/fotboll/osk/forum/4740.aspx/fotboll/osk/forum/4740.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
Allsvenskan - Svartvitt
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
AIK Saywee
2010-08-10 12:12
Ämne: Man undrar ju hur "l....
AIK-supportrarna är ganska lugna, förutom att de hejar frenetiskt på sitt lag, men om det ansluter några huliganer, vet man ju aldrig vad som kan hända?

Detsamma gäller ju även för ÖSK-supportrar, som hejar frenetiskt på sitt lag, det kan ju även där dyka upp huliganer? De är troligtvis färre, men de finns.

(Huligan är lika med bråkstake)
Örebro DanFrånStan
2010-08-10 12:08
Ang. det här med bengaler så anser jag att dessa kan vara rejäla stämningshöjare, även på BA i dagsljus. Men nu när det är förbjudet och kostar ÖSK 5000 per bengal har jag svårt att förstå dom som ändå väljer att ta med och tända dessa, utan att betala själva. Är det någon som vet hur mycket ÖSK har betalt den här säsongen so far?
AIK Saywee
2010-08-10 12:07
Ämne: De spelare jag tror ....
ÖSK-KRILLE, jag tror liksom dig, att tappar ÖSK för många "samtidigt" så kan det bli "jobbigt".

Exemplet är AIK, som har haft en "snabb omsättning", sådant kan krångla till detta med kontinuitet, etcetera.

Lagbygge tar lite tid, det handlar väl en hel del även om det sociala, trivseln, dvs hur grabbarna kan svetsas samman till en vinnarmaskin, både på plan, men framförallt vid sidan om.

11 individualister som är bäst på papperet och kanske på plan, kommer sällan att nå några höjder, eftersom fotboll är en lagsport.

Lagbygge tar tid ...
Örebro ÖSK KRILLE (Berra kvar i ÖSK)
2010-08-10 11:54
De spelare jag tror är intressanta för utländska klubbar förutom Bedoya är Porokara, Almebäck, Nordin, Alvbåge & Astvald. Tappar ÖSK förmånga i Augusti så kan det bli omöjligt att behålla 3:e platsen.
AIK Saywee
2010-08-10 11:43
Aha, är Bedoya på gång bort från klubben. Då får väl Sköldmark visa vad han går för. Jag har nämligen själv för mig, att han skulle vara "försäljningsansvarig".

Sjögren köper och Sköldmark säljer, eller hur var det?

Förresten hur långt "kontrakt" har Sköldmark?
Örebro oroT (Berra - Le lion Indomptable)
2010-08-10 11:38
NA hakar på, lite intervju med Sjöis också!
Örebro VivaNordin
2010-08-10 10:54
Glasgow Rangers verkar vilja ha Bedoya som utfyllnad på vänsterkanten.
Örebro ÖSK KRILLE (Berra kvar i ÖSK)
2010-08-10 10:54
Man undrar ju hur "lugna" AIK-supportarna blir när de kommer? Undrar om Polisen resurser när de kommer hit?
AIK Saywee
2010-08-10 10:47
Ett litet förslag, kanske, eller ...

En mörk höstkväll och hemmamatch på BA och svag västlig vind.

Låt "bengalfraktionen" bland "supportrar" stå på Östra och visa att det kan bli effektfullt.

Kostnad för klubben 0:- , "bengalfraktionen" betalar naturligtvis.

OBServera att detta inte är elakt menat, utan med rätt mediaplanering, kan man kanske visa SvFF, att det går att åstadkomma pyro säkert?

Fast jag gillar ju främst sång och ramsor som stödjer klubben, samt flaggor, halsdukar, banderoller och allt annat vackert i klubbens färger!

FORZA ÖSK!
Örebro Knix
2010-08-10 10:39
Nu måste alla Kubaner hjälpa till och försöka få slut på alla dessa eldar. Det kostar ÖSK för mycket pengar och det kan var just dessa pengar son gör att inte klubben kan köpa den spelare som behövs i laget för att få medaljer i Allsvenskan.
Jag hoppas att alla Kubaner tar avstånd för de som tänder på sådana.
AIK Saywee
2010-08-10 10:33
Undrar om jag kunde lura ned frugan till Österlen i helgen och plötsligt komma på ett äventyr i Listerlandet därefter :)

Har nämligen aldrig besökt Strandvallen .....
AIK Saywee
2010-08-10 10:16
Tre (?) spridda brandgula bengaler som inte syntes, bara en massa fånig rök blandat med stök, urlöjligt och dessutom en onödig kostnad för klubben.

Varför kan inte/vågar inte, de som tände på, stå för kostnaderna om de tycker det är så himla kul?

Så länge förbudet gäller tycker jag man skall respektera detta, för klubbens skull.

Men kan man arrangera det på något smart, snyggt, lagligt och säkert sätt, så kanske det kunde bli effektfullt vid sena höstmatcher, när mörkret smygit sig på utanför arenan?

.... men en sommareftermiddag verkar det vara totalt effektlöst ...
Örebro ÖSK-Karl(RÄDDA BERRA)
2010-08-10 10:07
motlägg//

Har du tagit ditt nick efter motlägget mellan Zäta o Fet-Otto -93?

Många forum, säg ett förutom ert?
Wivallius (Ge Berra kontrakt nu!)
2010-08-10 09:52
Fläsklägg//

God morgon på dig med. Ta en 4:a rödsprit till och kryp ned i ditt gryt på andra sidan de blå bergen. ;-)
Degerfors motlägg
2010-08-10 09:34
Ämne: Saywee//

Nej, nej....
ÖSK-KARL/Du har nog svårt för de flesta lag, du är ju inne o provocerar o häcklar lag på många forum,troligen får du väl ut något av det,men av dig är det svårt att få ut något positivt.
Örebro Dejmon
2010-08-10 06:34
BoP//
Du citerade mitt inlägg och band ihop det hela så det blev denna fras "Jag kan inte komma på något pyroarrangemang som skapat en "otrolig inramning och atmosfär" på Västra."

Jag skrev inte ens om Västra i den meningen.

Det jag skrev var: "Det är ett mycket effektivt medel att skapa en otrolig inramning och atmosfär på en arena."

Alltså en arena i allmännhet. Inte specifikt för Örebro. Det var det jag syftade på. Ingen gillar att bli felciterad..

Vad gäller skadeverkan av användandet verkar vi ha ganska liknande åsikter. Förutom att jag inte riktigt förstått ditt ställningstagande för eller emot. Det är inte farligt och gör ingen skada om det skulle vara tillåtet men det bör ändå vara förbjudet? Har jag förstått det rätt? Och det bör alltså vara förbjudet för Lagrell helt enkelt tycker det inte passar sig...?

"Vad gör det för nytta på vallen eller bortamatcher?"

Jag tror att med "vågen av ultrasinfluenser" som spridit sig på Västra så har även flera börjat söka sig till klacksektionen, flera som är villiga att stämma upp i ramsor, mer "stolthet, hjärta och passion", men detta är givetvis bara en personlig upplevelse.

Detsamma gäller mentaliteten. Gemenskap och bröderaskap är underskattat i dagens samhälle.

"Tror du på fullaste allvar att det blir BÄTTRE av att en gruppering börjar hetsa? Det är väl snarare då batongen kommer fram? Jag är fullständigt övertygad om att många situationer skulle kunna undvikas helt och hållet om en viss klick bara skulle tagga ned lite."

Ja det stämmer såklart att många situationer kan undvikas genom att andas lite. Men i vissa situationer händer det att en 18åring inte tänker så långt, slänger ur sig ett fult ord eller liknande känsloyttring och ska direkt bli bortförd för "fylleri" eller liknande. Eller som i Borås där en ung kille blev nedputtad från läktarn av glada supporters efter reducering. Om du hade varit i någon av deras situation hade du nog också uppskattat att dina "vänner" inte accepterat att du blir bortplockad och prickad i register p.g.a detta.
Örebro Bastard on Parade
2010-08-10 04:39
Dejmon//

Jag är läskunnig och jag läste igenom ditt inlägg. Vad var det för nått jag missförstod menar du? Jag talar specifikt om Örebro.

Du frågade vad Pyron gör för skada och jag svarade att den skadar ÖSK ekonomiskt. Om man bortser från det ekonomiska så är det svårare att svara på den frågan. Vad jag har förstått ska röken från de allra flesta (om inte alla?) pyrotekniska pjäserna inte vara farlig för astmatiker, men väldigt många upplever den som jobbig. Pyroteknik är inte särskilt farligt om det hanteras under kontrollerade former och det har jag skrivit om många gånger förr på forumet. Det blir istället betydligt farligare bara för att det inte är tillåtet men folk ändå envisas med att bränna en bengal och inte vågar stå för sin gärning.

Vänd gärna på din frågeställning istället. Vad gör det för nytta på vallen eller bortamatcher?

I Örebro bidrar den inte till stämningen för fem öre. Den orsakar böter för klubben som vi älskar och det har jag ledsnat på. Jag är trött på att vissa anser sig ha friheten att göra vad de vill på läktarna fastän det får konsekvenser för andra.

Jag är övertygad om att "en för alla - alla för en" mentaliteten inte hjälper. Ponera att det är som du skriver, att vissa ordningsmän kanske inte tänker rationellt under stressade situationer. Tror du på fullaste allvar att det blir BÄTTRE av att en gruppering börjar hetsa? Det är väl snarare då batongen kommer fram? Jag är fullständigt övertygad om att många situationer skulle kunna undvikas helt och hållet om en viss klick bara skulle tagga ned lite.
Örebro Dejmon
2010-08-10 03:09
Sen kan man ju bara konstatera att Sv**'s straff/bötfällande av olika klubbar verkar ske helt beroende på vad de själva tycker om klubben ifråga. Även om jag inte litat ett dugg på deras objektivitet sen nedflyttningen är den senaste tidens utdelning av böter helt horribel. Samma förseélser ger helt olika böter beroende på vilket lag's fans som utför dessa.
Örebro Dejmon
2010-08-10 02:51
BoP//
Menade såklart vad det gör för skada förutom böter då. Frågan var retorisk. Böterna är ett påfund av Sv**, i övrigt gör väl inte bengalerna någon större skada eller? Om dessa skulle kunna användas på ett vettigt sätt..

Anledningen till att det inte skapat någon fantastisk inramning på Västra är ju just för det är mot reglerna och måste göras i smyg. I en klump mitt i klacken. Det är också enbart det som gör det hela farligt. Skrev inte heller bara om Västra i mitt inlägg, utan även om arenor i övrigt och bengaltifon på dessa. Men det är väl kanske enklare att föra fram sin sak om man väljer ut vissa stycken, tar dem ur sitt sammanhang, och kommenterar dessa. Läste du ens igenom hela mitt inlägg? Om det nu var det du svarade på..

"En för alla - alla för en" Underbart... Får rysningar genom hela kroppen när jag tänker på hur många gånger flera ungdomar har blivit betydligt bättre behandlade av ordningsmakten p.g.a den sortens tänk än vad de annars skulle blivit. Alla ordningsmän tänker inte alltid rationellt under stressade situationer och ibland behöver dessa få hjälp att backa undan och tänka över vissa ingripanden innan dessa sker. Men det kommer ni på sittplats som aldrig råkar ut för dessa gestapo-wannabees förstå.
Örebro Bastard on Parade
2010-08-10 02:36
Pyrotekniken skadar ÖSK i form av enorma böter. Jag kan inte komma på något pyroarrangemang som skapat en "otrolig inramning och atmosfär" på Västra. Det är snarare tvärtom. Det blir alltid hetsigt när ordningsvakterna ska plocka nån som brännt av pyron pga av den patetiska "en för alla - alla för en" mentaliteten bland vissa.

Pyrotekniken tillför ingenting till läktarkulturen i Örebro. Absolut ingenting!

Jag gillar pyro i grunden och ser gärna att det tillåts under kontrollerade former. Men nu är det inte tillåtet och jag tycker det är fel när man belastar klubben med sådana böter.
Örebro Dejmon
2010-08-10 02:09
Vill egentligen inte kasta bränsle på denna "debatt" då jag inte anser att ÖSK har några problem med det men Saywee du måste hålla isär begreppen lite. "Ultraskulturen" med pyroteknik, tifon, sång och liknande är inte inärheten av samma sak som "huligankulturen". Jag förstår inte vad pyroteknik gör för skada om det används på rätt sätt? Det är ett mycket effektivt medel att skapa en otrolig inramning och atmosfär på en arena. Sen accepterar jag såklart att inte alla tycker det är snyggt, precis som inte alla gillar sång på läktaren, men vad gör det för skada egentligen?

Sv** säger att man kan bränna sig, att astmatiker kan få problem, att det kan vara farligt i trånga utrymmen och att det är därför det förbjöds. Detta håller jag med om, det KAN vara farligt. Därför bör det rimligtvis kunna sökas tillstånd och anordnas i säkrare former än dagens, där personer står mitt i klacken och "fjuttar på".

Vad jag menar är att om man ser på det ur ett säkethetsperspektiv är det många gånger bättre att tillåta det, under ordnade former, än att fortsätta ha det förbjudet. 10-20 bengaler längst fram på Västra vid inmarch skulle kunna bli hur snyggt som hellst och helt ofarligt. 2-3 bengaler, eller rökbomber, i mitten av klacken ger inte alls samma visuella upplevelse och KAN vara farligt..
AIK Saywee
2010-08-10 00:03
Vi lämnar "huligandiskussionerna" och hoppas vidare på goda, positiva, optimistiska krafter för svartvitts framtid ...

... må det aldrig ske igen, att de destruktiva sinnena får möjlighet att "ta över"

FORZA SVARTVITT!
AIK Saywee
2010-08-09 23:26
ÖSK i Europa!
Örebro den oumbärlige
2010-08-09 23:26
Jo visst har Rangers ont om pengar men ändock tillräckligt för att värva Bedoya eller liknande.
Seriöst rykte om Gudjohnsen florerar också.
IFK Göteborg Blåvitaren_ifk
2010-08-09 23:23
Ämne: Glasgow Ranges hålle....
Vet du vad det roliga är? Rangers har inga stålar. De är sedan länge i en djup kris, och har inga pengar. De har faktiskt inte värvat på två år. Så mer än 10 miljoner får ni nog inte för honom. Jag skulle nog säga att det bara är ett av alla substanslösa rykten
Örebro ÖSK-Karl(RÄDDA BERRA)
2010-08-09 23:18
rirobban//

Själv skulle jag vara mycket nöjd med 15 miljoner och en vidareförsäljningsklausul på 10%.
AIK Saywee
Alejandro, Alejandro, ale ale Jandro :)

Lady Gaga
Örebro den oumbärlige
Godfoten//

Jag läste om det ryktet tidigare i eftermiddag men inget som är bekräftat. Artikeln du länkar till syftar med hög sannolikhet till en tråd på ett forum på nätet som skapades idag, se länktips!
Örebro rirobban
2010-08-09 23:10
Om Rangers lägger upp, säg, 25 miljoner för Bedoya ska vi absolut inte tacka nej:) ÖSK är i behov av en stor utlandsförsäljning, och jag tror han kan vara denne...
Örebro Godfoten
2010-08-09 23:04
Glasgow Ranges håller koll på Bedoya. De har stålar men jag vill hellre behålla Ale :)
Annons: