/fotboll/osk/forum/4769.aspx/fotboll/osk/forum/4769.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
Allsvenskan - Svartvitt
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Örebro DaSa
2010-08-04 19:15
Fan, Bangura var nära att skriva på för ÖSK... Han har ju imponerat i AIK.
Örebro DaSa
2010-08-04 19:12
Känns bara att man har hört positivt om Mosander, utan att vara värst insatt så känns det som det är mycket tack vare honom som vi ligger trea. ÖSK behöver verkligen en tränare (antingen huvudtränare eller assisterande) som kan få ut det där lilla extra ur spelarna för att vi skall kunna konkurrera med klubbar som har dubbla lönebudgeten.

Sen får jag backa om min kritik mot Sixten tidigare. Senaste matcherna har varit mycket bra och att vi är där vi är idag är mycket tack vare Sixtens gnetande med 4-3-3 än vilket motstånd vi har mött. Det enda jag är orolig för är hans övertro på sina landsmän, jag är inte hundra på att Kihlen skulle ha spelat senast om Nobbe skulle ha varit frisk. Jag tycker att offensivt när vi spelar med Nobbe så spelar vi med en man mindre, för att han undviker verkligen bollen. Kanske även är det som är hans styrka att han spelar efter sin förmåga. Hoppas verkligen att både Denis och Berger är mer bolltrygga.

Sen tycker inte jag att Astrit visat så mycket mer än sina mål. Är det ngn som tycker han har varit bra om man bortser från målen? Det jag vill säga är att jag tror inte storklubbarna kommer att slåss om honom till jul redan.
AIK Saywee
2010-08-04 18:46
Ämne: Kära ÖSK'are !
....
Vad har ni mer för intressen än fotboll?

Närke erbjuder det mesta!
AIK Saywee
2010-08-04 18:32
Dejmon, intressant inlägg 16.55 (17.00)

Om Astrit redan i höst kommer i "god form" (är lika med att han ökar orken för c:a 90 minuter) och fortsätter med att vara på rätt plats vid rätt tillfälle, tror i alla fall jag han är ute i Europa snabbare än vi anar om drömkontraktet dyker upp?

Därför hoppas jag verkligen att det svartvita kontraktet är mycket bra utformat till ÖSK´s fördel, svart på vitt ...

... men GOK!
Wivallius
2010-08-04 18:16
Blåa Hjärtat//

Beror på vad du vill spendera men ett bra mellanklasshotell jag brukar ta mina gäster till är First Hotel Örebro (se länken).
Örebro Disasterpiece
2010-08-04 18:07
Ämne: Det lär nog bli myck....
Enligt SMHI så ska det bli sol och 20+ på lördag :D
Malmö FF Blåa Hjärtat
2010-08-04 17:52
Kära ÖSK'are !

Jag och min far hade tänkt komma upp gästa er samtidigt som världens vackraste fotbollslag kommer upp !
Vi har tittat litegrann på hotell o dylikt för att kunna spenderanatten i Örebro men vikan inte hitta något som ser jättelockande ut/för dålig info.

Undrar om det eventuellt finns någon snäll själ som skulle kunna PM'a med lite information angående boende uppe i er stad.

Väl mött till helgen !
Örebro Mickee?
2010-08-04 17:51
Ämne: tack så mycket micke....
Ingen fara, kul att kunna hjälpa till :=)
Örebro Olleboii
2010-08-04 17:50
tack så mycket micke!
Örebro Mickee?
2010-08-04 17:43
Ämne: Hejsan!

Jag syssl....
Anmärkningar jag hittade, kan behöva ytterligare kompletering:

- Antonnen förutom högermitt även nu omskolad till högerback
- Astvald och INTE Astwald
- Bedoya är främsta innermitt men kan även vara yttermitt
- Nordin är varken forward eller yttermitt, han är offensiv innermitt
- Både Gren och Holgerson finns inte kvar i truppen
- Ismail behöver jag knappt nämna?
- Erik Nilsson kan läggas till som vänstermitt, i ÖSK har jag för mig att han är tänkt som def. mitt
- Nordback är def. mitt. Ingen ytter
- Kim Olsen inte längre kvar, flyttade hem till Danmark
- Moses Reed och Sessay inte kvar
- Wirtanen är högermitt men även omskolad till högerback
Örebro Marta (hane)
2010-08-04 17:43
Dejmon/ Den meningen har varit uppe på forumet 4 ggr nu tror jag.
Örebro Dejmon
2010-08-04 17:20
Ja denna mening bådar ju iallafall gott! Hoppas detta löser sig på ett bra sätt för alla parter!

"- Nu är det ÖSK som gäller och jag tänker stanna här ett tag. Får jag chansen i en annan och större klubb om några år kanske jag tar den men nu är det bara ÖSK som gäller."
Örebro Godfoten
2010-08-04 17:17
Rocky Dennis//

ALLT talar för att Ale spelar på lördag. Mer osäker på Alvens status. Tror det är större risk att han missar.
Örebro Dejmon
2010-08-04 17:08
Chipset//
Hoppas du har rätt i dina spekulationer. Fruktansvärt frustrerande att veta så lite..

Farside/ÖSK KRILLE//
Alltid Satin som gäller för kubanerna innan match. Vad gäller andra supportergrupper finns det flera olika ställen de samlas på. Men Kubanerna är störst i mantal och skapar typ alltid (dom gångerna jag varit där) väldigt bra tryck/stämmning på deras uppladdningar.
Örebro Sekt. E
2010-08-04 17:01
Dejmon// Tack för utförligt svar!
Örebro Dejmon
2010-08-04 16:55
Sekt. E//
Det har debatterats väldigt flitigt här på forumet i några dagar efter artikeln. Nu verkar inte sökfuntionen riktigt fungera som den ska men om du går tillbaka 5-10 sidor så får du väldigt många olika uppfattningar på hur det (möjligen) kan se ut. Summering: Min ståndpunkt, liksom flera andras, är att ÖSK gjort en miss här och att Sjögren i.o.m. att han gick ut och sade att det är "ett flerårigt/långsiktigt" avtal som skrivits, inte varit helt ärlig (öppen?) i sin dialog med media/oss supportrar. Vilket är förståeligt då det enligt mig som sagt är ett dåligt skrivet avtal utifrån ÖSK's synvinkel.
Vissa har haft ståndpunkten att det är ett bra utformat avtal då det fanns osäkerhet kring hans tidigare skada och liknande. Detta dilemma anser jag vara lätt frånkomligt om man skrivit ett "vanligt" avtal på 6 månader med option på 3 års förlängning, dvs där bara klubben haft rätt att bryta kontraktet.

Det enda rimliga är att Astrit själv haft det som ett krav för underskrift, annars är det ett helt befängt avtal, enligt mig.

Åtekommande spekulationer säger att Astrit själv, med tanke på sitt eget bästa (hur ni nu kan veta det?) bör "förlänga" med klubben självmant eftersom han är så ung och här i ÖSK har chans att bli en etablerad spelare i en Allsvensk "toppklubb" med ev. spel i Europa och därigenom ha större chans att få intresse från riktiga Europeiska toppklubbar.

Jag kan bara önska att dessa får rätt! MEN.. Något säger mig att det är önsketänkande från oss fans. Astrit valde själv att dra från FFF direkt han fick chansen. Trots att både klubben och agenten (enligt egen utsago) rådde han att vänta ett tag.

Man ska även ha klart för sig att om succén fortsätter något så när som den gjort hittils så finns det många klubbar, med betydligt större plånbok (och attraktionskraft för den delen) än ÖSK som kommer komma med erbjudanden som kommer bli svåra för Astrit att motstå. Han har inga egentliga åtaganden gentemot ÖSK mer än de som står i kontraktet och förutsatt att NA's artikel stämmer så kunde det utformats betydligt bättre för vår del. Här får man även ha i åtanke att FFF sålde han för ca 10 milj kr. Vilket inte är omöjligt att ÖSK hade kunnat fått för han om han fortsätter utvecklas och kommer upp i samma standard som tidigare.

Hur som helst så kommer det antagligen bli mycket dyrt för ÖSK att behålla honom, om det fortsätter gå bra, och det är p.g.a. ett dåligt avtal. Detta scenario kan liknas med det som uppstod efter Kim Olsens succéhöst säsongen han kom. Och man kunde ju hoppats att ÖSK skulle lärt sig läxan efter det fallet.

Har funderat på att skicka mail till både NA och ansvariga inom ÖSK för att möjligen kunna luska ut lite mer fakta i detta fall men efter lite funderande har jag kommit fram till att det nog är bäst för både laget, Astrit och vår egen del som supporters om locket läggs på i detta fall och att ÖSK samt Astrit får reda ut detta själva.

Samtidigt håller jag tummarna ordentligt för att det är så, hur dåligt jag än må tycka avtalet vara, att andra klubbar inte har rätt till att förhandla med Astrit efter denna säsong. Alltså innan ÖSK och han "gjort upp" vilket dom inte bör ha rätt till, beroende på hur kontraktet nu är utformat.

Hoppas ni orkar läsa allt "svammel".

ÄLSKA ÖSK!
Örebro Olleboii
2010-08-04 16:47
Hejsan!

Jag sysslar med uppdatering för det gamla spelet Championship Manager 01/02!

Jag och en till kille uppdaterar just nu sverige och försöker rätta till alla positioner så allt stämmer.

Det är svårt att hitta info om alla så nu nu ber jag er om hjälp.

pma mig gärna eller skriv här i forumet vilka som inte stämmer, det är engelska positioner så DC är defender centre och AM är attacking mittfielder.. osv och L står för Left ( vänster) , R står för Right (höger) och C central

Almebäck, Michael | Örebro | D C |
Alvbåge, John | Örebro | GK |
Anttonen, Patrik | Örebro | D/AM RL |
Astvald, Marcus | Örebro | M C |
Astwald, Marcus | Örebro | M C |
Bassombeng, Eric | Örebro | M R |
Bedoya, Alejandro | Örebro | M R |
Gerzic, Nordin | Örebro | F RC |
Gren, Joakim | Örebro | D C |
Holgersson, Glenn | Örebro | D/DM LC |
Ismail, Yunus | Örebro | S C |
Jidsjö, Mikael | Örebro | S C |
Johansson, Oscar | Örebro | D C |
Johansson, Per | Örebro | D/M/AM L |
Kihlberg, Magnus | Örebro | M C |
Lundholm, Gustav | Örebro | M RC |
Nilsson, Erik | Örebro | M C |
Nordback, Fredrik | Örebro | M RC |
Olsen, Kim | Örebro | S C |
Porokara, Roni | Örebro | AM/F RL |
Reed, Moses | Örebro | D C |
Sesay, Hassan | Örebro | AM L |
Staaf, Robin | Örebro | S C |
Westman, Peter | Örebro | GK |
Wikström, Magnus | Örebro | D C |
Wirtanen, Tommy | Örebro | AM/F R |
Wowoah, Samuel | Örebro | AM/F LC |
Zé Ndille, Bertin Samuel | Örebro | D C |

Tack på förhand och jag uppskattar all hjälp jag kan få!
Örebro ÖSK KRILLE
2010-08-04 16:44
Farside//
Det blir nog på Satin kubanerna samlas på :).
Örebro Chipset
2010-08-04 16:39
Om nu Astrit har någon form av sexmånaders kontrakt med option på ytterligare 3 år så finns det ju definitivt utlösarkriterier/klauser för att optionen skall gå igenom. Detta är väldigt vanligt. Jag tror Aftonbladet och NA inte vet särskilt mycket eller ingenting om vad som krävs för att Astrit skall få gå efter sex månader och vad som krävs för att ÖSK skall kunna bryta kontraktet.

Oftast brukar klausulerna handla om speltid, skadefrihet, prestation eller liknande. Kilen hade ju t e x 2 + 1 år där förutsättning för det sista året var att han spelade ett antal matcher. Eftersom Astrit varit skadebenägen så tror jag ÖSK ville vara på det säkra med att han på något sätt kan prestera under sex månader för att sedan kunna garantera honom ett längre kontrakt. Astrit å sin sida kan ha kravet att han skall ingå i truppen x antal matcher eller liknande för att han skall få fortsätta annars får han gå.

Detta är spekulationer från min sida men helt klart är klausuler mer regel än undantag och de finns där av en anledning. Att skriva ett sex månaders kontrakt med option på 3 år till är ju rätt meningslöst utan några kriterier. Då kan man ju lika gärna skriva sex månader och sedan förhandla om eventuell fortsättning efter två månader. Astrit är ju inställd på ett par år så än så länge verkar det inte finnas någon fara för att lämnar. Han ligger långt efter spel- och tempomässigt så vi ska nog se honom som en förstärkning till nästa säsong.

Andreas Karlsson, en gammal talang, hade ett sånt där kontrakt där ÖSK inte var intresserade av att han spelade för att de då var tvungen att betala mer lön och få en fortsättning på kontraktet. Anledningen till att ÖSK var kalla då var pga hans återkommande skador.

Edit: röra
Örebro Farside
2010-08-04 16:38
Vart samlas supportrarna innan match?
Tänkte ta tåget in till Örebro och vill sluta upp med andra supportrar innan matchen! :)
Örebro Sekt. E
2010-08-04 16:34
Det lär nog bli mycket folk på lördag tror jag. Riktigt kul att spela en sådan toppmatch en lördag och med rätt väder borde det bli över 12´.
Örebro rirobban
2010-08-04 16:32
Verkar säljas dåligt med biljetter inför Malmö, det var riktigt längesedan ÖSK spelade en sådan här toppmatch (2:an mot 3:an), så gott folk, se till att befinn er på Berhn arena på lördag!
Örebro Kubatown
2010-08-04 15:00
Jag har en bra känsla att vi kommer vara mycket bättre mot malmö än förra året. Dels kom vi ifrån en 3-0 förlust mot gais borta och hade dligt självförtroende och dels hade vi antonnen som mittback mot snabbe daniel larsson. Och wirtannen som högerback klar försvagning hel klart.
På mittfältet startade vi med kihlberg som defensiv och Nordback som extra hjälpreda. Vi blev lite baktunga i och med det. Vi körde med en Munoz som halkade runt på plastgräset vid den tiden och passade inte in i 4-3-3 modellen fullt ut. Vi körde alså med någon variant av 4-4-2 med Porokara till vänster. Idag är vi inte försvagade av något avbräck förutom ev alvbåge då och idag vet spelarna som kommer in vad för uppgift dom har mot förra året då det blev oklart vem som skulle göra vad på planen främst defensivt.
Jag tror vi vinner med 2-1.
Örebro brutuz
2010-08-04 14:57
Ämne: Han heter väl Lars M....
jo, naturligtvis
Malmö FF Robbanknowsbest
2010-08-04 14:44
DaSa

Glöm inte bort att HIF har många tuffa matcher kvar borta. Göteborg,Elfsborg,Malmö(derby),ÖSK och AIK borta vet man aldrig? Dessutom har dom Djurgården hemma nu som måste vinna för att hålla sig kvar, man vet aldrig med Djurgården? Glöm heller inte bort deras spöke på hemmaplan Trelleborg? :) 5 poäng är inte mycket . . allt kan hända :)
Örebro Krontorps
2010-08-04 14:31
Ämne: Angående Astrit. Om ....
Ah det tänkte jag inte på. Det är nog ingen här inne som vet exakt hur kontraktet är utformat men det du skriver låter ju logiskt. Skulle ju göra det hela till en rätt bra deal. Nu tror jag iofs att Astrit insett vilket som är finaste laget att spela i :D
Örebro DaSa
2010-08-04 14:25
Han heter väl Lars Mosander? Inte Molander?!

Verkar som att Astrit är inställd på att stanna i ÖSK längre än 6 mån enl. Fotbollskanalen.se. Låter bra, kanske Sjögren även klarar sig ur denna situation...

Tycker det är lite tråkigt att man inte behöver gissa startelvor längre. Vet inte om det är ett svaghetstecken eller styrkebesked?
Örebro Krontorps
2010-08-04 14:21
Men kom igen nu! Lars MOSANDER, inte Molander
Örebro Kraków
2010-08-04 14:05
Angående Astrit. Om kontraktet är på 3.5 år, samtidigt som han är fri att gå som bosman efter halvåret; Då kan han inte prata med några klubbar förrän han sagt nej till Ösk (i.o.m. regeln att en klubb inte får kontakta en spelare när det är mer än 6 mån kvar av kontraktet).

Stämmer detta?
Örebro Rocky Dennis
2010-08-04 14:04
Någon uppdatering på Bedoyas och Alvens skada?
Har inte hört något angående Ale men han fick väl foten hårt lindad om jag inte såg fel?
Annons: