/fotboll/osk/forum/4704.aspx/fotboll/osk/forum/4704.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
Allsvenskan - Svartvitt
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Örebro Farsen fortsätter (igen)
2010-12-04 17:41
Sista inlägget för kvällen :)

Dåligt med bomber i år. Var mycket roligare att diskutera.
2010-12-04 17:29
Uttjatat ämne egentligen... Berra är inte kvar, det kan vi alla vara överens om :)

Hoppas Sjögren ger oss lite lugn och ro snart!
2010-12-04 17:17
Är nog inga som krävt att Berra skulle spela från start men däremot få chansen att utvecklas. Jag blir inte direkt lugn när jag ser Wiktröm med bollen heller. Men han har andra kvalitéer som ligger i allsvenskans topp precis som Berra.

Tror inte det finns en spelare i hela ÖSK:s trupp som skulle klara av hans uppspel som han visade upp de fåtal ggr han spelade . Otrolig touch och teknik. Hans positionsspel var något bristande och det håller nog många också med om MEN han är fortfarande i 20 års ålder och detta blir ju INTE bättre av att inte kunna få chansen. Publik, journalister, kommentatorer och skribenter ansåg ju efter att ha sett Berra lira, vara en stor talang som kommer bli riktigt bra. Jag tycker det är otroligt synd att man behandlat denna härliga spelartyp på det sätt som gjorts under dessa år. Hoppas han hamnar i GAIS och får visa alla skeptiker hur bra han är och kan bli!
Örebro kenya
2010-12-04 17:13
Längtar efter ett nyförvärv så vi kan få lite positiv klang här på forumet igen!

Berra verkar vara det stora diskussionsobjektet i dagsläget och jag vill bara säga att trots att jag gillade han skarpt så hade han helt ärligt inte mycket att hämta hos ÖSK. Håller helt med Godzilla att han inte på något vis kunde konkurrera ut Almebäck/Wikström. Dockvar han ju en klart okej inhoppare vid skada/avstängning trots hans oortodoxa spelstil. Vet inte om jag håller med om att han skulle passat som städgumma eller def mittfältare (vad ni vill) känns i vilket fall som att den rollen domineras utav små, snabba och ettriga spelare, i vilket fall ute i Europa.

Vi ska lägga på minnet att ÖSK trots allt inte har förlorat någon riktig stjärnspelare än, om vi inte räknar in Antonnen och Porokar dit. Det jag känner att vi kanske kommer sakna som vi hade förra året, är bredden på truppen. Vi hade möjlighet att slänga in Paulinho då Olsen fortfarande spelade. Vi hade Astrit som en joker och Basse likaså som båda var spelare som kunde förändra en matchbild.

Silly Season är fortfarande ung, och jag hoppas o tror att vi kommer få en minst lika bra, kanske bättre startelva som förra året. Sen är det bara att hoppas någon av ungtupparna överaskar på samma sätt som Astvald och kan bli en kandidat för startplats.

Örebro Brinkewall
2010-12-04 16:58

Tack Grixx för ett klockrent inlägg.

Astrit hade inte skrivit på för ÖSK utan klausulen. Han vill ut i Europa igen på snabbast möjliga sätt och skriver inte på för en klubb utan en exit-klausul. Kan sätta mina sista slantar på att det finns nåt liknande i kontraktet med Peking. Källa? Trovärdig.
Svensk Fotboll MaCa
2010-12-04 16:56
Tackar
Örebro Godzilla Hårddisksson
2010-12-04 16:54
MaCa: Tack! Denis Abdulahi kan du lägga till också.
Svensk Fotboll MaCa
2010-12-04 16:51
Grattis till en strålande säsong! Håller på med en genomgång av spelare med finskt påbrå i allsvenskan mellan åren 2006-2010 och jag har funnit följande spelare i ÖSK Fredrik Nordback, Roni Porokara, Tommy Wirtanen. Finns det någon mer spelare under den här perioden som jag har missat?
2010-12-04 16:49
Farsen: jag har aldrig sagt att Berra var usel. Men jag har förståelse för varför han bänkades då jag ofta haft en klump i halsen när Berra var bollförande som sista man med attackerande spelare mot sig. Han hade oturen att konkurrera med Wiken och Iron-Mike som varit helt outstanding.
2010-12-04 16:46
Farsen: man kanske försökte utan framgång? Det man i mitt tycke borde jag ha gjort med Berra var att spela han som defensiv mittfältare, på den positionen hade han kunnat blivit fantastisk. Men samtidigt var konkurrensen mördande i 2010 års ÖSK. Varför blir det då mobbing? Vissa skrivar här hela tiden antydningar om att något dumt har pågått (nepotism,rasism,blablabla) utan att utveckla vad det egentigen handlar om och sådant är så jävla fegt så det finns inte. Stå för vad ni säger!
Att starta ryktesspridningar utan någon som helst substans är rätt och slätt oansvarigt.
2010-12-04 16:44
Berra har väl inte blivit en kultspelare bland Örebropubliken för att han är usel?
2010-12-04 16:36
Varför var då Berra med i truppen om det fanns 4-5 spelare som gick före? Varför försökte man då inte sälja honom tidigare?
2010-12-04 16:19
Notera väl att jag inte anklagar Farsen för rasism...snarare bara en kommentar mot de vidriga antydningar som kommit de senaste dagarna om att Sixten skulle vara rasistisk. Bedrövligt ska ni veta, ni som har skrivit detta dravel.
2010-12-04 16:18
Farsen: att Nordback fick spela mittback istället för Berra kanske har att göra med att Berra inte sportsligt bedömdes klara av positionen? Är det bara jag som har märkt att Berra haft enorma problem med positionsspelet när han har fått spela? Kan det inte ha varit så att Sixten tagit beslut baserade på lagets bästa när Berra petats? Neeeeej, det är ju ren och skär rasism! Man blir så trött.
Örebro Grixx
2010-12-04 16:07
Stelig// Det gällde hur det var de första 1.5-2 åren. Sedan vet vi ju inte hur bra Sixtens engelska är;-)

Örebro Stelig
2010-12-04 15:32
Jag tycker inte Berra fungerar som ersättare åt Almebäck nån dag i veckan... Wiken kanske.
Sen det där att Sixten inte kommunicerar med Berra på Franska, sist jag talade med Berra fungerade Engelskan ganska bra..
2010-12-04 15:03
Dejmon/ Ok men då är vi på samma nivå :)
Örebro Grixx
2010-12-04 14:25
Dejmon// Källa = Astrit i en av alla intervjuer. Om det är sant får de som vet ännu bättre berätta ny "fakta".
Örebro Dejmon (pessimist) avgå alla!
2010-12-04 14:01
Grixx
"En långtidsskadad Astrit skrev på för oss på "lång tid" och billigt men med otäck "ångervecka-klausul". Utan denna hade det inte blivet någon Astrit alls."

Många som verkar tro detta. Att affären inte skulle varit genomförbar utan denna klausul.. Källa på det?
Örebro Grixx
2010-12-04 13:47
...och så ett långt inlägg för alla att somna in till. Spara gärna det som sömnpiller till kvällningen ;-)

....Spelare kan säkert känna sin nivå och ha ambitioner efter sin kompetens. Vissa är nöjda med AS och spelar givetvis gärna ett bra AS-lag. Har man större ambitioner så syns man bättre utåt ju mer storstadslag som AIK, MFF,IFKFusk man spelar i. Men scoutning sker ju mot alla AS-lag från de stora aktörerna och agenterna jobbar ju på med sin spridning.

Kalmar har sina brassevärvningar som funkat hyggligt...efter några års inspelning men som här i Örebro säkert kritiserats hårt då vi har en sådan regional stomme i laget och vi är INTE tålmodiga. Flood hade kanske blivet något ;-))))

De senaste 3 åren så har det varit sjukt dämpat med svenska försäljningen mot EU med några få undantag.

Bosman rules överallt utom för de stora EU-lagen.

Skandinaverna köper dock sinsemellan av någon anledning, likväl som vi röstar på varandra i schlagerfestivalen;-)...och gnäller när andra gör likaledes;-)

En långtidsskadad Astrit skrev på för oss på "lång tid" och billigt men med otäck "ångervecka-klausul". Utan denna hade det inte blivet någon Astrit alls.
När vi rel snart ville skriva längre kontrakt så ville Astrit avvakta. Sjögren försökte mörka vid påskrivningen gentemot andra intressenter men agenten duperade NA-Herman som trodde sig få ett personligt scoop...och klausulen var känd för övriga AS-lag. Jävla Herman!!!

Om det sedan stämmer att någon av tränarna, sportcheferna, scoutansvariga var tveksam till Astrit, som han lät påskina i TV-intervjun så är ju det inte helt konstigt. Det är ju inte en one-man-show som under hästpiskans tid. Han som ville så väl men saknade normal ekonomisk kontrollmekanism.
Kanske var det Larsen? Kanske var det någon annan som var tveksam?

Nordin kan vi självklart få pengar för och han vill absolut gå för sin egen skull men jättegärna så att ÖSK får pengar....men det är inget självklart måste från Nordins sida att bli såld, för Bosman är säkert ekonomiskt bättre. Även om vi satsar så går han nog. Kanske skriver han på en kortare förlängning...men den biologiska klockan tickar;-).

Mycket pengar är bra för hans framtida liv, en utbildning eller inskolning på bra jobb skulle han kunna nappa på men går han till en AS-klubb kan han få det fixat där också...plus bosmanpengar. Han sitter i en guldsits och hur han än gör så gör han rätt. Klubben avgör.

När Djurgården för några år sedan spelade det bästa spelet en svensk klubb spelat (sedan IFK Göteborgs 80-tal) så sålde de bort sina spelare och tappade spelet och föll ner i avgrunden!
Klasspelarna som var tvungna att säljas gav inget positivt. Varken möjligheter att satsa på nya likvärdiga...eller höjning av löner så att nya klasspelare drogs in av pur automatik.

Ser man på möjligheterna att ta sig tillbaka efter sådana fria fall så fungerar det hyggligt för tidigare nämnda storstadslag som publikt,medlemsmässigt,reklammässigt drar in avsevärt större slantar än oss.
Vi kan inte chansa på samma sätt för vi har inte de ekonomisk plåstren som kan läka såren.

En djupdykning till S1 tex kommer leda till att folk i organisationen lämnar oss...och spelare. Kommer vi tillbaka någonsin eller blir vi ett jojolag. Såå nära var det att vi inte gick upp senast och såå nära var det att vi åkte ut omgående.
Det är lätt att chansa och att riva men tar så evinnerligt lång tid att bygga upp något långsiktigt fungerande lag/organisation. AS-lagen får slantar i en omfattning som gör att en degradering inte bara leder till att folk flyr utan även att allt ska slimmas ner och förbannat duktiga personer avskedas.

Summa summarum är att jag TROR att vi ligger hyggligt till och att investerarna och ÖSK får hitta ett nytänkande sätt att samarbet på.

Scoutning gärna ännu bättre och försäljningen genomtänkt...om vi har intressanta spelare. Satsningen i närregionen ännu lite bättre och vi ska även ta in rel billiga utländska talanger och färdiga spelare efter ekonomi. Det går inte som några tänker att värva in sådana massor med örebrotalanger eller slussa in mer än 1-2 spelare per år i A-laget. Truppen kan inte klara sådana expansioner eller utslussningar av A-lagsspelare. Vi blir då något mediokert Brommapojkarna look a like med alla talanger som folk vill få in.

Det betyder ändå inte att vi alltid måste sälja spelare utan att vi ibland rent speltaktiskt / tabellplaceringstaktiskt låter spelare gå som bosman med vårt goda minne. Givetvis beroende på vilka slantar det finns i ev bud.

Märk väl att det faktiskt också kan innebära att spelare gärna går till oss för att få mer slantar för att de ofta efter kontraktstiden FÅR gå som bosman.
2010-12-04 13:46
Farsen fortsätter (igen)
Det tycker jag också det gör! Jag läser och försöker ta till mig och förstå det mesta folk skriver här! Jag tycker Karl verkar vara en av de absolut vettigaste, även om jag hamnat i vissa debatter även med han. Blir bara irriterad över när jag blir påhoppad med argument som "du tar allas energi" och liknande skräp när svaren tryter!

Det är STOR skillnad mellan att skriva gubbe och gubbjä*** till nån!

Jag tycker inte alls om Sjögren för fem öre! Jag är nog en av de som vart hårdast i kritiken mot han och jag har flera gånger listat allt han ställt till med så folk ska tänka efter!

Jag gillar de Sixten gjort för vår klubb men han är givetvis också en människa med brister som vi andra! Däremot tycker jag det är dåligt att anklaga han får sånt här trams när vi inte ens kan veta vad det beror på! Tror inte för en sekund på att han väger in spelarnas hudfärg i sina beslut och om någon antyder det bör man fan ha RIKTIGT mycket på fötterna isåfall!
Örebro Grixx
2010-12-04 13:45
Tycker nog att alla "parter ligger på samma diskussionsnivå...mer tycke och smak vad som avgör vad som är rätt nivå. Smidigare och mindre aggressiva kan säkert alla sidor bemöda sig mot att vara. Det är svårt att ta negativ kritik på ett konstruktivt sätt, spec när parterna står på var sin sida....och tänker stå kvar.
2010-12-04 11:46
Grixx
Jag är ganska säker på att Sixen faktiskt sade att det rörde sig om just en "språklig barriär"..
Axen kan göra sig förstådd och han förstod även det spelarna i fråga ville föra fram. BL hade jag glömt men även deras agent var kvar i Örebro under hela första året, om jag inte minns fel, och agerade tolk.

Vi kommer ju aldrig få reda på hur det egentligen ligger till i dessa fall och vi kommer ju alla ha kvar våra åsikter kring detta verkar det som. Då tycker jag det bara är onödigt att skapa möjliga intriger genom att hålla på å tjata om detta och baka in anklagelser i var och varannat inlägg menar jag. Det gynnar ju knappast vår klubb hur det än må ligga till i dessa fall!
Örebro Grixx
2010-12-04 11:31
Axén är inte bra på franska :-) men Benny Lennartsson är desto bättre. Alec sa till mig medan det ännu var "hemligt" att BL skulle tas in för att styra upp Berras försvarsspel.

Vad som är "hemligt" eller inte vet man aldrig med Alec...eller om han bara vill läcka eller skämta.
Örebro Grixx
2010-12-04 11:22
Dejmon// Jag vet inte alls om det fanns något "mobbande" från Sixtens sida. Sur irritation kunde höras när Berra var på plan och gjorde något som Sixten inte tyckte var bra.

Som tidigare skrivits vet vi säkert vet är att Sixten i en NA-intervju sade att det fanns en barriär mellan honom och Berra. Vad det bestod i fördjupade det inte i...synd. Språkligt, fotbollsrelaterat eller personligt?

Det är "små" saker som kan vara struntsaker men som vissa drar stora slutsater av. Det kan vara rätt eller fel....men folk tycker något även om det så bara är ett lillfinger av sanningen de sett.

I förfördelningen om att få spela så är det svårt och antaganden styr tyckandet. Det påminner mycket om fader och söner diskuterandet som pågick mot Walkers utagningar. Robert sa ju därefter att han aldrig någonsin skulle utsätta sig för att spela i sin fars lag någon mer gång. Det blir skitsnack hur man än gör. (Den här problematiken kan man skriva metervis om men jag avstår)

För övrigt angående något närligande lägger ÖSK in en liten "fuling" i sin "Tack och adjö-text" för Basse när man i början lägger in hans statistik för mål och matcher.
2010-12-04 11:12
Farsen fortsätter (igen)
När Axen var i klubben hade även ÖSK tillgång till en tolk som skötte kommunikationen mellan parterna. Axen kan även tala franska själv så det är egentligen inte så märkligt.

Ja det var inte direkt några klockrena uttagningar, och det verkar ju som förtroendekapitalet Berra hade sjönk väldigt mycket efter incidenten som orsakade en straff och utvisning (?) då han faktiskt fick chansen att visa vad han gick för. Berra hade, och har fortfarande, väldiga problem med positionering i zon-försvar och har är inte alltid att lita på i beslutsfattandet tycker inte jag heller.

Anttonen har gjort ett jättebra jobb som högerback och Nordback tar stort ansvar i det defensiva arbetet när han spelar. För mig verkar det inte alls handla om någon form av diskriminering utan om en chansning som gick helt åt skogen..

Skriver även till dig. Jag tycker man i största möjliga mån bör undvika dessa antydningar, utan väldigt mycket kött på benen, för det kan göra stor skada för vår klubb.
2010-12-04 10:58
Håller med om att ett forum måste kunna innehålla rykten av viss grad. Det är väl det såna här gästböcker handlar om. Men självklart inte angrepp.
2010-12-04 10:50
Admin
Tack för förtydligandet!

Rent allmännt..
Givetvis BÖR det undvikas med uthängningar i största möjliga mån men i detta fall är det relevant för den fortsatta debatten om spelaren ifråga. Då anser jag att det är moraliskt försvarsbart att föra fram detta i ljuset på ett "bra" sätt.

Som jag skrev tidigare så förstår jag heller inte hur "ryktesspridning" skall kunna sorteras bort på detta sätt, om det inte rör sig om förtal givetvis, men inte heller mitt ansvar.. Tycker bara det är fruktansvärt tråkigt om ni hädanefter lägger er på nordkorea-nivå i erat sätt att styra debatterna här! Fan vi måste ju få dela med oss av även det som kan vara känsligt om det framförs på ett respektfullt och lagligt sätt?
2010-12-04 10:49
Jag tror ABSOLUT INTE att Sixten är rasist! ABSOLUT INTE!

Men han verkar väldigt osocial...
2010-12-04 10:47
Dejmon/ Jag skulle nog kalla det för diskriminering av nåt slag i alla fall när ens chef/arbetsledare inte låter en få vara med under ett arbetspass utan att kunna föra en dialog med personen i fråga och motivera. Sixten gick ju själv ut i pressen och förklarade att han hade svårt att kommunicera med B&B. Detta verkade gå utmärkt när Axén var assisterande. Märkligt!

Det blev ju MARKANT att Sixten ogillade Berra när han använde Nordback och Anttonen som mittbackar 2009 när Wiken och Almebäck var borta i olika omgångar. Har för mig förlustsiffrorna blev 0-3, 0-3. Spelarinvest måste ha kokat under dessa matcher.

Det var ju väldigt många som höjde på ögonbrynen pga dessa uttagningar.

Annons: