/fotboll/osk/forum/5043.aspx/fotboll/osk/forum/5043.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
Allsvenskan - Svartvitt
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Örebro Kurt von Traatt
2010-04-17 00:07
DaSa//Jag har inte sett IFK i år. Men vet att i fjol så spelade IFK i grund och botten ett 4-4-2 system men andre forward (Hysen) låg släpande. Egentligen ett 4-4-2 som ställde om till 4-5-1 när motståndaren hade bollen. Men jag vet inte hur det ser ut i år.

Sen tror jag man får skilja lite på äpplen och päron. Jag tror inte man skall lasta 4-3-3 systemet för de loja insatserna mot Mjällby och GAIS. Det hade nog inte spelat någon roll hur laget ställt upp rent taktiskt. Det brast på en helt annan nivå. Saker man lär sig i pojklagen fungerade inte ens i ÖSK. Fundamentala saker som skott, rörelse, understöd, triangelbildning osv.

Däremot kan man diskutera om en tränare skall anpassa spelarna till sin spelide eller om speliden skall anpassa sig till spelarmaterialet. Något som bla Djurgården slet med hela säsongen i fjol.

Är Porkara och Astvald inne samtidigt kanske 4-3-3 är bäst men när Paulinho/Staaf är inne kanske 4-4-2 passar bättre. Och det går ju faktiskt att byta mitt under spelet - det har Sixten gjort förr och t ex Nanne gör det ofta. Spelarna skall vara så bra och införstådda att de skall klara båda.

Porokara och Astvald skulle även klara ytterplatserna i ett 4-4-2 med ett rakt mittfält. Men jag tror iaf Roni skulle ha svårt för en diamant pga av vanan att ligga efter linjen hela tiden.

Nackdelen med 4-4-2 är att man bara får två centrala oavsett om man kör rakt eller med diamant och då så många lag idag kör 4-2-3-1 måste man därför dra in yttrarna mer centralt i spelet utan boll. Klarar man det och alla förflyttningar i sidled lagdelen tvingas till så kan det funka. Man kan också dra ned en forward. Men en spelare som Nordin skulle tvingas ned i andra försvarvågen för att hjälpa till och det ställde sig t ex Benny Lenartsson väldigt tveksam till.
Nodutus
2010-04-16 23:22
Ämne: Nodotus//

Polisen....
Nej det är sant. Kanske dåligt av mig när jag tog förgivet att Degerfors inte hade några tuffa hooligans ;)
Örebro den oumbärlige
2010-04-16 23:09
IFK:s yttrar har dock bättre inläggsspel och Sella är ju en riktig bra poängspelare. Vilka spelare har vi köpt till 4-3-3?
Örebro DaSa
2010-04-16 22:57
Kvt// Har inte sett IFK så mycket men jag har för mig att Hysén brukar ligga på topp med t.ex. Pär Ericsson som släpand/offensiv mitt.

Om man sedan jämför ÖSKs yttrar med IFKs så känns det som ÖSKs yttrar är mera tekniska och slickar kanten mycket mera än IFKs Bjarnarson/Selakovic.

Men som sagt jag är ingen tränare, tror bara att det är dumt att byta taktik helt när vi tränat på 4-3-3 och köpt spelare till taktiken senaste två åren.
Örebro ÖSK-Karl
2010-04-16 22:34
Nodotus//

Polisen verkar ju inte veta vilka de inblanda är? Löjligt hur som helst, bättre de gjorde upp ute i skogen.

Men jag gillar heller inte att ni försökte elda upp BA idag.
Örebro ÖSK-Karl
2010-04-16 22:31
DaSa//

Jag håller med KvT och har skrivit det tidigare. ÖSK spelar redan i praktiken 4-5-1. Detta beror på att man inte är tillräckligt skickliga för 4-3-3. Porokara och Astvald blir ofta nedpressade på egen planhalva.

Säkert därför så många vill se 4-4-2 med diamant. Särskilt nu med en Olsen i form och Paulinho bredvid honom i hans rätta roll.

Men vare sig det eller ett alternativt spelsystem lär vi få se innan vi byter tränare tyvärr.
Örebro Chipset
2010-04-16 21:51
Var och kollade på ÖIS nyss. Såg Marino Ramberg och några andra ÖSKare stå och sälja i kiosken idag. Gick möjligtvis Degens kaffepengar till ÖSK? Trevligt i såfall.
Örebro widemarsh
2010-04-16 21:49
Åh, vad underbart att just Bedoya fick avgöra igår.
Grymt starkt att komma tillbaka så starkt efter att ha varit så nedslagen i måndags.

Nodutus// Tror nog att era Kategori C också är inblandade.
Nodutus
2010-04-16 21:30
Är det era "Kategori C:are" eller?
Spännande plats att slåss på, en lekpark.
I och för sig där dom pajasarna hör hemma.
Örebro Kurt von Traatt
2010-04-16 21:19
DaSa//ÖSK spelar redan 4-5-1. Enda skillnaden mot det klassiska 4-5-1 är att ÖSK har överbalanserat offensiven på yttrarna. Dom har en mer framskjuten utgångsposition

Med "Hyséns roll" menar du släpande forward?
Örebro Tom Hell
2010-04-16 20:29
Ämne: Det är ju inget roli....GODFOTEN: Det var händelsevis inte så att du "återsåg GAIS-matchen" på nätet? Att den (och andra matcher) ligger upplagda någonstans?
Örebro micro_42
2010-04-16 20:23
Jag har aldrig sett en fulare fotbollsdräkt än Örgrytes bortaställ!!
FY BUBBLAN vad ful...
Örebro Miroslav kuba
2010-04-16 20:21
Tippade 0-1 mot BP provar samma grej igen. Jag tar gärna 1-0 segrar i resten av årets bortamatcher.
Örebro Miroslav kuba
2010-04-16 19:58
Hur är det med Bedoyas skada (var det låret?) Spelar han mot Gefle? Nån som har koll på hur det går för Degen på BA?
Örebro DaSa
2010-04-16 19:48
Nu kanske inte IFK har lyckats så bra med taktiken nedan men det kan ju precis som i ÖSKs fall bero på att de inte växlar den med ngn annan taktik.

Sen så tycker jag att IFKs mittfält inte innehåller så mycket kreativitet. Falsetas, G Svensson, Bjarnarson, J Johansson alla är de grovjobbare, än Svensson är en jävligt bra sådan. Men det gick ju bra för dem förra året...
Örebro DaSa
2010-04-16 19:44
hero// Bra inlägg men är det inte så att våra flesta mål i år har kommit på just inlägg? Jag tycker vi skall lägga mera kraft på att träna skott eller rättare sagt träna på att komma till skottlägen. För jag tror de flesta kan skjuta, föutom Roni som bevisat att hans skott inte håller AS-klass.

ÖSK-Karl// Du har varken övertalat mig eller Sixten att byta till 4-4-2:) Jag skulle gärna sett att vi hade en alternativ taktik att sätta in, men tycker inte att 4-4-2 lockar. Istället vill jag se IFKs 4-5-1, men Paulinho i Hyséns roll. Ett helt annat spelsystem (tror jag, är ingen tränare) med hjälp av endast en ny spelare. Med denna taktik skulle Astvald kunna bli vår Selakovic (med enda likheten att han skall göra lika många assist) och vi kan behålla samma mitt-trio i Nordin/Kihlen/Bedoya och som grädde på moset så får vi alternativ till Roni i Per J/Erik N (Om Erik spelar så får man flytta ut Bedoya på kanten). Denna taktik tror jag är en realistisk reservtaktik som jag tror Sixten kommer att testa snart efter Olsen blir avstängd eller skadad.
Örebro ÖSK-Karl
2010-04-16 18:21
Godfoten//

Tror att nu äntligen de flesta insett att vi skall spela som du föreslår. Det tog sin tid. Men som du skriver, varför spekulera när vi ändå vet hur uppställningen kommer se ut?
Örebro Godfoten
2010-04-16 18:13
Det är ju inget roligt att spekulera i elvor längre då man vet vad f-n Sixten kommer ställa upp med hela tiden. Men jag vill ändå se Pålle centralt med Kim framför ett diamantmittfält. :)

Ekdahl/

Håller helt med. Jag återsåg nyligen matchen mot Gais och vi skapar frapperande lite sett till vårt bollinnehav. Tycker det var samma sak även mot Mjällby. Vi kan inte nöta ned lag som försvarar lågt helt enkelt = vi får inte komma i underlägen i matcher. :)
Örebro D. McGrain
2010-04-16 18:13
Håller med ig Hero i att inlägg och "vansinnes-missarna" är för många. Det beror helt enkelt på för dålig teknik och för lite träning. Sätt ex. Wowoah att slå hörnor i en timme varje dag så blir det bättre. Räcker inte med 10st (efter) varje träning.
Örebro ÖSK-Karl
2010-04-16 18:04
Djäflun//

Nja, jag räknar bara matcher i AS.
Örebro ÖSK-Karl
2010-04-16 18:02
Det som gjorde mig mest nöjd (efter segern) mot BP är att inte Sjögren lyckades köpa doktorn.

Helt otroligt så dålig och ofarlig han är.
Örebro Hero
2010-04-16 17:42
Jag håller med de som oroar sig över tränarens inställning till Sportklubbens prestationer. När ÖSK är så dåliga som mot GAIS eller Malmö så känns det mer ärligt att erkänna det. Att påstå att ÖSK skapat målchanser nog för bättre resultat håller inte heller, enligt den logiken borde Malmö vunnit med 10 - 1 och mot GAIS var ÖSK totalt ofarliga i 80 minuter. Sådant går liksom inte att diskutera bort. Vidare borde ÖSK fått stryk av AIK och spelat lika med BP. Det som behöver förbättras enligt mig:

* Kvalitén på inlägg (de är oftast usla)
* Bättre nyttja de spelare som finns på det sätt de gör sig bäst.
* Variera spelet, kör laget fast måste det finnas ett alternativt spelsystem som byts under matchens gång.
* Laget måste lära sig grunderna bättre, när ska jag utmana, när ska jag spela säkert, var på planen ska jag ta risker, hur slår jag en passning till spelare i fart (de brukar hamna bakom och inte framför). Matcherna är så överjävligt fulla av dessa vansinnesmissar att vi på läktarna stundom blir tokiga.
Brommapojkarna Bp-Patrik
2010-04-16 17:40
Ämne: Skulle tro att Sixte....
Det gjorde han redan i BP.

Och ni som vill köpa Miiko... Skämtar ni eller?
Örebro Djäflun
2010-04-16 17:22
ÖSK-Karl//

14 feb. 2010, Tampere-ÖSK 0-6. Träningsmatch iofs men ändå en realitet. Tänk som trissreklamen: Plötsligt händer det! Kanske redan på måndag.
Örebro ÖSK-Karl
2010-04-16 17:13
Farsen fort...//

Om inte annat så bevisas det av den usla målproduktionen som är under Sixten. Förr vann vi minst en storseger om året, kan inte påminna mig någon med Sixten.

Förövrigt börjar detta år likna samma som något år med Dala. ÖSK vann borta men förlorade på "Vallen". Till slut hyrde Dala in en buss och drog iväg med killarna och körde en bortauppladdning. Jag minns inte vilket år det var och om det lyckades.
Örebro Farsen fortsätter (igen)
2010-04-16 16:42
Problemet är ju att Sixten tror man vinner matcher genom att ha 60% bollinehav. Sporten är ganska konkret och den som får bollen flest ggr i motståndarnas nät vinner. Kombinationen 4-3-3 blir inte offensiv bara för att man säger det. Tycker ÖSK slår en extrapass många gånger "bara för att", speciellt i backlinjen. Inte ofta man ser en djupledspass. Än så länge har spelet sett segt ut och saknat fart. Hoppas på offensivare och roligare matcher framöver...
Örebro Blå Bergen Blues
2010-04-16 16:11
Skulle tro att Sixten har manat på Almebäck att gå själv framåt ibland, just för att skapa överraskningsmomentet + att just kunna utnyttja han snabbhet. En vacker dag gör han "en Maradona"! :-)
Örebro den oumbärlige
2010-04-16 15:59
Jo jag gillar oxå att mittbackar tar initiativet att driva upp bollen för att få fart på anfallet likt Lucio gör i landslaget och i Inter numera. Men det jag menade var nonchalant var själva brytmomentet. Ibland skulle det vara säkrare att sparka till bollen än att försöka få med sig den.

Örebro Mathias Ekdahl
2010-04-16 15:28
Ämne: Jag är inte speciell....
Thlumman, hur kan du vara så positiv när vi inte skapade några målchanser med vårt grundspel?

Om du tittar på de första 80 minuterna mot GAIS så hade vi inte en enda riktigt farlig målchans mot Jankulovski.

Om vi bara kan skapa chanser med Wikström som forward så är väl något fel, eller hur?
Örebro ÖSK-Karl
2010-04-16 15:14
Tycker det finns stora fördelar när Almebäck bryter framåt. Motsåndarna blir förvirrade av det annars statiska spelet. Sedan är han oerhört snabb hem igen.
Annons: