/fotboll/osk/forum/4728.aspx/fotboll/osk/forum/4728.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
Allsvenskan - Svartvitt
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Örebro Dejmon
2010-08-12 00:09
Speedway i Kumla ej att förglömma heller. Har inte varit där så mycket men var på nått lopp förra säsongen, tror jag, och då var det flera tusen pers där. Dock var det tydligen en ganska viktig "match", eller vad dom kallar det. Tror dom skulle gå vidare till "slutspel" eller nått..

Ösk-groda/
Ja ABB ja.. Dom är även storsponsorer till hockeyn så där har nog inte fotbollen så mycket att hämta. Dom sporterna jag ränknade upp var dock i Eliten samtidigt här i Örebro senast förra året. LIF kanske inte kan räknas som ett "Örebrolag" men vad gällde publik och sponsorer förra säsongen så tror ja de mesta kom från Örebro, tusentals åskådare i Idrottshuset varje match, därav måste man ju räka med dom som konkurenter, nu har dom ju dock fått en egen arena i Lindesberg. Eco (basketlaget) var ganska nära att gå till slutspel i högsta serien förra säsongen, även de hade bra publiksiffror i jämförelse med andra basketlag i Sverige. Mellan 500 och 1000 per match tror jag. Dom pungar nog ut med ganska höga löner till deras köpespelare från hela världen. KIF Dam är ju sponsrade av både Behrn och kommunen. Tror tillockmed dom får precis lika mycket ekonomiskt medel av kommunen som ÖSK p.g.a att det ska vara jämlikt mellan elitklubbarna i stan, trots att de inte genererar alls lika mycket pengar tillbaka eller har samma uppslutning på långa vägar. ÖSK Bandy hoppar iofs upp och ner mellan högsta och näst högsta serien nu för tiden men även dit går sponsorpengar samt publik.

Med det sagt kan man ju bara konstatera att vi har ett mycket stort utbud av olika elitsporter i Örebro stad. Dessutom de största sporterna i vårt land. Bäst i Sverige proportionellt sätt? Tror enbart Stockholm och Göteborg kan konkurrera med oss på det området. Med nya Hockeyhallen, som byggs över den gamla ladan i detta nu, och nya bandyhallen hoppas jag vi kan fortsätta hävda oss som en stark idrottsstad i Sverige i några år till. Trots att endast ÖSK och ÖHK intresserar mig är det kul med mångfald inom staden. Sen kanske det bästa för ÖSK vore att vara ensama "herre på täppan" men vi får vara snälla och låta andra vara med och leka lite också. :)
Örebro Ösk-groda
2010-08-12 00:08
Dejmon//
Jo, det stämmer att ÖSK haft många idrotter samtidigt .....men förr jobbade de ju oxå ....var inte proffs som nu ...
har ingen aning hur mycket sponsorpengar som går till bandyn .....men kan tänkamig i V-ås att ABB stötta dom ganska rejält ..
Örebro har väl för det mesta varit en sportstad ...så länge jag kan minnas.....eller när jag började gå på idrott i mitten av 60-talet .. fick följa med pappa då *L*
Örebro Dejmon
2010-08-12 00:04
Ösk-groda//
Hade helt glömt bort bandyn. Inte min sport direkt. Men även ÖSK har ju kunnat hålla elitlag inom både bandy och fotboll samtidigt (även handboll, basket och damfotboll som dragit endel publik, och borde ta endel av sponsorpengarna, nu när jag tänker efter). Tror inte det är riktigt lika höga kostander/lika mycket sponsorpengar i bandyn, men det vet jag inte så mycket om. I hockeyn och vad gäller klubbar nära elitnivå städerna emellan ser jag oss som ganska likvärdiga. Kanske tillockmed så att Örebro som sportstad har mer att erbjuda och mer konkurans inom elitnivån iom de sporter jag räknade upp tidigare.
Örebro Dejmon
2010-08-11 23:58
ÖSK-Karl(RÄDDA BERRA)//
Trodde Saywee redan köpt upp alla? Blev mäkta besviken då jag blev tvungen att skälla ut en som började tuta på Ståplats mot Ellos. Hörde även rykten om att 2 elefantsnablar hade fått en varsin tillsägelse på Norra samma match. Har hört lide oljud sporadiskt i samband med hemmamatch men tack och lov verkar de flesta fatta att det inte är så uppskattat av en (antagligen ganska stor) del av publiken. Tycker det är lite respektlöst att hålla på och tuta med dom där. Som om jag skulle ställa mig med en huligantuta precis brevid en annan supportet och blåsa av i dennes öra.
Örebro Ösk-groda
2010-08-11 23:54
Jo, det är mycket möjligt att det skulle bli så ......jag tror att bandyn tar de flesta sponsorerna.....inte så konstigt kanske med alla guld de har tagit under årens lopp ...svårt då för fotbolen att konkurera.......å så finns hockeyn där med..visserligen på samma nivå, eller kanske lite bättre än här ..
Vet att förr så var de så många klubbar som höll till i de lägre serierna i fotbollen .....min pappa hade en kusin som var med IFK Västerås som ledare .....Det var han som rekomendera Lennart Sjögren som spelare att åka hit ... *L*
Örebro Dejmon
2010-08-11 23:49
ÖSK-groda/
Intresset för Allsvenskan under vissa delar av 90-talet var överlag väldigt lågt. Jämför med siffrorna jag skrev i senaste inlägget. Även fast publiksiffrorna detta år inte varit optimala tror jag det skulle se helt annorlunda ut om VSK gick upp idag.

Edit: Såg det senare i ditt inlägg. Underbart.
Örebro Ösk-groda
2010-08-11 23:47
Dejmon//
ÖSK vann med 5-0 hemma då ..... :-)
Örebro Dejmon
2010-08-11 23:46
VIK hade 97 ett publiksnitt i AS på 4 308. Det kan jämföras Pekings 4 568, ÖSK's 6 941, IFK GBG's 7 857 och med Helsingborgs 9 159 (som detta år toppade "Publikligan".

ÖSK spelade lika med Västerås borta (2-2) 97, hur det gick hemma vet jag inte men ÖSK slutade iallafall 4 i Allsvenskan det året. Halmstad (med Ljungberg i laget) vann serien.
Örebro ÖSK-Karl(RÄDDA BERRA)
2010-08-11 23:44
Saywee//

Klicka på länken och köp upp resten av eländet ;)
2010-08-11 23:43
Ösk-groda//

Tack! Nej långt under vad jag skulle gissat, dock kul med 5-0.
Örebro Ösk-groda
2010-08-11 23:37
ÖSK-Karl//
Då spelade ÖSK 3-5-2
Örebro Ösk-groda
2010-08-11 23:36
VSK-ÖSK 2-2 publik: 4.748
ÖSK-VSK 5-0 publik: 6.842
Inte så värst tycker jag med dessa publik siffror
2010-08-11 23:30
Ösk-groda//

Där ser man, det är ju inte så länge sedan. Västerås borde verkligen kunna ha ett lag i AS. Som Dejmon skrev så har de ju inte så många konkurenter i stan heller.

-97, undrar hur det gick i matcherna mot oss och hur mycket publik det var?
Örebro Ösk-groda
2010-08-11 23:28
ÖSK-Karl//
Ja det var ju ett ganska stort problem ....såg att han är född 1943......kom till ÖSK 1960
Örebro Dejmon
2010-08-11 23:28
den oumbärlige/
Då missförstod jag lite. Jag har också haft den känslan ett bra tag, att han kommer sticka som bosman, men nu börjar jag hoppas lite på att det faktiskt kommer lösa sig med en försäljning. Jag tror att alla parter kommer vinna på det i slutändan, även om det känns lite tråkigt att bli av med ännu en startspelare i ett så här viktigt skede.

Nog för att det kan kännas lockande för Roni att "stå ut" resten av kontraktet för att sedan kamma in en hyfsad sign-on bonus. Men jag tror klubben kommer lyckas lösa det om ett seriöst bud inkommer från t.ex. det här Italienska laget som är intresserade. Då tror jag även Roni kommer välja den sportsliga utmaningen hellre än att gå och ruttna här i Örebro, som han verkar tänka. Han är en bra spelare men jag är tror att han har alldeles för höga tankar om sig själv. Han skulle må bra av att lära från vissa andra i laget vad dett innebär att vara självsäker men samtidigt ödmjuk.

Tillägg: Med "seriöst bud" menar jag numera ett bud på en till ett par miljoner. Det är inte omöjligt att en bottenklubb i Serie A tycker det är värt att lägga upp för att ev. kunna säkra ett kontrakt. Sen om det skulle hjälpa dem vet jag inte men det är ju deras problem. Men faktum är att han gör det ju bra i landslaget så med lite mer glädje och vilja skulle han nog kunna utvecklas endel till..
Örebro Bastard on Parade
2010-08-11 23:26
Jag tycker Porokaras insatser har blivit sämre sedan han började variera sitt spel mer och ta sig in centralt. Jag tycker att han fungerar bäst när han slickar linjen och försöker ta sig runt sin försvarare.
Ösk-groda//

Ja, han var enorm. Ledarnas enda problem var att se till att han höll sig nykter dagen innan match ;)
Örebro Ösk-groda
Ösk-Karl//
Läste på wikipedia......1997 var de visst uppe å vände *L*
2010-08-11 23:24
Saywee//

Västerås åkte ur med oss -78, har de varit tillbaks sedan dess?
Örebro Ösk-groda
2010-08-11 23:21
ÖSK-Karl//
Letade lite om Pontus Hindrikes .......Yngve är hans morfar .........så äpplet faller inte så ifrån ......
Yngve en gudabenådad lirar i både fotboll å Hockey ....spelade även bandy i Heros.....gjorde 4 A-landskamper i Hockey
Örebro Dejmon
2010-08-11 23:18
Saywee/ÖSK-Karl//
Jag tror VSK skulle kunna öka sitt publiksnitt rejält om dom skulle ta sig upp. Men redan nu har dom väl ett relativt bra publiksnitt? Dom har ju lite liknande situation som ÖSK i Västerås. Dvs inte så många "riktiga" konkurrenter om den stora punliken i stan. Ur ÖSK's synvinkel vore det nog ett jättebra lag. Däremot skulle nog Allsvenskan bli någor geografiskt centrerad till "mälardalenområdet" med lag som VSK, ÖSK, Peking, AIK, DIFx2, HIF och Åtvid. Däremot skulle det vara en otroligt rolig säsong för oss supporters med många härliga bortamatcher på ett bra avstånd. Sen är ju inga utav dessa lag direkt skrämmande motstånd för oss så det skulle nog generera många fina hemma liksom bortapoäng..

VSK tar jag med på min lista!
Örebro den oumbärlige
2010-08-11 23:12
dejmon// det jag menade mer var att Porokara sticker som bosman, inte att ÖSK inte vill utan att nog inte är tillräckligt intressant att lösa direkt. Men som sagt hoppas han säljs, han har inte så stor inverkan på spelet ändå. bra bollhållare med ryggen emot ändock.
AIK Saywee
2010-08-11 22:58
Västerås vore inte helt fel ur derbysynpunkt för ÖSK, men de drar nog ned det allsvenska publiksnittet ordentligt.

Häftig hemma- och bortamatch, men tyvärr misstänker jag att det skulle kunna tänkas bli mycket strul, bök och stök, om gurkornas huliganer hittar rätt och inte hamnar fel, vilket händer ibland ...
2010-08-11 22:53
Saywee//

Västerås kanske?
2010-08-11 22:51
Dejmon//

Gävle är ju inte särskilt långt norrut. Dessutom har de en bedrövlig Arena och värdelöst publikunderlag.
AIK Saywee
2010-08-11 22:48
Dejmon/
Derby´na, realistiska inom några år, hmmm, låt mig se eller tänka ...

... troligtvis helst KIF Herr, sedan Rynninge och i nuläget "sist" Forward.

Rynninge faller nog lite på att bortamatchen på Grenadjärsvallen inte blir så publik, Forward är Forward och bör nog byta de flesta i sin organisation för att tilltala mig.

Karlslund har la konstgräs, jaja så får det bli ...

KIF Herr!
AIK Saywee
2010-08-11 22:42
Dejmon, håller med om att FFF och Häcken drar ned publiksiffrorna, men jag gillar dessa lag lite grann och har möjlighet att se matcher på deras arenor ofta (geografi´n du skrev om).
AIK Saywee
2010-08-11 22:38
Lagerbäck, var ofta inte så rolig som Hamren verkade vara ikväll (intervjun), men han gjorde ett mycket skapligt jobb med ett landslag, ett lag, för ett mycket litet land på vår planet.

Snart blir det allvar, mot Ungern, då är det upp till bevis.

Heja Blågult!
Örebro Dejmon
2010-08-11 22:37
Saywee/ Då kan vi börja snacka derbyn! Undra vilket ÖSK man skulle heja på? Nu är ju inte direkt det scenariot så troligt fast för ÖSK som klubb vore det nog inget vidare med en till Allsvensk klubb i stan. Publikunderlaget är för litet för att det skulle kunna täcka ekonomiska förluster i form av minskad sponsring. Om man då tänker på det lite mer troliga, att t.ex. Rynninge, BKF eller KIF herr skulle gå upp.

FFF och Häcken känns lite som dom drar ned intresset i Allsvenskan p.g.a. deras dåliga publiksiffror. Blir inget vidare drag kring dom matcherna för någon klubb. Häcken har ju ett till stort minus på deras sida och det är att dom gav oss stryk x3 förra säsongen. INTE OKEJ! Antar att du tar dessa mycket p.g.a det geografiska läget? (Har ingen större koll på endera lagets fotbollsfilosofi/spelsätt)

ÖSK-Karl/ Men då kan väl lika gärna Gefle stanna kvar, som det är nu? Det är ju lite närmare bortaresor och dom måste ju även räknas som norra Sverige. Eller är det nått speciellt med just Giffarna? Deras spel? Gävle har bra konstgräs som plus och inte så roligt spel som minus. Giffarnas har jag inte så stor koll på nu för tiden men deras arena är betydligt modernare än Gefles, har jag fått intrycket av (har aldrig besökt Gefles arena).

Detta är ju bara spekulationer men jag tror inte Nordin blir såld. Han tror jag nog ÖSK kommer hålla betydligt hårdare i än Roni. Ronis värde borde ligga något högre, om allt flytit på som det borde, men Nordin har en betydligt viktigare roll för laget just nu. Därför jag undrade om det var en tänkbar lösning med Astrit på Ronis plats.
2010-08-11 22:36
Saywee//

Nja, jag menade södra, mellersta och norra Sverige. Men Brage får gärna återkomma en dag. Där spelar en Hindrikes, undrar vilket släktskap han har med Yngve?
Annons: