/fotboll/osk/forum/4724.aspx/fotboll/osk/forum/4724.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
Allsvenskan - Svartvitt
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
AIK Saywee
2010-08-13 17:18
Jag förstår att jag tillhör en annan generation än både Rojas och Dejmon, men det spelar inte så stor roll för vi har ett gemensamt intresse - att det går bra för ÖSK!

Jag blev tidigt i våras livstidskuban av den enkla anledningen att jag kunde ställa upp på deras "support och läktarkultur" och ville bidraga ekonomiskt.

Jag har i flera decennier önskat att mitt kära ÖSK kunde ha en klack som stöder laget hemma och borta, ända sedan 60-talet då jag började "gå på fotboll". För det mesta var det pinsamt ... på den "fronten", klack alltså, och hela Sverige skrattade ...

Under slutet av 1990-talet började äntligen en klack "Kubanerna" växa och är idag en klack att räkna med, ett underbart inslag och något som jag tror de svartvita spelarna gillar och kanske till och med gör så att de trivs, eller att andra spelare vill komma till klubben.

Dejmon jag förstod av ett av dina inlägg igår att du inte är medlem av kubanerna, så därför undrar jag hur en "ickekuban" ställer dig till Ornstein´s fina och öppna brev?

Rojas, är du kuban, jag vet inte och det har kanske ingen betydelse, men vad tycker du om texten i det öppna brevet?

Att jag skriver detta över huvud taget beror nog främst på att jag uppfattar det som att ni undviker att ha synpunkter på det öppna brevet, eller?

FORZA KUBANERNA!
Örebro Rojas
2010-08-13 17:18
Dejmon // Du får ett kort och snabbt svar, "jobbar" :)...Kontraktet är vad jag har hört utformat som så att ÖSK kan plocka hem Erik när de vill..Och jag kan verkligen hålla med dig om att Porokara varit sådär...Har faktiskt aldrig tänkt på Erik i den rollen i ÖSK men du kanske har rätt..I sådana fall vore det mycket intressant att se Nilsson på BA rätt snart
Örebro Dejmon
2010-08-13 17:14
Rojas/ "Visst har Erik höjt sig en aning men enligt mig har han varit mycket bra under en lång tid..Passningsspelet och tryggheten i att hålla boll har hållt Allsvensk klass ett bra tag."

Håller med dig här helt och hållet. Vad som är tydligt är att målskyttet, då inte bara sporadiska frisparksmål, verkar ha infunnit sig med besked. Detta i en högre serie än den han spelade (mestadels) i tidigare också. F

ör att gå till ditt nästa inlägg.. Nu när vi ser att det verkar fungera så bra i LSK som vänsterytter, med viss reservation för temposkillnad och sämre motstånd i övrigt, hade han nog kunnat varit ett mycket bra alternativ på Porokaras position i dagsläget..

Om ÖSK skulle vilja plocka hem Erik i höst, t.ex vid en ev. försäljning av Roni, hur fungerar det då med förbundets transferregler tro? Han är ju redan ÖSK's spelare i grund och botten så nån egentlig värvning är det ju inte tal om. Tidigare har han ju kunnat gå mellan klubbarna även när inte förnstret är öppet. Dock kanske han har ett annorlunda utlåningskontrakt sen det förlängdes..? En klubb har ju rätt att ha några (osäker på antal) sådana utlåningskontrakt men vet som sagt inte om ÖSK och LSK skrev ett sådant denna gång. Nån som har koll?
Örebro Rojas
2010-08-13 17:11
Någon annan som tycker att Bassombengs comeback är lite lägligt med tanke på Astvalds form de senaste matcherna
Örebro Rojas
2010-08-13 17:09
Dejmon // Du har så rätt..Önskar att folk med dålig koll i framtiden tänker till innan de uttalar sig i media negativt om Närkes landsslag.
Örebro Dejmon
2010-08-13 17:01
Rojas/ Jag håller helt med dig. Ok att vi har några som inte riktigt kan hålla huvudet kallt i alla situationer (precis som det finns i alla stora grupper) men det är inte många andra scenarier där en folkopinion börjar kräva att offren själva skall betala för skydd då dom blir attackerade av en beväpnad pöbel. Och att gå ut och klanka ned på folk som försvarar sig mot en beväpnad mobb är rätt smaklöst. Det är en grundläggande rättighet vi har i detta samhälle!

Sen verkar dock "folket" i detta fall skönt nog inte vara i majoritet, om man tittar på NA's senaste undersökning om vem som bör stå för polisinsatser och liknande. Bara det att de själva verkar tro det och att dom brölar mest på kommentarer i tidningen. De flesta normalt funtade människor förstår att ÖSK är en otroligt viktig del av Örebro som både reklampelare, i sitt skapande av arbetstillfällen, för näringslivet i stort och liknande. Och att Kubanerna som supporterförening är en av de mest fredliga i Sverige. Men inskränkta, dåligt pålästa och ganska lågt begåvade verkar denna flock vara. Lite synd om dem faktiskt.
Örebro Rojas
2010-08-13 16:57
På NA som mest verkar njuta av att få skriva skiten...Sen kan man hitta en och en annan godbit i kommentarerna under NA:s skit
AIK Saywee
2010-08-13 16:54
Dejmon, ja Iron-Mike viker inte ned sig hur lätt som helst!

Rojas, var läser du sådant off-topic-skit?
Örebro Rojas
2010-08-13 16:53
Dejmon // Absolut du har rätt, men vilka skulle Astvald flytta på för att få speltid och vilka skulle Nilsson flytta på ?, Astvald behövde inte flytta på någon sen Bassombeng hade nallat i omklädningsrummet....Nilsson däremot behövde flytta på Kihlberg eller Nordback..vilket inte är det lättaste
Örebro Rojas
2010-08-13 16:51
Visst har Erik höjt sig en aning men enligt mig har han varit mycket bra under en lång tid..Passningsspelet och tryggheten i att hålla boll har hållt Allsvensk klass ett bra tag.
Örebro Dejmon
2010-08-13 16:51
Rojas/ Men Erik har ju haft höga förväntningar på sig i flera år kan man väl säga men inte riktigt tagit det där steget vi hoppats på? Det är det steget han verkar ha tagit nu i LSK.. Nilsson blev väl upplockad och fick börja träna med ÖSK A för typ 2-3 år sen? Astvald har ju egentligen gjort en kometkarriär, han blev väl upplockad inför denna säsong? Anyway. Alla sätt dom tar sig upp på elitnivå är bra och det ser onekligen lovande ut inför framtiden!
Örebro Rojas
2010-08-13 16:47
Off topic: Blir oerhört irriterrad av att läsa "folkets" synpunkter om den fruktansvärda sporten Fotboll och de oerhört kriminella supportrarna Kubanerna som satt och umgicks när de blev överfallna... Till o med polismästare Wallin verkar ju ha fallit offer för "dumihuvetsjukan"

Alla med någon samhällsförankring och koll på lagar, vet att problemet inte är enkelt..och inte går att skylla bort.. Dessutom är självförsvar en av de mest grundläggande principerna ...

Pinsamt är det rätta ordet !
Örebro Dejmon
2010-08-13 16:44
Saywee, var de inte du som skrev och undrade om bergsväggen repat sig efter glidtacklingen från Almebäck? Det vet jag inte nått speciellt om, kan tänka mig att spickorna sitter kvar och stoltheten fått sig en ordentlig törn.
Vad jag däremot vet, efter att ha stött på klippet igen, är att det nu är uppe på nästan 200.000 visningar (det jag länkar till, möjligt att det finns fler)! Bra reklam för Iron Mike!

Toran, ja hans roll har ju förändrats men att han helt plötsligt plivit en målskytt och framspelare av rang är väldigt imponernande. Han verkar ha höjt sig väldigt mycket. Hoppas han kommer trivas lika bra i ÖSK när han kommer hem som han nu verkar göra i LSK. Hoppas också våra ledare ser vad det är som gjort att han tagit klivet upp till denna nivå och försöker få han att utvecklas än mer när han kommer hem igen. Kanske har vi en ny klasspelare på gång här?
Örebro Rojas
2010-08-13 16:44
Erik Nilsson är den av de unga spelarna i ÖSK som egentligen är den bästa fotbollsspelaren, har haft talangen och ambitionen i många år. Astvald har gjort det bra och fått mycket fokus, men han hade tur att han spelade på just den positionen..Vad många inte verkar veta är att just Nilsson alltid ansetts vara snäppet vassare än Astvald....

Sen i spelarintervjuer ansåg de flesta i ÖSKs a trupp att Nilsson skulle få årets genombrott..vilket egentligen har skett men inte i SvartVitt
AIK Saywee
2010-08-13 16:34
Än en gång, fantastiskt bra och tydligt skrivet av Fredrik Ornstein! Detta visar vad Kubanerna vill stå och arbeta för ...

... en bra support för ÖSK!

FORZA KUBANERNA!
Djurgården Toran
2010-08-13 16:30
Dejmon // En anledning kan nog vara att Erik spelar som yttermittfältare i LSK istället för central som han oftast gör i Ungdom.

Självklart har han också höjt sig en nivå!
Örebro Dejmon
2010-08-13 16:23
Rojas//
Ja, Nilsson och Mårgöran ja.. ÄFF mötte LSK igår (eller i förrgår?) och de båda blev mårgörare!

Va har hänt med Erik egentligen?? I Ungdom en division under där han spelar nu gjorde han väl inte speciellt många mål? Oerhört kul är det!
Örebro Rojas
2010-08-13 16:18
Förutom att det verkar gå bra för Berger och Nilsson , verkar det nu gå bra för Staaf oxå..
Kul och bra för SvartVitt..det kanske återvänder 3 taggade spelare som utvecklats när säsongen är slut
Örebro Rojas
2010-08-13 16:12
Kul att några skriver här , har verkat en aning hiroshima ett tag ..Bra skrivet av Ornstein...
Örebro Dejmon
2010-08-13 16:02
*Video från disskussionen för den intresserade. Inte mycket till "bråk" direkt men kan ändå kanske betyda nått om hur stämningen är?
Örebro Dejmon
2010-08-13 15:53
F.ö verkar det lite turbulent i HeIF just nu. Edman och Chrisse (bra vänner) grälar framför lagkamrater och press på öppen träning (*Länk). Om det är en varningssignal att stämningen i deras trupp inte är på topp eller om det är ett tecken på att de har många rejäla vinnarskallar i laget är väl upp till var och en att avgöra. Med den (möjliga) förlängda avstängningen på lagkaptenen, för oehört onödigt tugg med domaren, ringer det lite varningsklockor för mig iallafall. MFF nästan ikapp och HeIF har flera knepiga matcher kvar. Lite knepigt läge för dom efter att ha haft så stora marginaler tidigare.

Väldigt synd att vi inte kunde vinna matchen mot MFF, då hade vi haft ett oerhört bra utgångsläge att faktiskt hamna högst upp på pallen. Det är ju såklart långt ifrån omöjligt att det fortfarande kan hända men inte speciellt realistisk.

Klarar vi att hålla en Europaplats har vi gjort en mycket väl godkänd säsong! Kan vi krydda det med en eller ett par bra försäljningar och ev. några till lovande nyförvärv inför nästa säsong bådar det gott inför framtiden.

Jag är försiktigt optimistisk..

Älska Svartvitt!
Örebro Dejmon
2010-08-13 15:38
Ämne: Emil Berger gör tydl....
Mycket kul med Emil. Även om han inte spelar på högsta möjliga nivå nu så är det av stor vikt att han får spela så mycket som möjligt nu. Hoppas han kan utvecklas än mer i den nya miljön och att det inte drar ned hans matchtempo för mycket.

*Länktips. Ingen dom klar för Lantz. Hans ev. medverkan i ÖSK-matchen avgörs på tisdag. På HeIF-forum verkar många tycka att det inte är någon större förlust men det känns som en ganska stor förnekelse just nu. Mittfältsmotor och kapten i laget som han är.
Örebro Sekt. E
2010-08-13 13:51
Det var ett bra öppet brev!
AIK Saywee
2010-08-13 13:45
Mycket bra skrivet Fredrik Ornstein!!!
Örebro ÖSK KRILLE (Berra kvar i ÖSK)
2010-08-13 13:29
Öppet brev från ordförande i Kubanerna!
Örebro ÖSK KRILLE (Berra kvar i ÖSK)
2010-08-13 12:18
Om Basse är tillbaka i A-truppen så kanske det betyder att Porokara är på väg att bli såld?
Örebro Hlynur
2010-08-13 09:42
Är Bassombeng tillbaka i A-truppen? Står i alla fall så på Alvbåges blogg....
Örebro ÖSK öster
2010-08-13 09:41
affeman // Tveksamt. Den är redan upptryckt två ggr. Med lite tur finns det exemplar kvar. Prova skicka mail till info@kubanerna.se och fråga!
Wivallius (Ge Berra kontrakt nu!)
2010-08-13 09:19
Grattis svenska handbollstjejer till VM-guld för juniorer med tre ÖSK-spelare i laget (länken).

Dessutom: Linn Larsson, ÖSK, uttagen i All Star-laget. Hon avgjorde finalen med 11 fullträffar.

Skitkul!

FORZA ÖSK!
Örebro affeman
2010-08-13 09:09
Någon som vet om Kubanerna kommer trycka upp fler Berra tröjor?
Annons: