/fotboll/osk/forum/4460.aspx/fotboll/osk/forum/4460.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
Allsvenskan - Svartvitt
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Örebro den oumbärlige
2010-11-29 16:02
Roswall// Precis, hans bonus plus lön sades bli 10 miljoner.

Det är egentligen så det kostar, vi tenderar att glömma lön och så som på några år i många fall övergår bonus eller övergångssumman.
Örebro Roswall
2010-11-29 15:52
Kära svartvita vänner, när ni snackar summa kring Astrit och nämner 10 mille, är det inte så att det var vad hans kontrakt var värt under dess tid sammanlagt inklusive lön?

För övrigt tror jag vi kommer ha en grym trupp 2011. Sjögren har skött det riktigt bra med nyförvärv hittills, tänk bara Olsen, Guará, Astrit, Almebäck, Wowoah, Alvbåge, Bedoya etc…

Jag tror de kommer presentera några riktigt fina förvärv. Hoppas de hinner spela ihop sig bara.
Örebro ÖSK-SUPPORTERN (Täpp till hörnen på BEHRN ARENA)
2010-11-29 15:11
Väldigt dött i forumet nu !
Örebro ÖSK-Karl AVGÅ SS (SJÖGREN/SKÖLDMARK)
2010-11-29 13:03
realkh//

Du menar väl antagligen att det är fam. Persson HM som pumpar in pengar. Även om det för dem är fickpengar så är det ju möjligt att de tröttnar en dag.

Som Percy i MIF och Lundberg IFK Norrköping, men IFK har ju tydligen hittat någon ny tok som vräker in pengar.
Örebro Sogen
2010-11-29 13:03
Nurme är nog nästan gratis.... en billig backup som funkar bra i gruppen.
Örebro Aspen (Berra i ÖSK)
2010-11-29 12:56
Jag längtar efter att få se Bassombeng snurra med backarna nästa år.
Örebro Fatcit
2010-11-29 12:20
realkh//
Tack för informationen! Förstår att DIF är mer påverkade av AIK:s höga lönesättning än klubbar i andra städer och att konkurrensen ökar för lag i Sveriges största stad. Innebär det att ni nu sänker lönetaket i klubben? Eller kommer misstaget att fortsätta och att ni om 5-10 år står utan likvida medel med ett riskkapitalbolag som tappar spelare som bosman?

Känns som att detta har hänt förut i många klubbar och att man inte lär av sina misstag och som du säger "gasar i nedförsbacke"... Intressant att veta om du tror på förändring den här gången?
Djurgården realkh
2010-11-29 11:12
DIF, lånar inga pengar till värvningar. Visserligen använder vi riskkapital till merparten av våra värvningar, men det är inget som är ett lån i normal bemräkelse. DVS det finns inga återbetalningskrav från investerarna, däremot har dom rätt till en del av vinsten vi en försäljning, detta som tack för att dom står för den ekonmiska risken.

Men att Ekonomin varit kärv i DIF är ingen hemlighet, dock har DIF ca 20% större intäkter än ÖSK på driften. Vilket ger oss en möjlighet att ha något högrelöner än er.

Dock är det uppenbart att vi haft för höga löner i ett par säsonger, det handlaed inte om att låna, det handlade om att vi hade ett kapital och förökte att gasa oss ur en nedförsbacke. Dock har det inneburit att vårt kapital är slut och att vi därmed blev tvungna att ´få in kaptial förra året.

Detta löstes genom att Karl-Johan Persson skänkte ca 25 miljoner till DIF, varav 10miljoner gick in för att ge föreningen likvid, och övriga 15 miljoner gick in i riskkapital bolaget för att finansiera våra nyförvärv(4 finnar, Kennedy och Touma)

Så ligger det till. Men några lån har vi inte.
Syrianska FC TriZ
2010-11-29 03:16
Intressant med Ibrahim, borde ju kunna få en del speltid? Väldigt teknisk ytter, som inte riktigt fått det där genombrottet i Forward såsom Hamad och Durmaz hade innan de lämna för MFF. Sveriges bästa inomhusspelare?
Örebro Fatcit
2010-11-28 22:44
IFK No1// Varför?

- De spelare en offensivare och roligare fotboll, säger Atashkadeh till Sportsday.se
2010-11-28 22:28
IFK No1//

Varför skulle Almebäck gå till er? Ett mittenlag i AS som dessutom inte får spela i Europa.

Dessutom har Almebäck vissa problem med luftvägarna, inte så smart då att flytta till en smogstad och med sådant bedrövlig väder, samt leråker till hemmaplan, eller hur?
IFK Göteborg IFK No1
2010-11-28 22:23
Almebäck, kom till Blåvitt !!
Örebro zxcv
2010-11-28 22:15
AIKs ekonomi verkar ju fungera som rena pyramidspelet, snart rasar korthuset.
Örebro Fatcit
2010-11-28 21:47
Måste även länka till några hängivna fans till Mårtensson... Häftigt! =)
Örebro Fatcit
2010-11-28 21:19
Johan Mårtensson får svårt att gå till IFK... Tror inte att Mild kommer att fixa honom till klubben.

Även om vi värvat några talanger så är det inte ett bevis på att vi satsar. Jag drömmer nu om att vi förlänger med Bedoya och Nordin 1 år (säljer efter nästa säsong) och värvar Mårtensson samt Anselmo.

Nordin, Bedoya och Mårtensson på mittfältet nästa år!!! Jag får rysningar... =)
Örebro Svartvitt forever
2010-11-28 21:12
Är helt och hållet med på att spelare som inte vill förlänga med ett år kvar ska bänkas. Det ska inte gå att "låtsas förhandla" och samtidigt bara vänta ut kontraktstiden, som i Ronis fall.
Det går inte att bygga ett guldlag samtidigt som man blöder ekonomiskt genom dyrt inköpta spelare som går gratis, inte heller genom att uteslutande värva bosmanspelare.
Örebro Grohl
2010-11-28 21:00
Jag litar helt och hållet på uppgifterna att Ibrahim är klar för ÖSK och drar därför igång och firar redan nu!
2010-11-28 19:44
Vad gäller löner så är det väl bara att titta på Norge, där krävs ju iofs inte elitlicens, men många klubbar har ju enorma skulder. En tickande bomb. Gissar att övriga klubbar försökt haka på Rosenborg. Men de har ju gott om pengar, mycket tack vare sina framgångar i CL.
Örebro Fatcit
2010-11-28 19:31
Blå Bergen Blues// Jag är med på det =) Ville bara påpeka nackdelen med externa pengar i spelarkontrakt osv.

ÖSK-Karl// Djurgården, Hammarby och Helsingborg är ytterligare tre tydliga exempel! Tänkte inte på att Hammarby även höjer lönerna för SE... intressant!

Sätt AIK i ett avsnitt av lyxfällan... Påminner nämligen om ett par nyligen som betalade av räntan på lån med telefonlån, som i sin tur avbetalades med telefonlån som i sin tur.......

När det inte längre går att täcka upp räntekostnaderna med något nytt lån blir det KK och då är det inte en liten summa man är skyldig!
Örebro Blå Bergen Blues
2010-11-28 19:13
Fatcit// Ett påpekande bara. Elitlicensen sätter ett antal krav på klubbarna, med största vikt på att det egna kapitalet i föreningen inte får vara negativt. Man kan aldrig låna sig till ett förbättrat eget kapital. Det är enbart genom att göra ett positivt ekonomiskt resultat alternativt genom att genomföra nyemission (ungefär: ägartillskott) som det egna kapitalet kan förbättras.
Örebro Steiger
2010-11-28 19:09
ÖSK-Karl//

Svaga ledningar finns det gått om tyvärr.

Med tanke på Bajen så är det inte bara i Allsvenskan heller. Det verkar som en konkurs är det enda sättet att få folk att vakna till för faktum är att vi betalar höga proffslöner i Allsvenskan till spelare som inte mäktar med ens mediokert motstånd i Europacup spel. Något måste göras.

De 6 milj är ju bara spekulation men OM det är sant är jag glad att det inte blev något.( jag vet att jag såg siffran i något officiellt sammanhang men hittar det inte nu, så ta den med en nypa salt..)
2010-11-28 19:07
Krontorps//

Nej, men vi lider ju ändå indirekt av de skenande lönekostnaderna. Svårt att locka färdiga spelare som tjänar mer än det dubbla i många andra klubbar.

Fatcit/
Tror du har rätt i mycket du skriver om AIK. Helsingborg är ju inte mycket bättre de heller. Djurgården värvar på med lånade pengar och även Hammarby är väl nära kk?
Örebro Krontorps
2010-11-28 18:35
//ÖSK-Karl
Men ÖSK har ju inga skenande lönekostnader, snarare tvärtom (för låga) enligt många.
Sen tycker jag också att man borde bli lite hårdare i hanteringen av spelare med utgående kontrakt. Vill man sitta ut sitt kontrakt så ska det kännas också.

Örebro Schella
2010-11-28 18:21
ÖSK-Karl AVGÅ SS (SJÖGREN/SKÖLDMARK) // jag skulle inte säga nej till robert åhman.persson
Örebro Fatcit
2010-11-28 18:07
LAGRELLS FEL! att lönerna har ökat i AS.

Att några klubbar, exempelvis AIK, är nära konkurs men ändå klarar elitlicensen på lånade pengar är fan skandal. Att de sedan trissar upp lönerna med just lånade pengar gör att Örebro och andra klubbar måste riskera sin ekonomi för tillgodose de högre krav som Spelarna sätter på respektive klubb!

AIK kommer att bli som Irland och då kommer vi andra klubbar att få betala!
2010-11-28 18:01
Stieger//

Håller helt med om att den situationen inte skall behövas. Men med en "svag" klubbledning vilket inte ÖSK är ensamma att ha så skenar ju lönekostnaden. Det är få spelare i AS som är värda sina löner, flera av dessa spelar nog i ÖSK som alltså är värda sina löner).

Man kan inte annat än tycka synd om t.ex TFF som fick släppa Drugge som bosman, eller HBK med Anselmo.

AIK är ju rena skräckexemplet med högsta spelarlönerna i AS. Är det någon mer än Bangura vi vill se därifrån i ÖSK? Jag tror de går i KK inom 2 år.

Fortfarande kan jag inte tro att man erbjöd Astrit hela kassan. Snacka om lotteri.

Örebro DaSa
2010-11-28 17:56
ÖSK-Karl/ Håller med dig angående kontraktsstrategin att bänka dem när de har ett år kvar. Tycker också att man skall vara tydlig mot spelaren när han värvas att det är det som gäller.

Brus-Nilsson/ Säger inte så mycket när du skriver att han är bättre än Porokara:)
Örebro Brus-Nilsson
2010-11-28 17:49
DaSa//
Jag har bara sett honom 1 gång i sommar, mor Syrianska Kerburan. Han hoppade in i 2:a halvlek.....snabb och teknisk. Jag bedömer honom som en vänsteranfallare/mittfältare och anser honom absolut inte sämre än Porokara.
Örebro Steiger
2010-11-28 17:48
ÖSK-Karl AVGÅ SS//

I sak håller jag med dig. Klavertrampet var att basunera ut flerårigt kontrakt på Astrit när det inte var så, utan endast en option. Cabrera-affären är i sig hårresande,,

När det gäller 6 milj så var uppgiften att ÖSK och Malmö låg på samma nivå och att MFF lagt sig på 6 milj. Obekräftat i och för sig, men i så fall var det bra att dessa pengar aldrig lades på en bänkspelare.

Jag håller med dig i övrigt, även om jag inte är lika krass när det gäller spelare som har ett år kvar. Med smartare kontraktsupplägg och en mer aktiv ledning skall inte den situationen uppstå.
2010-11-28 17:30
Jag kan bara inte tro på att ÖSK skulle ha erbjudit Astrit 6 miljoner, varifrån kommer den siffran? Verkar vansinnigt att tömma kassan på en spelare som inte orkar 90 minuter. Att MFF erbjudit 6 miljoner är väl mer rimligt.

Däremot tycker jag fortfarande att det var oerhört klantigt av Sjögren att gå ut med långtidskontrakt rakt i fejan på oss fans. Exakt samma sak med Olsen.

Men det värsta var att skicka Porokara ensam med den kända skurken till Israel.

Spelare som inte förlänger 1 år när de bara har 1 år kvar tycker jag skall placeras på läktaren av samtliga AS-klubbar. Om de inte blir sålda under vinterfönstret så klart. Bara att skriva in en klausul hur mycket pengar klubbarna skall ha för att släppa dem utanför Sverige.

Aldrig att Porokara och Bedoya riskerar sina landslagsplatser. Samma sak med andra, de vet mycket väl att de inte är så heta efter 1 år på läktaren.

Klubbarna måste sätta ned foten mot den skenande lönesättningen och att de väntar ut att bli bosman.
Annons: