/fotboll/osk/forum/4961.aspx/fotboll/osk/forum/4961.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
Allsvenskan - Svartvitt
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Örebro Blå Bergen Blues
2010-05-10 11:25
Saywee// Tack för ögonvittnesrapporten!
Jovisst, visst borde vi ligga högre i snitt, men det har ju "hänt" något vilket gör att i princip alla lag tappar. Ekonomisk kris? Borde ju ha vänt nu? För tidig start i vinterkyla? nja, men "tappet" började ju faktiskt i höstas, typ i oktober, så det kan ju inte förklara allt..
Tror själv att det i första hand beror på den tidiga starten (för kallt!) i kombination med ett (för) tätt spelprogram. Ett tätt spelprogram innebär att det för många dyrt att gå alla matcher (mycket månad kvar i slutet av lönen) och man avstår titt som tätt, typ går på varannan match.
På det nationella planet spelar väl AIK:s och Hammarbys djupdykningar också in förstås?
AIK Saywee
2010-05-10 11:03
Ämne: Ämne: BBB, me....
BBB, undras vilka de tre var?

Kanske Carl XVI Gustav, Niklas Strömstedt och min kompis Kenth?
AIK Saywee
2010-05-10 11:00
BBB, jag menade inte så att du är krumögd, utan tycker det är lite klena hemmapubliksiffror när vi ändå är ett topplag. Att Solnapubliken sviker kan jag förstå ... men ÖSK borde ha ett högre snitt i år?

Nu följer en detaljerad beskrivning från rad 19, sektion F och plats nummer 749, och lite lutad till höger på stolen:

Nordin´s boll, var perfekt, eftersom jag satt exakt i linjen, främre linje från "Familjeläktarsektionen", främre stolpe, ribban, bakre stolpe och bakre linje, sammanflöt till en exakt rak, vit linje från min stol och med mina två ögon.

Nordin träffade bollen c:a 3-4 dm innan kortlinjen, bollen gick inte spikrakt, men nästan, den böjde efter halva sträckan mot mål något lite mot linjen, kanske två dm från kortlinjen och sedan något svag utåt igen.

Den var aldrig någonsin utanför, dvs i "dött" område. Odiskutabelt!

... men eventuella knuffar och ruffar oroande mig lite spontat när jag målvrålade!
Örebro Blå Bergen Blues
2010-05-10 10:43
Ämne: BBB, men som du såg ....
Saywee// Klantigt av mig att vara så krumögd att jag inte såg att du redan noterat skillnaden på tre åskådare mellan BA och Råsunda. Undras vilka de tre var?
När det gäller Nordins mål: Det man var orolig över, förutom om den skulle dömas som inne eller ej var också huruvida Nordins knorrade inlägg på väg mot mål skulle bedömas som utanför förlängda mållinjen eller ej. Men linjemannen var på vår sida igår!
AIK Saywee
2010-05-10 10:35
BBB, men som du såg i mitt 10.16 inlägg, så visst borde tabellplaceringen betyda mer för ÖSK i "nuläget", eller?
Örebro Blå Bergen Blues
2010-05-10 10:30
Gällande publiksiffror, avdelningen kuriosa: ÖSK hade 8.656 åskådare igår att jämföra med 8.659 på AIK-Trelleborg på Råsunda. Attans att de slog oss med tre (3) åskådare... Visst genomgår allsvenskan ett ordentligt publiktapp. Snittet hittills i år 6.096 att jämföra med 7.953 förra året och årtusendets högsta snitt, år 2007: 10.258/match. En tröst är dock att ÖSK på hemmaplan i år med sina 6.620 ligger en bra bit över snittet..
AIK Saywee
2010-05-10 10:22
Känner ändå att det är NORDIN´s mål, för hade inte han jobbat som attan på just den bollen och fått till en "kliniskt rent inlägg" som smög precis innanför tillåtet område så hade det kanske inte blivit något, vi kanske hade kryssat 0-0?

Det var Nordin´s mål, men risken fanns och oron från mig spontant, att det var något slags ruff, störningar kan sabba ibland när det är tight, så att snygga förspel och mål blir bortdömda, puuuh!

Tack och lov skipades rättvisa igår.
AIK Saywee
2010-05-10 10:16
Publikt brukar även de olika lagens tabellplacering, tydligt spegla antalet åskådare, t.ex. HIF och MFF har ju rättt skapliga siffror medan man kan fundera över ÖSK´s 8656 och AIK´s 8659 ...

OBServera att det bara var tre fler i Solna.
Örebro widemarsh
2010-05-10 10:16
Saywee// Om inte Olsen gått upp i rygg på backen och stört hade nog inte djurgårdaren gjort självmål :)
AIK Saywee
2010-05-10 10:07
Ursäkta att jag inläggsbombar, men jag inväntar några samtal innan jag drar västerut och förbereder mig för Ullevi.

Nu skall vi ta fuskgänget, finns inget annat i min tankevärld!
AIK Saywee
2010-05-10 10:04
widemarsh, intressanta siffror angående SE, ungefär den känsla jag har, dvs det handlar delvis om vilka lag som spelar i en speciell serie, så att säga (=skriva) hur publika de är ...
AIK Saywee
2010-05-10 10:02
Ämne: Usch ja, publiken är....
widemarsch, jag trodde att det var en djurgårdare som fixade 1-0, med assistans från gårdagens gigant Nordin Gerzic?

Kanske att jag bör uppsöka en optiker ;)
AIK Saywee
2010-05-10 09:59
Ämne: Som den nörd man är ....
pemo, nu kommer det heliga ordet fram igen från mig ...

... men kan du komma på någon "gnälligare" spelare är Anders Svensson?

Kan du också förnimma en tränare som har så fåniga bortförklaringar eller liknande, jag menar så som Åkeby hade för några år sedan?

Har dessa något gemensamt?
Örebro widemarsh
2010-05-10 09:58
Saywee// Superettan snittar 2802 personer hittills i år, ifjol var snittet 1880.
Hammarby snittar över 10 000 på hemmaplan hittills, en stor del av förklaringen.
AIK Saywee
2010-05-10 09:54
Gummianka, håller med dig, det borde ha varit femsiffrigt!

Men "generellt" är vi nog inne i en sjunkade publiktrend i AS, av olika anledningar, kan inte alla anledningar, de är så många, men det bara känns så ... vet inte hur det är i SE, den serien kanske hänger med i den nedåtgående publiktrenden, det är så många parametrar som spelar in?

... men det är svagt av ett topp "tre-lag" på hemmaborgen, med rådande förutsättningar att inte få ihop mer än så ...

Alla till lilla Ullevi, eller Ulla lullar till Allevi .....
Örebro widemarsh
2010-05-10 09:54
Usch ja, publiken är årets stora besvikelse. Både klacken och antalet åskådare.
Känns som att vi ligger stadigt på 1000-1500 åskådare under det normala, sett till tidigare år. Förutom avslutningen 09 då.

Med tanke på ÖSKs tabellplacering och med 1000-talet bortasupportrar är allt under 10 000 underkänt.

Sedan måste jag säga att Olsen gjorde en rätt bra match igår, förutom jättemissen.
Men det var ändå han som fixade 1-0.
Paulinho missade rätt hyfsade lägen han med. Med normal utdelning hade vi vunnit med 3-0, 4-1 eller liknande.
Örebro pemo
2010-05-10 09:51
Som den nörd man är har jag sett matchen igen på canal+
( hellre den än hockey-VM ) och kan konstatera att vi var bättre än jag tyckte på plats. Att vi sedan inte leder med 3 - 0 i halvtid är ett under, men (som någon skrev) målisen gjorde faktiskt en riktigt bra räddning på Kims chans.
Nåväl, härligt i alla fall med en "reserv" som Wirtanen. Han går in på en helt ovan plats med ett brett leende och fixar sitt jobb. Men lite obekväm med vänster fot är han nog.
Astvald fick minst två jättelägen där han passar i stället.
Tänk er Paulinho eller Bedoya i dessa lägen. De hade skjutit för kung och fosterland. Men så är han ju ung. Astvald alltså

Men ta nu inte detta som gnäll. Jag tycker att vi har en skön svit mot 0-8:orna i år. 3 x 1 - 0

Lagom för att få tre poäng, men inte mer så att de inte tappar självförtroendet helt.

Nu hoppas jag bara att Gefle behåller lite spänning i allsvenskan med att knäppa HIF på hemmaplasten.

På tal om plast, Anders Svensson är på väg att tröttna på dåliga planer och tänker lägga av, enligt kvällisarna.

Konstigt att det kommer just nu när de fick stryk av Mjällby.
Ellos har ett väldigt vackert spel, men ingen målskytt. Då är det bekvämt att skylla på underlaget.

Skall vi göra lika efter matchen mot IFK Skattefusk?
Örebro Gummianka
2010-05-10 09:39
Var sjutton är publiken för övrigt. Undrar säkert några av oss.. Bra tid, bra motstånd och bra tabellplacering. 8600 är dåligt.
AIK Saywee
2010-05-10 09:31
Ämne: Ämne: Underba....
BBB, men i cupen kan vi väl ta ett B-lag om de andra är slitna, det kan kanske funka ;)

"Bänken är kanske inte av bästa träslag", eken, lönnen eller kanske Aspen?
Örebro Gummianka
2010-05-10 09:23
Läste klagomål på ÖSKs bänk.. ÖSK spelade med tre ersättare pga skador/avstängningar igår. Wirtanen, Kihlberg och Paulhino. Men ingen av dom känns egentligen som en ersättare. ÖSK har en bredare trupp än på många år. Inte på varje position men på flera.
AIK Saywee
2010-05-10 09:21
Kan vi inte sätta in Oliver Cabrera någonstans?
AIK Saywee
2010-05-10 09:19
På torsdag skall blåvitt få sig en match de sent skall glömma :)

Underlaget däremot, eftersom det kanske blir onsdags- och torsdagsregn i veckan, kan vara helt annorlunda än BA´s fina gröna sköna gräs i gårdagssolen ???

Föreslår träning på någon leråker i närheten, men undrar om speltaktiken och laguttagning förändras av en sådan anledning, som hur underlaget ser ut, eller, ja inte vet jag?

FORZA SVARTVITT!
Örebro Frostbite*
2010-05-10 09:15
Kim Olsen borde ha gjort mål, men det borde Paulinho också ha gjort. Han brände ett riktigt bra läge från 4-5 meter. Tycker att det är klockrent med Paulinho på kanten. Han smyger in riktigt bra från sin position.
Kim Olsen tillför fortfarande en dimension till i anfallet och i väntan på en storväxt anfallare från Honduras får Kim fortsätta för mig.
Bänkad däremot är Porokara tills Paulinho blir avstängd eller skadad.

Vad ger vi för omdöme till Wirtanen? Samma som Wowoah brukar få? Bra men sattes inte på prov?
AIK Saywee
2010-05-10 09:14
Sedan kommer jag ihåg att wurpa skrev att han "satt i linjen" och det gjorde verkligen jag också, exakt!

Bollen (vid målet) var som jag bedömer minst 3 decimeter helt innanför, tveklöst!

Så det var ett riktigt domslut, men i slutet av matchen blev det många fel nere i hörnet vid "familjeläktaren" ...
AIK Saywee
2010-05-10 09:01
Har bara snabbt skummat igenom inlägg och tycker det var en mycket trevlig dag i går, vädret, spelet, resultatet, mm mm.

Fast det eviga tjötet här på forum, på gnäll, på gnäll, på gnäll, etc, börjar kännas ganska meningslöst egentligen.

Går det bra, gnälls det något mindre, går det dåligt, gnälls det något mer, det är inget konstigt med det.

Jag tror vi närkingar har fixerat oss vid ordet "GNÄLL" och det är många som fortfarande inte forstått att "det" är hur en slags gammal, främst västernärkedialekt, kan tänkas låta.

Det handlar ju troligtvis mera om att ge kritik, och även om resultatet, tack vare ett självmål blev till belåtenhet, så tycker jag att man faktiskt kan ge kritik till spelare, som kanske kan förbättra sig.

Det borde kanske handla om någon slags "instinkt" att ständigt förbättra sig, laget, klubben, ÖSK, även när det går bra här i livet, kan man ibland hitta möjligheter till förbättringar.

Men jag är mycket nöjd, fast det kan bli bättre, kändes ju faktiskt lite onödigt att i går vara nervös, hela matchen, för att inte få de tre poängen, trots det fina svartvita spelet.

Men det ordnade sig ...

... så var det med det!
Örebro den oumbärlige
2010-05-10 08:55
Jag blir skrattnödig när jag har läser folk som hyllar Kims passningsförmåga, man undrar ju vad det är för folk bakom datorn.
Örebro Tomten (har hittat tillbaka)
2010-05-10 08:39
Åk med till jötteborg, nu krossar vi fuskarna
Örebro Blå Bergen Blues
2010-05-10 08:10
Ämne: Underbart med 3 poän....
Stelig// Att leva i klagan är naturligt tillstånd för en närking! :)
När vi inget har att klaga över börjar vi klaga över just detta faktum att inget finns att klaga på.
Nu tänkte jag också stämma in i din klagan över bänken. Tänkte på det igår: Hur går det med ambitionen att ha två alternativ på varje position? Känns som att vi är otroligt sårbara för/vid skador/avstängningar? Inte många på vår bänk som håller allsvensk klass? Som tur är, är det bara två matcher kvar innan uppehållet, för spelarna verkar slitna nu. Ja, just det, vi måste ju orka cupen också förstås..
Örebro Stelig
2010-05-10 07:48
Underbart med 3 poäng, kul att vissa klagar på att vi ska rotera spelare osv, annat var det i cupen förra året, då var sixten kass för han inte ställde bästa laget på plan, jaja det svänger fort.
Sen är det bara inse, vår bänk duger inte, nä Roni i toppform så Pålle kan fightas om den centrala anfalls platsen.
Örebro Grixx
2010-05-10 07:22
Bra att höra från spelare och tränare att det inte var ett taktiskt drag att "gå ner" ett steg efter målet.

Psykologi tillsammans med en viss fysisk trötthet var svaret...sedan skulle man ju önska att man "orkat" lite till med anfallsfotbollen, det hade sett snyggt ut i årets CV.
Annons: