/fotboll/osk/forum/4613.aspx/fotboll/osk/forum/4613.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
Allsvenskan - Svartvitt
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
AIK Saywee
2010-09-14 09:02
En riktigt duktig spelare, struntar i motståndarhets, eller till och med tänder till på sådant.

En riktigt duktig spelare, presterar ytterligare lite bättre, när hans lag, eller han själv, lyfts fram av den egna klacken.

Jag vill i alla fall tro, att det är så enkelt .....
AIK Saywee
2010-09-14 08:56
BBB, motståndarhets vid hörnor etc, tänder ju ibland motståndarna bättre än det egna laget :(

Nej, stöd till sitt lag, är nog det absolut bästa, men ibland tycker jag det kan bli lite kul klack-konversation med "kvicktänkta svar" på direkten. Typ "vem vill bo i Örebro" och svaret "alla vill bo i Örebro" :)

Jag gillar härlig stämning, sång, ramsor, flaggviftning mm mm, helt fantastiskt att Örebro äntligen har en klack som hörs, framförallt hemma, men ibland även borta.

Det som tar emot, är när vissa verkar anse att det är fel, att inte sjunga med, jag har så svårt för kollektivt tvång. Detta avgör väl varje supporter för sig?

Det finns olika sätt att stödja laget, vilket väl var och en, som vill göra, kan få göra, efter sin egna förmåga, intresse och känsla .....

Heja SPORT!
Örebro Blå Bergen Blues
2010-09-14 07:32
Som ösk-supporter boende i Sthlm kan jag intyga att jag (fortfarande!) kan t ex: "ÖSK, klapp klapp klapp" och "Vi älskar svartvitt". Dessutom klappade och sjöng jag med i ramsorna i förrgår!
Jag har alltid tyckt och tycker att man ska stödja sitt lag genom att heja på det och inte genom att "hetsa" mot motståndaren. Att som någon skrev "hetsa" motståndarna vid hörnor och liknande tycker jag är helt förkastligt. Då är det inte långt till att de verbala "upp-/utkasten" övergår till fysiska sådana och så är upptrappningen igång med nät mellan läktare och publik som nästa steg. Ytterligare nästa är väl att Lagrell avskaffar ståplats och förbjuder klackar (höga och låga).
Örebro TIC-TAC
2010-09-14 00:06
Ämne: TIC-TAC//

Skrev d....
ÖSK-Karl
Jag hade tydligen samma tankar som du. Dock var mina tankar på att flytta in Per J på def mitt och in med Tommy. Var ense med Pelle Blom att DIF styrde sin press mot Per som hade klara problem med att vara på fel kant. Annars var vi väldigt ense.
Örebro ÖSK-Karl(RÄDDA BERRA)
2010-09-13 23:20
widemarsh//

Inga fel att ibland köra Nordin som def. Det bytet ville jag ha i halvtid mot DIF. Tyvärr vet jag inte alls var Abdulahi står, därför förespråkar jag Astrit på den platsen.
Örebro widemarsh
2010-09-13 22:51
Tycker det vore spännande att se ett mittfält med Gerzic (def)- Abdulahi - Bedoya mot HBK nu när Kihlen är avstängd.
Gerzic överglänste ju A. Svensson i den defensiva rollen när han klev ner hemma mot Elfsborg.
2010-09-13 22:39
Måtte Anttonen vara tillbaks på söndag, då får gärna Per ta den defensiva rollen nu när Kihlberg är både avstängd och skadad.
2010-09-13 22:15
Så, nu går det att tippa, räckte med ett mail till centralredaktionen!
Örebro Grixx
2010-09-13 21:56
Dejmon// Det var spec den texten jag tänkte på. Sarp Yesil skrev den, borde jag kanske sagt.
Örebro Dejmon
2010-09-13 21:42
Grixx
Det har du rätt i! Gillar även (om det inte var den du syftade på?) intervjuverna med Nordin och Alven. Samt de lagom bittra kommentarena till matchbilderna.

Nordin och Alven for president!
Örebro Dejmon
2010-09-13 21:39
Tråkig filmsekvens för oss Örebroare men man märker ju tydligt skillnad på Djurgårdarnas "fanatism" före och efter målen. Solkar straff vid första målet förresten. Möjlig straff för Nordin i sekvensen strax efter. Sedan en ganska solklar frispark för Per J eller Kilen(?) strax innan Lucio (stavning?) får frispark vid 2-1.
Örebro Grixx
2010-09-13 21:36
I bitterheten efter gårdagens förlust så har inte så många orkat kommenterat det som var verkligt bra.

"Efter-matchen-artikeln" var så där riktigt bra skriven som vi nu en tid blivit bortskämda med.

Bra bra!!!
2010-09-13 21:26
TIC-TAC//

Skrev du av mina inlägg 18:24 och 18:26?!
Örebro Dejmon
2010-09-13 21:25
ÖSK-Karl
Jag tror att om 200 av de 300 (eller vad det nu var för antal på bortastå) hade tagit i för kung och fosterland (eller va man nu vill ta i för, hehe) hade vi kunnat dominera stora delar av "klackmatchen". DIF-klacken var tysta och inte alls så bra vissa perioder. Efter deras första mål blev dom, som tidningarna skriver, "fanatiska" då dom fick segervittring. Men hade vi alla tagit i hade vi kunnat hävda oss redan från början och då hade nog en stor del av Stadion blivit väldigt överraskade.

Jag vet att vi kan. Vissa bortamatcher jag varit på har nästintill ALLA som varit där sjungit fram laget. Ok att det är jättedåliga förutsättningar på Stadion men det verkar ju nästan som flera gett upp kampen redan innan matchen börjat mot Stockholmslagen, inte konstigt om det smittar av sig lite på spelarna. Varför?
Örebro TIC-TAC
2010-09-13 21:25
Blir i alla fall en otroligt spännande avslutning med kamp om guldet och även Europaplatsen.
ÖSK och Elfsborg program ser likvärdigt ut och nu tror jag att man inte får tappa så värst många poäng till.
2010-09-13 21:24
En annan sak som är väldigt, väldigt konstigt i mina ögon. Varför har ÖSK slutat träna på naturgräs helt och hållet?

Veckan innan bortamatch på naturgräs anser jag det givet att varje träning skall ske på just naturgräs som de gjorde förr. Begriper inte hur Sixten resonerar i det fallet, eller är det någon som vet?
Örebro Grixx
2010-09-13 21:22
Saywee// Bra spelartrupp är det viktigaste vid vinster.....och vid förluster så är en bra motståndartrupp ganska viktig;-)
Örebro TIC-TAC
2010-09-13 21:19
Tung och onödig förlust igår. Såg det skrevs hurvida Kilen eller Sixten skall ansvara för Kilens ork. I mitt tycke var det väldigt tydligt redan i slutet på första. Att 33% av mittfältet trampar luft måste tränare justera helst i halvtid då man har tid att gå igenom taktik. Mina farhågor jag tidigare skrivit blir mer övertygande. Ser detta som största faran om vi skull komma ut i Europa med fler matcher som sliter på de 11 som "alltid" spelar. Sedan undrar jag hur Porokara kan vara intressant som han underpresterar gång på gång.
AIK Saywee
2010-09-13 21:16
Ämne: Saywee// Många dropp....
Grixx, du har fått med många ingredienser och det finns fler :)

Men vissa har större betydelse än andra?

Tror i alla fall jag.
AIK Saywee
2010-09-13 21:13
Jag vill bara ärligt skriva att jag anser att klackens stöd har betydelse, men att klaga på de som vill ansluta till bortaklacken och inte göra si eller så, tror jag kan skrämma bort flera i framtiden.

Skall vi bara ha en bortastå, där enbart de som vill sjunga och deltaga i ramsor är välkomna?

Jag älskar kubanerna och stödjer dem på mitt sätt, vi är alla olika, vad är rätt och vad är fel?

Inte vet jag, men jag gillar stämningen när klacken skanderar, det är verkligen underbart och ibland får jag "rysningar" ...

FORZA KUBANERNA!
2010-09-13 21:12
Jag är av den uppfattningen att man skall vråla och heja på sitt lag så mycket man orkar. Men det skulle nog behövts 1000 stycken Örebroare på Stadion för att höras en aning. 50 hit eller dit lär inte göra någon skillnad.

Skillnad hade det säkert gjort med friska spelare och tidigare byten istället.

Undra hur man skall tippa, helt fel match ligger ju uppe?
Örebro Grixx
2010-09-13 20:40
Saywee// Många droppar små...blir ett för tungt ok för motståndaren.

Betydelsen av individuell spelare, lagdelar, målvakter, tränare, ekonomi, ung/äldre/tyst/ljudlig publik, fotbollsplan, motvind, medvind, sjukdomar, skador, bra/dålig frukost, sovit dåligt/bra, puma/adidas skor/byxor osv vid förluster är ännu inte helt utrett enligt FIFA ;-)
Örebro widemarsh
2010-09-13 20:34
Om man inte tror att klackens stöd kan påverka utgången i en match finns det ju ingen anledning att sjunga över huvud taget. Då kan ju Kubanerna lägga ner sin verksamhet och bara stå och kolla på matcherna i lugn och ro.
Örebro Dejmon
2010-09-13 20:02
Saywee
Nja det är väl oftast inte direkt matchavgörande men ibland kan det vara det. Även om det inte syns kan ju en spelare påverkas något vid en frispark/en domare kan undermedvetet påverkas i en pressad situation. J

ag personligen tycker vi ska (med undantag för de som har fysiska förhinder) stötta spelarna på alla sätt vi kan både borta och hemma. Hetsa som galningar vid motståndares hörnor/frisparkar och sjunga fram våra spelare resten av matchen. Jag tycker det blir lite pinsamt när vi är flera hundra på bortaläktaren och endast ett 30-tal väljer att stötta våra spelare på plats.

Jag vet att det finns flera sätt att stötta laget men jag syftade på bortamatcher i synnerhet. Vi i publiken är ju 12'e spelaren och jag är väldigt besviken på vår insats igår.
AIK Saywee
2010-09-13 19:48
Dejmon, jag vet inte vad som hände eller inte på bortastå, eftersom jag i sista minut förhindrades att åka till Stockkholm.

Självklart har ett publikstöd betydelse, men hur stor betydelse har det för själva prestationen av de som lirar i en bortamatch?

I går spelade exempelvis ÖSK med en mittfältare som var totalt slutkörd efter 15 minuter, i hela matchen. Man kan ju sjunga hur mycket som helst för att få honom frisk, men det hjälper väl inte så speciellt mycket?

Man kan stödja laget på olika sätt, exempelvis ekonomiskt, även kubanerna kan stödjas ekonomiskt.

Men att matchen förlorades pga att för få sjöng i ramsorna, njaej, det vete tusan om det är så enkelt förklarat .....
Örebro Dejmon
2010-09-13 18:59
Efter att ha smält det mesta av besvikelsen från igår kan man ju konstatera några saker. Matchen igår var ju inte direkt den roligaste jag sett. ÖSK hade en bra period på 20 min eller vad det var men i övrigt förlorade vi nästan alla kamper. Publiken på bortastå gav minimalt med stöd till våra spelare. DIF-pibliken gav däremot deras spelare det där lilla extra som ibland är skillnaden mellan vinst och förlust. Vissa av våra spelare gör en del induviduellt fina prestationer men nånting saknades. Det mest positiva är att Alven (vad jag läst) tydligen bankade ur sin frustration på Stadions matta efter förlusten. Vi borde gjort samma sak med bortasektionen för den duger ju inte till nått.

Ni som skriver att vissa stöttar genom att sjunga och hetsa vid hörnor osv. medans vissa stöttar på andra sätt: På vilket sätt hjälper det här "andra sättet" under en bortamatch?

Vad är det andra sättet egentligen? Att bara synas på bortastå?

Eller jag var visst fortfarande ganska besviken så ja avgår igen.
Örebro ÖSK KRILLE (Berra kvar i ÖSK)
2010-09-13 18:55
ÖSK-Karl//
Håller med dig. Varför spela med en skadad Kihlen? Både Kihlen och laget blir ju lidande av det. Kihlen kan inte gå förfullt och laget blir svagare.
2010-09-13 18:26
Sedan kan man ju undra vart Porokara skall ta vägen. Han kan ju inte göra mål om han inte snubblar in bollen. Skulle säkert missa en straff utan målvakt.
2010-09-13 18:24
Har inte orkat skriva tidigare, onödig förlust som jag tycker Sixten får ta på sig. Det syntes ju tydligt att Kihlberg hade ont. Han skulle bytt med kämpen Nordin i halvtid och Astrit skulle tagit Nordins plats.

Sixten såg ju helt lamslagen ut. Så fruktansvärt onödig förlust.
AIK Saywee
2010-09-13 18:22
Att man efter en förlust försöker hitta fel är inte speciellt konstigt, detta gäller ju även i livet i övrigt, finns det något jag kan förbättra till nästa chans, typ ...

... har man vunnit, är det bara att glädjas och hoppas att "turen" (och SKICKLIGHETEN) håller i sig :)
Annons: