/fotboll/osk/forum/4477.aspx/fotboll/osk/forum/4477.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
Allsvenskan - Svartvitt
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Örebro Elgordo
2010-11-17 11:21
Teckna kontrakt med Alvaro Santos nu med!
Örebro Rallyfinnen
2010-11-17 10:58
Inget illa menat, men har DIF och gymnasiesärskolan något gemensamt? En del av fotbollsgymnasiet? Någon som kan förklara för mig, då jag inte förstår sammanhanget i artikeln.......

Som sagt Adminer, inget illa menat....
Örebro Pintorp
2010-11-17 10:44
Glänn/ Hur mycket skulle du kräva i lön för att bli sportchef i ÖSK? Vi skulle behöva en skarpsynt analytiker som du i vår organisation. Du har noterat saker som inte en enda person på detta forum tidigare ens haft tankar på. Jag tycker det var mycket ädelt av dig som supporter till en konkurrerande klubb att välja att visa upp ditt inlägg också på vårt forum så att också vi blev medvetna om vad som händer i vår klubb. Mycket stort av dig!
Kalmar Grenis
2010-11-17 10:23
Forumstrollsvarning på mig, men jag vet hur ni har det. Vi blev fullständingt sönderköpta efter guldet och efterföljande år.

Bli bara inte för naiva o tro på era ersättare. Se till att förläng med så många bra spelare som möjligt. Låt inte spelare efter spelare lämna utan bra erbjudanden iaf.

Se på oss som varnande exempel, se på AIK som skräckexempel.

Mvh
Örebro den oumbärlige
2010-11-17 00:28
Alltså visst vill Alvbåge att ÖSK tjänar på honom, men inte så mkt på grund av de där 20 procenten.

Den där övergångssumman lag betalar för spelare tillfaller ju ändå en stor del, nu istället till spelaren i fråga och inte någon klubb. Så här tänker jag.

Vi hittar på lite nu.
Twente vill köpa en billig målvakt, de har en budget på 18 miljoner för det. De har alltså så mycket utrymme. Dessa 18 miljoner ska fördelas på:

1. Övergångssumma
2. Bonus
3. Lön

Vi säger att man fördelar pengarna så här enligt ovanstående:

Övergångssumma = c:a 55% (10 miljoner)
Lön = c:a 27% (5 milj.)

Över till Bonus blir 18% av pengarna drygt 3 miljoner (allt är uppskattningsvis)

Då har man alltså utrymme att ge honom allt mellan 0 kr och 3miljoner i bonus. Beroende på hur gärna Twente vill ha Alvbåge och hur skicklig agenten är.

Eftersom Alvbåge har rätt till 20% av övergångssumman får han 2 miljoner av ÖSK och sedan det han fått i bonus. Totalt får John mellan 2-5 miljoner plus lönen som sammanlagt blir mellan 7-10 miljoner.

Om vi nu utgår från att han drar på fri transfer. Twente har samma budget, 18 milj. Men nu är läget så här.

1. Bonus
2. Lön

Nu har Alvbåge större chans att locka till sig mer. Om vi utgår från att han förhandlar om samma lön dvs. 5 miljoner (27% av budgeten) blir det kvar 13 miljoner. Och agenten har alltså utrymme att få allt mellan 0 och 13 miljoner.

Varför ska då Alvbåge få mer än de 7-12 miljoner som han får när han sitter på kontrakt i jämförelse med 5-18 miljoner när han går på fri transfer?

För det första har taket ökat, han har chans till att förhandla om mer. Då tänker man kanske - varför skulle de ge honom mer i bonus än när han går under kontrakt. Jo för att:

- Gratis innebär att fler klubbar lägger bud, ökad konkurrens.

Denna räkning bygger ju på att Alvbåge får 20 % av övergångssumman från ÖSK men tänk er hur fördelaktigt det blir för spelare som ej har sådana villkor.
Och, bonus får spelare - oavsett om de sitter på kontrakt eller inte.

När Rivaldo gick till Milan från Barcelona på fri transfer betalade man runt 11 miljoner € i bonus exklusive lön. Han var då redan peakad och över 30.

Detta är hafsigt men ändå. Kul att räkna, längesen :)
Örebro rirobban
2010-11-16 23:57
Haha vad Göteborgssuportrarna (inte alla) är patetiska. De kan inte förstå att ÖSK kom före dem i tabellen i år och vill inte erkänna att ÖSK är bättre än dem denna säsong.

Jag säger bara:

ÖSK - Elfsborg 3-0
ÖSK - Helsingborg 3-0 (egentligen 7-0)
ÖSK - IFK Skattefusk 2-1 (borde varit större siffror)
Örebro ÖSK-Karl AVGÅ SS (SJÖGREN/SKÖLDMARK)
2010-11-16 23:48
Ziggy S.//

Ja, enligt mig så borde Porokara ha placerats på läktaren direkt efter hemkomsten från Israel. Tror aldrig han skulle riskerat sin landslagsplats. Då hade han rätt säkert förlängt ett år istället.
Örebro rirobban
2010-11-16 23:39
Men Alvbåge vill nog inte gå gratis. Speciellt inte eftersom han väl får 20% (eller var det ännu mera) av övergångssumman ÖSK skulle få.Almebäck har tidigare visat upp ÖSK-hjärta och kan nog tänka sig förlänga ett år till för att klubben (som satsade på honom) ska få pengar för honom. Nordin har sagt att han vill att ÖSK ska tjäna stora pengar på honom.

Den enda som gör mig orolig är Bedoya. Får vi ett bud i trakten kring 10 miljoner nu i vinter så bör vi sälja honom direkt!
Örebro Ziggy S.
2010-11-16 23:31
ÖSK-Karl//

Om Ale får chansen att gå kommer han göra det utan att tveka, det tror jag med. Nordin har faktiskt ett stort ÖSK-hjärta, det visade han inte minst när AIK försökte locka till sig honom sist. Konstigare saker har skett än att Nordin skulle förlänga med oss.

Synd att säga det, men det är nästan så man "hoppas" att någon köper Ale. Det vore en mardröm att inte få betalt för honom. Usch, det är oroliga tider nu. Egentligen är jag för det här med att bänka spelare som inte förlänger, men det skulle inte gå med varken Nordin eller Ale, dem är för bra helt enkel.

Tror att Nordin föränger och att Ale blir såld. Eller, tror, det vore drömscenariot såklart. (Med tanke på att Ale med största sannolikhet inte kommer att förlänga.)
2010-11-16 23:29
En helt annan fundering, en person väl insatt i ÖSK-Elitfotboll berättade för mig att varje kvalomgång i EL är värd minst 1 miljon netto. Undrar om ÖSK som nu slipper första omgången redan säkrat 1 miljon. Någon som vet?
2010-11-16 23:23
Glänn//

Tyvärr har jag tänkt samma tanke som du skriver om, hoppas den tanken är fel.

Ziggy S./
Jag skulle bli mycket förvånad om Nordin och Ale förlänger, alltså måste de säljas i vinter. I sommar lär de inte ge mycket pengar och efter säsongen inte ett öre. Samma sak gäller väl tyvärr även Alvbåge och Almebäck.

Nu får jag väl en massa skit, men krasst så är det ju så att om de inte säljs eller förlänger måste det i princip vara läktaren som gäller, vi kan inte låta alla våra stjärnor gå som bosman.
Örebro Ziggy S.
2010-11-16 23:05
Grohl// Exakt! Om Nordin OCH Ale drar kan vi börja oroa oss ordentligt. Lämnar en utav dem så har vi Berger, glöm aldrig det!
Örebro Grohl
2010-11-16 23:01
Glänn//

Du målar fan på väggen, även om du mkt väl kan ha rätt. Tappar vi Sixten, Nordin OCH Bedoya ser det onekligen brunt ut. Övriga är ersättbara (speciellt Porokara) Men jag kan inte tänka mig att ledningen går med på det. Känns mest som önsketänk från din sida.
Örebro Ziggy S.
2010-11-16 23:01
Nej det gör du inte. Hade kunnat gå på det, men ditt namn avslöjar dig. Dock kul.
STEFANO!
2010-11-16 22:56
Och jag har skrivit svar till dig i ditt forum Glänn!
Helsingborg Nordens Millwall
2010-11-16 22:50
Slutspammat i alla forum.

Admin
IFK Göteborg Glänn
2010-11-16 22:50
Tänkte bjuda er på det här inlägget jag gjorde på Vårt forum så även ni fick läsa det.

Inte så konstigt att ÖSK agerade och gav Willam en hög lön och ett långt kontrakt. Hela den klubben håller på att rämna. ÖSK som klubb är tvugna att agera annars blir de lynchade, det är väldigt upprört där just nu, med all rätta.

Stommen av deras lag håller på att försvinna. De gör en klassisk AIK:are, bort med de bästa och hoppas att det håller de är väck nästa år? Då är det nere på sina normala nivåer och klarar med nöd och näppe kontraktet.

ÖSK, rykten ut:

Sixten Bostöm, tränare
Den gde Kihlberg
Eric Bassombeng
Nordin Gerzic
Alejandro Bedoya

Färdiga ut:
Astrit Ajdarevic
Patrik Anttonen
Roni Porokara

Dvs hela laget kommer dö liksom Tobias Grahn brukar falla i närheten av straffomådet. Willam kommer inte bara ändra sig en gång utan två, tre och fyra gånger innan vårsäsongen är över.
Örebro ÖSK KRILLE (Signa Basse & Per)
2010-11-16 22:48
Liten intervju med William Atashkadeh.
STEFANO!
2010-11-16 22:44
Nordens millwall har skrivit ett liknande inlägg på frölundas forum medn då om hockey! vad säger man?? Pajas!

Riktig kul Atashkadeh, verkar också vara en skön kille när man ser intervjun! Får han vara skadefri skulle det inte förvåna om han finns i startelvan redan nästa säsong!
Örebro Marta (hane) (Bevara Berra ÖSK:isk)
2010-11-16 22:40
Klart bra rullians på artiklarna här nu... Riktigt kul! Bra jobbat boys!
Örebro Pintorp
2010-11-16 22:39
"...sen är det klart att när man tappar 3-4 spelare från startelvan och kanske tio spelare från truppen som eventuellt lämnar känner man att det är rätt läge att flytta, säger Anttonen till fotbollskanalen.se..."

Vi får be att alla inte har samma synsätt som Anttonen. Då skulle vi inte ha en enda spelare kvar. Mycket märkligt sagt.
Örebro den oumbärlige
2010-11-16 22:37
storm_90// MFF vore totalt dumma i huvudet att byta så två pass unga och ordinarie spelare i AS mot Nordin som är duktigare men också flera år äldre.

Nordin bör säljas senast nästa år ifall han ska inbringa stålar, och då snackar vi inte 35/40 som för Bajrami. Även om han är bättre än Hamad och Durmaz så har de framtiden för sig på ett annat sätt.

Nordin hade kunnat bli en stor spelare i Europa redan nu, landslagsstjärna och rubbet men han strulade till det i ungdomen. Hade han tränat hårt och varit lika motiverad då som 17-20åring hade han utvecklats tidigare. Tänk dig om Nordin vore så bra som han är idag fast för 6-7 år sedan. Där talar vi övergångssumma på 40-50 miljoner.
Örebro Storm_90
2010-11-16 22:37
Norden// Grym supporterkultur?? Ni rankades för fan 7:a i allsvenskan medans vi rankades som nr 5 vad är vi då övermänsklig supportetkultur? Och jag har varit på olympia i år och er klack imponerad verkligen inte på mig.
Örebro ÖSK KRILLE (Signa Basse & Per)
2010-11-16 22:32
Atashkadeh kostar 160.000 kr
Örebro Ziggy S.
2010-11-16 22:29
Haha.. Ni fattar väl att det är någon som inte håller på Heif som nickar "nordens Millwall". Förmodligen en MFF.are.
Örebro abdel seidou (signa ALLA!)
2010-11-16 22:29
HAHAHAHA! HeIF? Storklubb? Hahaha Norrköping och GAIS är ju till och med större än er! Haha tokskalle gå och lägg dig!
Örebro Sekt. E
2010-11-16 22:21
Gästskrivare med självdistans piggar alltid upp. Tack för det.
2010-11-16 22:17
Nylin//

Det är skillnad på lag och lag.
Örebro Ropesin (7-0 mot Helsingborg)
2010-11-16 22:07
Norden Millwall// Haha vilket skämt, hur fan kan du se Helsingborg som Sveriges största klubb? Och nej, jag menar INTE att ÖSK är det...
2010-11-16 22:04
Nordens Millwal//

Skojar du? Heif, ni skulle tvångsnedflyttats för länge sedan om det inte varit för Thallinger och er kommun.

Ni är inte ens på samma karta som t.ex MFF.
Annons: