/fotboll/osk/forum/5055.aspx/fotboll/osk/forum/5055.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
Allsvenskan - Svartvitt
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Örebro Kurt von Traatt
2010-04-26 09:48
Stahre lämanar AIK för Grekland
AIK Saywee
2010-04-26 09:44
Ämne: Saywee// Intressant ....
BBB, det är inte helt omöjligt att Fredrik Samuelsson kan ha varit ett exempel på att han presterade sämre, ofta pga ett "dåligt stöd" från fans, media och publik ...?

Spelar man bra skall man naturligtvis hyllas, men ibland kan jag uppleva att det kan vara viktigare med stöd (för spelaren), när det tar emot lite och går lite sämre ...

... precis så som jag ofta önskar ett stort publik- och klackstöd, när ÖSK spelar dåligt eller av någon anledning ligger under.

Det är då stödet/tändningen/uppvaknandet behövs som bäst, men det är ju så klart mycket lättare och roligare att höja rösterna vid bra svartvitt spel och vinstläge.

HEJA ÖSK!
(Alltid)

Wivallius
2010-04-26 09:38
Håller med Pelle blom om inmarschlåt. Spela in Millencolins låt akustiskt och dra ned tempot lite, eller ännu bättre...

... skriv en riktigt bra text om ÖSK till Stones ballad "Waiting on a friend" och låt ett bra band spela in den. Nån som har lust att krita ned en text?
Örebro Tomten (har hittat tillbaka)
2010-04-26 09:38
Efter ett långt uppehåll här på svenskafans är jag nu tillbaka, min gamla användare kommer jag inte in på då jag inte använder epostadressen den är registrerad, och lösenordet har jag för mig försvann i samband med att någon hackade sig in på svenskafans och jag antingen bytte eller fick lösenordet utbytt.

Jag tänkte göra ett nytt försök att delta i lite diskussioner och kanske till och med bidra med lite bilder/texter till sidan (om bröderna Avenbrand tillåter detta).

Jag måste lägga mig i debatten om låtvalet vid spelarnas entré på vallen. Gnälle Blohm skriver i sin krönika att han tycker att Havvas låt är "rena mardrömmen" och att Millencolins låt är en "knock out och fuck off till motståndare och dess supportrar".

Själv tycker jag att Havvas låt kanske inte är den bästa i världen, men när den spelades som inmarschlåt så sjöng i alla fall en stor del av publiken med, ljudtopparna var bra och stämningen var hög. Vid gårdagens match var Havvas låt utbytt och Millencolin spelades tio minuter innan match, för att avbrytas av speakern, och sen kom spelarna in, till tystnad.

Från klubben och Gnälle Blohm: en riktig knock out och fuck off till ÖSKs spelare och dess supportrar.

Jag hoppas dock att allt det här bidrar till en vettig diskussion om en ny inmarschlåt, alternativt en remake på Millencolins Örebrolåt, gärna då akustisk, och i en lägre tonart (jag kan inte sjunga med i vissa delar av låten då min röst inte tillåter det...)

Men framförallt, speakern måste vara tyst under hela låten, vi kan inte ha en inmarschlåt som avbryts/tonas ner av en speaker som ska ropa ut något som ingen bryr sig om, låten måste få spelas från början till slut utan avbrott.

Jag anser att den som är evenemangsansvarig är skyldig att hålla koll på hur lång låten är, när ljudtopparna kan tänkas komma, hur lång tid det tar för spelarna att gå ut på planen. Allt detta för att spelarna ska kunna mötas av just den nämnda ljudtoppen. Det här är i dagsläget alldeles förjävligt dåligt från ÖSKs sida, där har klubben mycket att lära.

Det var mina åsikter det!
Örebro Gummianka
2010-04-26 09:36
Millencolin. Havva söver tom min farfar.
AIK Saywee
2010-04-26 09:33
Ämne: Har ni sett tokförsl....
Wivallius, jag förstår i och för sig att man vill göra något för att förändra framtiden, för publiksiffrorna är i en (snabb?) nedåtgående trend.

Jag funderar dock främst på ordet "Storklubbar", vad är det för något? Vad är motsatsen? Finns det någon gråzon? Var går gränserna mellan olika så kallade storlekar på klubbar.

Som tur är, går inte alltid störst först (tror jag). Vi kan ju bara beskåda dagens AS-tabell, om jag bortser från skånelagen hittar jag främst lantislag på den övre halvan (dessutom räknar jag in Häcken som Hisinge-lag även om de har 031 och BP är iofs 08´or, men ändå?).

Tror att SvFF få ta på sig lite angående dåliga planer (även om Lagrell inte styr vädret), för deras underliga regel om spelbara planer har inte haft någon större effekt i dessa polartrakter.
Fast kanske ändå, konstgräset är väl lite på frammarsch i vårt land, men det går långsamt ...

Den nationella fotbollen bidrar naturligtvis också en del för intresset de närmaste åren och där ser det inte lika lovande ut som det gjorde 1958.

Detta med trenderna för fotbollspubliksiffror kan man fundera på hur mycket som helst, det finns så oerhört många parametrar, faktorer som spelar in, man behöver dessutom bara gå till sig sjäv ibland för att förstå varför man väljer att se en match eller inte.

ALLA TILL KALMAR!
Örebro Blå Bergen Blues
2010-04-26 09:24
Ämne: Har ni sett tokförsl....Wivallius// Det fanns en låt med 70-talsbandet Contact där textramsan "Vindarna doftar en svunnen tid. Varje tendens känns igen" fanns med. Kommer väl till pass nu. En serie med färre lag och med slutspel och kvalserie ("kvalsvenskan") prövades på nittiotalet som botemedel mot vad som man då upplevde som vikande intresse för fotbollen. Det enda resultat man uppnådde var ett än mer vikande intresse och sponsorer som inte ville teckna långsiktiga åtaganden när man inte visste om laget skulle nå Mästerskapsserien eller alternativt harva i kvalserien vid säsongens slut..
Örebro Blå Bergen Blues
2010-04-26 09:15
Saywee// Intressant det du skriver: "jag vet att en del av de svartvita eleganterna tar detta (dvs negativ kritik, min anm) hårdare än andra". Kan t ex gissa att Fredrik Samuelsson var en sådan spelare som ÖSK-publik/supportrar "gjorde sämre" genom att hacka på hans misstag snarare än att hylla honom när han gjorde något bra. Men, vad vet jag?
Wivallius
2010-04-26 09:10
Har ni sett tokförslaget från SEF (se länken)? Sannolikt för att rädda 08-, 031- och Skåne från lantisarna. KNäppt!
Wivallius
2010-04-26 09:07
Vi är näst hetaste forum och tvåa i Allsvenskan. Kul!
AIK Saywee
2010-04-26 09:01
Det är en underbar dag!

Solen skiner, det är redan många plusgrader, naturen har vaknat och de svartvita eleganterna spelar numera elegant och verkar "trivas" i toppen av tabellen och sommaren tillhör den närmaste framtiden ....

Ändå förstår jag att några skribenter vill sänka forumglädjen litegrann, men det handlar nog mera om detta, som jag beskriver som ...

"Vad var det jag skrev"

Tror att vi måste anstränga oss ytterligare, att försöka förstå att vi tycker olika, vi ser olika på samma saker helt enkelt och kanske till om med känslor blir inblandade, liksom spontaniteten, som ibland får oss att skriva sådant vi senare ångrar, ialla fall lite.

Sedan har det ju naturligtvis blivit så efter årens, tjöt, angrepp etc, att vi hakar upp oss en hel del på varandra (=olika nic), men det är väl en del av vad ett forum är till för, eller kanske inte?

Samtidigt som vi också ibland kan instämma med, eller hålla med andra.

Det vore dock ganska tråkigt, om vi alltid tyckte exakt "likadant om samma sak ;)
Örebro Kurt von Traatt
2010-04-26 08:56
Kan också nämna att Sammy var lika klapprutten förra försäsongen och i inledningen för att sedan spela upp sig. Men ponera att du är en yngre vänsterback i truppen som sliter skiten ur dig varje träning och du tycker själv att det går riktigt bra. Just nu är du i bra form och det går ritkitg bra på träningarna. Medan snubben du konkurrera med underpresterar match efter match men du får ändå inte chansen. Iaf jag skulle störa mig väldigt på det och förmodligen på sikt vilja lämna klubben.

Obs - Ovan var bara ett exempel. I praktiken kanske det inte fanns just en vä-back som kunde konkurrera med Sammy (vilket då också är en stor brist)
Örebro Kurt von Traatt
2010-04-26 08:48
den oumbärlige //Ja jag håller med dig. Det är mycket kappvänderi. Sixten-beaundrar dyker upp och skriker "Vad var det vi sa och var är ni nu" fastän det själva vait tysta efter perioder med dåligt spel och taskig coachning osså likadant med spelare.

Man måste få anpassa sin kritik efter hur laget sköts och spelas. Det är inget konstigt med det. Det gör media också.

Wowoa VAR dålig inledingsvis och mycket nonchalant i sitt markeringsspel. Och då tycker jag man kan anmärka på det. Sixten HAR haft knepiga uttagningar på vissa positioner och HAR INTE coachat bra vissa matcher. T ex krävdes återigen en skada för att Kilen, som jag anser varit klart bättre än Nordback denna säsong och där det bara tycks vara Sixten på hela BA som tyckt tvärs om, skulle få starta.

Men när saker och ting börjar fungera. Sammy höjer sig och då måste man få säga. Ja, Sammy är riktig bra just nu och förtjänar sin plats. Sixten coahade riktigt bra mot Gefle. Kilen sög i höstas men förtjänar beröm nu osv.

Fotboll är mycket ett form-spel. "Problemet" för mig är att jag inte gillar att spelare totalt ur form får spela macth efter match och orsaka baklängesmål på mål osv. Andra har som filosofi att mala på med dem ändå för att de till slut skall komma i form. Personligen tycker jag det ger en dålig konkurrenssituation.

Men vinner Sixten medaljer med det så fungerar det bevisligen (Kan ju också bero delvis på att konkurrensen i AS är sämre än på 100 år. men guld är ju guld). Men jag skulle ändå ha svårt att annamma modellen samt spelysstemet med endast en forward därför jag gillar det inte personligen. Oavsett om man spelar 4-3-3 eller 4-2-3-1. Inte ens om ÖSK tar guld. Men det är bara en smaksak och varför kan jag dra i ett annat inlägg.

AIK Saywee
2010-04-26 08:44
Ämne: Vilken härlig dag! N....
Tror inte vi har haft en så bra start sedan början på 1990-talet? 1992-1994 typ ...
AIK Saywee
2010-04-26 08:41
den oumbärlige, ja sådant där är lite lurigt och dessutom intressant, men om Samuel inte har varit bra tidigare, så kan jag förstå att han dissats av flera. Om han sedan gör två bra matcher så är det ju inte mer än rätt att han hissas, av alla, oavsett vad man tyckt tidigare, eller?

Ja inte vet jag ... men, själv tyckte jag att han var riktigt bra igår, kanske till och med bäst i ÖSK.

Att det svänger upp och ned, hit och dit och ibland ganska fort är inte så ovanligt, det gäller att glädjas och "hissa" när det är läge för detta. Omvänt måste man väl kunna ge kritik (negativ) när det är befogat, sådant bör en välavlönad lirare klara av, fast jag vet att en del av de svartvita eleganterna tar detta hårdare än andra.

Dock märker jag att stämningen i laget är mycket bättre än tidigare och självklart spelar sådant som segrar och mål in, samt är helt enkelt övertygad om att det som har hänt har hänt.

Ett litet exempel på jämförande skillnad, tidigare såg man uppgivna gester och märkte, ibland hörde, lagkamraters "ilska eller frustration" vid felsynkningar i passningar eller vad det kunde handla om vid missförstånd eller liknande i lagspelet.

Igår, kunde man, vid de relativt få misstagen se förlåtande gester och dessutom flera gånger var smilbanden som de bör vara när man trivs tillsammans.

Tar det återigen, mot dubbeln :)
Örebro deportivista
2010-04-26 08:40
Vilken härlig dag! Nu blir ju jag lite nyfiken - när var ÖSK så högt placerat som på medaljplats (om vi nu faller ner till fjärde igen) i allsvenskan efter att en fjärdedel av säsongen varit spelad?

Jag är skulle tro att det var innan vi fick Jingblad som tränare, så typ 1997-98?

Känner sig någon manad att gräva...
Wivallius
2010-04-26 08:37
VapoRoy//

Det enda "hat" som finns är det du försöker framkalla. Spelare och ledare som gör bra saker skall ha beröm, de som är dåliga skall ha kritik. Ingen spelare är hatad, det är deras insats, inte deras person, som recenseras. Det skall man tåla om man tjänar mellan 40 000 och 70 000 i månaden.

Igår var alla bra, då skall de ha beröm. Punkt slut! Men ingen spelare är heller större än klubben. Det är GULD FÖR ÖSK som är målet, inte beröm för en viss spelare eller en landslagsplats för en annan, även om det är grädde på moset. För dem som tycker fotboll är en individuell idrott rekommenderas boxning elller tennis eller golf i stället.
Örebro den oumbärlige
2010-04-26 08:22
Amen hallå. Så fort Wowoah gör två bra matcher i rad så poppar de upp såna här inlägg. Det har varit helt tyst innan, typ bara en person på forumet som alltid försvarat Samuel men nu när han gjort 2 bra matcher i rad så försöker fler slå sig för bröstet och mena att alla andra har haft fel.

Var var ni för 2 omgångar sedan? Varför inte ett knyst då?

Wowoah har varit riktigt bra senaste två matcherna, 2 matcher där han även varit bra i försvarsspelet (främst i Gefle-matchen). Men minns även matcherna mot MFF och MAIF.

Men nu är det bra, hela laget är i form så det kanske blir mindre såna matcher.
AIK Saywee
2010-04-26 08:16
När det gäller sång och musik, så tycker jag faktiskt inte att vare sig Havva´s eller MC´s låtar är några höjdare, men Havva´s är ju enligt min smak, många gånger bättre och lämpar sig flera gånger bättre som allsång.

... men, ni vet väl, att jag skulle ju hellre vilja ha något riktigt gungigt, reggaetoner med en läcker "textramsa".

Rasta Fari!
AIK Saywee
2010-04-26 08:11
När jag kommer ner till västkusten idag, blir det bara att kliva fram till kopieringsmaskinen och förstora upp tabellen, samt placera den väl synligt (dagens jobb, tyvärr ej debiterbart).

Vet att det kanske är aningen för tidigt, att kaxa lite, men det är så himla roligt att höra tjötet och alla bortförklaringar från de blåvita :)

Kul att mitt forumtips gick in, men jag hade detta faktiskt på "känn", kan inte förklara varför, men jag tror att det kan vara "Påsksmällens" effekt?!

FORZA SVARTVITT!
Örebro Blå Bergen Blues
2010-04-26 08:08
Ämne: Wowwen behöver all c....
Vaporoy// Håller absolut med dig! Det är ju nu så en gång för alla att många här på forumet liksom på BA hela tiden måste ha en hackkyckling. Som jag skrev förut tycker jag att Wowoah är mycket bra i offensiven, lite sämre när det gäller positionsspelet i defensiven. Kanske mer specialgnuggning med Tomas Andersson vore på sin plats?
Örebro VapoRoy
2010-04-26 08:00
Wowwen behöver all cred han kan få då jag är så trött på den allmänna inställningen mot honom, varje match får man på sittplats höra om någons hat emot wowwen. För det verkar vara "inne" att gnälla på honom. Tycker han var riktigt bra igår också. Han slog flera bra hörnor och kom upp och slog inlägg och var stabil idag. Men han slog ett dåligt inlägg en gång då suckade hela Behrn Arena typ som att han slagit dåliga inlägg hela matchen. Tycker wowwen är skön efter matchen med när han sjunger med kubanerna, modigt och roligt. Så han om någon förtjänar cred när han spelar bra.
Örebro VapoRoy
2010-04-26 07:49
Havvads melodi är grym att höra även om vissa tycker den är dålig. Grejen är den att bara tillräckligt många sjunger med i en melodi så bidrar det till en bättre atmosfär. Roligare än att höra kom igen ösk klapp klapp kom igen och liknande hela tiden. Sånger som tar lite tid och som man måste sätta sig in i för att kunna sjunga med är för mig mycket roligare och motståndare finns det alltid till nya ramsor, därför alla arenor förutom storlagen låter precis likadant, tycker det är kul när ösk försöker med något eget mer än gamla fina Örebro även gamla fina är en klassiker som aldrig ska försvinna :-)
Örebro Frostbite*
2010-04-26 07:39
Inmarschlåt... intressant i ämnet är att jag inte har hört någon som sjunger med i Millencolin låten, däremot väldigt många som sjunger med i Havvas melodi. Det borde väl säga lite om vilken som är minst dålig. För båda låtarna är riktigt dåliga.

Måste ge Wowoah lite cred för matchen igår även om det kan bero på som någon sa att han inte sattes på prov defensivt. Men igår var han fyra plus för mig!

Astvald blir bättre och bättre. Med lite mer rutin så slipper vi se att han tappar bollen i anfall för att släppa till kontringar åt motståndarlaget.

Kihlberg gör också en okej match men också förmodligen för att HBKs offensiv uteblev. Förhoppningsivs får Erik Nilsson mer och mer speltid för att kunna ta över den platsen!

Porokara steget bättre igår, men hans fint där han går på utsidan är ganska sönderläst nu. Hoppas verkligen att han försöker att bryta in mer i banan i fortstättningen!
Örebro Grixx
2010-04-26 06:52
Skäggets inlägg är ju humor och jag tror nog att Kalle tycker det samma...även om det sviiider lite;-)

Stor humor tycker jag även Kung Alves videoblogg är där Roni säger "Mediahora" stoooor humor.

Erkan är ganska rolig också i sitt inlägg 02:32...många roooliga vinklingar:-)

Framåt svartvita laget....just i dag är jag(vi) stark(a), förhoppningsvis så fortsätter det ett tag till...gärna hela 2010. Det är ännu så länge en besynnerlig allsvenska i år och jag tror som Alvbåge att det fortsätter ett tag till och att AS efter VM kommer att bli riktigt bra. Förvisso kommer några tv-gluttare gäspa och tycka att spelet i AS inte går att jämföra...visst men inspirerade i massor ställer sig spelarna ut på plan och försöker göra nya saker...många nya lag har påverkat, lag/spelare som man sällan ser och som plötsligt once in a lifetime spelar fantastisk fotboll.

Forza svartvitt
Örebro Kajanus
2010-04-26 06:24
Härligt att mitt 3-0 tips gick in. Glädje och eufori!

Kul att min insändare kom med i NA om att skrota Havvas låt och återinföra Millencolin.
Nu är det gjort och jag tar lite av den creden. :D
Örebro Tom Hell
2010-04-26 04:21
Förresten, kolla in det här länktipset. Tänk vad fotbollen kan vara annorlunda på andra ställen i världen!
Örebro Tom Hell
2010-04-26 04:09
Sorry, jag gör tummen ner för allsångsförsöket med Havvas visa idag. Gav helt fel känslor. I övrigt tror jag att jag kommer få svårt att vänja mig vid att se tidigare mitten/botten-kollegor komma hit och lägga sig på försvar från första spark som HBK gjorde idag. Mer om detta i länktipset för den som är intresserad.
Örebro Erkan
2010-04-26 02:32
Okej match igår, 2a halvlek var bra. HBK var mycket bleka idag, ÖSK spelade inte så bra enligt mig. En del i publiken verkade lyriska över spelet idag....förstår inte det.
Örebro Godfoten
2010-04-26 02:25
Men sluta häxjakten. Jättemånga har sagt saker här som man fått äta upp eller överbevisats. Jag har tyckt att Kihlen borde hänga skorna på hyllan. Men efter AIK-matchen har han överbevisat mig. Skitbra både mot AIK, Gefle och Halmstad.

ÖSK-Karl//
Finns det pengar till sommarförvärv. Eller måste spelarförsäljningar till? Vore så grymt om ÖSK kunde slå till med en ny klasspelare för att skrämma slag på konkurrenterna. En vänsterytter till av toppklass.
Annons: