/fotboll/osk/forum/4945.aspx/fotboll/osk/forum/4945.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
Allsvenskan - Svartvitt
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Örebro svartvitthjärta
2010-05-12 20:05
I Liverpool är det bara FC som gäller! Precis som många andra fastnade jag framför Tipsextra och det fantastiska spelet som de presterade under sent 70-tal. Minns legender som John Toshak, Steve Highway, Kevin Keegan.... Svartvitt! Framåt-mot guld!
AIK Saywee
2010-05-12 19:56
Wivallius, det finns bara ett lag i den staden, EVERTON!

Men, jag tror på din "tes" om att sådana här sympatier för olika engelska lag, ofta "skapades" under sjuttiotalets direktsända fotboll på lördagseftermiddagarna, så var det faktiskt i mitt fall, och efter att Everton besegrat Coventry ...

... år, resultat och andra detaljer är borta ur mitt minne, vet bara att "the blues", eller "toffees" vann efter ett fantastiskt fint spel ...

Men sjuttiotalets eftermiddagar, med ett i övrigt lågt mediautbud, fast gott om chips och pilsner, skapade något slags begär, kopplat till möjligheterna att vinna miljoner slantar för många fans, dock inte för mig, men Everton tog sin plats i "hjärtat".
Örebro svartvitthjärta
2010-05-12 19:47
En liten solglimt i "vårvärmen".. Träffade Niklas Skoog på O`Lerays i torsdags under matchen mot Djurgår´n. Han berättade att han trots ganska kort tid i Svartvitt fortfarande hade hjärtat kvar här, och följer de svartvita eleganternas framfart i AS! Framåt-mot guld!
Wivallius
2010-05-12 19:36
holmqvist//

Troligen inte. Skada eller agentstrul. Vem vet?
holmqvist
2010-05-12 19:33
spelar poorokara imorgon???
Wivallius
2010-05-12 19:33
KvT//

Just det faktum att polarna hejade på Leeds och jag på Liverpool gör att jag inte vill ha med dem att göra 35 år senare. Snacka om långsint, va? De var två mot mig ensam!
AIK Saywee
2010-05-12 19:06
Sablar, nu vräker det på i sidled, nordvind, blöta och endast 5 plusgrader.

Har planeten tappat förmågan att vrida sig mot solen så här års, eller är det islänningarna som försöker sabba klimatet, eller vad är det frågan om ...

... ursäkta mitt klimattjat, men denna onsdag är ju som en normal januaridag i Halland (dock ej 2010, för då var det polarkyla).

Fotboll, Allsvenskan, ÖSK, spelet, skaderiskerna, publiksiffrorna, resultaten är ju dock väderberoende, eller?

Ingen sommar utan reggae, nu "åker Marley på", hög volym :)))
Örebro Blå Bergen Blues
2010-05-12 18:50
Ämne: Wivallius //Då är du....
Kurt// Jodå, visst har väl Leeds vita byxor. Bara att kolla in på deras forum-sida för skaffa sig en uppfattning. Annars kan man ju fråga "Jocke, Jocke ge oss en sång" så kan han bekräfta/dementera...
AIK Saywee
2010-05-12 18:50
BBB, kan det vara den omtalade "Ryssvärmen" som smyger in österifrån?

Tror att vädren kolliderar i mittens rike, åskvarning!
Örebro Blå Bergen Blues
2010-05-12 18:45
Saywee// Låter obegripligt!?! Här i Sthlm har vi en underbar em/kväll med sol och behaglig temperatur. Åker mot Närke imorron, men inte mot regnet hoppas jag!!
Örebro Kurt von Traatt
2010-05-12 18:38
Wivallius//En annan sak är ju också massmedias bevakning. Förr i tiden hade AS alltid största rubriker. Idag händer det inte alltför sällan att man, trots full AS omgång, överst på sidan (talar om webben alltså) finner matcher PM och Spanska ligan. Sedan långt längre ned kommer inslagen om AS matcherna.
AIK Saywee
2010-05-12 18:37
Ämne: Saywee: Det är ju al....
Clifford, joo ibland är det klart, men då regnar det inte så mycket;)

På sex timmar har jag hittat 27 mm i mätaren, jädra blöta och 4,5 plusgrader, snö till kvällen?

Nej, nu har jag larvat färdigt ...

... för du, Clifford, jag tror inte att man av en så "enkel" anledning kan skjuta upp en match utan att prova möjligheten till spel på reservarenan. Men det kan kanske ändå vara så, om man laborerar med tidspekterna för beslut och vädret och underlaget och vad tusan det kan vara ...

... denna lagrellregel är ju så slumpartad och tolkningbar så jag funderar på om inte Silbersky få ta sig en titt på den?

Men jag håller med dig, det verkar underligt att inte någon av Stora Ullevi eller mysiga Rambergsvallen är reservarena, konstigt!
Örebro Kurt von Traatt
2010-05-12 18:35
Wivallius//Vad har du emot Leeds? För mig är det ett klassiker lag - Mycket från den tiden du talar om - Även om de inte är mina favoriter.

AIK Saywee
2010-05-12 18:31
Ämne: Saywee: Det är ju al....
Clifford, joo ibland är det klart, men då regnar det inte så mycket;)

På sex timmar har jag hittat 27 mm i mätaren, jädra blöta och 4,5 plusgrader, snö till kvällen?

Nej, nu har jag larvat färdigt ...

... för du, Clifford, jag tror inte att man av en så "enkel" anledning kan skjuta upp en match utan att prova möjligheten till spel på reservarenan. Men det kan kanske ändå vara så, om man laborerar med tidspekterna för beslut och vädret och underlaget och vad tusan det kan vara ...

... denna lagrellregel är ju så slumpartad och tolkningbar så jag funderar på om inte Silbersky få ta sig en titt på den?

Men jag håller med dig, det verkar underligt att inte någon av Stora Ullevi eller mysiga Rambergsvallen är reservarena, konstigt!
Wivallius
2010-05-12 16:49
KvT//

På 70-talet skaffade sig många svenska grabbar favoritlag i England p g a att Tipsextra gick på TV (SVT) varje lördag. Det var den enda live-fotboll som TV-sändes på den tiden. Kanske något som hänger kvar från den tiden för din kompis. Så är det i alla fall för mig.

Det vart mycket matcher med Stoke, Burnley och Wolves på den tiden. Stoke hade för övrigt den fantastiske Gordon Banks i mål.
Örebro Grixx
2010-05-12 16:48
Alejandro är med i radiosportens "FotbollsArena" i kväll.
Wivallius
2010-05-12 16:46
KvT//

Kanske de har nu. på 70-talet har jag för mig det var någon mörk färg på brallorna. Har försökt hålla mig ifrån dem under de senaste 40 åren, även då den fläskiga varianten av Brolin lirade där.
Örebro Kurt von Traatt
2010-05-12 16:45
Chipset //Ok. Jo främst är väl Fulham i skuggan av Chelsea. Men man kan ju jämförelsevis aldrig jämföras med spelare som T ex Chealse och Real köper.

Jag träffar många som håller på ett lag utanför Sverige bara för att det just nu är att av de bästa. Populistiska val för mig. Jag tycker man kan hålla på lag för att det finns andra saker som tilltalar en oavsett om klubben är fattig eller rik eller oavsett division.

Sedan har jag arbetskamrater som t ex till 100% (och gjort i många år) har Man U som laget i hjärta och följer det mycket hårdare än ÖSK/AS. Trots att personen inte har någon som helst anknytning till Manchester. Han blir mycker mer knäck om de förlorar än om ÖSK losar.

Det är säker vanligt men personligen har jag väldigt svårt att förstå hur man kan få så mycket genuint hjärta för en klubb i ett annat land. Jag gillar Fulham och håller på dem i PM. Men i främsta rummer kommer alltid ÖSK vara, sedan landslaget och sist då Fulham.
Örebro ÖSK KRILLE
2010-05-12 16:42
Rudolf Blodstrupmoen, ÖSK-Janne//
Oj typ 10år sedan. Då är det på tiden att ÖSK får en målskytt. Paulinho tror jag skulle kunna göra runt 10-15 mål om han får spela på Olsens position.
Örebro Kurt von Traatt
2010-05-12 16:39
Wivallius //Då är du ursäktad! Leeds har väl vita byxor eller?
Örebro Chipset
2010-05-12 16:39
Kvt// Fulham avancerade ju som ett riktigt köplag till PL för ett tiotal år sedan under ledning av Kevin Keegan. Men något färdigt storlag är de ju fortfarande inte så det är ok att hålla på dom. ,-)
Själv är jag Atletico fan och detta är min första chans till en titel i år. Den andra tar ÖSK tänkte jag.
Örebro Grixx
2010-05-12 16:19
Clifford// Jovisst förstår vi, men spännande blir det hur som helst att se om beslutet och mattan ligger fast;-)
Wivallius
2010-05-12 16:15
KvT//

Förstår det.

När det gäller engelska ligan började jag som 11-åring heja på en nykomling i dåvarande (1972) Engelska Division 1. Liverpool FC hette klubben. Tyckte inte det fanns någon anledning sedan att byta klubb ;-) .... trots att det ganska fort började gå bra. På den tiden var hatlaget den då dominerande klubben Leeds United FC, som polarna hejade på.

Säg bara inte att Leeds har svart byxor, för de är väl mörkblå?
IFK Göteborg Clifford
2010-05-12 16:10
Grixx: Jo, så kan man ju se det. Man kan också se det som att vi inte vill spela vår hemmamatch på bortaplan på ett underlag som ni behärskar bättre än oss. Varför vi har Borås Arena som reservarena och inte Ullevi eller Rambergsvallen är för mig helt obegripligt.
Örebro Kurt von Traatt
2010-05-12 16:09
Wivallius //Tycker ÖSK & Fulham har så mycket gemensamt :) Jag har aldrig gillat att bli fan till "Färdiga storlag". Tycker om underdogs
Örebro Kurt von Traatt
2010-05-12 16:08
Grixx //Precis ;)
Örebro Kurt von Traatt
2010-05-12 16:08
Wivallius //Gjuten!
Örebro Grixx
2010-05-12 16:07
Helt nylappat gräs kommer ju knappast att ligga kvar om det ösregnat hela tiden...har de spikat fast 1000 kvadrat med krocketpinnar;-)
Wivallius
2010-05-12 16:04
KvT//

Tackar! Jag antar du skall titta ;-)
Örebro Grixx
2010-05-12 16:03
Kurt von Traatt//...och det mot IFKfusk som med näbbar och klor kämpar för att få köra på dålig plan....något har hänt!!!!:-)
Annons: