/fotboll/osk/forum/4954.aspx/fotboll/osk/forum/4954.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
Allsvenskan - Svartvitt
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Örebro Aspen
2010-05-14 20:15
Har sett delar av 1:a mellan Peking och Degen. Bättre spel än gårdagens match på natursanden. SvFF och flera av AS-lagen borde skämmas över de planer som man spelar på.
Norrköpings plan mycket fin. Passningarna går perfekt till adressaten. Njutning att se.
Örebro Dejmon
2010-05-14 19:57
abdel//
Så spelarinvest har enligt dig, som är så fruktansvärt insatt, alltså makt nog att direkt eller inderekt påverka laguttagning, tränare, kanske även ledning o.s.v?
Örebro abdel seidou
2010-05-14 19:50
Du gjorde ett generellt påstående som inte stämde, sen gjorde du ett tillägg till det påståendet som inte heller stämde. Bra jobbat! Gång efter annan visar du att du inte är tillräckligt intresserad av klubben för att vara det minsta insatt i nått. Men du är säkert bra på att sjunga ramsor på läktaren eller vifta med halsduken eller så, det gillar vi, och du stöttar rätt lag så avskyvärd är du ju inte iaf även om du "bryr dig på låtsas" =]
Örebro Dejmon
2010-05-14 19:42
Abdel//
Va kul att du kallar mig lilla. Känner vi varandra? Var såndana som mig får sitta vet du nog inte så mycket om men jag kan ju ge dig en ledtråd: företaget jag jobbar för är ett av dom som skjuter till absolut mest pengar till ÖSK och vi har gott om biljetter till varje match ska du se. Undrar var? Nu har jag dock själv eget sesongsabb. dels för att stötta klubben och dels för jag inte orkar gå upp till kontoret varje vecka. Sen inte minnst för jag gillar atmosfären på Västra stå också och gillar att kunna springa runt på arenan var jag vill med mina vänner utan att behöva sitta å vara bror duktig med mina kollegor. Så...

Vad gäller resten av ditt inlägg så orkar man ju knappt svara. Du har uppenbarligen stora problem med att läsa. Jag gjorde t.o.m. ett tillägg på mitt förra inlägg för jag visste att du skulle misstolka de. Läs igen!
Örebro abdel seidou
2010-05-14 19:38
Wikström är längre än Berra, inte tvärt om. Det skiljer visserligen bara en cm men ändå. Sen har vi Kim där som 3a i centimeterligan, 1 cm efter Berra.
Örebro Dejmon
2010-05-14 19:31
KvT//
Du har mycket rätt i det du skriver. Men frågan är hur det kommer gå för MIF och ÖHK nu. Ensamma finansiärer är jag väldigt tveksam till. Det är jätteroligt så länge de känner motivationen till att hjälpa klubben men sen.. Rent generellt tycker jag det är bäst om klubbarna klarar sig så mycket som möjligt själva, givetvis med sponsring och liknande, men då är det ju egentligen ren reklamförsäljning. Drömmen vore ju om ÖSK ägt arenan själva, som du skriver.

Jag tror också finansiärerna i grunden vill väl och ofta skjuter till pengar till klubben av välvilja. Men jag blir alltid tveksam när jag läser om krav på motprestationer, även om jag har full förståelse för dem. De vill ju givetvis inte kasta pengarna i sjön men jag vill inte att deras investeringar ska bli det bästa alternativet per automatik. Fin linje där.. Och i detta fall med invest så är det ju så att dom köpt andelar i spelare, inte sponsrat klubben på det sätt som Percy och Micke gjort och då blir de ännu känsligare..

Ang. Berra. Jo givetvis är det ofta så. Sen har det ju endel med spännst att göra. Berra verkar ha ett bra häng i luften. Men nog måste han väl va längre än Wiken? Känns så iallafall, fast det kanske är hans spänst som lurar mig :). Det mest negativa jag tycker är att han verkar så fumlig med bollen så ofta men för att va lite självkritisk var jag t.ex. oerhört negativ när jag hörde att Nordin skulle få chansen i ÖSK igen och se hur det gick. Som sagt han får väldigt gärna bevisa att jag har fel som inte riktigt har samma tro på han som många andra!
Örebro abdel seidou
2010-05-14 19:17
Nu dumförklarar du dig själv igen lilla Dejmon. Spelarinvest har väldigt mycket att säga till om, till skillnad från vad du vekar tro, både genom sin representation i bolagsstyrelsen men också genom det faktum att de mest engagerade personerna i riskkapitalbolaget är samma näringslivstoppar som även står för större delen av den övriga sponsringen genom sina företag. Det är till exempel deras önskemål om bra platser i sponsorpaketen och klubbens anpassning i förhållande till denna efterfrågan som gör att sådana som du inte kan sitta på mitten av de mittersta sektionerna, men det är även till stor del p.g.a. dessa herrars starka ställning i stan som Werme är så ÖSK-vänlig som han faktiskt är. Det är dessa herrar som bestämde att man skulle plocka tillbaka Alvbåge och det är genom deras inflytande som Axen kommer erbjudas att ta över efter Sixten när det blir dags för honom att vandra vidare.

Spelarinvest påverkar mycket på flera olika plan i klubben och på flera olika direkta och indirekta sätt. Enligt min värdering av deras ställningstaganden är det i princip uteslutande till det bättre för klubben som helhet.

Sug i dig din kallsup nu lille gnällofag.
Örebro Kurt von Traatt
2010-05-14 18:49
Dejmon//För övrigt om Berra. Att du säger att han, med stor hjälp sin längd, är bra på huvudet finner jag lite märkligt=) Är det inte så för alla? Tänk på att Wiken och Berra är nästintill lika långa men ändå kommer Berra klart högre upp i luften än Wiken. Så jag tror nog mer än bara längd spelar in.
Örebro Kurt von Traatt
2010-05-14 18:42
Dejmon // Jag respekterar din åsikt. Men jag känner inte samma rädsla som du i att ge kapitalstarka personer makt. Micke Fahlander och Percy är väl exempel på personer som haft stort inflytande. Förvisso har de också varit en del av styrelsen men jag tror att de delvis har hamnat där pga sitt engagemang och ekonomiska stöd. Men jag vill nog hävda att de varit bra för klubbarna.

Sedan finns det personer med mycket makt som fått det utan kapitalets hjälp. Hästsvansen i ÖSK och Bo Ahlen i f.d ÖIK. Båda förde sina klubbar till fördärv.

Jag tror innerst inne ändå att de flesta "kapitalister" ändå i långa loppet vill sina klubbar väl och framgång. Inte sällan är de stora fans själva av laget.

Sedan kan man väl ur ett ideologisk perspektiv ha olika synpunkter och tycka att det var bättre förr med den svenska folkrörelsen osv.

När det gäller BA, Aktier och styrelser håller jag mig utanför diskussionen. Där har jag noll koll ;)
Kan bara tycka det är synd att ÖSK aldrig fick råd att driva arenan själva.
Örebro Aspen
2010-05-14 18:19
Dejmon//Känner mej inte det minsta kränkt. För dom som går på medlemsmöten och läser stadgarna finns det mer att gräva i när det gäller styrningen av företaget ÖSK Elitfotboll AB.
Örebro Dejmon
2010-05-14 17:57
abdel blabla//
Oj "sagor".. Nej jag har inte direkt så jättestor koll på hur klubben är strukturerad. Frågan var vem som var majoritetsägare och då svarade jag FÖRENINGEN SJÄLV om du kan läsa?!? Ursäkta att jag verkar kränkt dig genom att skriva ÖSK Elitfotboll AB efteråt..

Jag vet väl att jag som vanlig medlem inte har speciellt mycket (i princip ingenting) att säga till om i klubben. Det jag skrev är att jag är glad att inte Spelarinvest har det heller. Lär dig läsa om du ska komma med personliga påhopp om att jag har nollkoll blir ju fan för pinsamt annars!

Tillägg: Vad gäller laguttagning, anställning av tränare givetvis. Så inte det behövs misstolkas också..
Örebro Aspen
2010-05-14 17:55
abdel seidou/Tack för en bra förklaring. Det är bara SvFF som numrerat omgångarna fel på webben. Så små fel är det ok om SvFF gör.
Örebro abdel seidou
2010-05-14 17:52
Ämne: Kollade just spelpro....Aspen, det där med omgång 13 har med VM att göra. De två matcherna som spelats är i omgång 14. Omgång 13 ska spelas klart innan övriga matcher i omgång 14 spelas. Vi har Bedoya som är VM-aktuell och därför fick vi spela omgång 14 redan nu för att han ska få vila enligt fifas regler inför VM. Samma med Elfsborg som har Ante Covic.
Örebro Aspen
2010-05-14 17:52
Vi medlemmar påverkar alltså fotbollsverksamheten bara formellt via styrelsen i ÖSK Elitfotboll.
Mer direkt påverkar vi genom att gå på matcher, inte gå på matcher, via kubanerna och lite via olika forum på internet.
Örebro Aspen
2010-05-14 17:47
Lite att läsa om ÖSK:s uppbyggnad och organisation.
ÖSK Elitfotboll AB bildades 1 januari 2006 och erhöll Svenska Fotbollförbundets godkännande 20 januari 2006. Detta innebar att ÖSK Elitfotboll AB övertog elitlicensrättigheterna, dvs rätten att deltaga i Svenska Fotbollförbundets tävlingsverksamhet, från ÖSK Fotbollsklubb. Skälet till en bolagisering av elitverksamheten är att på ett bättre sätt kunna tillgodogöra sig riskkapital från intresserade placerare. Ägare av ÖSK Elitfotboll AB är Örebro Spelarinvest AB som äger 47,4% av rösterna och 90% av kapitalet samt ÖSK Fotbollsklubb som äger 52,6% av rösterna och 10% av kapitalet. Organisation - ÖSK Elitfotboll AB har en ny ändamålsenlig organisation som anpassats såväl sportsligt som affärsmässigt till dagens krav på en modern elitidrottsverksamhet. Inom ÖSK Elitfotboll AB organiseras verksamheten i fyra enheter: Sportadministration, Marknad och Administration. Här finns alltså all personal.

Föreningen ÖSK Fotbolls uppgift är att bedriva god fotbollsverksamhet för sina medlemmar. Detta sker genom att föreningens representanter genom styrelsen i ÖSK Elitfotboll AB verkar för att klubbens sportsliga mål och ambitioner uppfylls. Föreningens uppgift är också att förvalta och utveckla medlemmarnas delaktighet i ÖSK Elitfotboll AB:s verksamhet. Detta sker genom att föreningen ordnar informationsträffar och möten med klubbens spelare och tränare. ÖSK Fotbolls styrelse har under 2008 hållit 9 protokollförda sammanträden och ett tvådagars strategimöte.
Örebro Rorschach`
2010-05-14 17:47
Ämne: Kollade just spelpro....
Det är väl för att lagen som har spelat har spelare som ska iväg till sina landslag. Vi har Bedoya, Göteborg har Christensen och Aik Burgic. Annars vet jag faktiskt inte.
Örebro abdel seidou
2010-05-14 17:44
Shit du har ju nollkoll! Sluta skriva sagor eller gissa eller vad det är du gör! Du förstår ju inte ens klubbens struktur. Elitfotboll AB och medlemsföreningen som man betalar medlemsavgift till är två helt olika saker. Elitfotboll AB äger inga aktier i sig själv. Seriöst alltså vad tror du!? FÖRENINGEN till vilken vi betalar våra medlemsavgifter och som har en helt egen styrelse med landshövdingen Rose-Marie Frebran som ordförande, där medlemsutskott osv ligger, är majoritetsägare i BOLAGET ÖSK Elitfotboll AB.

Representanter från föreningsstyrelsen och minoritetsägarens (Spelarinvest) styrelser utgör som det ser ut nu bolagsstyrelsen. Björn Åqvist sitter där som ordförande utsedd av föreningen tillsammans med RMF och några till samt investgubbarna. Detta är inte stadgat och föreningen kan sätta vilka dem vill att leda bolaget utan att ta upp detta på årsmötet om dom skulle känna för det och det enda du som medlem har stadgad rätt att påverka är att du kan ansvarsutkräva föreningsstyrelsen på årsmötet. Det innebär inte att du har någon verklig påverkan what so ever på bolaget. Snart ska du se att föreningen börjar sätta personer att representera den i bolagsstyrelsen utan att dessa sitter invalda i föreningsstyrelsen, bolagsproffs även från det hållet. Du har knappt nån reell makt alls som medlem. Sluta fjanta och uttala dig om sånt du bevisligen inte förstår ett dyft om. Så som det s er ut nu kan du ju inte vara rädd för att 51% regeln ändras.
Örebro Aspen
2010-05-14 17:33
Kollade just spelprogrammet på SvFF. Ser då att två matcher i omgång 13 har spelats.
Innan man spelar klart omgång 13 skall dock hela omgång 14 spelas klart.
Kan någon förklara varför man gör på detta sätt?
Örebro Dejmon
2010-05-14 17:18
KvT//
Ja där har vi ju uppenbart olika åsikter. Ja ser dagligen lobbying från partiska personer här om vilka som bör spelas/sparkas o.s.v. Givetvis har alla rätt att kritisera men jag försår att det känns lite värre för dom som lagt ut x antal kronor att se att deras investeringar tyvärr inte håller måttet..

Föreningen måste nuvarande regler vara majoritetsägare. Ösk Elitfotboll AB äger således (minst) 51% av aktierna, ingen tack och lov. Men Elitfotboll AB är heller inte den enda "föreningen" inom ÖSK-Familjen..
Örebro Grixx
2010-05-14 17:04
"Hemliga klubben"...jäpp alla andra AS-klubbar är ju så frispråkiga;-)

...och fan vad det gnälldes tidigare om förlängningar och försäljningar...och spec felköp;-)

....och jävvlar vilken enorm försäljning det är av spelare i AS för tillfället...vems fel är det;-)

Tycker det luktar intern mytbildning!!!

Örebro Kurt von Traatt
2010-05-14 17:03
Dejmon //Vem är majoritesägare i ÖSK AB? Äger inte föreningen en del aktier?
Örebro Kurt von Traatt
2010-05-14 16:56
Dejmon //Jag tror faktiskt inte på det. Jag kanske är naiv, men jag tror att samtliga skulle vilja spela den spelaren som för tillfället är bäst. Även sponsorer och investerare. I det långa loppet tror jag alla är vinnare med ett lag som vinner. Ett investeringsobjekt helt ur form gör knappast bra reklam för sig.

Däremot, skulle de säkert reagera om B1 hamnade i frysboxen och kräva att spelare lånades ut till annan klubb. Men det inbillar jag mig att spelaren skulle vilja också.

Ett annat scenario är ju också om den egna spelaren (B2) faktiskt är i sämre form än B1 och inte presterar men ändå får inte B1 chansen.
Örebro Dejmon
2010-05-14 16:49
Aspen//
Kan du inte istället för att bara påstå att det finns två olika bilder av vad som skedde vid degraderingen, min och alla andras, peka på vad som inte stämmer i mina teorier? Jag påstår inte att jag alltid har rätt och jag vill gärna bli rättad om jag har fel men det är ett lite dåligt argument tycker jag det du skriver, typ du har fel helt enkelt..

Jag har heller inte skrivit att det är nått fel på människor som har möjlighet att satsa pengar på olika saker på det sätt som personerna bakom invest har (kapitalisterna). Jag skriver att jag anser att det är bra att dom inte har mycket mer makt i klubben än jag själv för dom har ett helt annat intresse i vissa spelare än jag själv och kan därför inte vara partiska på samma sätt.

Sen håller jag givetvis med KvT att ÖSK inte skulle klara sig en dag i eliten utan kapital. Det är dock inte detsamma som att jag vill ge de människor som kan tillföra detta, kapitalisterna, makt över klubben (orkar inte förtydliga igen vad ja menar med makt, se tidigare inlägg).
Örebro Dejmon
2010-05-14 16:39
Ämne: Dejmon //Nu är det v....
KvT//
Majoritetsägande käre du, majoritetsägande ;)

Så som det ser ut nu har vi alla möjlighet att påverka till viss del. Det jag syftar på är givetvis laguttagningar, anställning av ledning m.m. Jag vill inte att kapitalisterna ska kunna köpa till sig en position i klubben där dom lyckas driva på uttagningar o.s.v. för sitt eget vinstintresses skull, som givetvis skulle bli fallet.

Tänk att vi har två liknande spelare, B1 och B2. Invest har satsat 1 miljon på att hämta hit B1 från afrika, och äger säg 20% av den samma. B2 är från ungdomsleden. Vilken tror ni invest skulle vilja att klubben skulle satsa på? De skulle givetvis propsa på att klubben skulle spela B1 trots att denna inte var i form, hade samma utvecklingsmöjligheter m.m. Allt för att "bolaget" ska kunna få in lite slantar vid försäljning. Att sen ÖSK tjänar 20% mer på B2 är skitsamma då. Därför är jag glad att inte kapitalisterna styr "min" klubb, än..
Örebro Dejmon
2010-05-14 16:30
Aspen//
Nej det var ÖSK-Karl som tog upp det med orden att det hade vart svårt att få BA färdigställd utan Spelarinvest. Jag klurade på vad han grundade det på eftersom det var Örebroporten (kommunen) som byggde/fördigställde arenan. Alltså tolkade jag det som ännu ett försök att ge invest credd för något andra bidragit till.

Sen upptäckte jag att invest tydligen äger/ägde 45% av Örebroläktaren, därmed var de alltså, till vis del(!), delaktiga i färdigställandet av våning 3/4 av nya läktaren. Varpå jag frågade om jag missat nått i det fallet.

Angående att kommunen stoppade huvudet i sanden syftade jag givetvis inte på arenafrågan utan det gällde inlägget om ÖSK´s skulder vid degraderingen och inget annat.
Örebro ÖSK KRILLE
2010-05-14 16:08
Glömde länk.
Örebro ÖSK KRILLE
2010-05-14 16:06
Sff och de allsvenska klubbarna ska ha krismöte angående publiktappet.
Örebro ÖSK-Karl
2010-05-14 15:58
den oumbärlige//

Visst har du rätt. För den som bara lever för dagen är ju allt frid o fröjd. Men för de som tittar framåt och vill vinna SM ser det allt annat än ljust ut. Jag förstår inte hur ÖSK skall kunna vara ett topplag utan kapital.

Sjögren lyckas ju uppenbarligen inte sälja spelare och Ordföranden för Spelarinvest tittar inte ens åt Sixten, än mindre talar med honom. Så nog finns det anledning till att vara orolig för framtiden. Ordföranden har dessutom hela styrelsens stöd vad gäller Sixten. Men allt skall ju mörkas i hemliga klubben. Jag vet anledningen till allt tjafs, men det kommer jag bara att skriva till medlemmarna i forumet oskfotboll. När Wivallius lärt mig hur jag skall göra?

Men alla borde ju fundera över varför inte spelarna förlänger. Det som kan rädda framtiden är en saftig försäljning. Så Sjögren får väl kalla in Cabrera igen.
Örebro pemo
2010-05-14 15:50
Har ni tänkt på vilka härliga hemmamatcher vi har i höst?
Elfsborg, AIK, Helsingborg, Göteborg och MFF. Om vi spelar som nu lär det väl bli minst 10.000/match.

Skall se matchen i Canal+ i kväll. Skönt att slippa vara nervös och bara kolla in spelarna. Därefter ger jag min åsikt om Berra.

Om vi sedan tar full pott mot TFF så går vi till paus som 3:a.
Inte illa pinkat.
Örebro Kurt von Traatt
2010-05-14 15:47
den oumbärlige// Jag tror nog iaf vi kan räkna bort Berra, Basse och ev Kilen och förmodligen Paulinho.

Med Porokara har jag svårt att pejla läget.

Spelare som ev kan få anbud måste vara Almebäck, Bedoya och Astvald. Men jag tror inte alla tre lämnar.

Nordin Ev någon norsk klubb eller något. Tror inte Holländska/Tyska klubbar är så intresserade. Danmark har ganska många egna spelatyper som Nordin. Porokara har väl blivit kallare. Men osvuret är väl bäst för båda.

Ett problem är väl om Kilen försvinner. När Kilen är som bäst tycker jag han är klart bättre än Nordback och ÖSK måste nog ha en sådan spelare på mitten nästa år också. Frågan är om Erik skulle klara att fylla den rollen och betydelsen? Erik är lovande har fin teknik och passningar men han måste gå in och vinna dueller också. Ta stryk och offra sig i den defensiva positionen.

Med Nordback är det väl tvärt om. Han tar dueller men så mycket mer händer det inte.
Annons: