/fotboll/osk/forum/5049.aspx/fotboll/osk/forum/5049.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
Allsvenskan - Svartvitt
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Örebro Örebronx
2010-07-29 23:00
//Grixx

Exakt vilket "fakta" dillar du om?
Örebro ÖSK-Karl
2010-07-29 22:50
Seniorkuban//

Har tänkt på samma sak själv. Sjögren skulle ju kunna börja med livstidskontrakt lika gärna, bara parterna har ömsesidig rätt att säga upp det.
Örebro Seniorkuban
2010-07-29 22:42
Är det någon som kan förklara vad de där "extra" 3 åren i ett kontrakt står för? Alltså, vad är skillnaden på att skriva ett kontrakt på ett halvår jämfört med ett kontrakt på "3½ år med ömsesidig rätt att säga upp det efter ett halvår"?
Örebro Grixx
2010-07-29 21:51
Örebronx// Du är skitkul med dina fakta, skulle nog kunna uppträda på Cirkus;-)
Örebro ÖSK-Karl
2010-07-29 21:48
KvT//

Absolut.
Örebro ÖSK-Karl
2010-07-29 21:47
Lite kanske man får förstå Roni när han efterhand fått veta vad de bästa tjänar. Själv har han ganska exakt 32.000/månad. Jag är säker på att han skrivit på för 4 år om Sjögren för 1 1/2 år sedan t.ex erbjudit honom 50.000-60.000/månad. Det känns mycket dumsnålt.
Örebro Lekiller
2010-07-29 21:39
Hehe

Skönt att det verkar vara gott om folk här inne som skulle kunna ta över Sjögrens roll och föra ÖSK ut i Europa och mot stjärnorna!

Försvarar inte Sjögren, men en del skit som han får ta här inne känns grymt överdrivet.

Man skall alltid ha i åtanke att det även finns en spelare på den andra sidan av bordet när det kommer till förhandlingar. Finns nog ingen här inne som har en aning om hur t.ex. Astris krav på ett kontrakt hos ÖSK såg ut.

Kan dock hålla med om att det finns mycket som man i ÖSK måste jobba med och utveckla.

Duktiga och bra förhandlare växer nog inte på träd direkt.
Örebro Kurt von Traatt
2010-07-29 21:36
Iaf är nog majoriteten nöjd med det sportsliga resultatet.
Örebro Kurt von Traatt
2010-07-29 21:34
ÖSK-Karl//Ok. För det borde ju vara den totala lönebudgeten som är intressant.
Örebro 0REBR0
2010-07-29 21:32
Ämne: Ni som anser att Sjö....Av de dryga 10000 som var på behrn arena i måndags tror jag att minst 50% är tillfreds med ÖSKs sportsliga styre... (men jag har inga vetenskapliga undersökningar som backar detta påstående)
Örebro ÖSK-Karl
2010-07-29 21:29
KvT//

Tror dessa 65.000:- mer skall ses som ett riktmärke. Det är säkert inget man slaviskt måste hålla fast vid.
Örebro Kurt von Traatt
2010-07-29 21:29
Grixx//Ok, jag kanske minns fel. Hade för mig att det var Alec
Örebro Örebronx
2010-07-29 21:25
Ni som anser att Sjögren gör ett bra jobb kan bespara mig. Inse att vi är fler som tycker att Sjögren är lika kapabel att vara sportchef som Skurt till att läsa upp nyheterna på bästa sändningstid.
Örebro Grixx
2010-07-29 21:04
KvT// Det var nog ordf som du minns. Det han då nämnde var att Nordins var en jättetalang som lyft sig och var "värd" en bättre klubb än Rynninge och att det var synd och skam att han gick örebros största klubb förbi. Nästa klubb var Motala som väntade Nordin....men inget är omöjligt att det kom med en liten kommentar från Alec.
Örebro hemvändarn
2010-07-29 21:01
Diskussionen här inne präglas ju av de åsikter man har om Sjögren, spelare och na sen tidigare. Gillar man inte Sjögren tillskriver man felen honom etc. Det är ju oundvikligt att det blir så men det gör också den här diskussionen tämligen tröttsam. Detta då det finns så få fakta och gott om känslor.
Örebro Bastard on Parade
2010-07-29 20:58
Nyanserad kritik mot Sjögren. Han får skit för allt dåligt som händer, men han får inte heller nån cred av det positiva som hänt som en sportchef i vilken annan klubb som helst skulle hyllats för.

NA skriver bara skit och har gjort det länge. Jag tar allt de skriver med 10 nävar salt. Jag menar, kolla bara rubriken om Anthony Flood.

Att Kim Olsen skulle haft 180,000 kr i månadslön det tror jag lika mycket på som att vi har en chans att värva Zlatan Ibrahimovic innan transferfönstret stänger.
Örebro Kurt von Traatt
2010-07-29 20:51
Grixx //Det är möjligt att du har rätt men jag minns att Alec gick ut i NA och sa att det var skandal att inte ÖSK värvade Nordin. Ganska stor uppslag.
Örebro Kurt von Traatt
2010-07-29 20:49
ÖSK-Kalle sa att ÖSK enats om att maxlönen i ÖSK skall vara 65 000. Det tycker jag är en liten tokig gräns. Jag tycker inte gränsen skall sättas på individuell nivå utan jag tycker ÖSK istället ska likt NHL lagen sätta ett totalt lönetak för truppen.

Det kan ju faktist vara så att en riktigt riktigt bra spelare som betyder mycket för laget (T ex som Arnór Guðjohnsen som betydde extremt mycket för ÖSK när de höll på ta guld för ÖSK -94) och kan vara värd 100-130 lax i månade. Så får man istället försöka pressa lönekostnaden på andra platser.
Örebro Grixx
2010-07-29 20:47
Örebronx// Alec värvade inte Nordin eftersom Alec inte fanns i ÖSK vid tidpunkten...inte ens efter Nordins första år fanns Alec där;-)

...endast Rynninges dåvarande Ordf var ansvarig för insäljningstjatet på ÖSK.

..är resten av dina påståenden lika välgrundade..eller är det allmän dyngspridning av åsikter?

För övrigt så är det inte Sjögren som bestämmer om värvningarna utan det är en grupp som tar allt tillsammans.
Örebro Kurt von Traatt
2010-07-29 20:44
0REBR0//Jag tror nog Sjögren i resonemang med styrelsen kommit fram till vad taket är för vad man vill erbjuda Roni.

När Roni sa nej till sista budet stängde ÖSK butiken och tog hit Belle istället. Det ökar pressen på Roni.

Roni säger "Jag säger inte nej det är ÖSK som slutat pratat med mig". Men då gör han det enkelt för sig. Det är Roni som har bollen nu. Inte ÖSK. Det är upp till Roni att kontra med ett nytt motbud.
Örebro 0REBR0
2010-07-29 20:34
Ämne: En kompetent, fotbol...."Angående Porokara så hade situationen sett annorlunda ut om man gett ett nytt förslag när Porokara sa nej, istället för att lägga ned förhandlingarna, vilket Sjögren gjorde."

Så du menar att man ska fortsätta att komma med nya förslag till spelaren blir nöjd? Då kommer man nog ha en bra lönebudget om något år. Nånstans måste det väl finnas en gräns för hur mycket man kan betala för en spelare. Vet du vad slutbudet till Porokara va? (Jag har ingen aning) Killen visar ju noll intresse av att vara i ÖSK och är allmänt osympatisk och dryg i sitt sätt att vara i kommunikationen med media, vilket i förlängningen är kommunikationen till oss fans.

Det hade så klart vart bra att få pengar för honom... men det är inte BARA sjögrens, fel roni har dragit en rövare...
Örebro widemarsh
2010-07-29 20:32
Angående banderoll så har ju inte direkt ÖT monopol på att visa upp såna på våra läktare, om någon vill ha upp en banderoll mot Sjögren så är det fritt fram. Men man får dock vara beredd på att ett sånt budskap kan ifrågasättas av folk med annan åsikt.

Sportchefen måste väl vara ansvarig över det sportsliga? Och sportsligt sett har det väl sällan sett så bra ut för ÖSK som just nu. Rent ekonomiskt kan det förstås se bättre ut, men jag tycker det är imponerande av ÖSK att näst intill utmana om guldet med de knappa resurserna vi har.
Det ska Sjögren, med flera, ha cred för!

Sen får vi se om vi kan fortsätta behålla nyckelspelare och ersätta dom som försvinner på ett lika bra sätt som nu, men visst krävs det nog att ÖSK får till någon större försäljning snart.
I nuläget ser det bra ut, men i framtiden är det väl mer osäkert.

Sen finns det alltid saker som kan bli bättre, blev själv irriterad över "lögnen" angående kontraktet med Astrit.
Örebro Kubatown
2010-07-29 20:25
Sjögren är för upptagen med att klara sitt sportchefs jobb att han inte klarar DET och det beror på att han lär sig av sina misstag. Men nu senast med Astrit har Sjögren inte ens lärt sig av sitt misstag och det är där droppen går för mig.

Sjögren är väldigt beroende av vad andra gör än vad han SJÄLV gör och då är det något fel. Andra ska inte behöva täcka upp för Sjögren för att han inte klarar sitt jobb som gör att Sixten får åka till Irland och titta på en spelare, nu senast.
Jag har helt enklet fått nog av Sjögrens inkompetens av kunnande att det är för mig oklart varför han inte säger upp sig själv. Har man inget spelarnätverk ska man inte syssla som sportchef. Är man helt inkopentent i kontraktskrivandet också är man ju ingen person med en högklassig orginistion i övrigt. SJÖGREN MÅSTE BORT, OCH DET NU!
Örebro Kurt von Traatt
2010-07-29 20:16
Att man sålde billigt/gav bort Kim var ju en God will gest av sociala skäl från ÖSK:s sida. Det var ju ÖSK tydliga med att poängtera och det rådde nog enighet inom ÖSK om det. Det tycker jag inte är så mycket att orda om . Tvärt om, om danska spelare i framtiden kommer fråga Kim om ÖSK kommer han nog bara ha gott att säga om klubben. Dessutom stod nog inte Kim så särskilt högt i transfervärde utan vinsten låg nog i insparade månadsbelopp i storleken 270 000 kr inkl social avgifter + försäkringar. Grabben kostade ÖSK alltså mer än en kvarts miljon i månaden bara i drift.

Det egentliga misstaget med Kim som jag ser det är samma misstag som man gjorde med både Almebäck och Astrit. Nämligen inte förhandla fram en option med spelaren istället för med klubben (eller helst både och). Nu har Astrit ingen klubb då han kom som Bosman men situationen är snarlik. Och det är att klubben lämnar fältet helt öppet för spelaren. Det misstaget kostade ÖSK en rekordlön (så hög att jag inte trodde den var sann) med Kim. Om man istället hade villkorat fram vissa ekonomiska ramar med Kim i förhandlingarna sommaren 2008 hade förmodligen ÖSK kommit undan med en lägre lön. Betänk att han satt på bänken i danska div 1. Almebäck kom från långa sjukdomsperioder och slutligen Astrit från långa skadeperioder. Jag tror klubben har ett hyfsat förhandlingsläge då och borde kunna fixa fram en option från klubben sidan att ensidigt kunna förlänga om inte mycket särskilda omständigheter dyker upp. Naturligvis då till en helt annan lön och kanske också andra ekonomiska eller sociala tillägg.

Allt är en skicklig förhandlares möjlighet.

Det är på detta plan det brister. Sen är jag inte alls emot att teckna 0.5+3 år i sig själv. Även om jag hellere skulle se 1+4 för att få en längre try out eftersom spelaren kan toppa ut i form för bara ett par månader.

Örebro Örebronx
2010-07-29 19:51
Och detta var riktat till främst dig, _Adde_.
Örebro Örebronx
2010-07-29 19:49
En kompetent, fotbollskunnig sportchef hade med största sannolikhet mjölkat ur åtminstone några kronor ur en spelare som tagit ut 180 lax i månaden.

Angående Porokara så hade situationen sett annorlunda ut om man gett ett nytt förslag när Porokara sa nej, istället för att lägga ned förhandlingarna, vilket Sjögren gjorde. Det är inte Porokara eller Cabreras fel. Hade vi haft en kompetent sportchef hade situationen inte varit som den är. (Alltså att vi inte kommer få en krona för honom,)

Sen till sist Astrit. Jag väljer att lita mer på Nikolic, som enligt källor är vän med Astrits agent, än på dig. Bara en idiot (läs Sjögren) går ut med att han är klar för 3,5 år, när det egentligen rör sig om ett halvår.

Som jag skrev tidigare var de tre ovanstående situationerna bara toppen av ett isberg till varför jag inte vill se Sjögren på den posten han besitter. Detta med Astrit blev dock droppen för mig.

Sjögren är den som skall vara ytterst ansvarig för värvningar. Synd bara att han inte kan värva spelare:

(-Axén värvade Nordin.
-Sixten värvade Porokara.
-Kihlberg värvade sig själv genom en kontaktannons i NA.
-Nerikes Allehanda värvade Wikström genom en annons.
-Alvbåge värvade sig själv genom en kontaktannons i NA.
-Paulinho blev bortbjuden till lite olika klubbar, b.la Mjällby för att sedan hamna hos oss.)

Han kan heller inte skriva kontrakt. Inte för fem jävla öre.

Dessutom är han för snål för att ge ungdomarna rimligt med betalt, eller ens betalt alls. Det förekommer att hyfsade spelare i praktiken själva får "betala" för att träna med ÖSK U, då de tvingas ta ledigt från sina jobb för att kunna träna. Detta ligger, och har legat på Sjögrens bord.

Jag skulle kunna skriva en bok om varför jag inte vill se Sjögren.
Örebro Mr. Milton
2010-07-29 19:41
Som sagt utan fakta är det svårt att ha en uppfattning.

Personligen har jag varit tveksam till Lennart men med tanke på resultaten är det svårt att vara kritisk.

När det gäller Spelarinvests pengar låter det ibland som om vi investerat enorma summor. Missförstå mig rätt. Jag är tacksam för varje krona som satsas på vårt kära ÖSK men lyft blicken och jämnför våra investeringar med andra klubbars. Vi är inte på långt när det största klubbarna.

Mediasverige hyllar oss men vissa lyckas ändå bara hitta det negativa.
Örebro DaSa
2010-07-29 19:22
Intressant med de som försvarar Sjögren. Tror ni vi hade legat lika bra utan spelarinvest pengarna? Att värva spelare är väl det enklaste i sportchefsrollen, speciellt om man har cash. Det svåra är ju att sälja dyrt och skriva bra kontrakt. Sälja kan inte Sjögren eftersom han anlitade en agent för att sälja Roni. Att en erfaren agent som Cabrera inte skulle kolla upp vilken valuta som lönen var i låter inte troligt. Ligger en hund begraven där som jag tror vi kunda undvikit om Sjögren skulle gjort sitt jobb.

Att skriva kontrakt och förlänga kontrakt är ju Sjögren bevisligen kass på. Den enda spelaren som har ett värde på spelarmarknaden som han har lyckas förlänga är Nordin. Sen har vi kontrakten med Almebäck, Olsen och nu Astrit.

Men det som Sjögren skall ha cred för och som är en viktig del är att han har hållit ned ÖSK lönekostnader. Vi är ju inte i närheten av "storklubbarnas" lönebudget. Det hänger säkert ihop med att vi inte har lyckats förlänga kontrakt och att vi får se en del konstiga klasuler.

Sammanfattningsvis så tycker jag att Sjögren har fått sina chanser och jag ser gärna ngn annan på den posten. Vet inte vem men gärna ngn slipad affärsman:)
Örebro Mr. Milton
2010-07-29 18:51
Mycket gnäll härinne med tanke på att vi ligger trea i tabellen.

Vad som är sanning och vad som är rykten är svårt att ta ställning till för oss utomstående. Lëdningen (däribland Lennart) kan säkert ha gjort några saker bättre men betänk också hur pass väl klubben nu mår jämnfört med tiden innan och strax efter nedflyttningen. Att gnälla just nu känns bara löjligt.

Bra kan alltid bli bättre men försök just nu se allt som är bra i klubben. Det är som exemplet med rosen. Väljer du att se alla de vassa och farliga taggarna eller väljer du att koncentrera dig på den vackra och väldoftande blomman? (Nu blev det djupt).

Kommer en banderoll upp med någons avgång har jag skänkt pengar till tifon för sista gången.
Örebro _Adde_
2010-07-29 18:28
Örebronx// Eller så kanske du ska ta och öppna ögonen? Vad skulle man ha gjort med Kim? Tvingat honom kvar, fast hans fru och barn hade åkt hem för längesen? Vilka signaler hade det sänt ut till övriga spelare och framtida värvningar?

Angående Porokara, är det Lennarts fel att Poro och Cabrera såg dollartecken och inte eurotecken och därför bestämde sig för att dra sig ur affären?

Sen till sist Astrit, det är modigt att skrika efter någons avgång på grund av ett rykte som vi inte fått bekräftat. Säger inte att det inte kan vara så, men blir så trött på att det har blivit "the universal truth" utan att vi egentligen vet.

Aja, tyck som du vill... men acceptera oss som gillar det jobb Lennart gjort och gör! Var längesen det var så gött att vara ÖSKare i diasporan!
Annons: