/fotboll/osk/forum/4694.aspx/fotboll/osk/forum/4694.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
Allsvenskan - Svartvitt
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
AIK Saywee
2010-08-22 10:13
Ämne: Oj blev visst en hel....
Dejmon, det är OK, du skriver bra, även fast vi kanske inte alltid tycker lika i alla detaljer.

Men, det är ju ett diskussionsforum, så vi måste ju kunna diskutera, men personpåhopp, som några ytterst få pysslat med, gör mig ledsen och förbannad.

Ståupp för ÖSK!
AIK Saywee
2010-08-22 10:05
Dejmon, senast vi hade besök i vår fina stad, tillbringade jag lite "inför" på stan, delvis för att känna av stämningen.

Jag hycklar inte, för då har ni inte förstått innebörden i det jag skrivit, eller av någon anledning kanske inte vill förstå.

Jag menar bl.a, bara att det blir lite enögt om man tror att sådant skit bara förekommer i "AIK´s led"!

Jag har nolltolerans mot allt våld!
Örebro Bastard on Parade
2010-08-22 09:58
ÖSK-dagen idag. 11-13 för de som är intresserade.
Örebro Dejmon
2010-08-22 09:56
Oj blev visst en helt bok men ni som inte orkar läsa kan ju bara scrolla förbi.. För att förtydliga: Saywee hela inlägget var inte riktat till dig. Endel var bara mina egna åsikter som kröp sig in. Hoppas du inte tar illa upp av det jag skrev för det var inte min mening..

edit: drar till med ett äkta hattrick när ja ändå är igång!
Örebro Dejmon
2010-08-22 09:53
Saywee/ Har förstått att du har ett visst tycke för AIK som förening men nått eller ett par inlägg jag läst du skrivit om deras supporters liknar mest Bagdad Bob-beteénde.. Visst har AIK många supporters som inte alls tycker om det endel av deras fans håller på med men man kan ju inte blunda för att de faktiskt har Sveriges störigaste "svans" efter sig. Att det kommer bli bråk inför, och säkerligen även efter, om det nu inte skulle hända att AIK vinner denna match tar de flesta som varit med i några år för givet. Och ofta är det då bara helt vanliga ÖSK-fans som inte alls vill bråka som råkar ut för det. Till skillnad från hur det går till i många andra städers liknande grupper där det är sunt förnuft att bara ge sig på de som är ute efter samma sak.. Inget mot dig personligen då ja tror att du är en godhjärtad människa som menar väl men det är hyckleri att i ena stunden skriva nedlåtande om samt basunera ut ditt kraftfullaste avståndstagande mot vissa grupperingar i min hemstad (som du antagligen inte har nån koll alls på vilka de är eller vad de egentligen har "roat" sig med), för att i nästa inlägg försvara eller förminska AIK-dräggens vidhavanden.

I många av de städer (Örebro inräknat), om inte alla, där det spelas allsvensk fotboll bedöms matcherna mot AIK av polisen som "högriskmatcher". Knappast för att det åker runt ett gäng goa gubbar som bara vill stötta deras lag utan snarare för de byggt upp en kultur där det är rättfärdigat att supa och knarka ner sig så mycket som möjligt, stjäla/snatta allt de kommer över och i deras knark- och adrenalinrus ge sig på alla som kommer i deras väg. Eller för den delen vara supporter till samma lag men inte uppskatta nidramsor mot egna spelare eller annat som inte passar "firman", "UN" eller vilka de nu må vara.

Senast dessa trevliga gossar var här var det t.ex. inte bara vanliga Örebroare eller serveringars inredning de gav sig på. Även en ensam gnagare på bortastå fick mottaga ett antal slag då han inte deltagit i ramsorna tillräckligt enligt un-folk. Det hade varit ett ypperligt tillfälle för de goda krafter som borde finnas i supporterskaran att ta tag i det. Men faktum är att många, precis som du, negligerar problemen, menar att de är överdrivna, eller helt enkelt tycker det är lite häftigt att tillhöra en "farlig" klack (lex. vissa avarter från byhålorna som håller på AIK eller valfritt "storlag" för dom är så häftiga).

Jag personligen tycker det är lite synd att väldigt många faktiskt inte vågar sig ut på stan när det är dags för hemmamatch mot dom. Och givetvis tycker jag synd om de som orättfärdigat åker på stryk varje år samt att det är tråkigt att matcherna mot AIK alltid för med sig väldigt mycket skadegörelse på min fina hemstad och dess serveringsställen. Men du Saywee som alltid verkar ta så kraftfullt avstånd från allt vad våld heter borde ju kanske se lite nyktrare på detta. Det handlar inte om nån konspiration a´la kvällspressen, en stor del av AIK's fans (rör det sig om ett hundratal på en bortamatch där det kanske är 500-1000 personer på plats räknar ja det som en stor del) betér sig faktiskt på detta sätt, match efter match, år efter år..

Sen att många av dessa är smutsigt patrask från random byhåla runt respektive städer där bortamatcherna spelas, som måste va lite extra tuffa de få matcher varje år de faktiskt har råd att gå på (eftersom soc-bidragen inte räcker till så många fler matcher än den som spelas på "hemmaplan") är egentligen det mest patetiska i mina ögon.

AIK ni är gäster i vårat hem på måndag! Hade ni "riktiga" fans någon heder och klass (vilket jag vet att flera av er har) borde ni torka av er dom fina vita när ni stiger in, visa hänsyn, och inte ta med er objudna undermänniskor!
Örebro Dejmon
2010-08-22 09:45
Länspolismästare Wallin verkar ju va helt körd i huvudet! Med dom senaste uttalanderna som ännu ett bevis på hans idioti. Att det skulle vara Kubanernas sak att stävja fulla/nedpundade idioter som kommer hit från andra städer är ju helt av banan! Knappast så att Kubanerna skulle söka konflikt och det vet ju alla med lite fungerande hjärnceller! Även hans "fotfolk" verkar ju väldigt kritiska till hans ledarskap om man får tro på vad insatschefen (benämning?) under "stortorgetincidenten" och anonyma kommentarer i NA gör gällande (jag väljer såklart att tro på deras uppgifter det då dessa verkade ha god insyn). Avgå tack!
AIK Saywee
2010-08-22 08:36
ÖSK-Karl (00:31), det var bra skrivet. Ett bra alternativ av flera möjliga. Ytterligare några klubbar kunde ta efter.

(00:13)
Jag tycker fortfarande att man skall eftersträva att de som begår brott straffas, inte klubbarna.
Peka ut och identifiera. Vi kan alla göra något.
Örebro ÖSK-Karl(RÄDDA BERRA)
2010-08-22 00:31
Saywee// Nedan lösningen jag menar är den enda möjliga, skrivet nyss av en AIK:are på deras forum, mycket bra och en eloge till honom!

Namn: Höger fot 2.0 » Svara inlägg
Sänt: 2010-08-22 00:15 - Ändrat 2010-08-22 00:18
Ämne: Jo, men då söker du .... (2 inlägg)
Jag har stått på Norra ståplats sedan mitten av 80-talet men aldrig varit med om något liknande!
Jag vill göra vad jag kan för att stödja mitt lag och för att hindra mera oroligheter runt AIK´s matcher nu.
Det är tydligt att idioterna beger sig till Södra läktaren för att ställa till jävelskap för min älskade klubb! Jag skyddar mer än gärna såväl Göteborgare som Boråsare som Schimpanser emot våra idioter! De uttalar ju tydligt att de inte ger sig på sina egna eller "julgranar"... Jag kommer att stå utanför Södra efter match med AIK-tröjan på, resten av säsongen med ryggen emot våra mostandarlags supportrar oavsett vilka de är.
Moståndet vi kommer att möta är ett mycket större hot emot AIK en vad våra motsåndare är!

Jag har bestämmt mig! vad fan kan vi mer göra??? skall de spöa upp AIK:are för att nå GB:are eller difffab:are???

Hoppas att jag får med mig ett hundratal! vad skall idioterna göra då??
Avd. Extrema situationer kräver extrema åtgärder.... (2 inlägg)

Örebro ÖSK-Karl(RÄDDA BERRA)
2010-08-22 00:13
Saywee//

Din fråga till mig 13:46 om jag tycker det är rätt att AIK skall böta 9.5 miljoner.

Summan kan jag tycka vara något för hög. Jag skulle vilja se en bötesbot på ca.3 miljoner, avstängning från allt spel i Europa under 5 år och minst två AS-matcher hemma utan publik.

Varför:

1.Detta är en upprepning och upptrappning från Rosenborgsmatchen.

2.Jag har förstått genom AIK:s forum att black Army känner till vilka busarna är i Firman Boys, men de golar inte som de säger.

3.I mina ögon har klubbledning och spelare varit alldeles för flata när det gäller dessa hulliganer under flera år.

4.AIK vill ju vara lite av en banditklubb, inte då konstigt att dessa element dras dit.

5.Först vid kraftiga straff likt England tror jag klubb och vanliga supportrar tar tag i problemet. Klicken på några hundra skall inte ha en chans mot övriga ca.18.000. Men då gäller det att de börjar gola. Om AIK:s existens hänger på det känner jag mig säker på att så blir fallet. Även det kan man läsa sig till på AIK:s forum.

6.Det blir en tydlig varningsklocka till andra klubbar, likt vår tvångsnedflyttning. Samhället verkar stå maktlösa, att reda ut skiten måste komma innifrån.

Slutligen, vem skall betala böterna om inte AIK skulle göra det?
Örebro Bastard on Parade
2010-08-21 23:59
Blå Bergen Blues//

Inga vad jag känner till. Just det gör det ännu svårare för Kubanerna att vidta några speciella åtgärder.

Jag bifogade en länk till den insändare Kubanernas ordförande skickade till NA efter incidenten.
Örebro Blå Bergen Blues
2010-08-21 23:48
Bastard on Parade// Tack för tydligt svar! Då står väl vad jag kan se ord mot ord. Kubanerna tar vad jag förstår från dig tydligt avstånd från den klick som bråkar (dvs den grupp som söker "kickar" genom våld). Polisen, genom Kalle Wallin uttrycker något annat, dvs att Kubanerna inte markerar just detta avstånd.
Vet du hur många ur denna klick (ett femtontal vad jag minns från NA) som är medlemmar i Kubanerna?
Örebro Pluxen
2010-08-21 23:38
Känslan som infinner sej om det blir en förlust mot AIK samt borde bli den officiella inmarchlåten om mardrömmen blir verklighet är att låten Pojkar Pojkar Pojkar med Eldkvarn ska spelas innan varje match!
Örebro Bastard on Parade
2010-08-21 23:37
Blå Bergen Blues//

Kalle Wallin är ingen lämplig person att arbeta med våld relaterad till idrott. Han har sin åsikt klar för sig, och det är att supporterföreningar är en inkörsport för huliganism. Han har gjort många olämpliga uttalanden och jag vet inte riktigt vad han förväntar sig utav supporterföreningarna.

Vad kan Kubanerna göra för att "lösa" problemet? Det enda supporterföreningar kan göra är väl i princip vara tydliga med sina ställningsstaganden och ta avstånd från allt våld. Kubanerna har inga befogenheter att ta tag i problemet på egen hand. Vad ska vi göra? Vad KAN vi göra?

Polisen har befogenheterna och möjligheterna. De vet vilken klick det är som bråkar och de var väldigt medvetna om att det fanns en stor hotbild inför Malmömatchen. Kubanerna informerade Polisen om det och de bekräftade själva att de hört talas om liknande uppgifter tidigare. Ändå ville de först inte vidta några speciella åtgärder inför matchen...

Och ÄNDÅ skrivs det på olika forum att Polisen ledde Malmösupportrarna till Satin fastän de (majoriteten) ville ta en annan väg.

Jag säger inte att alla ÖSK:are är oskyldiga för det som inträffade, men att han har mage att skylla deras misslyckande på Kubanerna är bara patetiskt.

Att en länspolismästare uttalar sig som han gör... det underlättar inte Kubanernas arbete för en positiv läktarkultur. Det spelar ingen roll hur fel han har. Han är en högt uppsatt person med auktoritet. Hur ser hans uttalanden ut för en som inte har så bra koll på Kubanerna sedan tidigare?
Örebro Grixx
2010-08-21 23:34
MrCrowly//Det är nog ingen som vet här.
Örebro MrCrowly
2010-08-21 22:59
[citat]Namn: Grixx Örebro » Svara inlägg » Tippar ÖSK-AIK 3-0
Sänt: 2010-08-21 18:27
MrCrowly// Det kan då också betyda att örebrospelarna står enade bakom Roni. []\citat]

Självklart, men vem vet hur det har blivit som det är nu?
Har Roni fått erbjuden kontrakt (har han tydligen) men vill stanna i ÖSK?
(ingen som vet här?) Fast ösk inte kunde/ville matcha lönen han var erbjuden?
(för han vill troligen tjäna pengar, vem vill jobba för mindre än den kan få för samma arbete?)

Eller oxå så är det ÖSK's fel...att de inte skrev nytt kontrakt med han, men vem vet om de försökte eller inte? och vem vet när ÖSK försöker skriva nya kontrakt? Ni snackar om att Sjögren är så långsam?...hur vet ni det? Kan ju var

Jag vet fan inte, jag frågar er som verkar veta?
Örebro Blå Bergen Blues
2010-08-21 22:56
Det är som Saywee säger (/skriver), rötägg finns i alla lags svansar. Några procentandelar av (framförallt den manliga delen av) mänskligheten behöver "kickar" utöver den tillfredsställelse som "normalspänningen" i tillvaron i allmänhet ger. Vi, de flesta, "verklighetens folk" kan nöja oss med det en himlans spännande VM-final i hockey där Tre Kronor slåss om guldet ger i form av adrenalinkick för att inte tala (/skriva) om ÖSK i en avgörande match om SM-guldet. Den "kick" det skulle ge alltså! Vi behöver inte sen gå ut och slåss som "kick på kicken" s a s, utan vi somnar nöjda med ett leende på läpparna.
Andra människor nöjer sig inte med det utan behöver ännu mer kickar vilka kan nås genom att t ex klättra i jättefarliga berg där risken att ramla ner och dö är alldeles uppenbar eller genom att använda tunga droger, eller varför inte genom att söka sig till kriminella sammanhang där man utsätter sig för tydlig fysisk fara. Faran i sig ger en kick.
Det är den typen av människor vilka har som mål att söka sig till supportergrupper med enda syfte att få slåss (för att få nå sina kickar) som klackarna, däribland Kubanerna tydligt måste ta avstånd ifrån. Det är väl det Kalle Wallin tycker att Kubanerna inte gjort? Om han har rätt eller fel vet inte jag. Om Kubanerna tydligt har tagit avstånd från dessa människor (ett femtontal eller vad det var NA skrev om förra året) så är väl allt frid och fröjd? Varför i så fall gråta?
Örebro den oumbärlige
2010-08-21 22:43
Wigans två inledande förluster i ligan skulle kanske betyda att man blir mer desperata efter förstärkningar men dock har klubben inte alls mycket pengar i kistan. Men en fjutt i England är fan ÖSK:s bästa transfersumma i historien, vem vet.
Örebro TIC-TAC
2010-08-21 21:47
Ämne: Någon enstaka bengal....
Ja, vad säger man. Riktig stämningshöjare som någon skrev med rök över hela plan så man ej kan spela eller se något. Nej detta är inget jag strävar efter, jag gillar mer tifo med flaggor och gärna där hela arenan bidrar.
Örebro S E
2010-08-21 20:17
Wigan-Chelsea 0-6. Wigan är i behov av minst elva nya spelare. Om jag var Roni så skulle jag nog se mig om nåt annat.
Örebro Kurt von Traatt (Värva Drugge )
2010-08-21 20:12
Någon enstaka bengal tänds hos Bulgarerna i matchen innan
AIK Aljar002
2010-08-21 19:42
.
AIK Aljar002
2010-08-21 19:39
Länk-tips. Bulgarerna är överkänsliga. Så är det. Nog pratat.

Vi ska möta er ju. Det är bra, vi behöver poäng. Matchen gör länken extra intressant för er.
Örebro Kurt von Traatt (Värva Drugge )
2010-08-21 18:31
micro_42 //Annars kan du ju gå ned själv och ställa dig på västra stå och försöka identifiera människor som tänder bengaler etc. Gardera upp med en kamera. Sedan ange dem. Vad hindrar dig?

Vad som diskuteras här kan fövisso bli tjatigt ibland och rena såpoperan till följetång, håller med dig. Men det är delvis ändå relaterat till ÖSK. Jag kan ibland uppleva något tråkigt ämne som tjatas till leda, säkert är jag själv delaktig i det ibland, men om jag inte är det brukar jag hålla mig borta ett tag tills det dör ut. För detta är svartvitts bästa forum i Sverige.

Sen de som inte gillar vad som diskuteras (menar inte dig specifikt) så är det ju fritt fram att starta nya trådar. Men bara att sitta och läsa utan bidra själv, förutom att plötsligt komma med ett inlägg som kritiserar vad som sägs och sedan dra sig tillbaka igen för att enbart läsa känns...så där?
Örebro Grixx
2010-08-21 18:27
MrCrowly// Det kan då också betyda att örebrospelarna står enade bakom Roni.
Örebro MrCrowly
2010-08-21 18:11
Alvbåge om Bosmanfallen
Örebro S E
2010-08-21 17:56
oj, näst sista chansen ska det vara.. 2 matcher kvar innan transfer fönstret stänger.
Örebro S E
2010-08-21 17:51
På måndag är det sista chansen för de ÖSKare som vill bli proffs att visa upp sig för den här gången. En dålig prestation och/eller en förlust och vi får behålla laget året ut?

Två raka förluster samt dåliga prestationer kan ju inte vara så bra för de enskilda spelarna framtidsplaner(även om man nu klubbar/scouter tittar på vad de har presterat över hela säsongen).

Det är ju tråkigt att förlora spelare mitt i, men det skulle vara bra om vi fick in pengar för Roni som ändå ska gå gratis. ÖSK skulle behöva en stor försäljning(utöver de som man vill sälja pga utgående kontrakt), det skulle vara bra för framtida rekryteringar, samt fylla den skrala börsen. Var inte målet 15 miljoner i eget kapital? Ju fortare vi kommer dit desto bättre, då kanske klubben kan sluta snåla på löner och längd på kontrakt.
Örebro micro_42
2010-08-21 17:44
Håller med om att Frempong är kanon i denna match.
Men nivån på detta forum har däremotrasat till Aik-nivå eller lägre.
Det börjar bli lite pinsamt.Jag skulle gärna delta i det alternativa forumet istället.
Här är det pajkastning som gäller tydligen.
Det är alltmer sällsynt med debatt om fotboll, istället handlar det om kubaner huliganer och bengaler mm.
Tycker att Kubanerna skall anmäla dom som förstör för alla andra med bråk och bengaler osv.
Det är skitsnack att dom inte vet vilka det är, dom kan inte gömma sig bakom "dom är inte riktiga kubaner".
Vet dom det så vet dom ju vilkka det är.
Detta är min nu redovisade åsikt, och tänker inte ändra mig eller komma i diskusion om detta.
AIK Saywee
2010-08-21 17:37
Vad är det för missljud man hör ibland från Strömvallen, hehe?

Försöker de inplantera sydafrikansk kultur i södra Norrland?

Det låter helt enkelt astöntigt med spridda vuvuzelor hit och dit och hur en del misslyckas helt med att få ett tutande ljud.
Örebro den oumbärlige
2010-08-21 17:34
Förståeligt. Roni var Sixtens eget köp och lite prestige och lojalitet har väl bidragit till att Porokara aldrig blivit petad. Men å andra sidan är det inte många i ÖSK som blir petade pga. dålig form.
Annons: