/fotboll/osk/forum/4699.aspx/fotboll/osk/forum/4699.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
Allsvenskan - Svartvitt
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Örebro rirobban
2010-08-20 13:30
Jag är avundsjuk på Kalmars nya arena. Förutom namnet på den så blir den ju faktiskt riktigt bra.
Örebro ÖSK-Karl(RÄDDA BERRA)
2010-08-20 12:26
BBB//

Jag är helt klart för en lagändring. England införde ju en mycket hård hulliganlag. Det är väl det som måste till.

Men jag har en känsla av att det daltas mer med brottslingar i Sverige än brottsoffren.
Örebro Blå Bergen Blues
2010-08-20 12:22
ÖSK-Karl// enligt Per Wetterling, befäl vid polisens länskommunikationscentral var detta bedömt som en lågriskmatch varför endast 20-25 poliser var utkommenderade i Solna. Detta enligt dagens pappers-DN. Kanske är det, det enda sättet trots allt, att klubbarna får betala. Kanske kunde ett system införas vilket innebär att lag vars supportrar inte sköter sig kan dömas att betala böter till det lag vilket står för arrangemanget? Om AIK kommer till BA och slår sönder skulle de i sånt fall kunna dömas att betala svidande belopp till ÖSK (hundratusentals kronor)! Detta kräver väl i sånt fall förstås lagändring? I Svea rikes lag alltså ;)
Örebro ÖSK KRILLE (Berra kvar i ÖSK)
2010-08-20 12:17
AIK kommer inte få ett kärleksfull välkomnande nere i Sofia.
2010-08-20 12:10
Dubbel
2010-08-20 12:09
ÖSK-Karl//
Ja långt upp i norrlandsskogarna kan kan de spela. Dit GPS inte hittar! Jag vet att man inte ska dra alla AIK fans över en kant men någon gång måste det finnas en gräns. Så stäng av AIK från europaspel. Låt de spela inför tomma läktare resten av säsongen. TA INTE HIT DESSA IDIOTER TILL ÖREBRO TACK!
2010-08-20 12:09
Thomas Wenerson säger:

-Sverige ligger i botten av Europa när det gäller att hantera hulliganer.

Han tror att AIK kommer att bli utestängda ifrån spel i Europa.

-AIK-ledningen måste börja ta avstånd från våldsverkarna säger han vidare.
2010-08-20 12:03
Saywee//

Ja, det är samma länk som jag la in i går kväll!
AIK Saywee
2010-08-20 11:59
Bra skrivet!
2010-08-20 11:55
ÖSK KRILLE//

Det skall nog mycket till innan SvFF gör något åt sin granne och hyresgäst.

Rimligen borde AIK få spela resterande högriskmatcher på neutral plan och långt bort ifrån Stockholm inför tomma läktare.
2010-08-20 11:49
BBB//

Va, lågriskmatch? Det visste jag inte, huvudlöst. För mig är det sedan några år tillbaks alltid högriskmatch när AIK spelar.

Det där med att betala för polisbevakning är knepigare. Det verkar ju inte rätt att t.ex ÖSK skall behöva betala bevakningen av AIK:s hulliganer på måndag? Den notan borde ju då rimligen gå till AIK?
2010-08-20 11:45
Det måste komma ett mycket hårt straff mot AIK. Med tanke på oroligheterna som utspelade sig när Rosenborg var på Råttsunda. En avstängning får Europaspel i några år skulle inte skada. SFF måste också göra nått åt det här! Det är märkligt att inte black army och AIK fotboll går ut och tar avstånd från hulliganera. Om jag ska vara ärlig så vill inte jag ha hit några AIK fansen på Måndag. Fy fan vilket pack de är!
Örebro ÖSK öster
2010-08-20 11:33
Nån som va på träningen idag? Hur ställer laget upp?
Örebro Blå Bergen Blues
2010-08-20 11:27
KvT, ÖSK-Karl// Det kan nog finnas all anledning att som AIK-supporter avstå från att vistas i Sofia vid tidpunkten för returmatchen. Om den nu blir av som sagt. Är det inte en del gamla öststatslag som håller sig med mer eller mindre fascistoida supportergrupper?
Jag brukar avstå från att slänga iväg "ryggmärgsmässig kritik" mot polisen i sådana här sammanhang (börjar nog dock luta åt att klubbarna ska få betala bevakningskostnaden, det finns väl en gräns för vad vi ska finansiera med skattemedel? Ska vi skära ned på vård och omsorg för att istället låta pengarna gå till bevakning av AIK-matcher?), men att på förhand bedöma detta som en "lågriskmatch" (detta var anledningen till att för få poliser fanns på plats) måste väl vara ett ganska så stort självmål från polisens sida? Inte minst med tanke på vad som hänt runt klubben de senaste veckorna.
2010-08-20 11:23
KvT//

Har tänkt exakt samma sak. Det är därför jag menar att det måste rensas upp som de gjort i England.
Örebro Kurt von Traatt ( Signa Berra )
2010-08-20 11:18
ÖSK-Karl//Det som slår mig är att dessa huliganer mycket sällan blir gripna. Man fokuserar främst på skydd, vilket iofs är förståeligt. Men just att man "nöjer" sig med att jaga bort dem.

Jag skulle ju gärna se att man fångar in några varje gång och dömer dem för våldsamt upplopp så blir man av med den tills vidare.
2010-08-20 10:51
KvT//

Ja, de har en sanslöst flat eller rädd klubbledning.

Sedan måste ju samhället likt England agera mycket hårdare. Det skall vara extra kännbara straff. Om några av deras polare åker in på Kumla 3-4 år för våldsamt upplopp tills det är slut på skiten, då är det nog inte lika roligt längre.
2010-08-20 10:45
ÖSK-Karl// "Smolk i bägaren"? Hehe - Polisen fick slå en järnring runt Råsunda för att skydda allt och alla som befann sig innanför
2010-08-20 10:44
Blå Bergen Blues//Även om matchen blir av borta mot Sofia varnas AIK supportrar att åka dit. Man är rädd för hämndaktioner
2010-08-20 10:40
BBB//

"Men ordföranden Mats Gustavsson är inte ens på plats under matchen. Och sportchefen Jens Andersson nöjer sig med att beskriva efterspelet som ”smolk i bägaren” när AIK gjorde en bra fotbollsmatch."

Robert Laul
2010-08-20 10:39
Saywee //Visst är det så att det är lika illa vilka fans det än är. Men AIK:s verkar utmärka sig gång på gång och mer än andras.
Örebro Blå Bergen Blues
2010-08-20 10:34
En mångårig avstängning från UEFA-spel vore väl helt rimligt. Skulle tippa på att ärendet prioriteras av UEFA och att AIK diskvalificeras från fortsatt spel i år och som sagt kanske fler år framöver. Så, AIK kan nog glömma resan till Sofia. Synd för alla supportrar som väl redan också bokat den resan.
2010-08-20 10:31
BBB//

Jovisst är det så, nedanstående saxat:

Spelare och ledare i AIK var som vanligt försiktiga i sina uttalanden om sina supportrar men anfallaren Saihou Jagne fördömde dem kraftfullt när han kom ut från omklädningsrummet.

– AIK-fansen borde skämmas. De sprang mot typ tolv oskyldiga bulgariska fans som var här för att titta på fotboll. De slängde saker. Det är så onödigt, säger Jagne, innan ens rapporterna om huliganattackerna på Levskis spelarbuss kommit.
2010-08-20 10:25
Se länk. De attackerade även matchdelegaterna från UEFA, det värsta de varit med om står det i artikeln.

Frågan är om inte våldet nu gjort att AIK som KvT skriver borde försvinna ifrån kartan. I Ishockeyn tog de sig in i motståndares spelarbås och slogs. Nu är de i elitserien, vad kommer då att hända?
Örebro Blå Bergen Blues
2010-08-20 10:24
Ämne: KvT//

Vad som irr....
ÖSK-Karl// Utan att vara detaljinformerad i frågan så tycker jag att du verkar ha rätt vad gäller klubbledningen. Den våldsinriktade delen av supporterskaran har fått bekräftat att våld lönar sig. Miller gjorde tydligt att det inte var en liten klick högljudda fans som styrde när det gällde uttagningen av Atta, men när de (dvs den våldsinriktade supporterskaran) slog sönder en bil så kryper styrelsen för dem. Så, nu vet de det, de våldsinriktade fansen: Trappa upp våldet och vi får klubben att dansa efter vår pipa.
Det vore som att en klick supporters i ÖSK slog sönder Sixtens bil för att de t ex tycker att Berra ska få spela från start. Illa.
Örebro Sekt. E
2010-08-20 10:22
Hur hjälper man sin klubb genom att kasta sten på en buss?

Heja Sport och på med den vita tröjan.
2010-08-20 10:14
KvT//

Vad som irriterar mig nästan lika mycket som det meningslösa våldet AIK drar med sig är klubbledningens flathet eller rädsla mot dessa hulliganer.

Men denna gång lär straffet bli oerhört kännbart från UEFA. En gång är ingen gång heter det (Rosenborg), ändå var väl böterna då 300.000:-? Gissningsvis väntar nu både böter och avstängning.

Håll barnen hemma på måndag. Men stå upp för ÖSK och på med tröjorna.
AIK Saywee
2010-08-20 09:34
KvT//
Alla så kallade fans, som beter sig, så som du beskriver, äcklar mig, oavsett vilka klubbar de sabbar för!

Våldet i samhället överhuvudtaget äcklar mig, det håller ju på att gå överstyr totalt.

Fy Fan :(((((
Örebro Blå Bergen Blues
2010-08-20 09:12
rirobban// "Visst är världen bra märklig. Elfsborg förlorar mot ÖSK med 0-3, men endast 0-1 mot Napoli. Innebär det att ÖSK skulle slå Napoli med 2-0? Jag är tveksam, men vem vet:)"
Gillar din matematik, speciellt när den pekar åt rätt håll sas. Eftersom Elfsborg tidigare i år slog AIK med 4-0 bör vi analogt med tidigare resonemang vinna med 7-0 mot samma motstånd! Rirobban for nobelpris i matematik!
2010-08-20 08:41
Jag tyckte AIK fans attackt mot bla familjer från Rosenborgs fans var pen. Hela denna förening och dess fans har börjar rent ut sagt äckla mig. Hoppas de får sådana dryga böter att de konkar och försvinner från fotbollskartan för alltid. Jag skulle skämmas idag att säga att jag höll på denna klubb.

Jag är också trött på folk som säger "ja, men det är bara 1% som sabbar". Vad spelar det för roll när du får en flaska i huvudet? Ska jag trösta mig med den frasen? Även om det är 1% som sabbar så är det väl 50% chans att jag spöas upp om jag går på Råsunda som bortasupporter.

Egentligen skulle man bojkotta alla matcher de spelar, även bortamatcherna (vår hemmamatch) i protest.
Annons: