/fotboll/osk/forum/4475.aspx/fotboll/osk/forum/4475.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
Allsvenskan - Svartvitt
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Örebro Deviation
2010-11-20 08:27
Fö. kan jag konstatera att den fruktade ishavskylan har slagit till. Jag har minus 1 grad utanför köksfönstret och ca 2 cm snö...
Örebro Deviation
2010-11-20 08:23
Fair enough att Porokara får mer pengar. Och det är ju roligt för honom. Men hur många mål gjorde karln totalt sett under sina år i ÖSK? Typ 5 va? Jag är ledsen men i min ögon är han allt annat än en klasspelare och baserat på vad han presterar i ÖSK så låter faktiskt 33 papp rätt rimligt. Det här kokar ju ned till problemet med allsvenskan, att vi har spelare som anser sig själva vara lika stora som Messi så fort de gjort 5 mål - och vips har vi skitklubbar som Germinal Berschoot som är är där och slantar upp. Att komma en eller två omgångar i CL, Europa League eller Uefa är ju ett sätt att få in stålars för att kunna köpa billiga mediokra spelare från exv. allsvenskan. Och att bara ha spelat mot andra europeiska i lag 2 omgångar betyder ju inte att man har spöat FC Barcelona utan kanske snarare fått möta Lokomotiv Stalingrad eller liknande.

Det här är faktiskt lite kopplat till min tes att tjäna pengar för de allsvenska klubbarna. Det är väl bara ÖSK som inte visar röda siffror i år. Så summa summarum så ser jag 4 sätt att ha pengar i ladan:

* Fortsätt dränera allsvenskan och sälj hyffsat dyrt till AZ Alkmaar *ironi* (Sälj perspektiv)
* Köp in billigt (Inköps perspektivet)
* Skattefiffla a la Blåvitt (skyll på någon annan, håll dig långt undan - problemet löst)
* Äg din arena och sälj in events!!

Hur ska man annars få in pengar till verksamheten förutom bidrag eller spons från annat håll? Bingolotto? Donering från dödsbon? Samla burkar? EU bidrag för att vi odlar energiskog på Rosta gärde och 10 öre går oavkortat till Radiohjälpen?

Så länge vi inte får min mer pengar kommer vi att förlora spelare och dränera kvaliteten på allsvenskan som liga, till andra skräpklubbar ute i europa.

Om vi ska kunna äga våra arenor så måste 49/51 regeln tas bort - och det kommer inte att ske så länge Lagrell är ordförande i SVFF.

Sedan är jag inte alls främmande för en stängd liga i Sverige för att höja kvaliteten och inte få ett inkomsttapp varje gång man blir nedsparkad i SE.
Örebro Bastard on Parade
2010-11-20 05:44
Bobbie Friberg da Cruz stänger inte dörren för GIF Sundsvall. Låter spontant som ett intressant namn då han fungerar bra både centralt och till höger i försvaret. Hans sista säsong i GAIS var riktigt bra.
Örebro Godzilla Hårddisksson
2010-11-19 22:50
Sjögren var med Thaler på USA-resan då Bedoya upptäcktes så helt ensam var han inte. Men han förtjänar cred,helt klart. Liksom Sjögren.
Örebro ÖSK-Karl AVGÅ SS (SJÖGREN/SKÖLDMARK)
2010-11-19 22:35
Blev lite fel där, Alvbåge behövde ingen scouting, Ursäkta Alven!
AIK Saywee
2010-11-19 22:29
ÖSK-Karl, ja dessa herrar skall ha all heder, men de nämns sällan.

Thaler är en mycket bra scout :)

FORZA THALER!
2010-11-19 22:22
Saywee//

Ja, så är det nog. T.ex så tycker jag att Spelarinvest med Curt, Hans och Jan Folke i spetsen fått löjligt lite cred för att i princip räddat klubben. 5,5 miljoner i rena pengar för gamla truppen. Helt betalda värvningar av Alvbåge, Bedoya, Berra, Basse och Porokara. De fyra första scoutade av Thaler.

Men vissa verkar tro att de var Sjögrens förtjänst.
Dalmas1985
2010-11-19 22:22
Vad tycker ni om Anel Coralic och Pontus Jacobsson som för närvarande spelar i talanglaget? Blev riktigt imponerade av båda dessa och båda måste anses som stora talanger och aktuella för a-laget nästa år! Enligt mig är dessa klasser bättre än både Malic och Holmberg, även håller högre klass en Simon Leonidsson....

Har dessutom hört att Coralic är i kontakt med degerfors och gefle... Vad känner ni kring dessa? Dags för klubben att lyfta upp fler egna talanger och sluta ta in från andra klubbar eller?
AIK Saywee
2010-11-19 21:45
ÖSK-Karl 18:59, du kanske hade testat någon slags olut, lustigt finskt ord för efter några för många blir det ju inte o-lut, utan det mesta börjar luta rätt skapligt.

Det är nog så som du skriver, att ibland borde man vänta lite innan ilskan eller något annat gått ur kroppen ....

Det märks så tydligt i många nattliga inlägg, vilka som överfestat eller vilka som jobbar nattskift, typ.

Sedan är det väl ofta så, generellt sett alltså, att vi har lättare att skriva eller överhuvudtaget ha synpunkter på saker vi tycker är fel eller inte tycker om, än att ge berömmelse och ära till personer som gjort något bra?

GOK
2010-11-19 21:40
Saywee//

Du glömde Magnus Uggla i en fullsatt ishall ;)

Jag garvar fortfarande åt minnet, man skall ju inte hata, detta var under ÖIK:s storhetstid. Uggla tyckte det var dålig fart på publiken, låt som när ni går på Ishockey ropade han ut, genast började det eka i hallen: Hata, hata, hata Västerås ;)
Örebro den oumbärlige
2010-11-19 21:37
De som tippar på FANTV i 08Fotboll eller tidigare Matchpuls är delvis supportrar själva andra är "experter" i TV och inte sk "SvenskaFans-experter".

Wille som kommenterade Nordin i senaste programmet jobbar själv med DIFTV, anställd av DIF med andra ord. Han bajaren är vanlig supporter och sysslar också med FANTV.

Som sagt, ingen är någon utnämnd "expert" förutom de som besöker från större media som Niva, Bosse P etc.

Att folk tippade oss dåligt förra året är ej konstigt. NA tippade ju ÖSK som 8:a typ och då det ej skrivs så mycket om klubben i riksmedia, inte konstigt att någon trodde på en 11:e plats.

Jag trodde bl.a. att Helsinborg var överskattade i vintras.
AIK Saywee
2010-11-19 21:29
Deviation och Voyles//
Detta är faktiskt lite intressant, detta med vad som kan tänkas ske på våra fina arenor uppe i det kalla Norden, där dock några sommarmånader skulle kunna bjuda på andra utomhusarrengemang, än fotboll. Framförallt på dessa arenor med konstgräs om man nu skall ha publik på "parkett", som inte stampar sönder de klena naturgrässtråna.

Volyes, jag får inte länken att trilla in i min slöa kustdator, kan det bero på att det som man säger i Sörmland, "fnyker" ute. Men jag skriver lite till ändå ...

Örebro har ju ett bra läge i vårt vackra land och jag drömmer ibland tillbaka till 1960-talet, då vi hade många trevliga besök i vår stad vid " Eyrafältet", främst i idrottshuset och i "hockeyladan".

Downliner Sect (?), Spencer Davis Group, Rolling Stones, för att ta tre exempel ...

Vore trevligt att rocka fett på BA, även när inte eleganterna lirar :)
Örebro Volyes
2010-11-19 20:18
devitation,
Den belgiska klubben har betydligt bättre framgångar än ÖSK de senaste åren. Bara för 2-3 år sedan spelade man i gruppspelet i UEFA-cupen. Lägg därtill på att han har betydligt bättre lön.

Din lösning på den ekonomiska biten är värdelös:
http://www.dn.se/kultur-noje/nyheter/vad-ska-alla-nya-arenor-fyllas-med-1.1199860
2010-11-19 20:14
Devitation//

Utan överdrift fick Porokarara säkert minst 3 miljoner för att enbart signa.

Sedan vet inte jag vad ÖSK erbjöd för lön, men han hade 33.000:-/månad i gamla kontraktet. Nu har han säkert en bit över 100.000:-/månad.

Så svaret är pengar.
Örebro Deviation
2010-11-19 20:12
Måste säga att jag blir smått brydd över allt negativt tänk kring det faktum att vi har spelare som slutar och att Sjögren ska avgå. Kan någon förklara hur en allsvensk klubb ska få in pengar för att kunna sköta driften om man inte kallt beräknar att kunna sälja spelare varje år? Jo, om man nu inte vill sälja spelare så måste man ju krympa kostymen på något annat sätt - genom att hålla ned kostnader.
En lösning på det här är att svenska klubbar äger sina arenor och på det sättet kan hyra ut dem till annat. Titta på FC Köpenhamn som omsätter 600 miljoner varav 200 kommer från events utanför. Det är åt det håller svensk fotboll måste gå.
Örebro Deviation
2010-11-19 20:00
Man får ju fundera lite på vad Roni egentligen tänkte med när han bedömer en skitklubb i Belgien, dessutom på 12:e plats, högre mot spel ute i Europa. Jag har inte sedan Vingle Petters dagar sett en spelare med ett sådant övermod som han.
But seriously, är han släkt med Näfver?
Örebro MrCrowly
2010-11-19 19:51
ÖSK-Karl // hade en svag aning om att det var du...
Djurgården Keyser Söze
2010-11-19 19:23
Misstänkte det, tack för svaret Trevlig helg på er alla!
Djurgården Keyser Söze
2010-11-19 19:15
Storm_90 en av era egna skriver en massa skit i vårat forum om att tre av era toppspelare skulle vara på g till oss... Vilken lirare, gån in och läs hans inlägg nyss i vårat forum.

2010-11-19 18:59
McCrowly//

Det var jag. Tror det var direkt efter en av 0-3 matcherna med Anttonen som mittback, skrev direkt efter matchen med några öl i mig. Numera skriver jag aldrig direkt efter en förlust. Blir för stora ord.

Dock håller jag inte med alla som sätter Sixten på en pedistal, gillar inte att han bara har ett spelsystem, hur vissa spelare behandlats. Årets insatts tillskriver jag lika mycket Mosander.
2010-11-19 18:49
bison//

För mig får du gärna tycka att Sjögren är mellanmjölk! Fattar inte varifrån du fått det ifrån att du skulle kastas till Vargarna?

Däremot kan jag inte förstå dem som uppfattar honom som proffsig.
2010-11-19 18:45
Toran//

De som startade svenskfans sålde väl den för hyggligt stora pengar? Tror det är därför det är så mycket annonser nu. Dock jobbar ju varje forum idiellt.
Örebro Enof
2010-11-19 18:20
Dalil Benhayia och Miiko Albornoz måste kontaktas. Båda är kontraktlösa och vill nog inte spela för BP i superettan nästa år. Perfekt för dem att spela i ett allsvenskt topplag i ett år innan de drar ut i eruopa.

Fel, de är inte kontraktslösa, men borde kontaktas ändå.
Örebro Rojas Veritas Palí
2010-11-19 18:19
Filip Tronet måste vi bara värva, duktig tydligen. Ung och dessutom ifrån Västerås. Kan det bli bättre ?
Örebro Kronblom
2010-11-19 18:07
Bra att ÖSK fortsätter på den inslagna vägen att knyta till sig talanger,Malic är en bra sådan och även om han kommer matchas in i ÖSK U så hoppas jag han får chansen i A-laget på sikt!
Örebro Kid dynamite
2010-11-19 18:06
BBB och Saywee

Motala AIF spelar i rätt färger, men ungefär där tar likheterna slut mellan oss och MAIF. Vore kanske lite skoj att ha Motala som farmarklubb nu när de är uppe i etta igen, De hade ett par trevliga spelare den här säsongen varav en senare blev bofast i Trelleborgs startelva. Jag själv var dock mest imponerad av deras centrale anfallare som nu fått provträna med Mjällby och nåt mer lag i Allsvenskan.

Nordahl lämnade Motala för ett par år sen och flyttade väl hem till Örebro?

Förresten, det finns ett lag i Motalas norra kommundelar som också spelar i svartvitt, Tjällmo IF, mittenlag i sexan.
Örebro Rojas Veritas Palí
2010-11-19 17:58
Det var längesen jag tog någon Svenska Fans expert seriöst, vet att de flesta här inne har större koll än dom. Den sista droppen var när en "expert" kallade ÖSK överskattade inför säsongen och tippade oss 10,11 eller liknande.
AIK Saywee
2010-11-19 17:27
BBB, jag undrade precis likadant, jäddrans Motala AIF :)

Farmarlag, kanske, finns inte Nohrdahl där i närheten?
Örebro MrCrowly
2010-11-19 17:23
Godzilla Hårddisksson 14:47//

Nä det var nån som aldrig mer skulle gå å kolla på ösk så länge sixten var kvar :p

Vem det nu var kommer jag inte ihåg, men han kan väl vara man å träda fram nu å säga hur han gjorde?
Gick han å såg matcher iallafall eller höll han sitt "löfte" :)
Örebro Bastard on Parade
2010-11-19 17:21
Lekiller//

Visst är det väldigt positivt att ekonomin har blivit bättre, men jag har funderat en hel del på det där på sistone.

Hur bra är årets resultat egentligen med tanke på vart ÖSK finns i löneligan?
Annons: