/fotboll/osk/forum/4911.aspx/fotboll/osk/forum/4911.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
Allsvenskan - Svartvitt
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Örebro Matta
2010-05-20 14:02
Saywee// Lagrell är i mitt tycke en person som stämmer väl överens med begreppet "maktmänniska", dvs en människa som kan göra nästan göra vad som helst för att komma över makt och behålla den. Under det korta tid jag hade kontakt med honom ljög han i stort sett varje gång han öppnade mun. Senaste gången det hade i det aktuella fallet var när han fick göra det i stort sett oemotsagd här på vår egen hemsida.
Wivallius
2010-05-20 13:58
ÖSK Krille//

Du glömde Micke Mittback!
Wivallius
2010-05-20 13:57
Det var bra att Sixten fick reda på vilka som blir våra nästa motståndare i Cupen redan nu (J-södra). Det gör honom kanske mer motiverad att ta ut "bästa laget" till tisdag.
Örebro ÖSK KRILLE
2010-05-20 13:57
Jag hoppas på detta lag.

-----------------Alven-----------------

Anttonen----Berra----Wikström----Wowoah

----------------Kihlen-----------------
-----------Gerzic----E.Nilsson---------

Astvald---------Olsen----------Porokara

Wirtanen (Skadad) och Bedoya (spelar VM) är borta. Almebäck på landslag uppdrag?

Sixten kommer köra med Olsen i mitten. Det är svårt att veta om han kör Paulinho eller Porokara till vänster? Antagligen Porokara.
AIK Saywee
2010-05-20 13:46
ÖSK KRILLE, jag förstår, ville bara tjöta ;)

Skall bli mycket intressant att se vilken startelva som presenteras på tisdag, mycket intressant!

Är det någon som redan nu vågar gissa?
Örebro ÖSK KRILLE
2010-05-20 13:41
Saywee//
Jo, Men jag försökte vara lite ödmjuk :). För man vet ju inte vilka spelare som Sixten tycker är de bästa för den dagen ;).
AIK Saywee
2010-05-20 13:36
ÖSK KRILLE, du menar väl att det blir Jönköping Södra i cupen "NÄR" ÖSK slagit Peking ;)

FORZA A-LAGET!!!
AIK Saywee
2010-05-20 13:28
Dejmon//
"Beslut tas i mitten av maj, står det i denna artikel som jag länkar till, men verkar inte tagits än. "

Detta beslut är nog taget för länge sedan av den allsmäktige, direkt eller indirekt, tro mig, inget annat kan ske, inget eller några andra stoppar hans vilja ...

... sedan om det är rätt eller fel kan diskuteras, men han bestämmer allt som kan bestämmas inom svensk fotboll.

Skulle nog vara ekonomiskt smartast om SvFF endast avlönade en enda person, jaja och kanske några kanslister, men det borde räcka ...

.. det känns så mengslöst, med alla dessa funderingar, ärenden och beslut, det är ju bara en som bestämmer verkligheten ...
Örebro ÖSK KRILLE
2010-05-20 13:28
Det blir Jönköping Södra i cupen om ÖSK slår Peking.
AIK Saywee
2010-05-20 13:22
Havsvattentemperaturen var ok (16-20 plusgrader C) till knäna, sedan närmar det sig känsligare kroppsdelar och temperaturen sjunker drastiskt ...
Örebro Dejmon
2010-05-20 12:50
Rudolf//
Nja inte säkert, men dom flesta basar har verkat positiva. Sen handlar det ju om ekonomi också. 16 nya domare/omgång i AS t.ex. Sen kan man ju fråga sig vad kvalitén på dessa domare skulle vara..

Det är under prov i EL: "Straffområdesdomare har testats under hela säsongen i Europa League, och i mitten av maj tas ett beslut om det blir aktuellt även i framtiden."

Beslut tas i mitten av maj, står det i denna artikel som jag länkar till, men verkar inte tagits än. Googlade runt lite snabbt men hittade ingen ny info..
AIK Saywee
2010-05-20 12:37
Jag är så upprörd och förbaskad att jag tänker logga ur och gå och bada, ialla fall till knäna ...

... hur kan Sverige, gamla fina Sverige, med ett finalgäng från 1958, graderas idag, som jag vet inte vad, men i Europa är vi väl inte top 10?

Vem ligger bakom denna utveckling, jag blir oxtokig!

... och Svenska cupen är ett SvFF-fiasko, men jag hoppas att vi kan visa alla att Svartvitt tar cupen på allvar, med ett A-lag och en stor svartvit publik.

Alla till Peking!
AIK Saywee
2010-05-20 12:22
Sersant, ja kanske det är så, men ju fler ögon desto bättre sanning, eller, och just att man kan göra en repris, och en repris, och en repris, det går sällan i verklighetens snabba händelser .....

Detta är helt enkelt, inte speciellt enkelt.

Men att LÅL redan bestämt sig, gör mig riktigt förbannad!

Enväldigt och enfaldigt beslutar han själv allt i detta tomteförbund, nissarna bugar och bockar.

Attans vad arg jag blir .....

Skärp mig ;)
Örebro Rudolf Blodstrupmoen
2010-05-20 12:17
Är inte det här med tvådomarsystem eller straffområdsdomare en fråga för FIFA? Vi i lilla Sverige får väl finna oss i vad resten av världen hittar på. Det mesta tyder väl på att FIFA kommer att godkänna straffområdsdomare i nationella serier f.o.m 2011. Det är alltså det systemet man har i Europa league.
Örebro Sersant
2010-05-20 12:16
Saywee: Om man är ute efter att kolla efter mer om det är mål eller ej så är nog två extra domare bättre än målkamera.
Örebro öskung
2010-05-20 12:02
Ytterligare landslags"män" från ÖSK!
AIK Saywee
2010-05-20 11:58
Vilket målkameratjöt jag startat, men är det någon som vet vad det handlar om, dvs

- handlar det enbart om att registrera om hela bollen var inne eller inte,

- eller handlar det om detta, samt att kunna se vad som hände innan, typ offside, eller ruff, eller vad det kan vara?
AIK Saywee
2010-05-20 11:39
MdS, jag får en spontan känsla av att det är 1980-talet, skall fundera på om jag kan precisera mig ....
AIK Saywee
2010-05-20 11:37
Jag har inbillat mig att en målkamera även kan ge synintryck om vad som skett innan bollen ev. var inne eller inte? Dvs, offside, ruff och annat skit ...

... men, jag har ännu inte tagit något beslut, fast avbrott i spel, det tror jag inte kommer att hända speciellt ofta, kanske en gång per år och lag?

Med tanke på de många avbrotten av andra anledningar känns inte detta som ett problem, iallafall inte för mig.
Wivallius
2010-05-20 11:23
ÖSK-KArl//

Vi har även IFK Skattefusk kvar hemma!
Örebro Marquis de Sade
2010-05-20 10:26
Hej. Fråga: har en äldre matchtröja, som jag har svårt att datera. Helt vit Puma tröja med Broströms, ÖSK samt större Nissan märke tryckt på magen. Vet att den är daterad före -94. Nån som vet vilken säsong?(Nej det är ingen gåta, jag vill bara veta).
AIK Saywee
2010-05-20 10:25
Detta med målkameror, deras fördel, är väl att "flera" kanske kan bedöma, visuellt, vad som har hänt och inte tjöta på den "mänskliga faktor´n", domaren har ju normalt sett bara två ögon och kan inte vara placerad perfekt i alla lägen och linjemännen är inte alltid de som ser bäst.

Men vad vet jag, detta är svårt, verkligheten, sanningen, är den som borde vara viktigast, men hur hittar man den, i snabba och svåra situationer?
AIK Saywee
2010-05-20 10:10
hemvändarn//
Mycket varmt välkommen tillbaka, du har varit saknad av mig.

Är du äntligen hemma i Sveriges pärla, ÖREBRO, efter flera år västerut, ibland mycket långt västerut?

FORZA ÖREBRO!!!
Örebro Kurt von Traatt
2010-05-20 09:42
Saywee //Visst är det så att han uttalar sig innan styrelsen gjort det. Han anser väl att de måste tycka som han ;)
AIK Saywee
2010-05-20 09:15
Conjuration och KvT, problemet för mig är inte om det skall finnas målkameror, eller inte, jag kan mycket väl tänka mig typ, måldomare, eller fundera vidare.

Jag förstår och instämmer till stora delar i era synpunkter, inget konstigt med det, och själv skulle jag vara lite fundersam inför ett sådant beslut.

Det jag har hakat upp mig på, är att Lagrell redan nu går ut och talar om vad som skall beslutas, dvs att han är enväldig och enfaldig, detta får mig att återigen, som tidigare, fundera över varfer vi överhuvudtaget behöver ett förbund med en massa olika styrelser/nämnder eller vad det kan heta, när det ändå är en och samma person som alltid bestämmer.

Det är detta som känns så meningslöst.

När det gäller målkameror eller inte så har jag inte bestämt mig ...

... när det gäller Lagrell, så har jag bestämt mig för länge sedan!
Örebro ÖSK-Karl
2010-05-20 09:08
Rudolf...//

Helt otroligt ;)
Örebro Conjuration ★
2010-05-20 09:03
Jag tycker att målkameror är fel för fotbollen därför att det kommer ju stanna upp spelet. Charmen med fotbollen är ju att matchklockan tickar hela tiden, ett teknisk avbrott vore ju inte alls så sexigt.

Flytet blir bättre om man istället har 2 nya domare som har koll på allt/det som KvT säger i föregående inlägg.

Så visst förstår jag LÅL denna gång.
Örebro Kurt von Traatt
2010-05-20 08:53
Saywee //Jag känner mig faktiskt rätt tveksam till målkameror också. Hur ofta hamnar matcherna i AS i sådana situationer om bollen är inne i mål eller inte? Många sammanblandar också (T ex Alvbåge i ett blogginlägg) att målkamerans skulle ha förebyggt ett mål om domaren sett en ojusthet precis innan. Men det hjälper ju ingen målkamera mot.

Det jag allra helst skulle se är en assisterande huvudomare på plan om man nu ska tillföra nya resurser. Alltså två domare på banan + 2 linjedomare. Om dessa positionerar sig på varsin sida om spelet vinner man också många situationer ute på banan. För jag tycker feldömda straffar, spelare som kastar sig, feldömda offside, fultricks i lönndom osv är ett större problem generellt än om en boll är inne eller ute i mål.

Så ofta är faktiskt inte dessa situationer särskilt förekommande om det var mål eller ej. Men det är väldigt mycket tveksammma saker ute på banan ideligen. Och tittar du på årets domarkritik så är väl det det mesta handlar om.

En domare till på banan kostar också pengar (men det gör målkamerautrustning med allt tillhörande också) varvid man kunde beslutat att det endast ska vara 4 domare på SE nivå och uppåt + internationell nivå.

AIK Saywee
2010-05-20 07:53
Snart bär det iväg mot Närke, tyvärr missar jag nog cupkaravanen till Peking :(((((
AIK Saywee
2010-05-20 01:21
Bromsoljan hjälper möjligtvis mot bromsar ...

... men ärligt, när är den allsvenska "VM-uppehållstabellen" klar att bita i?

Det är en tight tabell poängmässigt, eller?
Annons: