/fotboll/osk/forum/4701.aspx/fotboll/osk/forum/4701.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
Allsvenskan - Svartvitt
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Örebro Rojas
2010-08-17 19:59
Ämne: Tycker inte att det ....Jo men hade han kört samma taktik igen så hade han varit en åsna..vilket han inte är...Ribban måste läggas högre...Det är ju så klart en självklarhet att en tränare byter taktik inför motstånd.

Ni som tror att ett bra lag kan ha samma taktik varje match tror fel....Chelsea, Arsenal, United mfl byter oftast taktik inför varje match oavsett vilka de möter... Givetvis rör det sig om små detaljer men det är på de detaljerna du vinner matcher ..
Örebro foppa!
2010-08-17 19:51
Kubatown:

Angående ditt inlägg 15:03. Du kan inte säga att Bassombeng har både bättre teknik och ett bättre skott än Porokara? Herregud. Det hade räckt med att säga att Poro vart ur form under en längre period och att Basse nu borde få chansen från start.

Sen måste jag fråga, hur många matcher har du sett med denna Abdulahi? För du skriver om honom som om du följt honom i flera år. "Mer rädd om fötterna:Kihlberg" Ha ha.....
Örebro Deviation
2010-08-17 19:39
Ang. den allsvenska stjärnan, den fd. stjärnan och "all-star" laget från Rumänien...

Hedman + Dulee Johnsson
Örebro Rojas
2010-08-17 19:30
Saywee // Kan bara instämma till 100 % ! Kloka ord från en klok man
AIK Saywee
2010-08-17 18:59
En halvlek av "försök" borde ha räckt för att se vad som hände, eller inte hände. Taktiktorsk.
Örebro Kurt von Traatt ( Signa Berra )
2010-08-17 18:59
Långa bollar kan man väl i princip så på dem, efter backen eller om de är höga, in bakom backlinjen. Men samtliga slogs ju i huvudhöjd mot Bagarn & co.

Det är möjligt att man kanske ska byta taktik men den som användes blev helt fel. Laget blev alldeles för långt med stora glapp mellan mittfält och anfall och inget understöd alls på andrabollarna på de långbollarna som slogs upp. Mittbackran med sin kassa precision fick också stå för många av dessa. Och ska de stå för det måste man spela med Berra som är den enda av mittbackarna som kan slå en riktig lång macka.

Dessutom när ÖSK väl fick chans till spelvändning på ytor gick det oerhört sakta och inte sällan vände bollföraren hem igen så resten av egna laget kunde jogga upp i banan i sakta mak. Med effekten att Mjällby fick 11 man bakom bollen

Jag tycker ÖSK skulle ha spelat sitt vanliga spel men kanske lagt sig mer kompakt och med lägre presslinje. Laget var alldeles för försiktigt och det syntes tidigt att ÖSK var där för att spela
0-0 vilket förvånade mig negativt. Helt fel inställning av ett lag som ligger i toppen.

Taktiskt och spelmässigt var det en flopp. Det tror jag de flesta kan vara överens om.
Örebro Bastard on Parade
2010-08-17 18:42
DaSa//

Jag köper att man gör taktiskta detaljer, men vad vill han åstadkomma genom att slå långa bollar på Robledo och Bagarn som vinner 99/100 dueller mot Paulinho, Porokara och Astvald?

Det är klart att man ska göra ändringar när motståndarna läst sönder en 2 matcher irad. Men det... det här är ju bara ett korkat drag av Sixten. Jag ser ingen logik i att slå långbollar mot en backlinje med bättre huvudspelare som dessutom är 2 huvuden längre i snitt.
Örebro DaSa
2010-08-17 18:36
Bop// Vi har mött Mjällby med samma taktik två ggr och förlorat båda klart, skall vi då köra samma taktik igen? Tycker det var rätt av Sixten att prova ngt nytt och i teorin så kändes det rätt innan match att försöka undvika att tappa boll på mitten genom att slå långbollar = ja, jag tycker att vi måste acceptera att vi inte kan spela samma taktik i alla matcher speciellt när vi saknar en nyckelspelare.
Örebro Bastard on Parade
2010-08-17 18:13
DaSa//

Jag håller verkligen inte med dig. Vi har mött Mjällby 2 gånger i år och alla har sett att deras mittbackar tagit allt i luften vid inlägg. På vilket sätt tror Sixten att vi ska vinna fler dueller när pastejerna slås från egen planhalva?

Jag förstår verkligen inte Sixtens tankegång i det hela. Rädslan att torska såg ut att vara större än viljan att vinna. Den enda chansen vi hade var väl Porokaras klack? Ska vi börja vinna matcher på slumpmässiga händelser?
Örebro DaSa
2010-08-17 17:23
Tycker inte att det är ett taktiskt fiasko, snarare tycker jag att det var bra att Sixten försökte en annan taktik eftersom vi misslyckats de senaste mötena mot Mjällby. Hade varit mer besviken om Sixten kört på med samma taktik och sedan torskat. Sen så var det bra att slå långbollar när vi inte har Nordin som kan hålla i bollen så att ytterbackarna hinner komma med i anfallen, men vi borde verkligen spela in ngn mer spelare typ Astrit så han kan klara den rollen.

Tycker även att Mjällby skall ha cred, de spelade riktigt fint vissa perioder.

Sen så tror jag att Paulinho underpresterar p.g.a. av våra yttrar är helt ur form. P är inte bra med bollen på fötterna utan skall peta in ett inlägg eller få en djupledsboll vilket han inte fick igår. Tycker att Roni och Mackan är ungefär lika dåliga för tillfället, men eftersom Mackan kommer spela i klubben nästa år så ser jag hellre en petning av Roni.
Örebro Godfoten
2010-08-17 16:56
En annan sak. Såg det med Hagge/Näfver 2008 och börjar skönja det hos Bedoya, Astvald, Almebäck nu. När de blir omskrivna och får för mycket cred så tror de att de är stjärnor som skall få allt serverat på silverfat. Kämpa för fan-
Örebro Godfoten
2010-08-17 16:35
Det vore väldigt intressant om någon kunde fråga Sixten hur han hade tänkt att långbollar skulle vara melodin mot Mjällby. Paulinho är naturligtvis inget hot mot varken Robledo eller Rosengren i luften men ändå så var taktiken, enligt Sixten själv, att spela långbollar. Fattar inte hur f-n det var tänkt att lyckas.
Örebro Kom hem Kuba
2010-08-17 16:05
Nu har Dulee vart igång igen alltså, detta måste väl ändå innebära slutet på hans karriär.
Örebro ÖSK KRILLE (Berra kvar i ÖSK)
2010-08-17 15:48
Kubatown//
Helt klart intressant :).
Örebro Kubatown
2010-08-17 15:43
-----------------Alvbåge--------------

Björnqvist---Almebäck---Berra---Wowoah

-----------------Abdulahi-------------
------------ Nordin----Bedoya---------

Astvald----------Paulinho---------Basse

Eller:

Björnqvist/?---Almebäck---Wikström---Wowoah

Sen byta ut Abdualhi efter ca 60 min, för jag tror inte han orkar 90, och in med Ajdarevic. Så när dessa byten gjorts ser det ut såhär:

--------------Gerzic--------------
-------Bedoya------Ajdarevic------

2010-08-17 15:22
en intressant start uppställning mot AIK skulle ju vara:

Björnqvist---Almebäck---Berra---Wowoah

sedan ta ut bedoya 60minuten och ta in Astrit!

Trolig start 11:a mot AIK:

---------------Alvbåge------------

Bedoya---Almebäck---Wiken---Wowoah

---------------Kihlen-------------
----------Nordin---Astrit---------

Astvald-------Paulinho------Porokara
Örebro Rojas
2010-08-17 15:20
Bänka Kihlberg,Bedoya,Astvald, Porokara ! Så vinner vi nästa match med 6 lr 7- 0...oavsett vad vi sätter på deras positioner.. Jag tycker att det är säkrast att sätta människor på de positionerna men jag är öppen för förslag..kanske greyhound lr tjäder ?
2010-08-17 15:09
Det är för många spelare i ÖSK som är ur form eller har tankar i större ligor.
Örebro Kubatown
2010-08-17 15:03
Porokara-Bassombeng

Genombrottsstyrka:Bassombeng
Snabbhet:Bassombeng
Teknik:Bassombeng
Styrka i kroppen:Porokara
Mer irrationell:Bassombeng
Bäst skott:Bassombeng

Om inte Bassombeng startar nästa match är det tjänstefel av Sixten.

Kihlberg-Abdulahi

Matchtempo:Kihlberg
Snabbhet:Abdulahi
Nickstarkast:Abdulahi
Rutin:Kihlberg
Passningsspel:Abdulahi
Rörlighet:Abdulahi
Teknik:Abdulahi
Brytsäkrast:båda två
Mer rädd om fötterna:Kihlberg
Bäst skott:båda
Bra både höger och vänster fot:Abdualhi

Därför borde Abdulahi få chansen nu. Då han är både ung och kan bli en riktigt bra spelare, förstår jag inte varför man kör säkra kort, som Kihlberg som bara kör på med sin rutin.Om rutinen inte funkar mot bättre motstånd då är det nog tids nog att låta yngre hungrigare spelare få chansen än Kihlberg som springer runt och "lallar" och är rädd om fötterna i viss mån. Han hjälper laget i vissa situationer så stjälper han laget i många andra när det kommer till passningsspel och rörelseförmåga. Att han är den långsammaste spelaren med boll gör inte saken bättre. När ändå Kihlberg ska lägga av med fotbollen efter säsongen varför inte ge Abdualhi chansen redan nu?
AIK Saywee
2010-08-17 13:37
OK, Ropesin, känns som det du skriver stämmer ganska väl, men risken är ju att Sixten tycker samtliga kvarvarande bortamatcher är svåra och måste inriktas på 0-0, eller?
Örebro Ropesin
2010-08-17 13:27
Nja, jag tycker det är ganska solklart hur han tänkte. Det primära var att inte tappa boll på egen planhalva, därför skickade man långt direkt. Förhoppningen var väl att någon boll skulle slinka igenom och att ströchans skulle uppstå. I annat fall så hade man kontroll på defensiven och skulle få 0-0 i en svår bortamatch. Tyvärr funkade ju inte det heller och därav blev det ett totalt misslyckande. Dessutom hade man totalt fel anfallare för ett sådant spel. Då hade Flood med lite nickstyrka och snabba yttrar (Bassombeng) passat betydligt bättre.

Ett bättre alternativ hade varit att gå ut hårt från början och satsa på att få in första målet. Uppenbarligen är första målet alltid viktigt när ÖSK spelar och inte minst mot Mjällby. Men inte fan spelar vi såhär? Långbollar spelade vi för ett par år sen. Förstår inte alls meningen med att frångå våran taktik och strategi när den har funkat så bra större delen av säsongen. Spelare gör plattmatcher så visst, varför kan inte en tränare göra det. Det här var Sixtens plattmatch, det är bara att hoppas att det inte kommer fler.

Mot AIK vill jag se vårt hyllade passningsspel med dom kombinationer vi fått sett tidigare. Inte en enda långboll, tack!
AIK Saywee
2010-08-17 13:16
Deviation, vad får du detta namn ifrån, hittar det inte i texten. Vilka två kan det röra sig om?

Det märkliga är att det inte verkar ha så mycket med olika "klubbtillhörigheter" att göra, utan snarare andra kulturella beteenden.
AIK Saywee
2010-08-17 13:11
Ropesin, jag önskar att Sixten kunde kommentera sin coachning lite mer ingående, dvs hur han tänkte.
2010-08-17 12:33
Sixten har lite Lagerbäck i sina uttalande. Alla kan se att laget spela dåligt utom tränaren själv!
Örebro Ropesin
2010-08-17 12:18
Saywee// Se länk för Sixtens kommentarer.
- Jag tycker ändå vi gör vår klart bästa match mot dem, jag tycker vi lyckades ganska bra.

Skrattretande!
AIK Saywee
2010-08-17 12:05
Ämne: Hur fan kan Sixten g....
Idag kan jag nog upplevas som sysslolös, men jag jobbar och skriver (jobbar = instruktioner) i ett småmulet Halland och kommenterar en massa grejer. Får nog snart ta lite forumledigt, så jag inte retar upp för många.

Men Ropesin, håller med dig, men var har Sixten sagt detta?

Två gånger hittills har jag blivit riktigt irriterad på Sixten och jag upprepar dessa

1. Lögnen om att ÖSK ställde upp med bästa lag mot Häcken förra året (tjöta).

2. Brist på coahning i gårdagens match mot MAIF

Fast han har ju faktiskt bidragit till att vi i nuläget tillhör övre halvan, och att ÖSK respekteras i Fotbolls-Sverige och att vi spelar (vanligtvis) en trevlig och offensiv fotboll.

Men ibland går det bra och ibland går det sämre.

Skulle vara intressant om svartvitt även kunde bedöma "tränarnas" insatser tillsammans med spelarnas insatser, för dessa har en väldig stor inverkan på resultatet.

Fast jag vet att det är svårt att göra detta, eftersom det ingår så många ingredienser, träning, uppladdning, försnack, uttagning, coachning, byten, stöd, medial förmåga, etcetera etcetara

Åter till instruktionerna .....
Örebro Deviation
2010-08-17 11:58
http://www.expressen.se/Nyheter/1.2099431/fotbollsstjarnorna-atalas-i-sexharva
Duhlee Johnsson!!
Örebro Ropesin
2010-08-17 11:47
Hur fan kan Sixten gå ut och säga att man har gjort sin bästa match mot Mjällby? Man grisade i 90 minuter, skapade inte en enda målchans och hade inte ett enda bra anfall på hela matchen. Och det här är han nöjd med? Löneavdrag för fan!
AIK Saywee
2010-08-17 11:24
Ämne: Saywee//
Har du någ....Jag vill ha en som är minst lika bra fotbollsspelare, men det blir inte lätt, för jag vill även ha "klubbkänsla och samvaro spelare emellan" och sådant köper man inte så lätt.

Har helt enkelt inga förslag.
AIK Saywee
2010-08-17 11:21
Usch, vad tråkigt, solen når inte lika högt längre, taktisk svartvit torsk igår, våldtäkt och misshandel bland fotbollsnyheter.

Skall försöka lätta upp stämningen lite och hoppas att spelarnas eventuella läkarbesök inte resulterar i följande utlåtanden ...

"DOKTORN SKREV

Patienten skulle ha en tarmrensning, men han tog ett jobb som börsmäklare istället"
Annons: