/fotboll/osk/forum/4790.aspx/fotboll/osk/forum/4790.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
Allsvenskan - Svartvitt
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Örebro Ropesin
2010-07-28 12:55
Kan hålla med om att det nu i efterhnad känns korkat att ha med en sån här klausul. Men tänk om skadorna hade fortsatt och han hade floppat, då hade det varit ett genidrag. Det var en chansning från ÖSK:s sida och hittills ser det ut som att det var en miss. Å andra sidan håller jag med den som skrev tidigare att Astrit är otroligt hype:ad nu. Tre mål, visst, men det gör honom inte till någon världsmästare. I spelet var han ganska medioker i måndags och imponerade inte det minsta. Han har långt kvar till att bli en toppspelare i allsvenskan och även i ÖSK. Alla vet ju att målsnittet kommer att sjunka rejält. Folk ser bara målen, intresserade klubbar ser säkert helheten och faktum är att han inte var speciellt bra i spelet senast.
Örebro P.O
2010-07-28 12:20
Wowoah med i "Goal of the week" på imscouting.
Det skrivs även lite om Astrit.
Örebro TIC-TAC
2010-07-28 12:03
Om man nu ger chansen till en spelare att få en nystart kan man som jag ser det kräva viss kompensation. Jag tror och förutsätter att en ÖSK åtminstone lagt en viss summa vid en vidareförsäljning. Annars ser jag inte vad ÖSK säkrat mer än att spelaren har en relativt låg lön i 6mån och kan prestera under denna korta tid.
Med tanke på Astrids påstådda fyskiska status har man väl inte räknat med denna start utan att han skulle kunna börja leverera om typ en månad.
Örebro widemarsh
2010-07-28 11:54
Största felet tycker jag är att ÖSK går ut med att man skrivit ett flerårskontrakt med denna unga talang när man i själva verket bara skrivit ett halvår med möjlighet till förlängning. Känns lite fult att "lura" klubbens supportrar på det sättet.

Annars kan en sån klausul från ÖSKs sida vara befogad med tanke på skadehistoriken, och vi kanske aldrig hade fått Astrit i laget om inte han fått den här klausulen heller.

Bara hoppas han fortsätter med fina insatser i sportklubben och att Europaspel och höjd lön kan hålla kvar honom i klubben.
Örebro 0REBR0
2010-07-28 11:30
Astrit kanske aldrig hade skrivit på utan den här klausulen och då KANSKE vi hade haft noll eller ett poäng på de här två matcherna mot elfsborg. Det är ett ganska billigt och poänggivande "lånekontrakt" isf som sträcker sig över hösten. Jmfr gärna med AIKs lån av eguren...
Örebro Grixx
2010-07-28 11:29
...och en sista undran. Skriver alla klubbar så här eller har de andra alternativ???
Örebro Grixx
2010-07-28 11:15
Vad Astrit gör efter dessa månader är det ingen som vet, givetvis är det beroende på hur det går för honom.

Jag förstår inte riktigt kontraktsupplägget om detta var en önskan från ÖSK. Vill klubben både ha bälte och hängslen för säkerheten att inte göra någon ekonomisk förlust på Astrit? Är det misstron att han inte är speciellt bra och inte platsar eller är det rädslan att han skadar sig som är den drivande faktorn?...Hur fungerar försäkringskassan vid långtidsskador, är det inte så att de träder in och betalar lön?

Gäller "ångerrätten" både klubb och spelare så är läget att om det går dåligt så drar klubben sig ur...och vice versa är att går det bra så drar sig spelaren ur....och klubben står som ett ledset barn, stampandes och säger vill ha, vill ha!!!!

Har man då räknat in att han ska omförhandla sin lön...och räknar in försäljningspengar i totalsumman för affären?

Hoppas man att alla spelare som skriver liknande kontrakt vill vara snälla och stanna kvar för att man tycker att man fått en chans...och så så fall varför gäller det båda vägar?...det måste ju ändå betyda att man vill låta spelaren dra om det går bra;-)...hmm kontraproduktivt så det förslår!!!

...ähh många osammanhängande tankar utan att veta exakta kontraktet, men lite besk känsla ligger och gnager.
Örebro Kronblom
2010-07-28 11:12
Ämne: Jag tror inte att As....
håller helt med dig i ditt resonemang,tror Astrit kört med öppna kort gentemot ÖSK-ledningen och med det menar jag att han kommer ge allt under tiden i ÖSK men att han sedan vill ut i proffs-Europa igen.Astrit har gjort succé hittills och då är han ändå inte i form,en hundraprocentig Astrit kommer vara alldeles för bra för Allsvenskan.Självklart kommer han lämna ÖSK när tillfälle ges,det tråkiga i detta är såklart att ÖSK troligtvis går miste om pengar vid en vidareförsäljning!
Örebro Kurt von Traatt
2010-07-28 10:58
Magister mundi sum //Nej. Det är sant. Jag har utgått ifrån att tidninsguppgifterna stämmer i mitt resonemang.
Örebro ÖSK KRILLE
2010-07-28 10:57
Man skriver ett 3,5års kontrakt med en ung talang. Sedan lägger man in en klausul som gör att han kan lämna ÖSK gratis efter ett halvår? Varför gör lägger man in en sådan klausul på en sån pass ung kille? Varför ger man inte Astrit ett halvårs kontrakt med en möjlig förlägning? hade det inte varit bättre?
Örebro Magister mundi sum
2010-07-28 10:48
Ämne: Jag tror inte att As....Äh, jag tror vi är överdrivet negativa, iofs naturligt när ma tror sig ha fått en ung toppspelare till klubben. Jag tror faktikt att det ordnar sig på bästa sätt för sportklubben.
Örebro Kuhi for president
2010-07-28 10:46
Astrit har haft två fina inhopp, men ärligt talat - han är sjukt hype:ad nu. Det kommer lugna ner sig. Och vill Sport spelar han här även nästa säsong. Finns många spelare (jag tycker) ÖSK borde prioritera högre än Astrit.
Örebro Rudolf Blodstrupmoen
2010-07-28 10:45
Jag tror inte att Astrit har en tanke på att stanna i allsvenskan mer än ett halvår. När han säger att "det är bara att göra det bästa av situationen" i en intervju så förstår man att det bara är en lösning för att komma i form igen. Nej vi kan nog se honom som förlorad om succén fortsätter.
2010-07-28 10:45
Ämne: Magister mundi sum /....
Men vet vi hur kontraktet är formulerat?, det som skrivs i Na måste ju inte spegla sanningen? varken Ösk eller Astrit har ju kommenterat någonting egentligen.

Örebro 0REBR0
2010-07-28 10:44
Men är det inte Sköldmark som förhandlar nuförtiden?
Örebro Kurt von Traatt
2010-07-28 10:40
Magister mundi sum // Det är inga fel att skriva ett kontrakt som är formulerat 0,5 + 3 med klausul om man är osäker på spelarens skadebenägenhet. Man kan skriva 1+3 också. tom 1+4. Vad jag menade är att Lennart måste se till att ÖSK sitter i ett bra läge OM man vill behålla spelaren. Det har han inte gjort med vare sig Almebäck, Kim eller Astrit.

I praktiken sträcker sig Astrit kontrakt till november. Går det bra, vilket det ser ut att göra så kommer självklart Astrit att exekvera sin klausul. Då får ÖSK, på samma villkor som med vilken klubb som helst, sätt sig med honom på ruta 1 och försöka värva honom en gång till. Nu kanske i konkurrens med andra klubbar. Astrir kan fara Sverige runt och lyssna på olika klubbar.

Nu kan Astri kanske göra en "Almebäck". Inte drabbas av Hybris. Visa viss tacksamhet och stanna mot en viss löneförhöjning. Men det finns inga som helst garantier för det. Det är bara att hoppas att han trivs som sjutton med laget, tränarna och staden och ser att det är bra för honom att göra ett par år här.

Det som MÖJLIGEN också kan tala för ÖSK ör en bra placering med europaspel. Det kan locka. Men det vet vi ju inte.
Örebro Rudolf Blodstrupmoen
2010-07-28 10:36
P.O// Intressant spelare faktiskt. Dock lär han kosta ett par miljoner så då måste vi nog sälja någon först.
Örebro Godfoten
2010-07-28 10:29
Agenten Jaganjac och NA:s Hermann Nikolic är inte direkt ovänner. Så svårt att gissa vem NA:s källa är som läckt sådana här kontraktgrejer. :/
2010-07-28 10:29
Ämne: Kurt von traat/ Du ä....
Är inte speciellt insatt i Astrits skadehistorik, men det kan ju vara en stor chansning att ge honom en lön som den som, enligt ryktet, Kim hade. Att få en talang är kalas, men det får ju inte bli så att man chansar för mycket med en väldigt hög lön för en spelare som sen mest går skadad under kontraktstiden. Ösk har inte oändliga resurser, så en felsatsning kan vi få lida för länge. Jag både tror och hoppas att Sjögren är mer insatt i dessa frågor än vi forumskribenter.
Örebro TIC-TAC
2010-07-28 10:13
Kurt von traat/ Du är inte ensam om att ha samma direkta tanke. Känner åter att denna Sjögren inte klarar av detta med kontrakt. Alltför ofta känns det som att ÖSK inte hamnar i bra läge runt kontrakt och det är väl en av sportchefens stora ansvarsområden. Fortsätter Astrit göra succé har jag svårt att se han kvar 2011. Förhoppningsvis kan ÖSk locka med Europa ihop med lön a la Kim.
Örebro crille.
2010-07-28 10:06
KvT/ Ja så kunde man ha gjort.
Örebro Kurt von Traatt
2010-07-28 09:59
Ok, jag kanske tog i lite för mycket mot Lennart men jag blir så trött och irriterad när jag slår upp sådana här nyheter och reagerar känslomässigt. Typiskt ÖSK tänker jag.
Örebro Kurt von Traatt
2010-07-28 09:51
crille//Förvisso. Men vad jag menar är att ÖSK hade kunnat försökt formulera klausulen så att om ÖSK vill förlänga så kan man det. Men givetvis till en högre förutbestämd lön.

Då kanske säger någon: Om han inte vill det då?

Nähäpp, då signar inte ÖSK honom.

Nu kan han ju faktistk bli kvar. Trots allt. Men det blir en ny Kim situation där förmodligen ÖSK måste lätta på plånboken rejält om han fortsätter imponera. Och även om ÖSK är beredd att göra det så har jag svårt att tro att inte någon annan klubb kontaktar honom. Alla vet ju att ÖSK inte kan betala några högre löner. Det räcker ju att fulklubben AIK, som tycks hugga på allt som ÖSK hugger på, kommer in och erbjuder 60-70 papp i månaden så är han ju rökt för ÖSK.
Örebro S E
2010-07-28 09:27
Om ingen av parterna gör något så har de ett 3,5 års kontrakt. Frågan är då om andra klubbar får kontaka honom? Går man då efter klausulen så får de det, eller gills den inte pga att det är nåt som ligger vid sidan av de 3,5år?

Vi får se upp, Degen kanske vill hämnas ^^
Örebro crille.
2010-07-28 09:00
KvT / Förstår vad du menar, har hört så åxo om han på träningarna.. MEN det måste finnas någon anledning varför han åker tillbaks till Sverige o AS. Detta stavas skador, o då kan det vara riskabelt att skriva längre kontrakt ifall han pajar igen. Eller?
Örebro Kurt von Traatt
2010-07-28 08:50
crille//Syns väl om han var bra eller inte. Han imponerade ju på alla på träningarna. Så pass goda fotbolls kunskaper anser jag att klubben måste besitta.

Och man hade kunna försökt förhandla fram en option som ÖSK kunnat utnyttja fast till en högre lön eller något.
Örebro crille.
2010-07-28 08:47
Lätt att vara efter klok... Tänk om A hade floppat? Då hade detta kontrakt varit bra. Tycker Lennart gör ett bra jobb...
Örebro Rocky Dennis
2010-07-28 08:41
..............
Örebro Kurt von Traatt
2010-07-28 08:39
"Vi såg direkt att han var något särskilt" sa Lennart efter hans provträning och tecknade ett kontrakt där han kan dra efter tre månader med honom. Bra - Nu kommer klubben hamna i en Kim situation igen.

Dessutom med den succe han visat nu lär andra klubbar erbjuda en avservärt högre lön.

Fortsätter han att imponera (även om han inte gör mål på detta viset) så fattar ni väl att han försvinner. Vi har helt enkelt hyrt honom till november sen börjar allt om igen.

Det är kört Lennart och du är körd. Du hade ju kunnat formulera kontraktet att ÖSK har option till tre år till fast till en högre lön eller något. Du klarar varken av att förlänga eller sälja nyckelspelare och tydligen inte heller smarta kontrakt.

Jag blir så trött. Här trodde jag ÖSK verkligen hade en framtida nyckelspelare och försäljning. Och så är han i praktiken faan bara inhyrd tre månader.

Och vad härligt att folk i hans närhet "Läcker" ut den informationen. Och vilken sammanträffande att den läckan "råkar" läcka ut i smaband med att han gör succe. En annons var vad det var. Agentsliskar.
Örebro 0REBR0
2010-07-28 08:08
Almebäck var ju i en liknande situation, hoppas att Astrit visar samma tacksamhet mot klubben.
Annons: