/fotboll/osk/forum/4731.aspx/fotboll/osk/forum/4731.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
Allsvenskan - Svartvitt
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
AIK Saywee
2010-08-12 21:08
Matta, jag kan inte sluta fundera ...

"Belgien match, är det viktigt tuunausta finska A-lag EM kvalmatch i fråga om avtalet, men Porokara Roni är också en självisk syftar till att lysa på Veritas Stadion."

FORZA POROKARA!
Örebro Marta (hane) (Bevara Berra ÖSK:isk)
2010-08-12 21:06
Sjukt kul att både Staaf och Erik går bra!
AIK Saywee
2010-08-12 21:05
Ämne: ÖSK-Karl(RÄDDA BERRA....
Dejmon (ditt 21:01 inlägg till mig), jag kan bara hålla med, tror att du lever i verkligheten :)
Örebro Dejmon
2010-08-12 21:01
ÖSK-Karl(RÄDDA BERRA)/
Nja inte så konstigt egentligen. Våra språk här i skandinavien har samma ursprung och vi tillhör samma språkfamilj, detta gäller även Tyskland. Våra språk tillhör den indoeuropeiska språkfamiljen. Det finländska folket härstammar från en annan "folkstam". Finskan tillhör den uraliska språkfamiljen. Finnar kan delvis förstå bl.a. Estniska då dessa länders språk tillhör samma språkfamilj.

Saywee/
Kan sätta en rätt stor peng på att han skrev det där inlägget i affekt i alldeles för nära anslutning till matchen i fråga. Då kan det ibland bli lite för subjektivt och ej genomtänkt. Precis som det ibland (ganska ofta faktiskt) blir här på detta forum efter en förlust :). Alvbåge kan nog uppfattas lite provokativ ibland men han har en mycket bra moral och även i affekt tror jag inte han skulle knåpa ihop nått som skulle kunna rendera en asvstängning. Det är skillnad mellan kritik och "hets", även om det kan vara hårfint ibland, som du skriver. Sen får man givetvis vara extra försiktig när man har en sådan roll som Alvbåge har. Men jag är säker på att han är fullt medveten om att han är en förebild för många unga människor och då tänker han även ett steg längre än denna personen ifråga.
Örebro ÖSK KRILLE (Berra kvar i ÖSK)
2010-08-12 20:59
Wivallius//
Ja :). Sorry :P.
Wivallius (Ge Berra kontrakt nu!)
2010-08-12 20:58
Både Staaf och Nilsson gjorde mål i Superettan idag. Se länken!
AIK Saywee
2010-08-12 20:56
Ämne: Dejmon//Är det verkl....
KvT, exakt vad jag funderade på, men när det gäller Sv** gäller inte sunt förnuft och normala regler .....
2010-08-12 20:54
... och Örebro Hockey rankas 137:a i Europa (länken).

Jag undrar just hur ÖSk skulle rankas i fotboll. Lägre än så skulle jag tro.
2010-08-12 20:52
ÖSK KRILLE//

Där fick du mig! ;-)
2010-08-12 20:51
... och Emra har fått jobb i Spanien. Se länken!
Örebro ÖSK KRILLE (Berra kvar i ÖSK)
2010-08-12 20:50
Emra Tahirovic lånas ut till Spansk klubb!
Örebro Kurt von Traatt ( Signa Berra )
2010-08-12 20:49
Wivallius // Ok då ;) Men ändå?

Eller skulle inte det blivit samma straff om en SE spelare hade skrivet det? Eller en AS spelare?

För min del tycker jag hans blogg och vad han skriver där är en "Civil" sak som kan anmälas till polis eller liknande om det bryter mot lagen. Antingen är det olagliga åsikter att uttrycka eller då inte.
2010-08-12 20:47
KvT//

Att spela för Sollefteå kan knappast vara ett jobb. De ligger väl så långt ned att vi pratar om "fritidsspelare"?
Örebro Kurt von Traatt ( Signa Berra )
2010-08-12 20:40
Dejmon//Är det verkligen juridiskt gångbart att SVFF kan stänga av en spelare från sitt arbete för vad den skriver på sin privata blogg på sin fritid?

Då kan man ju stänga av spelaren för andra brott också. Rattonykterhet m.m

Skulle vara intressant att få saken prövad.
2010-08-12 20:40
Kolla på följande länktips. Black Army chartrar plan till Europa League-kvalet i Bulgarien. Så önskar även jag vi skulle göra om vi går till Europa. Jag lägger gärna upp 4000 Kr för det. Tydligen 138 platser. Skulle vi få 138 st som satsade 4000 kr på det?
AIK Saywee
2010-08-12 20:34
Fast Dejmon, problemet är väl egentligen så, att några fega typer tar risken att sabba för klubben och klubbens ekonomi, för de flesta känner väl till att pyro inte är tillåtet, eller har jag fel?

Sedan vet väl du hur mycket jag tycker om Sv** och deras slumpmässiga straff.

Men jag anser att alla svartvita supportrar som stödjer ÖSK, skall ta sitt ansvar och stödja klubben på bästa sätt efter egen förmåga, alltid!

FORZA ÖSK!
Örebro Dejmon
2010-08-12 20:22
Wivallius (Ge Berra kontrakt nu!)/
Såg att du han före med infon till hebörjaren men jag låter mitt inlägg ligga kvar då ja hade endel personliga åsikter om det hela i det.

Jo jag ska berätta vad jag tycker om den bestraffningen. För det första har det beslutet har varit känt ett tag och disskuterats på olika forum men har inte tagits upp här på SF av olika anledningar. Nu när det ända lagts ut här kan jag delge mina tankar om det. Det är en skandal utan dess like att ÖSK blev staffat på detta sätt! Om du jämför med de andra lagens böter, som togs upp på samma sammanträde, kan du klart och tydligt se hur ÖSK fortfarande missgynnas av Sv**'s lakejer direkt de får möjlighet till det. Från hemsidan:

"Anmäld part: IFK Norrköping FK
Rapporterad händelse: otillbörligt uppträdande av supportrar
Match: IFK Norrköping –FK – Syrianska FC, SE, 29/5
Beslut: 5.000:-"

(Detta gällde samma sak som i fallet med våra supportrar, dvs beträdande av planen under pågående match)

"Anmäld part: AIK
Rapporterad händelse: antändande av pyroteknik
Match:Östers IF – AIK, SvC, 25/5
Beslut: 15.000:-"

(Bengaler, som "vi" använde i Peking)

Summa på böterna för dessa lag: 20.000kr

"Anmäld part: Örebro
Rapporterad händelse: antändande av pyroteknik samt otillbörligt uppträdande av supportrar
Match: IFK Norrköping FK - Örebro, SvC, 25/5
Beslut: Böter om 40.000:-"

Böterna för oss är alltså dubbelt så höga som de är för exakt samma förseélser, för AIK och IFK N. Redan här är riktigt illa och nästan ett fall för diskrimineringsombudsmannen, om vi nu skulle haft några sådana lyxiga rättigheter..

Sen om man gräver lite djupare. Sv** har praxis vad gäller böter eller annan bestraffning i dessa ärenden. Men dom måste ändå ta hänsyn till ömmande omständigheter. I IFK Norrköpings fall, i deras match mot SFC, var det flera supporters som verkligen var inne på planen under matchen dvs inte bakom reklamskyltarna som i vårat fall. I vårat fall var det Norrköpings otillräckliga kravallstaket (ett löst stående som de använder vid stenläggning, byggen, nattklubbentreér m.m) som ramla (av misstag) då fansen sprang fram och skulle se vad som hänt, och sedan fira målskytten.

Målet kom till direkt efter avspark i förlängningen så uppskattningsvis hälften av oss som var på plats var på toaletten eller vid kiosken när det började hurras på läktaren varför trycket när dessa kom springandes gjorde att det lilla staketet, som varken satt fastskruvat i marken eller hakat i något "fast" objekt (!) ramlade, varav folket som stod längst fram givetvis ramlade in. Antar att de som stod på andra sidan staketet då tyckte att dom lika gärna kunde öppna grinden och gå in och dela glädjen med dem som redan var bakom reklamskyltarna med spelarna. Däremot var det ingen (möjligtvis en eller max ett par) som de facto var inne på spelarplanen. Alla andra stod bakom reklamskyltarna och kramades med spelarna.
Sedan så ska det tilläggas att alla publikvärdar/vakter som var stationerade på våran sektion var och köpte kaffe när målet kom, utom en (pausen är ju bara några min när det blir förlängning). Så om nån ska ha böter för att detta skedde tycker jag Norrköping ska ta på sig det för deras bristande arrangemang/säkerhet!

Vad gäller pyrotekniken, som men största sannorlikhet var den mindre delen av bötesbeloppet, har jag inget att tillägga. Förutom att jag tycker Sv** ska se över den otroligt dåliga och potentiellt farliga regeln snarast möjligt! Frågor, kritik, åsikter eller avgångskrav välkomnas.
AIK Saywee
2010-08-12 20:18
ÖSK-Karl (RB), god morgon!
Örebro Marta (hane) (Bevara Berra ÖSK:isk)
2010-08-12 20:17
Verkar gå bra för Erik och Bosse i matchen! Vilken kvalitet våra utlåningar håller.
AIK Saywee
2010-08-12 20:16
Matta, ursäkta ni andra, men du har förgyllt min kväll, översättningen har ju så många roliga inslag.

"26-åriga Porokara dock erbjuder rykten tillförsikt överföring."

Vart då???
Örebro ÖSK-Karl(RÄDDA BERRA)
2010-08-12 20:16
Alla finska ord är ju också så otroligt långa, undrar om det är därför Sixten alltid säger ochoch istället för bara och? ;)
Örebro ÖSK-Karl(RÄDDA BERRA)
2010-08-12 20:13
Ja, att översätta finska är inte googles starka sida, jag har testat förut med samma resultat.

Å andra sidan är ju finska helt obegripligt, konstigt att ett nordiskt land inte har ett ord som liknar andra nordiska länder.
AIK Saywee
2010-08-12 20:01
Matta, ja den är fantastisk, "årets översättning".

Jag har sparat den "vid sidan om" :))))
Örebro Matta
2010-08-12 19:59
Saywee/
Visst är det en helt underbar översättning av Google! Det är precis som man vill ha den under en silly season (nere i Europa i alla fall). Man vill ju ha en massa rykten och saker som man kan tolka i olika riktningar. Precis som Googles översättning av Porokaras kommentarer.
AIK Saywee
2010-08-12 19:54
Dejmon, håller verkligen med dig, hittar inget som har med verklig rasism att göra i den formulering du beskriver.

Fast det var klantigt och all denna twitter och blogg, att man orkar hålla på .. skrivklåda, eller?

Men jag tror faktiskt ändå att Alven måste vara försiktigare i framtiden, för Sv** tar alla tillfällen i akt att sabba för vissa lag och spelare och bloggare?
Örebro Dejmon
2010-08-12 19:44
rödblå_hjältar/
Alven skulle knappast uttala sig på det sättet som citerats på Sv**'s hemsida. Tänkte direkt att det måste röra sig om en spelare i de lägre spelsystemen och de gjorde det också. Efter lite hjälp av google kom jag in på eran lokala blaska (se länk). Där namnges Sollefteåspelaren det rör sig om ("skyttekungen" Daniel Johansson. Inte ens en målvakt alltså).

Helt ointressant förutom att jag tycker det är fel att spelare i lägre spelsystem bestraffas för löjliga skrifter på sina egna bloggar sådär. Denna person lär ju inte heller ha nån större läskrets på sin blogg så för domarna är det knappast frågan om hets mot dom (vilket det iockförsig hade kunnat vara fallet om nu Alven uttalat sig på detta sätt). Jag menar detta hade inte ens kommit fram till granskning om inte en av hans tre läsare hade anmält det (anmälan gjordes av en privatperson).

Det rasistiska i det hela skulle alltså vara detta stycke: ”Att det samma dag som våran match mot Lag X, fanns en artikel i Aftonbladet om att domare som begår grova missar ska kunna bli avstängda verkade inte bekomma denna underbegåvade figur, hade så varit fallet så hade han inte bara blivit avstängd utan förmodligen också utvisad från både planen och kanske även från landet för all framtid [...]"

Väldigt respektlös och korkad formulering men att det skulle röra sig om rasism, i ordets verkliga betydelse, stämmer ju knappast. Dock är ju det ordet så urvattnat att nästan allt faller in på den benämningen nu för tiden.

Löjligt och helt ointressant som sagt/skrivet.

F.ö. är Sv**'s hemsida ett riktigt skämt. Inkompetensen genomsyrar hela den satans ryggdunkarföreningen. Att de inte ens kan länka direkt till beslut utan "guidar" en med typ 37 klick, som man måste lägga på minnet, är nästan en än större skandal än inlägget ifråga. Dom borde åtminstonde ha ekonomi nog att anställa en vettig webbdesigner kan man tycka.
AVGÅ ALLA!!!

Hur blir det med Lantz förresten? Vet man om han kommer vara avstängd mot oss?
AIK Saywee
2010-08-12 19:42
Alven, se upp, du brukar ju skriva lite för farligt i "utkanten" !
AIK Saywee
2010-08-12 19:41
Detta med bloggande och twittrande som jag tjötade om i går är inte bara av godo, när man hamnar i utkanten så slår diktatorerna till om möjlighet ges .....

Uttrycksfrihet gäller ibland och inte ibland?
2010-08-12 19:29
... och här är SvFF:s beslut (länken) som innebär 5 matchers avstängning
2010-08-12 19:28
Det är en spelare i SOLLEFTEÅ som blir avstängd (länken) samt länken i mitt nästa inlägg
Annons: