/fotboll/osk/forum/463.aspx/fotboll/osk/forum/463.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
Allsvenskan - Svartvitt
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Örebro Hitta avslut!!
2016-12-21 21:37
Någon trebackslinje får vi nog inte se i första taget. Det materialet ser jag inte i dagens ÖSK. Som "I can resist.." skrev så är vingarna väldigt viktiga här. Däremot så tror jag helt klart på 4-3-3/4-5-1, och det "BK Fåfängan" skrev. Känns nästan givet. O. Jansson BHI, Alme, RÅP, Ring Sema, Rogic, Besara, Gerzic, Ayaz NY (All in här)
Postat via SvenskaFans-appen
Örebro Misterister
2016-12-21 21:17
Saxat från NA från intervju med Filip. "Vad får du för roll i ÖSK-laget?
– De ser mig som en central mittfältare. De vill att jag ska göra offensiva saker men samtidigt vara med i defensiven. Det känns bra att ÖSK har samma tänk och plan som jag. Jag känner att jag behärskar båda delarna, understryker Filip."
Mao. En RÅP-ersättning. Mycket talar för att man fortsätter med liknande system som vi kört med. Fan då, Axén fattar ju inte mitt eminenta 3-1-4-2 system. ;) Men han har ju andra kvalitéer som tur är.
Örebro Hertig_Karl
2016-12-21 21:04
Sunnanlid

Kan du utveckla? Klart det är en stor smäll för dom att lagkaptenen, och den ende med Eskilstunaanknytning, lämnar för en seriekonkurrent när dom precis tagit klivet upp till högsta ligan.
Örebro Tokaij Azsu
2016-12-21 21:03
Matta I senaste avsnittet av Podd pa Dembo. Nästan 90 minuter helt briljant lyssning med Axén! Rekommenderas starkt!
Örebro Matta
2016-12-21 20:58
Kan någon berätta för mig var Axén pratar om "en hylla"?
Postat via SvenskaFans mobilsajt
Örebro Misterister
2016-12-21 20:06
@ I can resist everything/anything except temptation
Kloka tankar!
Jag är själv inne på någon slags 3-5-2 system. Min idé var dock 3-1-4-2, men det är ju i princip ett 3-5-2. Du har iofs rätt i att man i ett sådant lämnar ytterkanterna. Men det tror jag egentligen är priset man får betala för en starkare centrallinje. Trots allt görs det inga mål från kortsidan ;) Tanken här är då att ha fler försvarare i boxen. Mao. man bjuder på några fler inlägg, men är å andra sidan i numerärt överläge i boxen. Dessutom är också tanken att den utpräglade defensive mittfältarn Filip? ska kunna ge den yttre mittbacken stöd från kanthot utifall motståndaren lyckas ta sig förbi.
Alla system har sina för och nackdelar såklart, men om man jämför med hur det sett ut under säsongen så har inläggen ändå kommit trots på pappret 4 backar och då mot 2 ensamma mittbackar centralt. Då tycker jag att det är bättre att ha en extra där centralt.
Örebro Nicknamn i ribban
2016-12-21 19:44
Yunus Ismail är gäst imorgon på uppesittarkvällen. Kul att få höra hur han mår.
Örebro Sunnanlid (2013)
2016-12-21 19:36
Så Eskilstuna-Kuriren benämner Rogics flytt till oss som en "käftsmäll" och "pungspark" på hela AFC:s satsning. Måste vara det mest självinsiktsbefriade uttalandet någonsin.
Örebro I can resist everything/anything except temptation
2016-12-21 19:25
Utmaningen i ett (äkta) 3-5-2 ligger i vingarna. De skall i princip spela 50/50 defensiv/offensiv rollen. De skall ha egenskaper som både en klassisk ytter har men samtidigt också en ytterback. De skall dessutom vara utomordentligt löpstarka och ha god förståelse i positionsspelet (när de skall falla vs trycka upp) Kan tycka att de spelarna ÖSK haft på sistone är det Dajje, Broberg och i viss mån Hagge. Dock tycker jag Dajje och Hagge har lite för stora tekniska brister för att jag skall tycka de var/är optimala. Broberg skulle kunna utvecklas till en mycket bra vinge inom de ramarna Annars är det mitt favoritsystem sedan många år men just nu kan jag inte se att ÖSK har tillräckligt optimala vingar för det systemet. Kör man med vanliga ytterbackar som vingar är risken stor att systemet tenderar att bli mer ett 5-3-2 vilket jag sett många exempel på (det som jag kallar oäkta 3-5-2) Optimal är att skola om yttrar som t ex Broberg och Riddez. Fördelen är annars att man kan ha tre centrala men ändå två forwards. Lagerbäck betonade nyligen i studion att han inte tycker att en enda forward sätter tillräckligt press på motståndarnas mittbackar. Defensivt är fördelen att man kan falla ned på 5-backslinje och ha tre mittbackar i boxen. Svagheten är just försvaret av kanterna när motståndarna ställer om. De försöker oftast komma in på ytorna bakom vingarna som inte hinner ställa om (därför så viktigt med god spelförståelse så man får en känsla för när man skall falla). När så sker måste en av mittbackarna falla ut mot kant. Som sagt, hitta bra vingar och ha tillgång till tre bra mittbackar är en nyckel. I vissa länder/lag används en mittback mer som en libero medan de två andra stöter upp i rygg ungefär som Wikström brukade göra. Grekland spelade så när de sensationellt vann EM för ett antal år sedan vill jag minnas.
Örebro Restalundsv
2016-12-21 19:16
Intressanta tankar ang de olika spelsystemen. Som Axén säger så är det endast att man leker med siffror. 4-4-2 där högerbacken är mer offensiv bevisligen inte funkade så bra i höstas. Jag eftersökte redan då ett annat spelsystem. Bla för att Ring inte klarade det defensiva när dajje kom upp i banan samt att besara inte ska vara på en kant. Nya tag nu och nya spelare på påväg, men jag eftersöker fortfarande ett byte i spelsystem. 3-5-2 vore intressant men som andra säger har vi inte kantspelare för detta. Mitt förslag är antingen 3-4-3 eller 4-3-3(4-5-1 defensivt).
AIK ÖSK-Saywee
2016-12-21 18:24
Jag föreslår 2-3-5

Spel på en planhalva !
Örebro Minatankar
2016-12-21 18:13
Hitta avslut // Logisk fråga. Samtidigt vill jag inte se en fyrbackslinje i knät på vår målvakt. Det har ju varit ett skäl till så många insläppta mål + att vi haft 2-3 offensiva spelare som inte tagit sitt defensiva ansvar. Ett viktigt skäl till mitt förslag till 3-5-2 är också att vi då skulle få användning av Almebäcks snabbhet på ett bättre sätt.
Örebro BK Fåfängan
2016-12-21 18:03
Trebackslinje tror jag inte att vi kommer att få se. Jag kan tänka mig 4-3-3/4-5-1 med BHI, Almebäck, Råp, Ring(!) - Sema, Rogic, Besara, Nordin, Ayaz - NY. Blir mycket pengar kvar då. till en ny, bra anfallare. Brendan får spela på fel position, men känns som ett bättre alternativ än Hagge/Lorentz.
AIK ÖSK-Saywee
2016-12-21 17:58
Alla dessa spelsystem, med siffror hit och dit.

Jag måste åter tjata, eftersom jag börjar tänka på Stiga's hockey- och fotbollsspel.

Med begränsade möjligheter för spelarna.

Hur låsta är våra giganter kring sina positioner, exempelvis vid hörna, för eller emot laget, i olika spelsystem, och även i andra situationer?

Jag förstår att man måste agera efter sin förmåga i en given ram, men sidleds- och bakåtpassningar tycker jag ibland tyder på osäkerhet i direktiven.

Varför inte variera "spelsystemets siffror" och agerande därefter, beroende på omständigheterna,eller för att förvirra motståndarna?

Ibland känner jag att vår fina klubb varit så onödigt lättläst ...

Jag trodde man kunde ha olika spelsystem, beroende på motstånd eller matchutveckling.

Förstår inte varför det måste vara så låst kring ett visst siffersystem.

Men jag är ju inte så kunnig .....
Örebro Hitta avslut!!
2016-12-21 17:46
Spännande förslag till spelsystem! Tror ni firma Axén/Kjäll är trygga i en trebackslinje? Stökigt nog som det har varit i defensiven kan jag tycka...
Örebro BK Fåfängan
2016-12-21 17:39
Tror att 4-3-3 i sådana fall skulle fungera bättre utifrån de spelare vi har. Då kan Sema, Ayaz, Lill-Astrit agera yttrar. Det är ju likt 4-5-1, om än något mer offensivt, vilket ÖSK ställde upp med i någon av de sista matcherna. Såg bra ut har jag för mig.
Örebro Minatankar
2016-12-21 16:32
Nikola Budalic // Tänkte närmast på etablerade målskyttar. Jag tror på 3-5-2. Har man inte rätt spelare för den grunduppställningen så bör man avveckla spelare och skaffa de som passar in. Som andra alternativ vill jag se 4-3-3 och som sista 4-4-2. Anledningen är att jag tror på tre spelare på innermittfältet.
AIK ÖSK-Saywee
2016-12-21 16:27
Jag hyllar Axén's hylla:)

Bara plocka ned, ställa ut skorna och dirigera!
Örebro DaSa
2016-12-21 16:17
Jag tror och tycker att vi skall lägga krut på att få in en bra mittback som besitter ledaregenskaper. Bevisligen saknar alla befintliga backar i truppen denna egenskap, eventuellt skulle Brendan ha den men han saknar erfarenheten. Så värva Peter Larsson från Heif. Tydligen var han nära förra året, nu när Heif skall spela SE så borde beslutet vara enkelt för honom:)

Sen så kommer vi garanterat få in en toppanfallare. Vi skall ju ha in minst två nya spelare (plus ngr truppspelare) och Axens snack om en annan hylla lär ju gälla anfallspositionen. Frågan är ju sen om vi även kommer att ta in t.ex. Mbombo som backup, då kommer vi att ha följande "renodlade" anfallare:
Besara - given
Ny superstriker- given
Mbombo - backup/utmanare
Sköld - truppspelare

Tyvärr inga från närområdet men man kan inte få allt...:)
Örebro Benny Böckling
2016-12-21 15:49
@Nicknamn i ribban:

CEH är ju i det närmsta klar som sagt.
Örebro Nicknamn i ribban
2016-12-21 15:31
RÅP och CEH ska båda vara på plats i ÖSK:s butik på Marieberg nu under de närmsta dagarna. Ska nog inte räkna bort någon av dem än så länge.
Örebro BK Fåfängan
2016-12-21 15:30
Håller med Böcklingen om det. Broberg/Ring-typen hade passat bättre till 3-5-2, men upplever inte heller att vi har spelarmaterialet för det.
Örebro Benny Böckling
2016-12-21 15:28
Tycker inte vi har rätt sorts yttrar för ett 3-5-2..

Valgardsson, Hagge och Lorentz skulle vara för träiga framåt medan jag har svårt att se Sema, Ayaz, Omoh springa arslet av sig match efter match.

Se på AIK där det fungerar bra för dem med exempelvis Sundgren som är stark både framåt och bakåt. Yasin har ju inte fått spela eftersom Norling uppenbarligen inte hittar någon roll åt honom i det spelsystemet.
Nikola Budalic
2016-12-21 15:13
@Minatankar:

Varför krävs ett 3-5-2 för topplaceringar?
Örebro Minatankar
2016-12-21 15:07
Örebro Minatankar
2016-12-21 15:00
Jag vill se en ny speluppställning a la 3-5-2 med de varianter som krävs i olika matchsituationer. Gärna Almebäck, RÅP och Brendan där bak. Tre spelskickliga innermittfältare med en defensiv och två offensiva eller tvärtom beroende på bl a motstånd. Sedan vill jag se två utpräglade anfallare som var och en har potential att göra minst 15 mål. Ett önsketänkande? Visst, men det är å andra sidan vad som krävs om man vill vara med och konkurrera om de främsta placeringarna.
Örebro Vinter
2016-12-21 14:59
@Snö:

Optimist, Snö! Odds-sättarna tycks ju placera oss som nia nästa år..
Örebro BK Fåfängan
2016-12-21 14:47
Det Axén säger i Podd Pa Dembo är för (typ) "Det jag kan säga nu är att jag har tre spelare på gång som jag tycker är jättebra, och som jag vill ha. Och att jag bara för en gångs skull får ta liksom verkligen verkligen de som jag vill ha på den hyllan är jag jätteglad för. Det är inte som så att jag har tagit spelare som jag inte vill ha förut, långtifrån, jag ville haft alla, men det har varit på en annan hylla. Det har varit som så att någon har fått gå tillbaka för att åka ut igen (...ehm? blabla...) Men nu får jag titta på en hylla som jag inte har tittat på förut i mitt liv."

Haha, inget blir klarare. Omöjligt att citera Axén. Men poängen är ju att han menare att han tidigare (hur långt tillbaka?) har fått välja spelare som eventuellt blir bra om två år. Jag tror att Rogic är en av de tre.
Örebro Nicknamn i ribban
2016-12-21 14:30
Han blev ju petad av Brendan pga just det. Almebäck har flera år kvar på avtalet och Brendan är väl vår kanske största framtidslöfte just nu. Onödigt att ha en dyr mittback på bänken alternativt att inte satsa på framtidsnamnet. Moberg var nog vår bästa mittback under säsongen, men han var ju inte given längre. Om vi har lönebudget för att plocka in 2 "stjärnor" (givna startspelare) ser jag hellre att vi lägger pengarna på en vänsterback istället för mittback. Där kan man plocka in en "trea" medan vi behöver en "etta" på vänstern. Anfallare plockar vi garanterat in ändå.
Örebro BK Fåfängan
2016-12-21 14:04
Undrar om man drog tillbaka budet till Moberg pga hjärnskakningsproblematiken. Han var ju inte sämre än någon annan under hösten.
Annons: