelare ( eller riskbolaget ) det är smällar man får ta.
Varför är det ingen "grupp" som försvarar Näfver och Walker, som var bäst i träningsmatcherna -09 men inte ens fick kontrakt. Snacka om mobbing!
Stackars Näfver blev dessutom förnerande utbytt fem minuter innan paus. Kan det bero på etnisiteten som gör att dessa två ungdomar inte har någon förespråkare?

Med andra ord, det finns många talanger som "förstörs" av egensinniga tränare.
Iron-Mike tex. Där lyckades ju BP få en talang att nästan lägga av.....

Vad det gäller övriga dåliga spelare i dagens ÖSK så är även jag besviken på Roni. Wovven presterar som jag förväntar, och han är ju inte landslagsaktuell precis.

Men det är väldigt lätt att vara läktarcoach.

Sen tycker jag att det är synd att sprida ut rykten om dålig stämmning i truppen. De är ju proffs, och då förväntar jag mig att de inte skall jubla och lalla runt i en lycklig klump när man får stryk två matcher i rad.
Men , som någon skrev , tjatar man om något tillräkligt länge, så blir det som en sanning.

Oj, det här blev alldeles för långt.
Örebro ÖSK-Karl
2010-04-08 22:44
Sekt.E//

Jag uttryckte mig klumpigt. Med Basse menade jag när Axén försvann.
Örebro Sekt. E
2010-04-08 21:57
ÖSK-Karl// Jag blir lite nyfiken på hur du får Basses strul efter att Benny försvann till något som bör ligga Sixten i fatet.
Örebro ÖSK-Karl
2010-04-08 21:41
Dejmon//

Tänk hur olika man kan se på spelare. Jag tyckte Berra bara blev bättre o bättre när han var ordinarie. Men när Axén försvann så var inte längre Benny Lennartsson något bollplank för honom. Tror Benny hade kunnat utvecklat Berra till något riktigt, riktigt bra.

I samma veva började ju även Basse att "strula". Det är inget bra betyg till Sixten. Även Alvbåge har ju yttryckt att han saknar Benny. Hoppas jag har fel, men harmonin i truppen verkar ju inte vara på topp direkt.
Örebro Sekt. E
2010-04-08 21:35
Aspen// Han har spelat i a-laget från start. Han tränar med a-laget. Han får en a-lagsmässig lön och han sitter på bänken när a-laget spelar. I det fall Sixten ansåg att någon annan var bättre skaffad att sitta på den bänken hade han säkert bytt. Så ja, jag anser att han är etablerad. Jag är inte ens i närheten av att vara jurist, men det är möjligt att vi har olika värderingsgrunder ändå.
Örebro Grixx
2010-04-08 21:30
Aspen// etabelerar...fan måste du ta till sådana svåra juridiska termer?

ps Sorry du bjöd på den;-)
Örebro Aspen
2010-04-08 21:24
Sekt. E//Om Du kallar Berra etabelerar i A-laget har vi HELT olika värderingsgrunder. Är Du jurist?
Örebro Dejmon
2010-04-08 21:21
Grixx//
Förresten ang. Berra oxå! Som nån tidigare var inne på så var nog även tanken när man värvade en fysisk/inte så kvick mittback som Berra att spelet skulle se lite annorlunda ut.

Han har som ja nämde kapacitet att slå endel fina långbollar och den styrkan skulle han säkerligen kunna utveckla och få ur mycket av men som det ser ut i ÖSK efter Sixtens inträde så är det ju mer kortpassningar som gäller, att spela sig ur situationerna även för backarna. Nu när jag tänker på det kanske han skulle kunna passa i nått annat lag men det skulle isf vara ett "tjongbollslag" och det räknas ju inte ÖSK till längre..
Örebro Sekt. E
2010-04-08 21:18
Aspen// Den kan jag läsa, har inte gjort det. Han får nog ses som etablerad i a-laget nu med eftersom han sitter på bänken i a-laget. Låångt från att få starta eller ens lira, men ändå där. Då fanns Axén med. Hur Benny fanns i kulisserna vet jag inte men troligtvis inte mer än som bollplank åt sin adept. Jag saknar inte Axén, även om jag uppskattade han då.

Bastard on Parade // Jag menar definitivt att jag hellre ser Nordback bredvid Wiken än Berra där. Anttonens prestation kommer jag inte ihåg för att vara ärlig och i övrigt är det väl Holger och Oskar som varit aktuella.

Jag vill förtydliga att jag ser Berra som en talang och han verkar verkligen försöka vara en del av truppen på ett positivt sätt. Mer än många andra.
Örebro Dejmon
2010-04-08 21:14
KCMarten//
Råder lite förvirring i min hjärna just nu (som vanligt kanske).. Blev inte Berra bänkad ganska många matcher hösten 08? Typ alla efter Mike kom..?

B.O.P//
Berras karriär började när han kom till ÖSK och han är ju fortfarande ganska ung så om han verkligen är så duktig får han säkerligen en ny chans i nått annat lag.

Aspen//
Trots mina ganska negativa inlägg de senaste är jag positivt inställd till denna säsong och tycker att ÖSK's spel är mycket underhållande, för det mesta! Abb fixat för länge sen, slipper man missa nån match om de skulle bli många räkningar nån månad! :D
Örebro Dejmon
2010-04-08 21:02
Grixx//
Ja skulle ju inte skriva mer om de, blir så tjatigt men ja får ju lov att svara på detta nu när ja gett mig in i de..
Jo så här ser jag de: Jag såg Berra i början när han kom och tyckte han verkade intressant, mer intressant än Basse om jag ska va ärlig. Såg en kille som inte var speciellt teknisk eller kvick men kompenserade detta med storlek/fysik samt ett hyfsat tillslag när det ville sig (crossbollar) och ett jäkla häng i luften, som kunde vara otroligt givande om han tajmade bollarna rätt vid hörnor m.m.

Jag tyckte inte han var så jättemycket att hänga i julgranen då men att det fanns goda utvecklingsmöjligheter. Han fick så spela en hel del matcher och deltog i träning m.m. (fick alltså mycket förtroende och möjligheter i början, trots att han inte var helt "slipad") men utvecklades inte som jag hoppades, positionsspelet förbättrades möjligvis något men resten ville sig inte riktigt. Han blev således bänkad. Jag tror att det är p.g.a. han uteblivna utveckling detta skedde, inte p.g.a. utfrysning eller liknande.

Så såg jag matchen mot BKF och kunde inte se att han hade utvecklat sig på nån av de punkter som jag, och flera, såg som hans stora problem när han kom hit. Nu har han visserligen inte matchats på länge som det skrivits men det är samma "defekter" i hans spel som gör sig påminnda nu som för ett par år sen. Därför tror jag inte han kommer utvecklas särskilt mycket mer och tror vi måste acceptera förlusten och gå vidare. Möjligt att han kan förbättras i nått annat lag men jag har svårt att se han göra succe i AS med dom brister han har. Jag är dock långt ifrån expert och han får gärna motbevisa mig, såklart!
Örebro widemarsh
2010-04-08 21:00
Min elva mot GAIS:

-------------Alvbåge------------
Anttonen--Wikström-Berra--Wowoah
------------Kihlberg------------
-----Nordback-------Bedoya------
Astvald-------Olsen-------Basse-

Kihlberg hänger som en igel på Wanderson (om han har arbetstillstånd) och så kör vi lite lägre backlinje a la hösten 2008. Sen snabba omställningar med Astvald och Bassombeng, som kommer med fina inspel mot Olsen, Nordback och Bedoya. Många kantbyten under matchen också.
Paulinho in sista 30 :)
Örebro Bastard on Parade
2010-04-08 21:00
Sekt. E//

Menar du att Nordback, Anttonen och alla andra som fått pröva på spel som mittback är bättre på den positionen än Berra?

Visst har Berra sina svagheter, men han klarade av Allsvenskt spel under 2008 och gjorde det riktigt bra i vissa matcher. Det kan inte vara kul att gå till träningarna dag efter annan vetandes att man ALDRIG kommer få chansen från start.

Jag trodde Berra skulle bli en gigant i backlinjen efter att jag såg honom i Avesta våren 2008. Synd att han förstörde sin karriär genom att gå till ÖSK.
Örebro Grixx
2010-04-08 20:58
Vet inte om det är så trovärdigt;-)
Örebro Grixx
2010-04-08 20:57
...och som tidigare nämnt. Peppa Basse och Berra ordentligt nu så de trivs och utvecklas...och vill stanna. Positivt tänkande.
Örebro Grixx
2010-04-08 20:55
Kanske bäst att Roni har en dip nu. Blir osäljbar både för ÖSK och som Bosman...och blir kvar...och slår igenom..häpp. Positivt tänkande.
Örebro Aspen
2010-04-08 20:53
Sekt. E//Läs ÖSK årsredovining från 2008, där betraktades Berra som etablerad i A-laget. Men då var Axen och lite Benny L kvar.
Örebro Aspen
2010-04-08 20:49
Lascaux//Välkommen sydamerika, ÖSK International !!!

KCMarten//Instämmer i ditt inlägg. Det handlar om ledarskap och personkemi

Vem vill köpa Roni ??? Har ställt frågan flera gången men får inget svar.
Kan han vara överskattad eller hjälper några matcher på avbytarbänken upp prestationen?
Örebro Sekt. E
2010-04-08 20:49
KCMarten // Ja utfrysning är mobbing. Men vem har belägg för att Berra blivit utfryst? I min bok har han inte platsat och dialogen har varit bristande från Sixtens sida.
Örebro Aspen
2010-04-08 20:43
Dejmon//Låter positivt. Jag köper biljetter.
Örebro Grixx
2010-04-08 20:43
Lascaux// Välkommen. Visst kan det ligga en liten portion av det du säger i SVT´s intresse att prata ÖSK...men givetvis spelar det bättre passningspelet och lite av "myten" Sixten som går runt i Sverige. Inget illa om Sixten men känns inte som de har helkoll och det gäller samma "myt" om Roni. Men på något sätt så gäller det att ligga steget före när man är "expert" och givetvis blir det småfel när försöker spana in i spåkulan när man vill se saker innan någon annan.

Vi har ett eget spel nu och en jäkligt kul spelartrupp och det ser expertisen och de ser en skillnad mot förut...däremot såg en jäkligt seg "TV-expert" förra året nada och var otroligt ointresserad av andra än sk topplag, skönt att den personen segheten personifierad är bortplockad i år....no name no pain;-)
Örebro KCMarten
2010-04-08 20:33
//BBB och Sekt.E

Utfrysning ÄR mobbing.

Jag står fast vid att Berra är mobbad tills jag fått motsatsen bevisad.Den som läst mina inlägg tidigare vet att jag sällan tar så tydlig ställning i en fråga. Jag anser tyvärr att hanteringen av Berra är graverande för ÖSK.

När Berra kom så var han en stor talang om än oslipad. Han själv erkände att han hade en hel del att lära gällande europeisk fotboll.

Han utvecklades under våren och var given i startelvan under hela hösten 2008. Hade han fått fortsatt förtroende hade han förmodligen fortsatt att utvecklas. Killen var ju bara 20 år då.

Uppenbarligen har aldrig Sixten litat fullt ut på honom.Så fort Axén försvann och Almebäck kom, så försvann Berra ut i kylskåpet och där har han suttit sedan dess.

Almebäck visade ju sig var ett guldkorn så den satsningen var ju korrekt, men att sedan effektivt undvika att ge Berra chansen ,trots avstängningar m.m är utfrysning och därmed mobbning.

Tyvärr så har nog Berras självförtroende blåst bort så han underpresterar nog rejält mot vad han egentligen kan på träningarna och då är det ju enkelt att bänka honom.

Precis som ÖSK-Karl säger så borde ju Sixten & Co talat om för Basse att inte ingår i klubbens framtidssatsning och gett hans agent i uppdrag att hitta en ny klubb istället för att lägga locket på.

Som jag sade tidigare. Detta agerande luktar Djurgården och det gillar jag inte.

ÖSK kan bättre!

Forza ÖSK!
Örebro Grixx
2010-04-08 20:30
Dejmon// Så du menar att Berra aldrig kan bli så pass bättre att han kan spela AS?

...men han spelade ju AS innan Almebäck kom hit, bra men oslipat.

Baserar du det efter gårdagens match enbart eller vilka mer?

Detta är inte skrivet för att gnälla utan mer av nyfikenhet.
Örebro Lascaux
2010-04-08 20:30
Har foljt forumet nu en tid, utan att sjalv vara medlem. Pa tiden nu att skriva mitt forsta inlagg. Sag Fotbollskvall pa SVT Play fran i mandags, och reflekterade over hur det snackas kring OSK. Sedan en tid tillbaka har Fotbollskvall i allmanhet, Mats Strandberg i synnerhet snackat valdigt positivt om laget. So far so good. Men har det senaste tiden noterat att de standigt tar upp samma saker, ex: "OSK har ovverraskat", "Vad har gjort OSK battre? Sixten Bosstrom" "OSK har blivit ett anfallsglatt fotbollslag" osv, osv, osv. Kul med positiv feedback, men hur palasta och engagerade ar de egentligen? Kanns mest som ett satt att komponsera for de begransade mediautrymmet de senaste aren. Kul att vara har i forumet. Valkomnar mig sjalv och ser fram emot tre poang mot GAIS pa mandag!

Halsningar fran ett underbart Colombia
Annons: