/fotboll/osk/forum/4624.aspx/fotboll/osk/forum/4624.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
Allsvenskan - Svartvitt
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
AIK Saywee
2010-09-08 20:52
Ämne: Sekt. E // Tur då at....
den oumbärlige, du vet väl att jag är en obotlig realistisk optimist. Finns inga piller som hjälper mot sådant.

Jag tror verkligen på en svartvit seger, för om laget som tas ut, dvs alla elva spelare som ingår i startelvan kan ha samma inställning, ork och så vidare, som mot f.d. serieledarna, ja då rubbar inget lag oss!
Örebro Vegurra
2010-09-08 20:47
den oumbärliga// Nåja, historiker låter så högtidligt. Har varit med länge och läst ganska mycket om gamla tider inom idrotten. Eftersom ÖSK är favoritlaget innebär det att man lägger undan mycket i "hårddisken". Det kommer fram när man får input av någon diskussion på detta forum.
Apropå historia - känner ni till att ÖSK har två olympiska bronsmedaljörer i fotboll? Vid sommar-OS i Helsingfors 1952, kom Sverige på tredje plats och erövrade bronsmedaljerna. I det svenska laget ingick Gösta Lind och Yngve Brodd. Lind spelade ytterhalv, det är samma som mittfältare med dagens språkbruk, Brodd spelade vänsterinner, vilket är anfallare numera. ÖSKs målvakt vid denna tid Lasse "katten" Carlsson var uttagen som reserv på hemmaplan, han behövde dock aldrig resa till Helsingfors.
AIK Saywee
2010-09-08 20:45
Ämne: Den viktiga söndagsm....
Sekt. E//
Ja, de kanske inte har några forumregler (DIF?), för här är politik, en helt annan fråga.

Höger, eller vänster, eller mitten, eller bakåt eller framåt, det är ju bara taktik på en grön yta, helst av konstgräs.

ÖSK kommer att vinna, det tror ialla fall jag. Vore konstigt annars. OK bortamatch, men med den form de svartvita eleganterna nu har och det de presterade mot serieledarna, så är mina förhoppningar mycket stora. Hoppas bara att domarkåren inte dömer bort två korrekta svartvita mål ...

Mitt tips igårkväll, där jag hoppades på tvåsiffrigt i en landskamp, men bedömde att det blir 6-0 var ju trevligt :)

Så, 0-2 blir nog "gångbart" .....
Örebro den oumbärlige
2010-09-08 20:34
Sekt. E // Tur då att det är förbjudet med politiska diskussioner i detta rum.

Jag tror det blir tufft mot DIF, naturgräs och bortaplan. Bådar inte gott. Lägg till DIF:s fyra raka utan förlust och 3 raka vinster. En seger vore en riktig fet markering men ett kryss är beroende på matchbilden kanske inte heller så dumt.
AIK Saywee
2010-09-08 20:32
Vid vinst mot Djurgården, vilket jag räknar med (se mitt realistiska tips) så kan vi kanske öka "glappet" i tabellen, men det beror ju på övriga lags insatser också iofs.

Fast höstprogrammet ser ju rätt trevligt ut, tror verkligen att vi spelar utanför det blågula landets gränser nästa år!
Örebro den oumbärlige
2010-09-08 20:31
Vegurra// Är du SvartVitts egen historiker ? =)
Örebro Sekt. E
2010-09-08 20:31
Den viktiga söndagsmatchen kommer närmare och på dif´s forum diskuteras i princip bara partipolitik... hoppas spelarna deras också har svårt med fokus på söndag.

Heja Sport!
Örebro Vegurra
2010-09-08 19:42
Sportklubben är sedan urminnes tider det smeknamn som använts om ÖSK. Örebro Sportklubb bildades 1908, delvis till följd av en schism inom dåvarande Örebro IK. Vid denna tidpunkt fanns också IFK Örebro (kamraterna).
Efter detta blev det naturligt att benämna ÖSK som Sportklubben i det vardagliga samtalet.
Sedermera kom även den kortare benämningen sport att användas. Äldre lirare i ÖSK (40- och 50-tal) säger fortfarande sportklubben om sitt lag.
Örebro den oumbärlige
2010-09-08 19:31
Har sett att riksmedia vid jämna mellanrum kallat ÖSK för "Sportklubben".

Men, kanske finns det något gammalt öknamn som glömts bort genom åren. En gammal klubb som ÖSK borde ju ha andra namn än det officiella.
AIK Saywee
2010-09-08 19:15
Tack, Ericson :)

Nja, smeknamn eller öknamn eller annat namn, det vetetusan? Jag bara funderade om vårt kära ÖSK har något "extra namn".

Men det som du beskriver, "SPORT" har ju faktisk funnits med länge, eller ibland "SPORTKLUBBEN", men det är nog mer regionalt eller kanske lokalt och verbalt?

Jag tänker ofta på dessa "extranamn" som framförallt finns hos engelska klubbar, ursäkta mitt exempel, men Everton som "Blues" eller "Toffees".

Många svenska ishockeylag, har ju de senaste decennierna också skapat olika extranamn, alltifrån bobcats, tigers, indians etc etc.

I allsvenskan har vi ju även blåvitt, makrillar och i superettan peking?

Vet inte om det är nödvändigt med att ha ett "extranamn", men trots allt lite intressant.

Är det någon, som kan klura ut någon smart extrabenämning på vår underbara klubb och dess lirare som jobbar vidare ut i Europa?
Örebro Ericson
2010-09-08 17:25
Saywee// Det här med smeknamn för ÖSK. Det bästa som jag och mina svartvita vänner oftast använder är kort och gott "Sport". Men nu kanske det var öknamn du var ute efter?

PS. Välkommen tillbaka.
Örebro Conjuration ★
2010-09-08 16:51
Lotta Potta//

Jag var spärrad förut men pratade med deras högsta huvud så tog han bort spärren :) Hade länkat till ett youtube klipp så blev permanent bannad för något i stilen med "länkning till icke fotbolls relaterade ämnen".

Iaf, skriver man på Degerfors huvud så ska man visa respekt. Har man storebrors-attityd så är risken hög att man blir spärrad.
Örebro Lotta potta, Signa Berra!
2010-09-08 16:47
Tänkte fråga om vulkanerna på degens forum, då är jag spärrad där, jag skriver aldrig på någon annans forum (tror jag !). Är alla med Ösk-tröja spärrade där ?
Örebro oroT (Berra - Le lion Indomptable)
2010-09-08 16:35
Hmm insåg just! Ingen som har en plats kvar i en bil till Stockholm på söndag? Insåg just att jag ju ska hem över helgen och kan väl lika gärna åka SvartVitt som kollektivt...hmm, jo! =)
2010-09-08 16:22
Finns ju inte så mycket att skriva om när de är så långt mellan matcherna o silly är slut, men snart är de Söndag !
AIK Saywee
2010-09-08 15:46
Rojas//
Jag tror att även forumreglernas återkomst och dess tillämpning kan ha betydelse.

Håller verkligen med dig, alla kan skriva här, det väljer var och en och jag tycker nog att "åldern" saknar betydelse i detta fall ...
2010-09-08 15:26
Rojas: Så djävla gammal är jag inte !
Örebro Rojas
2010-09-08 14:53
En sak som är rätt tydlig nu när man betraktar forumet, är att sedan de "äldre" kom tillbaka, har både inläggen och variationen av personer som skriver här sjunkit rätt kraftigt... Alla kan skriva här ..oavsett vilka som skriver
Örebro Rudolf Blodstrupmoen
2010-09-08 14:24
Jag kommer ihåg något besök på Stora valla för en jävla massa år sedan att man hade en rökbomb/rökmaskin under läktaren där klacken står. När degerfors gjorde mål så välde det upp rök mellan läktarplankorna. Vet inte om det är det "utbrottet" som gett namnet eller om det är namnet som gett inspiration till pyrotekniken.
Örebro Conjuration ★
2010-09-08 14:10
Jag har lite teorier men när det väl kommer till kritan så vet jag inte varför ;)
Örebro ÖSK-Karl(RÄDDA BERRA)
2010-09-08 13:46
Saywee//

Nej, någon berättade det för mig för flera år sedan och det enda jag minns är att det inte hade med utbrott att göra.

Conjuration/
Du måste veta varför de kallar sig Vulkanerna?
AIK Saywee
2010-09-08 13:37
Detta med smeknamn på olika lag kan ofta ha en spännande eller rolig historia, men jag undrar om ÖSK har, eller har haft någon form av smeknamn?

Själv brukar jag dra till med "de svartvita eleganterna" eller "de svartvita giganterna".

Tja, däremot om degerforsfansen, vet jag inget, men de har väl fått ett utbrott och .......
2010-09-08 12:38
Vegurra//

Tack, har ofta funderat på varifrån det kommer! Då kanske du även vet varför Degenfansen kallar sig Vulkanerna?
Örebro Vegurra
2010-09-08 12:32
Under sent 50-tal och 60-talet hade Djurgården i sin trupp många storväxta och tuffa spelare. VM-spelaren från 1958, Sigge Parling (duktig bandymålvakt också) var en av dem. En annan storväxt tuffing var Hans "Tjalle" Mild som också var landslagsman i ishockey. Framåt fanns bl.a. Leffe Sköld som också var välväxt. I laget fanns också superkändisen och ishockeyspelaren Sven Tumba, som för övrigt hette Johansson i efternamn på den tiden.
Det torde vara från den epoken som epitetet "järnkaminerna" kommer.
2010-09-08 12:00
Saywee//

Speciellt inför matchen mot Järnkaminerna!

För sa man alltid Järnkaminerna om Djurgården, undrar vad det kommer ifrån och varför det upphört?

2010-09-08 11:57
Saywee//

Ja och ståldobb ;)
AIK Saywee
2010-09-08 11:55
Arbesko kanske kunde sponsra laget med skor, sådana där med stålhätta ;)
2010-09-08 11:38
K.Carlos//

Håller med dig helt. Dessutom får ju personalen samtidigt fina sittplatser. Tycker det är svagt av vissa företag som gör så oerhörda vinster, hur de resonerar vad gäller just personalen. Arbesko är ett sådant som jag vet att ÖSK jobbar hårt med.
Örebro K.Carlos
2010-09-08 11:28
ÖSK-Karl//
Se så fel man hade, trodde Würth hade klart högre omsättning. Men något negativt med Malmberg just nu är att aktien tappat 20% på en månad. Men jag tycker iaf att företag som Würth och Atlas Copco borde kunna stötta mer ekonomiskt, speciellt nu när fotbollen går som tåget.
2010-09-08 11:22
C.Carlos//

Var nyss inne och jämförde omsättning och vinst. Dagens huvudsponsor Malmbergs går bättre. De är ju dessutom börsnoterade, tror ÖSK är nöjda med att ha just dem.

Men man saknar många företag bland de större sponsorerna som är lokala. Arbesko t.ex går ju oerhört bra och de är inte med alls.
Annons: